Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: WG med høyere grunntrykk?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard WG med høyere grunntrykk?

    Finnes det WG med høyere grunntrykk en 1bar? Tenker på foreksempel på en med grunntrykk 1.4 - 1.6bar!?
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Ja...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard WG med høyere grunntrykk?

    Normalt sett ville folk lagt ved en link til hvor man eventuelt for kjøpt noe sånt eller i det minste utdypet svaret bittelitt slik at personen so lurer på noe får den hjelpen en søker....... Syntes dette var et greit spørsmål men du Batland, du vet virkelig hvordan du skal få folk til å føle seg som idioter for at de spør! Dette er noe jeg trenger hjelp til å vist folk ikke er intr i å hjelpe så ver så snill, IKKE SKRIV!
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  4. Takk turbohjelle takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tarb3rg Vis post
    Normalt sett ville folk lagt ved en link til hvor man eventuelt for kjøpt noe sånt eller i det minste utdypet svaret bittelitt slik at personen so lurer på noe får den hjelpen en søker....... Syntes dette var et greit spørsmål men du Batland, du vet virkelig hvordan du skal få folk til å føle seg som idioter for at de spør! Dette er noe jeg trenger hjelp til å vist folk ikke er intr i å hjelpe så ver så snill, IKKE SKRIV!
    Hvis du gidder å se etter så ser du at jeg har svart på NØYAKTIG det du har spurt om!

  7. Takk Liland, JonasS takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard WG med høyere grunntrykk?

    Som om du ikke forstod hva jeg mente! De fleste plasser jeg ser du har svart på spørsmål har de somregel en negativ/spydig tone, det er irriterende for folk som lurer på ting og for folk som skal lese seg til et svar her inne... Jeg vet at du har god peiling på det meste men du må akseptere at folk lurer på ting som er basic for deg... Men her var en som kom med nyttig info! Takker for svar Har googla men var usikker på om tallet som står der er grunntrykk:s når du leser i beskrivelsen til den 22psi interne WGen står der 20-22psi... Hva menes med det da? Det ladetrykk du får? Eller er de så varierende grunntrykk alt etter som hvilken WG du får?
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  9. Takk turbohjelle takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Justerbar mellom 20-22psi

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard WG med høyere grunntrykk?

    Spørsmålet var: hva er grunntykket, altså det trykket som kan bygges opp før den presser ut WGstaget... Er vell 20psi det da siden det er der den opner...
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tarb3rg Vis post
    Som om du ikke forstod hva jeg mente! De fleste plasser jeg ser du har svart på spørsmål har de somregel en negativ/spydig tone, det er irriterende for folk som lurer på ting og for folk som skal lese seg til et svar her inne... Jeg vet at du har god peiling på det meste men du må akseptere at folk lurer på ting som er basic for deg... Men her var en som kom med nyttig info! Takker for svar Har googla men var usikker på om tallet som står der er grunntrykk:s når du leser i beskrivelsen til den 22psi interne WGen står der 20-22psi... Hva menes med det da? Det ladetrykk du får? Eller er de så varierende grunntrykk alt etter som hvilken WG du får?
    Tidligere har du stilt bedre spørsmål og derfor fått bedre svar.
    Du sier f.eks ingenting om det er actuator til integrert wg du mener eller om det er ekstern WG.
    Joda, det står WG, men mange vet ikke forkjellen på actuator og WG.

    Videre sier du heller ikke noe om hva som er problemet eller noe om oppsettet slik at man kan danne seg ett bilde og komme med forslag til løsning.

    Noen tror f.eks at en hard actuator uten bleed ventil en en god løsning, men det er det ikke.

    Når det er sagt så må man også unngå for svak actuator fordi man sjelden klarer det ladetrykket som actuator er oppgitt til.
    Man må ikke glemme at baktrykket er med på å presse opp selve Wg ventilen og dette er med på å redusere ladetrykket.

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard WG med høyere grunntrykk?

    Har for øyeblikket 300oppsettet du er så glad i, med en t3t4 turbo med 1bars intern WG. Den ladder 1bar, nå vil jeg ladde rundt 1.5bar. Men med justering av WGstag eller bleedventil får jeg bare veldi ustabilt tykk. Av og til 1bar, av ogt til 1.4bar ovs...
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  14. #11
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Å øke ladetykk på et "300" oppsett, vil ikke jeg definere som avansert trimming, så jeg flyttet den til motor og gir.

    ---
    Forøvrig, om du har prøvd med en boost controller med et firkantet T-stykke, så bør du prøve å ta ut kula og fjæra (merk deg hvordan det står og fra hvilken ende), da slipper du trykkpeaken som ofte kan være veldig mye høyere enn ønsket trykk, men det spooler ikke like fort opp som med kule og fjær.
    Sist endret av ArneR; 09/07/13 kl 08:01
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  15. #12
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  16. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard WG med høyere grunntrykk?

    Den har jo bare 15psi(1bar) grunntrykk... De har den jeg har fra før av og det... Skal forske ut de med boostkonrollern først og fremst!
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  17. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard WG med høyere grunntrykk?

    Justerbart stag ja men den bjynder å opne på 1 bar uansett... Vil at det skal komme opp i det ladetrykk jeg vil ha med en gang, ikke fort opp til 1bar så seint opp til 1.4...
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  18. #15
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Meningen med staget er jo å legge press på fjæra. Du skal ha en knallhard fjær, jeg ville nok heller gått over til å vurdere en WG med en ventil over og en under membranen.

    Se her for tips:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...valg-av-WG-osv
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  19. #16
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Hva med å først og fremst ta en skikkelig bondemekkløsning og hekte en ekstra fjær mellom braketten til wastegaten og armen på baklokket, og se om du får ønsket resultat da? Men ikke ta en for stram fjær til å begynne med da, kan fort bli for stramt.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  20. #17
    Registrerte brukere Larsge sin avatar
    Medlem siden
    14. nov. 2012
    Sted
    Ålvik, Hardanger
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Har akkurat montert en slik på min eksosbrems (13C ) http://www.ebay.com/itm/HDI-electron...item35ade97b33

    Ja, jeg har gått i mot min egen overbevisning om at kina-prylar burde vert sprengt til himmels med en gustavkanon, men gniten som jeg er lot jeg meg friste til å prøve. Den virker fint. ingen peaks og gir finere respons en med 1bar aktuator - den ble altfor kitlig på gassen. Nå gjenstår det og se hvor lenge den virker da...
    "Det er i motbakke det går oppover!"

  21. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard WG med høyere grunntrykk?

    Så denne elektroniske styringa sammen med 1bars WG er å annbefale? Holder stabilt trykk å ikke no tull?
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  22. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tarb3rg Vis post
    Har for øyeblikket 300oppsettet du er så glad i, med en t3t4 turbo med 1bars intern WG. Den ladder 1bar, nå vil jeg ladde rundt 1.5bar. Men med justering av WGstag eller bleedventil får jeg bare veldi ustabilt tykk. Av og til 1bar, av ogt til 1.4bar ovs...
    Ok, da ser du hvorfor jeg er så begistret for disse kittene også. Er det kinaturbo? I tilfellet, har du utelukket boost creep?
    Får du bare 1,4 BAR på høye motorturtall?
    Har du gjort den ladetrykkstesten som innebærer venstrebremsing uten slange inn på actuator?

  23. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard WG med høyere grunntrykk?

    Er kinaturbo med oppdremlet WG-hull... Fortell mer om hvordan utføre denne testen?
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  24. #21
    Registrerte brukere Larsge sin avatar
    Medlem siden
    14. nov. 2012
    Sted
    Ålvik, Hardanger
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tarb3rg Vis post
    Så denne elektroniske styringa sammen med 1bars WG er å annbefale? Holder stabilt trykk å ikke no tull?
    Anbefale skal jeg være forsiktig med da jeg personlig ikke har prøvd en slik på så stor turbo. Men den har trykkinngang som senser på ladetrykket ut fra turbo og regulerer ut i fra det.
    Jeg kjører med original FT aktuator på 13C'en og justerer opp til 1,0bar med den styringa. Har også montert strømbryter da jeg får originalt ladetrykk når jeg kutter strømmen til styringa.
    Det finnes mange varianter av slike styringer og den jeg har er av enkleste sort med en vriknott og det er det hele. Man får også mer sofistikerte varianter der en bla. kan justere regulator gain
    og ladetrykkskompansering i forhold til turtall osv.
    Den virker fint på min originale B230FT og i teorien på ditt oppsett også (1bar aktuator -> 1,5bar) men det hadde vert greit om noen med mer erfaring med disse hadde sagt noe om det.

    Dette trenger nødvendigvis ikke utelukkende være et turboproblem heller. Får du greie AFR verdier f.eks.?
    "Det er i motbakke det går oppover!"

  25. #22
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker en slik: http://nxsmotorsports.com/content/ma...st-controllers

    Det finnes nok billigere varianter, eller man kan lage en selv. Funker fint til kjapp spool, og gir ingen enorme ladetrykkspeaker. Null stress å lade 1,3 med org. fk-actuator (0,35bar), eller å lade over 2bar med en 0.8bar actuator.

Lignende tråder

  1. Litt høyere
    By TeamBørnOut in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 14/12/10, 15:31
  2. Wastegate, grunntrykk 1 bar
    By Nedkvit'n in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 19/08/10, 22:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •