Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 34

Tråd: 960`en vil ikke starte!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2010
    Sted
    Grenlænd!
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard 960`en vil ikke starte!

    Prøvde å starte bilen idag, til ingen hjelp! Stod bare å kjinna. Den har stått i 4 dager nå, men det skal jo ikke ha noe å si. Sjekka spenninga på batteriet, å da viste det rundt 12.06v (motoren avslått) og rundt 10.00v når jeg kjinna.

    Skifta plugger bare for noen uker siden, så de skal jo være i orden.

    Noen forslag på hva som kan gjøres/sjekkes?

  2. #2
    Registrerte brukere Anders- sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Grua, Hadeland
    Innlegg
    719
    Antall takk

    Standard

    En bil trenger 3 ting for å starte, bensin, gnist og luft. har den alle de 3 tingene så starter den med mindre det har skjedd noe alvorlig feil som at regreim har hoppet over eller lignende.

    Sjekk at det er gnist på alle 6
    Volvo 242 L 77 B19A
    Vært litt fraværende det siste året, går med planer om å kjøpe bil igjen


  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2010
    Sted
    Grenlænd!
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Anders- Vis post
    En bil trenger 3 ting for å starte, bensin, gnist og luft. har den alle de 3 tingene så starter den med mindre det har skjedd noe alvorlig feil som at regreim har hoppet over eller lignende.

    Sjekk at det er gnist på alle 6
    Er kanskje dumt å spørre om! Men hvordan er det greiest å sjekke det?

  4. #4
    Registrerte brukere Anders- sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Grua, Hadeland
    Innlegg
    719
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MariusF Vis post
    Er kanskje dumt å spørre om! Men hvordan er det greiest å sjekke det?
    Hold kanten av pluggen til gods mens noen drar bilen på starteren for deg, da skal det gnistre på pluggen
    Volvo 242 L 77 B19A
    Vært litt fraværende det siste året, går med planer om å kjøpe bil igjen


  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Har du sjekket coil og svinghjulssensor?

  6. #6
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde dårlig kontakt på kamaksel sensoren min. Da nekta bilen og starte. Prøv å ta ut denne kontakten. Min starta med en gang denne ble plugget ut.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2010
    Sted
    Grenlænd!
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Iversen Vis post
    Jeg hadde dårlig kontakt på kamaksel sensoren min. Da nekta bilen og starte. Prøv å ta ut denne kontakten. Min starta med en gang denne ble plugget ut.
    Ok! Hvor er det den sitter enn da?

    Nei, har ikke sjekket coil og svinghjulssensor.

    Har en anelse om at det kan være pluggene som er råe. Skal bare teste å sette i de gamle igjen. Å se om den starter da.

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Skal vel litt til for å få en bilmotor "rå" så den blir vrang. Med mindre det er noe alvorlig galt som en brent transistor i hjernen sånn at dysene mater på med bensin hele tiden eller noe.

  9. #9
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MariusF Vis post
    Ok! Hvor er det den sitter enn da?

    Nei, har ikke sjekket coil og svinghjulssensor.

    Har en anelse om at det kan være pluggene som er råe. Skal bare teste å sette i de gamle igjen. Å se om den starter da.
    Den sitter bak på venstre side av motoren. Helt øverst.

    Jeg hadde nok bare sjekket gnisten på pluggene jeg. For du har en coil til hver sylinder så det er ganske kostbart og bare bytte disse for å sjekke.
    Det jeg også har hørt som er et problem er om olja er gammel og bilen har stått en stund. Da klarer den ikke og bygge opp oljetrykk til ventilløfterene.
    Skjedde med en kompis. Han bytta olje, da starta den igjen.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Bilen her starter ikke hvis den ikke har MYE strøm! litt stereo bruk så kan jeg dra den på startern i 5 min uten at den vil starte. Strømmen er der.... men må være mye for å fyre. aner ikke hvorfor. men sånn har alle 3 her (4 med 760n med 3litern) vært
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Bilen her starter ikke hvis den ikke har MYE strøm! litt stereo bruk så kan jeg dra den på startern i 5 min uten at den vil starte. Strømmen er der.... men må være mye for å fyre. aner ikke hvorfor. men sånn har alle 3 her (4 med 760n med 3litern) vært
    Er nok at spenninga over batteriet synker så mye når starteren går at hjernen ikke får nok spenning til å fungere godt nok.

  12. #12
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Er nok at spenninga over batteriet synker så mye når starteren går at hjernen ikke får nok spenning til å fungere godt nok.
    Minner meg om de problemene en hadde på vanlige biler med "standard" coil.

    Altfor lite spenning til Coil`en. Minium 12 Volt til Coil.

    Og her har en 6-seks coiler, som krever minium 12 Volt hver.

    Tror jeg ville ha gitt batteriet en "powerladning", eller testet med ett nytt batteri. Og så vil nok motoren starte.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2010
    Sted
    Grenlænd!
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Takker for rådene!

    Skifta tilbake til de gamle pluggene, å fikk satt på en batteri booster. Måtte stå å kjinne i noen min. Men kom tilslutt! Mekanikeren jeg snakka med sa at det kunne være ventilløfterne. Så han anbefalte en motorflush, også få skifta olja etter det.

  14. #14
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_960_1995 Vis post
    Minner meg om de problemene en hadde på vanlige biler med "standard" coil.

    Altfor lite spenning til Coil`en. Minium 12 Volt til Coil.

    Og her har en 6-seks coiler, som krever minium 12 Volt hver.

    Tror jeg ville ha gitt batteriet en "powerladning", eller testet med ett nytt batteri. Og så vil nok motoren starte.
    Tror ikke 6 separate coiler krever så mye mer strøm sammenlangt enn 1 stor.

    12v er det nesten aldri over batteriklemmene mens en motor startes. Selv med et greit batteri så er man fort nede på 10-11 volt. Med Biltema batteri nede på 9-10 volt når det er ladet . Det du sier har aldri vært et problem på min bil med "standard" coil. Jeg har hatt så lite strøm på batteriet at spenningen har nok vært rundt 6-7 volt når jeg har kjørt starteren og motoren har såvidt godt rundt. Fyrte fortsatt når den hadde gått sakte 2 runder.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. mars 2010
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MariusF Vis post
    Takker for rådene!

    Skifta tilbake til de gamle pluggene, å fikk satt på en batteri booster. Måtte stå å kjinne i noen min. Men kom tilslutt! Mekanikeren jeg snakka med sa at det kunne være ventilløfterne. Så han anbefalte en motorflush, også få skifta olja etter det.
    Henger meg på ventilløfterene. Er ganske vanlig på gammel 5'er og 6'er..

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Tror ikke 6 separate coiler krever så mye mer strøm sammenlangt enn 1 stor.

    12v er det nesten aldri over batteriklemmene mens en motor startes. Selv med et greit batteri så er man fort nede på 10-11 volt. Med Biltema batteri nede på 9-10 volt når det er ladet . Det du sier har aldri vært et problem på min bil med "standard" coil. Jeg har hatt så lite strøm på batteriet at spenningen har nok vært rundt 6-7 volt når jeg har kjørt starteren og motoren har såvidt godt rundt. Fyrte fortsatt når den hadde gått sakte 2 runder.
    Når din startet md 6-7v så sier det seg selv at 6 separate coiler trenger mer strøm når 6ern nekter å fyre
    Rett etter at man har ladet bilen å fått start på en "utladet" 960 så kutter den å skyter bare man slår på fultlys og bruker litt ekstra strøm
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    sjekk denne linken:

    http://www.volvoclub.org.uk/faq/960_90Info.html

    Står mye spennende...

    I forbindelse med start problemer o.s.v. les her:

    http://www.volvoclub.org.uk/faq/960_...StickingValves

    skal visst hjelpe å kjøre på over 4500 omdreininger i over 5 minutter så skal ventilløfterne løsne og ting skal bli bra... Det er vondt verre å hive på masse rensemidler ifølge den faq'en...

  18. #18
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Når din startet md 6-7v så sier det seg selv at 6 separate coiler trenger mer strøm når 6ern nekter å fyre
    Rett etter at man har ladet bilen å fått start på en "utladet" 960 så kutter den å skyter bare man slår på fultlys og bruker litt ekstra strøm
    Hvordan kan du være sikker på at coilene er årsaken til det? Det er mye annet elektronikk som kan få problemer hvis de ikke får stabil og høy nok spenning.

  19. #19
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Når din startet md 6-7v så sier det seg selv at 6 separate coiler trenger mer strøm når 6ern nekter å fyre
    Rett etter at man har ladet bilen å fått start på en "utladet" 960 så kutter den å skyter bare man slår på fultlys og bruker litt ekstra strøm
    Jeg har aldri hatt noe problem på min 960 med at den ikke starter når det er lite strøm. Jeg kjørte konstant i fjor med dårlig batteri og en alarm som tappet batteriet. Brukte startkabler om bilen hadde stått i mer enn 2 dager(batteriet var HELT flatt da). Smatt på startkablene og den starta like lett som om batteriet var full ladet.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hvordan kan du være sikker på at coilene er årsaken til det? Det er mye annet elektronikk som kan få problemer hvis de ikke får stabil og høy nok spenning.

    fordi jeg nappa opp en coil å sjekket svak svak svak gnist. kan seff ha vært noe annet på de andre bilene. motronic 1.8 jeg har sjekket.
    One Ring to rule them all

  21. #21
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MariusF Vis post
    Takker for rådene!

    Skifta tilbake til de gamle pluggene, å fikk satt på en batteri booster. Måtte stå å kjinne i noen min. Men kom tilslutt! Mekanikeren jeg snakka med sa at det kunne være ventilløfterne. Så han anbefalte en motorflush, også få skifta olja etter det.
    Hadde vært meget kjekt om du skrev om problemet var løst, eller om du er "fast" enda !.

    Takk.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2010
    Sted
    Grenlænd!
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Problemet er løst! Mekanikeren jeg jobber med, sa det kunne være ventilløfterene som hadde hengt seg litt. Men den kom når jeg fikk kjinna litt med startbooster på!

  23. #23
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MariusF Vis post
    Problemet er løst! Mekanikeren jeg jobber med, sa det kunne være ventilløfterene som hadde hengt seg litt. Men den kom når jeg fikk kjinna litt med startbooster på!
    Så bra !.

    Håper det virkelig ordner seg.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2010
    Sted
    Grenlænd!
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Bilen er tilbake i sitt ess! Bilen har nå stått fra fredag til mandag. Og den ville ikke starte! Satte i de gamle pluggene igjen, som så ganske fine ut. Prøvde også med startkabler, uten hell! Begynner å bli litt oppgitt nå...

    Kan det ha noe med katalysatoren? At den gir for mye av noe? For tok avgass test på den, og da var CO`en ganske høy.

    Tips tas i mot!

  25. #25
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MariusF Vis post
    Bilen er tilbake i sitt ess! Bilen har nå stått fra fredag til mandag. Og den ville ikke starte! Satte i de gamle pluggene igjen, som så ganske fine ut. Prøvde også med startkabler, uten hell! Begynner å bli litt oppgitt nå...

    Kan det ha noe med katalysatoren? At den gir for mye av noe? For tok avgass test på den, og da var CO`en ganske høy.

    Tips tas i mot!
    Kom på å tenke på gnistforsterkerne dine, har du testet de ?. De ligger på høyre side av motoren, under innsuget. Det er 2-to moduler, og dårlig kontakt der kan også lage litt krøll ja....

    Eller at de rett og slett er gått til de evige Bosch marker.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •