Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Ideer rundt veivhusventilasjon B230

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard Ideer rundt veivhusventilasjon B230

    Hei hvilke løsninger er vanlige og bruke på veivhusventilasjonen på litt hardt trimmede B230 ft/fk motorer.

    Har nå den orginale boksen med slange til luftfilter røret.
    Men frykter denne blir litt for dårlig, spesielt på hard bane kjøring.

    Har en gammeldags 531 topp med lufte rør i topp deksel.
    Kan dette benyttes?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja, hvordan ville du koblet opp dette i en 240 med b230 ft?
    Har jo som sagt ett ekstra uttak i topp deksel som kanskje kunne vært benyttet?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Ja, hvordan ville du koblet opp dette i en 240 med b230 ft?
    Har jo som sagt ett ekstra uttak i topp deksel som kanskje kunne vært benyttet?
    Ja, du bruker utluftingen i toppdekselet.
    I tillegg setter du en nippel i blokken i samme høyde som oljereturen fra turbo.
    Hvis man ønsker kan man også sette en nippel i blokken der hvor de mekaniske bensinpumpene monteres.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ok, hvis jeg gjør dette skal jeg ta bort den orginale veivhus boksen eller bruke den også.

    Bør jeg kjøre med sug i catch tanken fra luft filter rør?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Ok, hvis jeg gjør dette skal jeg ta bort den orginale veivhus boksen eller bruke den også.

    Bør jeg kjøre med sug i catch tanken fra luft filter rør?
    Du skal bruke den originale boksen også. Denne er faktisk en slitedel som SKAL skiftes med gjevne mellomrom så du kan med fordel vaske den godt eller bytte den.

    Bailey boksen har utløp i bunn. Man skal koble en slange til denne og lede gassene ned under bilen, evt. til ett lite filter. Powerfilter til MC er akkurat passelig.

    Hvis man gjør gode og korrekte valg så får man i praksis ikke noe som helst "sug" fremfor turboen.
    Sist endret av Batland; 31/05/13 kl 16:39

  7. #7
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post

    Hvis man gjør gode og korrekte valg så får man i praksis ikke noe som helst "sug" fremfor turboen.

    Vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener med sug foran turboen?
    Men regner med du tenker på luftfilteret,som selvfølgelig skal ha gjennomstrømming så det monner og vel så det,gjerne med en trakt like etter filter,type rs 500 o.l

    Suget man kan få fra røret mellom filter og innsug på turbo blir selvfølgelig skapt av lufthastigheten over den mindre stussen som sitter på røret og som skal til åndetanken.

    Har man mange nok utluftinger fra motoren med stor nok diam. på slanger og samme med luft ut av åndetanken så fungerer det jo uten vakuum også.

    Men jeg foretrekker å ha vakuum tilkoblet.
    Måten jeg har gjort er som følger...

    Bruker en slange fra den org. blokkmonterte vevihusboksen til en ekstern åndetank.
    I tillegg har jeg en slange fra toppdeksel og en fra der fordeleren bruker å sitte i blokka.

    Så har jeg en slange fra åndetanken til en nippel på luftfilterrøret som er montert i 45 grader vinkel og med innstikk inn i røret.

    Ut fra åndetanken har jeg i tillegg to større enveisventiler (pcv) med små powerfilter som slipper ut trykk når trykket i veivhuset overstiger det vakuumet som oppstår fra nippelen i luftfilterrøret.

    På det viset får jeg vakuum i veivhuset ved småkjøring og mindre belastning og samtidig kapasitet for å slippe ut det som måtte komme når man lader for fullt.

    Oljesøl inn i turboen er heller ikke noe problem så lenge åndetanken gjør jobben bra nok.
    Sist endret av Knallert; 31/05/13 kl 20:56

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Jeg mener at det ikke er noe sug der. En registrert gatebil produserer i gjennomsnitt ca. 15 hk i praktisk bruk i 98 % av tiden. Lufthastigheten i slangen mellom luftfilter og turbo er så lav at man ikke oppnår noe ejektorvirkning.

    Har du koblet ladetrykksmåleren eller lignende til røret til peilepinnen og målt det praktiske vakumet i veivhuset?

    Jeg vet at Ford RST har ett fungerende system her. Hvis man tar av oljepåfyllingslokket når motoren går på tomgang så suger den så mye falsk luft at den stopper, men ingen har nok opplevd det samme med en Volvomotor.

    Jeg mener også at poenget med ekstra veivhusventilasjon kun er å unngå uheldig og uønsket høyt trykk i veivhuset når man benytter seg av den økte effekten man har oppnådd etter trimming av motoren.
    Sist endret av Batland; 31/05/13 kl 21:02

  9. #9
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    15hk? hvor har du det tallet fra?

    Og at du mener at det ikke er nok lufthastighet der er vel ikke akkurat det man kaller skuddsikre data.
    En motor svelger unna noen liter med luft i minuttet...

    Jeg sjekket om jeg har vakuum ja.
    Men på bare på den primitive måten ved først å blåse ganske moderate mengder med luft gjennom luftfilterrøret og kjenne etter.

    Også ved å kjenne etter når bilen gikk på tomgang.
    Poenget er jo at det er vakuum der men samtidig har jeg uansett utlufting via to ventiler/filter.

    Og har jeg vakuum der ved tomgang så er det hvertfall vakuum ved vanlig kjøring og spesielt ved pådrag inntil trykket vil ut gjennom ventilene/filtrene.

    En gammel bmw 3 serie jeg hadde en gang i tiden likte svært dårlig at jeg tok av oljepåfyllingslokket og det var snakk om en motor på 2,6 liter.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar, fint og få høre andres erfaringer.
    Må få til noe sånt som er beskrevet her.

    Dette med vacum skulle vært testet, men må hvertfall få gassene i ett system der de ikke kommer inn i kupeen.

Lignende tråder

  1. Svar: 9
    Siste post: 06/05/13, 23:20
  2. 240 med b230 ft lugger noe digert rundt 1200-1500 rpm?
    By ascona400 in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 25/09/12, 18:57
  3. ideer på plassering på oljekjøler
    By kompi in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 12/07/12, 22:12
  4. Funderinger rundt kamaksel valg b230 8v turbo
    By Holck in forum Avansert trimming
    Svar: 10
    Siste post: 20/06/11, 21:57
  5. Tips og ideer til bilen?
    By Iaj in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 05/03/11, 11:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •