Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Har fått lyst på diesel-xc90. Har jeg blitt gal?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard Har fått lyst på diesel-xc90. Har jeg blitt gal?

    Hei igjen.

    Det er skammelig lenge siden jeg har vært her inne nå. V70II`ern vår durer og går, akkurat som forventet. S60`en er solgt. Savner den stadig, men men.
    Har alltid hatt litt behov for firehjulstrekk og bakkeklaring. Den gang xc90 kom, ble det ganske snart en drømmebil. Lenge var de altfor dyre, siden vi behøver to biler i vår familie. Etterhvert kom alle de dårlige statistikkene. Statistikker og forståsegpåere som mener xc90 er en dritbil finns, men er de det? Mine spørsmål er:

    Dersom man kommer over en pen og rimelig 2003-05 modell D5, automat, rikelig utstyrt, omkring 150.000-180.000km. Denne har god servicehistorikk, girer silkemykt og ALLE dipedutter fungerer som de skal. Kjøper man denne? Om man pruter litt, kan man kanskje få en for under 200.000,- Det er vel mye Volvo for penga(?).

    Hva gjør man, om mulig, bortsett fra god serviceoppfølging, for å holde den ifra katastrofalt kostbare feil?

    Jeg har god tilgang på å serve bil i Sverige. Erfaringsmessig kan utgiftene til bilhold holdes greit i sjakk på den måten. MEN, nå har aldri Volvo brutt sammen for meg tidligere da.

    Mvh Morten
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  2. #2
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    xc90 har fått ett ganske ufortjent rykte, er ikke noe særlig mer feil på de enn de andre volvo modellene, selv broom sin guide svart maler en hel del.

    4x4 systemet er det hylsen ( den kobler mellom akslingen inn i fordeleren(vinkeldrevet) fremme ) som er en svakhet. er vel rundt 160 k km de ryker med vanlig bruk sirkus. kan også vere at vinkel drevet lekker olje, dette må utbedres asap om det gjør.

    ellers er det snart på tide med framhjuls lager,(180-200km) lmm og lamda i front.(160km)

    så er det den berømte automat kassen som sitter i en hel del forskjellige biler, men volvo trakk petter smart strået og valgte å ikke ha flushe intervall på den. veldig lite lurt trekk.

    om den har blitt flushet regelmessig, og ikke blitt mishandlet med camping vogn på flere tonn så hadde jeg ikke bekymret meg for kassen annet enn om den har fått software update med å ikke gå i fri når du står i ett krys og har fått b4 cover update.
    skikkelig flushing går gjerne 14l om du kan sjekke verksted kvitteringer og burde gjøres hver 40 000km, og den har blitt brutk til henger så intervall på 20 000km.
    da har du en smertefri girkasse i lang tid.

    ellers så er det motor fester i og med bilen har blitt gammel og er en diesel, det er øverste i topp i tverrstaget, og moment festet på girkassen som er under. er det mye klunking ved av og på gass så er disse slitt.

    ellers er det "vanlige slitedeler" bremse klosser.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Forsto ikke helt hva du mente med frifunksjonen på gearkassen. Er det en fordel å fjerne denne eller beholde?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Forsto ikke helt hva du mente med frifunksjonen på gearkassen. Er det en fordel å fjerne denne eller beholde?
    den frifunksjonen var en funksjon slik at girkassa skulle la bilen "trille" i nedover bakke, altså miljø og drivstoff smart. Men dette var bare på de første modella, da de ble fjernet på de nyere utgaver siden de fant ut at denne funksjonen ikke var så bra for kassa pluss at en del folk fekk faktisk bort den problemet med at girkassa er så treg med å koble inn i gir igjen etter du har bremset ned før en rundkjøring f eks.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  5. #5

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Greenshadow Vis post
    den frifunksjonen var en funksjon slik at girkassa skulle la bilen "trille" i nedover bakke, altså miljø og drivstoff smart. Men dette var bare på de første modella, da de ble fjernet på de nyere utgaver siden de fant ut at denne funksjonen ikke var så bra for kassa pluss at en del folk fekk faktisk bort den problemet med at girkassa er så treg med å koble inn i gir igjen etter du har bremset ned før en rundkjøring f eks.
    Når var det dem gikk vekk fra dette?
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansM Vis post
    Når var det dem gikk vekk fra dette?
    er visst mellom 2004 og 2005.

    Her er det en tråd som handler om det samme og mer info pluss prisen:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...v-automatkassa
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

Lignende tråder

  1. Mercedes 300 diesel byttes mot BMW/volvo2/7/9-serie diesel
    By divad in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 24/03/13, 01:27
  2. Svar: 5
    Siste post: 16/11/12, 15:40
  3. S40/V50 ERG, hvordan er det blitt med det?
    By morrun in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 13
    Siste post: 23/09/11, 17:59
  4. Har jeg blitt lurt ? Frosterker
    By Thomas-Volvo in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 16
    Siste post: 28/06/10, 02:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •