Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 32

Tråd: V70 d5 163 2005 går i nødmodus ved pådrag med kald motor

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard V70 d5 163 2005 går i nødmodus ved pådrag med kald motor

    Har hatt bil på 160 000 service, byttet regreim olje mm. Stod igjen en feil på verksted i Sverige, og byttet kamaxel giver sjøl. Men har fortsatt problem med at bil går i nødmodus " motor service erfodras" når det gis på litt med kald motor. Problemet er egentlig ikke der når motor er varm. Det ene verkstedet sa at det var turbo trykks måler som sitter bak motor under et deksel der. Der sitter vel egentlig ikke den.
    Så lenge jeg kjører rolig til motor er varm går det bra. Da kan jeg gi på.
    Ser flere mulige årsaker på nesten samme problem, men jeg får bare problem med kald motor.

    Noen som har et godt tips nå før ferien?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2013
    Innlegg
    153
    Antall takk

    Standard

    Er bilen chippet? Får samme feilsymtomer om morningen selv ved første skikkelige pådraget med kald bil.
    Får feil på turbotrykk og kamakselgiver.

  3. #3
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Vanskelig å si uten å ha en feilkode.
    Men tipper på turbokontroll ventilen, sitter på blokka i fremkant under IC slangen.
    Men siden dette bare skjer når bilen er kald, så kan det være skovlene i turboen som styrer luftstrømmen som sotter fast og er kokset, når dette blir varmt så kan de bevege seg igjen.

    Mitt tips da. Hekt på noe tungt på kroken, f.eks campingvogn, ta deg en god kjøretur med litt høyt turtall og god med pådrag. Da bør denne koksen brennes bort i turboen.
    Har selv gjort denne operasjonen og den var 100% vellykket. Sparte oss for turbobytte som verkstedet ville. Jeg måtte dog bytte denne ventilen i tillegg, det var gjort før jeg hektet vognen på slep
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Bilen er ikke chippet. Helt orginal.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Dette er en d5 2005, fikk vite på det ene verkstedet at den sitter bak motor ved turboen. Må nesten ta bilde av motor slik at vi snakker om samme motor.
    Sist endret av mrmoe; 02/07/13 kl 20:46

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    På et verksted var det feil på kamaxelgiver fikk jeg beskjed om, det andre verkstedet var det turbotrykslader mener jeg men som sitter i bakkant av motor under deksel. det tredje verkstedet hadde ikke bra nok programvare og fant ingenting.
    Har to volvo verksteder i nabo byer, men de stoler jeg ikke på. De har røra til med tre bilder for meg.

  7. #7
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    TCV
    ventilen (turbo controll valve) sitter under IC slangen i forkant.

    Men før du gjør noe som helst annet, forsøk å kjør hardt med bilen med f.eks campingvogn på.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    En annen greie jeg har lest om, er det lekkasje på en av dysene dine, så kan høytrykkspumpa føle den ikke klarer å bygge opp høyt nok trykk og derfor gå i nødmodus. Men når motoren er varm så forsvinner problemet. Har lest litt om dette på jagrullar.se
    Søk på "spridare" og det kommer opp en hel masse. I Sverige fokuseres det mye mer på dysene enn det gjøres her på berget. Litt underlig da det er mer vanlig med diesel her...
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  9. #9
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    160 000 er lite for dysene da. I tillegg har de dårligere dieselkvalitet i Sverige.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2013
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde samme problemet... eller vel har i perioder dette problemet med vår volvo.
    Det jeg gjør er at jeg kjører den litt hardt på manuell gir (har automat)...
    Kjører den en halvtimes tid med omrdreininger opp mot 6000 i 3 og 4 gir..

    Da blir problemet borte i noen uker før jeg må gjøre samme igjen..
    Kunne jo forsåvidt tenke meg å bli kvitt problemet så jeg slipper den metoden da..

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    160 000 er lite for dysene da. I tillegg har de dårligere dieselkvalitet i Sverige.
    Jo, men det er faktisk ikke unaturlig at en dyse begynner å krangle allerede ifra 100k km. Så det er absolutt verdt å sjekke. Nevøen min jobber på Snap Drive og de finner til stadighet gående dyser på biler mellom 100k og 200k km.
    En kompis av meg har byttet 2 dyser på sin Passat 2.0 diesel 140hk. Den har gått 140 000. Moderne dyser er fintfølende saker.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Var hos Volvo og spurte om de kunne lese ut feilmeldingen. Når jeg fortalte om når "motorservice erfodras" kom opp, at motor var kald og egentlig alt fungerte når den var varm. Ble det sagt at en mer sjekk bør gjøres. Det kan være turbo som evt må byttes, motorfeste pga evt lekkasje, rens av turbo som ville hjelpe i 50% av tilfellene, mm. Måtte bestille time får å ta en feilsjekk. Så det ble ikke noe avlesing av feil.
    Men høres jo fornuftig ut med at turbo kan være sotet og at det fungerer når den er varm. Merket at temp måler til motor var på varm punktet, bil hadde stått litt, men feilen slo til. Kan det være at motor er valm men turbo blitt kald?

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Vanskelig å si uten å ha en feilkode.
    Men tipper på turbokontroll ventilen, sitter på blokka i fremkant under IC slangen.
    Men siden dette bare skjer når bilen er kald, så kan det være skovlene i turboen som styrer luftstrømmen som sotter fast og er kokset, når dette blir varmt så kan de bevege seg igjen.

    Mitt tips da. Hekt på noe tungt på kroken, f.eks campingvogn, ta deg en god kjøretur med litt høyt turtall og god med pådrag. Da bør denne koksen brennes bort i turboen.
    Har selv gjort denne operasjonen og den var 100% vellykket. Sparte oss for turbobytte som verkstedet ville. Jeg måtte dog bytte denne ventilen i tillegg, det var gjort før jeg hektet vognen på slep
    Volvo ville gjerne bytte turbo til 17 000 for så å lete videre etter feil virket det som. De hadde to biler som skulle rense turbo, det var litt fiftyfifty, er det noe å enbefale?
    Tipper bilen min er daukjørt med så mye småkjøring og er nedsota.

  14. #14
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Da gjentar jeg mitt tips. heng noe tungt på kroken å kjør bilen hardt over en strekning på f.eks 30 km.. Fungerer veldig ofte å gjøre det sånn, slipper man fordyrende jobber med turbo og slikt
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Volvo elsker å bytte turbo, uten at det hjelper noe som nevnt før. Gjør som det sies over og dra den skikkelig ut med turtall på minimum 4000 omdr.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Volvo elsker å bytte turbo, uten at det hjelper noe som nevnt før. Gjør som det sies over og dra den skikkelig ut med turtall på minimum 4000 omdr.
    Skal teste det. Har automat med tipptronic og den girer gjerne selv selv om jeg kjører på manuelt. Venter med på bytte tcv.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Snakket med et turboverksted og de sa at det er sjelden feil ved turbo. Sa hvilken volvo jeg hadde og da kom tilbakemelding kjapt om stor sannsynlighet at det er bakre motorfeste som er lekk.

    Testet nå å blende slangen fra motorfestene som går inn til en føler som sitter foran luftfilteret. Det vil si den slangen som kommer fra begge de nedre motorfestene. Byttet ut den med en liten slangestump som var blendet. Mener å ha gjort det riktig. Om det hadde vært lekkasje i et av festene så skulle jeg vel merket det nå ved at det ikke kom opp en feilmelding når jeg nå testet med en blendet slangebit. Fortsatt slik at motorservice erfordras når motor er kald og jeg gir på passe bra.

    Skal fylle opp en henger og dra på litt.

    Hørte med volvo igjen om de kunne lese av feilen, men de var mest opptatt av at det var turboen. De fikk ikke gjort noe nå pga mye oppdrag på verkstedet.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Kanskje denne er verdt å prøve?:

    http://www.billigbilpleje.dk/product...s-550-ml-2925/
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Siden det kanskje ikke er lekk på motorfeste, kan det vel fortsatt være feil på føleren.
    Men det er en tvc ventil og en turboregulerer. TVC sitter vel på førkant av luftfilteret og har to luftslanger, turboregulerer sitter vel i bakkant av motor i nærheten av turbo.
    Det sitter en føler på et innsug som ser ut for meg er før turbo, det går også en tynnere slange frem over motor. Det er vel da turboregulerer?

  20. #20
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Magnetventilen til turboen sitter i forkant av motor, over startmotor under IC slangen
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Magnetventilen til turboen sitter i forkant av motor, over startmotor under IC slangen
    Da skal jeg sjekke den.
    Men jeg så over noe og fant litt skit. Ref bilder jeg fant så sjekket jeg litt. Fant en del å gjøre rent.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrmoe Vis post
    Siden det kanskje ikke er lekk på motorfeste, kan det vel fortsatt være feil på føleren.
    Men det er en tvc ventil og en turboregulerer. TVC sitter vel på førkant av luftfilteret og har to luftslanger, turboregulerer sitter vel i bakkant av motor i nærheten av turbo.
    Det sitter en føler på et innsug som ser ut for meg er før turbo, det går også en tynnere slange frem over motor. Det er vel da turboregulerer?
    Det er kun bensin turboene som har tvc festet på luftfilteret. Den har en kontakt og tre nipler. Den som sitter der på dieselene er kun for å regulere vacuum til motorfestene, og har en kontakt og to nipler.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Btw, lenge siden du byttet dieselfilter?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Btw, lenge siden du byttet dieselfilter?
    Det skal være byttet 10 mai i år.

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Fant den tidligere i dag da jeg gjorde reint det som da kan være ic slangen og en alum del til samt en slange til som går frem til siden av radiatoren. Se bilder over. Kjente på kontakter. Skal kjøre en tur etterpå for å se forskjell. Mye møkk og dritt i slangene, men ikke så mye som mange av bildene på nette.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Kald motor indikator
    By FreddieAwD in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 7
    Siste post: 18/02/13, 22:22
  2. V50 tungstartet ved kald motor.
    By gokart8 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 04/12/11, 15:58
  3. Problemer ved kald motor
    By Gneizten in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 11/08/11, 10:59
  4. Rykking ved kald motor. V50 1,6D
    By V50 05mod in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 7
    Siste post: 18/06/11, 20:30
  5. Forskjell på F motor og E motor, på kald start dysa ?
    By Turbotony in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 07/01/11, 18:19

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •