Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 52

Tråd: -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

    Jaja, da har det seg slik at jeg har holdt på med ting jeg ikke kan og derfor ikke burde begynt med. Men men....

    Jeg kjøpte nylig en -98 945 med M90 og B230FK. Når jeg kjørte den 45mil hjem fungerte den fint foruten masse blårøyk som følge av gjennomslag i turboen.
    Vel hjemme monterte jeg en T3/T4 turbo kjøpt fra kimmit. Denne skulle puste igjennom 3" hele veien og rapportere til en Innovate MTX-L BBL. I tillegg fjernet jeg alt som hadde med Turbo+ satsen å gjøre og sørget for at alle vakumslanger var blendet osv.
    Etter byttet ville den ikke gå skikkelig på tomgang. Det begynte med at den stoppet når jeg tråkka inn clutchen etter pådrag og etterhvert ble det sånn at den ikke klarte å holde igjen hvis jeg rusa den til 3000-3500, stillestående. Jeg kobla ut TPS og alt funka greit igjen.
    Så ble det forverring igjen. TPS tilkoblet eller ikke utgjorde ikke lenger noen forskjell.

    Jaja, tenkte jeg, tar det siden.
    Så monterte jeg 2x TLAO chip, 968 dyser, 012 LMM og alu ic.
    Naturlig nok var problemet akkurat det samme, men det var ikke i fokus når jeg laga svarte spor i asfalten.

    Nå har det kommet dit hen at jeg tenker å begynne å bruke bilen litt og da bør dette problemet fikses slik at jeg ikke blir frista til å sette fyr på hele bilen.

    Jeg har brukt endel tid på å feilsøke, men finner ikke ut noen ting egentlig. (som forventa)
    Jeg har rensa tomgangsmotoren, forsøkt med en annen tomgangsmotor, gått over alle vakumslanger 8-10 ganger, spraya startgass over alt, byttet innsugspakning, satt tilbake igjen gammel LMM, justert TPS, renset svinghjulssensor, forsøkt med originale chipper (står nå med TLAO bare i bensinhjerne), koblet ut lambda, justert gasswire for å se om det i hele tatt var mulig å få den til å holde seg levende på tomgang, mulig det er mer som har blitt forsøkt uten at jeg husker det i farta.

    Det som nå skjer er at den brummer til ved start og så dør den igjen ganske kjapt. Ved neste forsøk trenger den litt gass for å starte. Hvis jeg er ekstremt forsiktig når jeg slipper gassen kan jeg klare å få den til å holde seg, da ligger den veldig lavt, rundt 500rpm. Hvis jeg gir litt gass og slipper opp stopper den med en gang.
    Det siste jeg fant ut i dag var at hvis jeg napper ut alle de tre små slangene på innsuget som går til diverse turbostrykksmåler osv slik at den får litt falskluft så går den nesten på 1000rpm, mye mer stabilt, men tåler fortsatt ikke all verden til rusing før den dør. Det virker altså som AFR er feil. Måleren viser 14 hvis jeg ikke tar helt feil og det skal vel ikke være helt på jordet?

    Noen som har den minste anelse hva jeg burde sjekke?
    Skal få lest av feilkoder i morgen, men forslag inntil det er mer enn velkommen. Jeg skjønner virkelig ingen ting av dette her.

    Til dere som leser bare halve teksten så merk dere at problemet har vært tilstede helt siden turbobytte og kan derfor ikke knyttes direkte til chip, dyser osv.

    Håper noen kan hjelpe slik at jeg slipper å grille pølser på den gamle haugen. Man blir jo, på et merkelig vis, litt fascinert av Volvo.

  2. #2
    Registrerte brukere gsmik sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Er det internresirk i turboen du kjøpte fra kimmit? Har du noen form for resirk/dumpventil? Min bil ble lik din da jeg blenda orginal resirken slik at overtrykket ble sendt tilbake i turboen og LMM'en registrerte "samme" lufta to ganger.
    Vet ikke om du ble hjulpet av dette, men følte at jeg måtte skrive noe :P
    Sist endret av gsmik; 20/06/13 kl 20:11

  3. #3
    Registrerte brukere catoers sin avatar
    Medlem siden
    02. des. 2012
    Sted
    Alverstraumen
    Innlegg
    350
    Antall takk

    Standard

    hadde nesten samme problemet selv, både med 13c og med kimmit bestselger turbo, av og til spess når det er kaldt ute er den helt på jordet med at den ikke vil gå på tomgang etter pådrag O.L.
    jeg har fått tips om å gjøre rent gassspjeld og bytte pakning der. men har jo selvfølgelig ikke somlet meg til å gjøre det. men er jo litt rart at det skjedde etter bytte av turbo og ikke før da. HELT sikker på at alt er som det skal med vakumslanger og slikt ?
    min sluttet med det av seg selv når det nå gikk mot sommer, så mitt problem kommer vel igjen i vinter =P
    Mens jag satt her å skrev så kommer jeg på at, siden du har igjenomslag med olje fra turbo, så er vel intercooleren din full av olje ? kan det være det som gjør det ? prøv å rense den =) kan jo være det er det som lager kvalme ?
    Når biler handler om nostalgi, går det utover lommeboka di =)

  4. #4
    Registrerte brukere catoers sin avatar
    Medlem siden
    02. des. 2012
    Sted
    Alverstraumen
    Innlegg
    350
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gsmik Vis post
    Er det internresirk i turboen du kjøpte fra kimmit? Har du noen form for resirk/dumpventil? Min bil ble lik din da jeg blenda orginal resirken slik at overtrykket ble sendt tilbake i turboen og LMM'en registrerte "samme" lufta to ganger.
    Vet ikke om du ble hjulpet av dette, men følta at jeg måtte skrive noe :P
    er ikke resirk visst det er "bestselgeren".
    Når biler handler om nostalgi, går det utover lommeboka di =)

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ingen form for dumpventil og kjører LMM på sugeside.

    Cooleren er ny.

    Kan jo ta av gasspjeldet og gjøre reint og bytte pakning da.

    Edit: Er den bestselgerturboen det er snakk om ja.

  6. #6
    Registrerte brukere catoers sin avatar
    Medlem siden
    02. des. 2012
    Sted
    Alverstraumen
    Innlegg
    350
    Antall takk

    Standard

    uten dump varer ikke den turboen lenge ! har en kollega som kjører med den med 0,7 i trykk og det har han gjort i 2-3mnd nå og den er allerede slark i. bare ett tips.
    kan jo være gassspjeldet, men lover ikke noe altså =)
    jeg kjører med samme turbo og har dump og har kjørt i vel 6mnd nå, null slark =)
    Når biler handler om nostalgi, går det utover lommeboka di =)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

    Jeg kjører 1,5kg uten dump og koser meg når den river seg på pådrag i andregir på tørra, men skal flytte lmm og få på en dump snart.

  8. #8
    Registrerte brukere catoers sin avatar
    Medlem siden
    02. des. 2012
    Sted
    Alverstraumen
    Innlegg
    350
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jmosbakk Vis post
    Jeg kjører 1,5kg uten dump og koser meg når den river seg på pådrag i andregir på tørra, men skal flytte lmm og få på en dump snart.
    jeg snakket med Kimmit, etter jeg kjøpte den turboen. de hadde test kjørt den i ca 1år med 1,7 i trykk( sa de ihvertfall) så tror nok turboen tåler litt(for å være kina).
    men er jo ikke helt sunt at turboen lader 1,5 og så skal den snu retning å slippe ut igjen trykket.
    Når biler handler om nostalgi, går det utover lommeboka di =)

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

    Det er ikke sunt i det hele tatt, bare jævlig moro og fin lyd. Det blir ordning på det snart.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

    Ble ingen forskjell med rengjort gasspjeld nei.
    Flere forslag mottas med takk.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

    Har du prøvd med annen lmm? Den liker vel heller ikke trykkstøtene som blir når man kjører sånn, selv om lyden er feeet... )

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

    Prøvde med den originale lmm'n uten noe forskjell. Trykkstøtene merkes vel ikke på tomgang så det skal vel ikke ha noe å si?

  13. #13
    Registrerte brukere catoers sin avatar
    Medlem siden
    02. des. 2012
    Sted
    Alverstraumen
    Innlegg
    350
    Antall takk

    Standard -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

    Noe galt m TPS ?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Når biler handler om nostalgi, går det utover lommeboka di =)

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

    Jeg mistenkte TPS først ettersom tomgangen ble bedre når jeg koblet den ut, men nå er den like ille både med og uten. Noen måte å sjekke TPS på da? Det klikker som det skal og kontaktene ser bra ut.

  15. #15
    Registrerte brukere catoers sin avatar
    Medlem siden
    02. des. 2012
    Sted
    Alverstraumen
    Innlegg
    350
    Antall takk

    Standard

    det er jeg ikke sikker på, har aldri vært borti det før. kanskje du kan høre med noen under motor ?
    Når biler handler om nostalgi, går det utover lommeboka di =)

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

    Kan prøve å legge en tilsvarende tråd der ja kanskje. Vet ikke hva moderatorene sier til det, men det værste som skjer er vel at den blir slettet.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte

    Er ikke TPS'n bare en bryter i praksis, dvs at drn fint ksn kontrolleres med multimeter

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

  18. #18
    Registrerte brukere catoers sin avatar
    Medlem siden
    02. des. 2012
    Sted
    Alverstraumen
    Innlegg
    350
    Antall takk
    Når biler handler om nostalgi, går det utover lommeboka di =)

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Nå har det foregått litt mer forskning her.
    Ny tomgangsmotor er montert da den gamle hadde noen grader i seg slik at den ikke fungerte riktig. Dette er min egen feil vet jeg etter jeg har vært litt hardhendt med skrujernet inni der.
    Dette endte opp med at bilen går på tomgang, men stopper fortsatt etter litt lett rusing (2000-2500rpm).
    Når jeg kobler ut LMM derimot så fungerer tomgangen som den skal. Den går riktignok med AFR under 10, men den klarer å holde seg på tomgang etter rusing.
    Når dette symptomet kom tok jeg ut LMM, ventet til den var helt kald og rengjorde med noe lurium. (alt dette med god hjelp av en kompis som har vesentlig mer peiling enn meg) Dette uten tellende resultat.
    Så satte jeg inn den originale LMM med samme resultat.

    Oppsummert:
    Bilen går på tomgang
    Den fungerer fint med LMM utkoblet

    Dette sier meg at LMM er defekt. Kan det være at jeg har sånn uflaks at den gamle gikk i stykker når jeg bytta turbo og den nye var defekt fra før el.l?
    Skjønner fortsatt ingen ting av dette og håper på mer god hjelp.

  20. #20
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Sett lmm på trykksiden å få deg en dump, så skal du nok se problemet gir seg ved pådrag. Når du trør inn clutsjen så går luft som allerede er registrert ut av lmm igjen å den tror det er mere luft i omløp enn det virkelig er. Har selv blandet erfaring med ettermontert resirk på disse motorene. Av og til blir det bra. Av og til ikke. Så derfor anbefaler jeg åpen :-)

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Som sagt så blir det åpen etterhvert, men dette forklarer vel ikke problemet med at den ikke klarer å holde seg i live ved lett rusing når bilen står i ro?

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jmosbakk Vis post
    Som sagt så blir det åpen etterhvert, men dette forklarer vel ikke problemet med at den ikke klarer å holde seg i live ved lett rusing når bilen står i ro?
    Kjører uten dump selv (på en t3 turbo) forlenga lmm over til andre siden å kjøpte ny så ordna det seg for meg. Hadde lignende problem. med at den daua etter på drag osv.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Den dauer etter pådrag ja, men den dauer også etter lett turtallsøkning når bilen står i ro. Altså helt uten turbotrykk.
    Skal få flytta LMM i morra kanskje så får vi se. Jeg har ikke trua på at dette fikser problemet, men jeg er heller ikke kvalifisert til å mene noe om det.

  24. #24
    Registrerte brukere catoers sin avatar
    Medlem siden
    02. des. 2012
    Sted
    Alverstraumen
    Innlegg
    350
    Antall takk

    Standard

    få sjekket med en lmm du vet vet virker da =)
    Når biler handler om nostalgi, går det utover lommeboka di =)

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg burde fått lånt en fra en bil som er i bruk.
    Hvis noen har en jeg kan teste med i tr.heimsområdet så hadde det vært supert. Får muligens låne en på høggern på Øysand, men tviler på at de har.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 17
    Siste post: 12/05/13, 17:56
  2. bilen går nesten ikke på tomgang etter lmm bytte
    By hovve93 in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 15/03/13, 00:58
  3. Svar: 1
    Siste post: 07/11/12, 12:25
  4. FK går ikke på tomgang etter LMM flytte
    By tempo_panter in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 13/04/11, 15:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •