Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 76 til 85 av 85

Tråd: E85 - til hverdags og til fest. Egenskaper, fordeler og ulemper.

  1. #76
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Disse 300 satsene er vanligvis tilpasset 450 ccm dyser og bensin. Foreslår at du kjøper minimum 630 ccm dyser og at du sørger for en seriøs strømforsyning og jording til bensinpumpen.
    Er da disse dysene greie? http://www.summitracing.com/int/part...57-1/overview/

    Det skal ordnes ja, og pumpa skal selvfølgelig oppgraderes og få skikkelig jording og tilførsel av strøm!
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  2. #77
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Synes ikke det nei. De dysene der er ikke tilpasset E85 drivstoff.

    Jeg hadde nok valgt disse: http://www.summitracing.com/int/part...60-1/overview/

  3. #78
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Okai, og de passer rett på org. innsug med org. fuel rail?
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  4. #79
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av E.Winjum Vis post
    Okai, og de passer rett på org. innsug med org. fuel rail?
    Mål en dyse og jamfør med målene på siden så finner du ut om de passer !

  5. #80
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Skulle jeg begynt med noe e85 på hvilken som helst gammel volvo, og hentet ut noe pulver tror jeg at jeg ville ha gjort en seriøs oppgradering på drifstoffsystemet, og lagt 4mm² kabel til pumpa, et rele, og bruke den originale lendingen som styrestrøm til releet. 044/040 ish pumpe trenger noe strøm, og 4mm² kabel pga unngå spenningsfall, som vil påvirke ytelsen til pumpa noe enormt... feks. halverer man spenningen (fra 12 til 6 v) synker ytelsen til pumpa ned til 20%... ergo skal man ikke ned mange Voltene fra nominell spenning før pumpa mister MYE kraft...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #81
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    http://www.enginelabs.com/news/what-...and-e85-fuels/

    En liten artikkel fra 'over there' om E85.
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

  7. #82
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Leste her inne at flere hadde prøvd 50% E85 på sine biler, femmer turbo jeg tenker på.
    Var 2 stk som var sååå fornøyde og hu å hei hvor de gikk.. Fylte akkurat 50% jeg og, gikk som ett dass etterpå.. blandet enda mer ut etterpå og gikk fremdeles ikke godt.. helt vanlig 95 gjorde susen best ivertfall

    Chippa B5254T jeg hadde.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  8. #83
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Jeg har holdt meg til ca 10% bare i uvitenhet om det går bra med høyere blandingsforhold. Merket ikke noe forskjell på annet enn literprisen

  9. #84
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Leste her inne at flere hadde prøvd 50% E85 på sine biler, femmer turbo jeg tenker på.
    Var 2 stk som var sååå fornøyde og hu å hei hvor de gikk.. Fylte akkurat 50% jeg og, gikk som ett dass etterpå.. blandet enda mer ut etterpå og gikk fremdeles ikke godt.. helt vanlig 95 gjorde susen best ivertfall

    Chippa B5254T jeg hadde.
    Uten å gjøre noen andre forandringer, så er det ikke noe av betydning å hente på E85, mange ganger mindre effekt hvis ikke drivstoffmengden justeres opp... med samme drivstoff flow får du færre BTU med E85 enn med "ren" bensin, og dermed ikke grunnlag for noe mer effekt heller... Derimot, mappes motoren til å gå på det, med de mulighetene det åpner for (hvis du har drivstoffsystem som klarer å holde følge) SÅ vil det gå bedre. Å bare gå rett over på mye E85 gir ikke noe hurra resultat. Hadde det vært en helt moderne bil med drivstoffsensor som kompenserer for forskjellen i drivstoffet hadde nok resultatet blitt noe annet...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #85
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Er enig med det fyfaen skriver her. Stemmer veldig godt med det jeg har erfart med E85 på forskjellige biler. Med påfylling av E85 mengder små nok til at bilen ikke fjusker, og uten noen form for justering av motoren, så forventer jeg ca samme effektfølelse som på rein bensin.
    Gjorde en gang ett forsøk med en bil som har gassermotor på banekjøring. Med rein 95 oktan og tenning innstilt orginalt tror jeg toppfart på ACR var ca 145 etter speedometer. Med litt tilsatt E85, mest som en oktanbooster, og tenning justert for å passe bedre til høyere oktan, ble toppfarten etter speedometer ca 160.
    Den hadde nok mer en nok å gå på drivstoff uten justering med liten mengde E85, så det var nok derfor det ble en liten bonus.
    Med datasprut bruker jeg programmere både mer tenning og vesentlig feitere blanding på høy belastning med E85 enn med bensin før det merkes noen forskjell i følt effekt.
    Noe som jeg tror kan være ett unntak fra dette er om man har en turbobil med orginal motorstyring som går veldig feit på fult ladetrykk for å hindre nedsmelting av motoren, noe som jeg tror var tilfellet på V70 turboen jeg hadde. Med AFR nede på 10 tallet med bensin f.eks kan man merke vesentlig effektreduskjon kontra magrere blanding, f.eks 11,5-12,5, på enkelte motorer.
    Treffer du rett med innblandingen av E85 havner du mer inn på AFR området for bensin som man bruker si gir mest effekt. Det blir en balansegang mot E85ens fordeler og ulemper. En vanlig anbefaling med rein E85 er litt feitere maks lambda på full belastning enn med vanlig bensin. Om du blander inn nok E85 til å komme i lambda området som bensin gir tilnærmet best effekt i så kan det bety at du havner i lambdaområdet som E85 ikke gir best effekt i. Forutsatt at lambda ikke blir farlig mager så vil ikke dette gi bedre effekt i dette eksemplet.
    Har nok nevnt det tidligere i tråden, men forskjellene mellom bensin og E85 som jeg har erfart på turbobiler når jeg har mappet er at en AFR som er nærmere 10 enn 11 med bensin gir dramatisk reduksjon i effektfølelse kontra f.eks AFR 12, mens opplevelsen jeg har med E85 er motsatt. Der synest jeg effektfølelsen økes om jeg justerer ned lambda fra tilsvarende AFR12(bensin) til lambda tilsvarende under 11. Forutsettelsen er selvsagt med begge eksemplene at tenningsanlegget er kraftig nok til å henge med.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4

Lignende tråder

  1. Silikonslanger vs. gummislanger fordeler og ulemper
    By volvo245gl in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 29/09/12, 08:46
  2. 2000mod V70 2.5TDI Fordeler/Ulemper
    By Josp in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 14/08/12, 17:21
  3. Norges Beste Fest 240`n
    By kjellt in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 17/06/12, 15:43
  4. sving egenskaper ved skikkelig senk?
    By VolvoR-Sport in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 02/09/10, 17:45

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •