Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: LPG, konvertere?

  1. #1
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard LPG, konvertere?

    Hei.

    Jeg har i den siste tiden kjørt rundt i en Peugeot turbodiesel, og kjører billig, er fornøyd med det, men i august så skal jeg bli det som kalles "Pappa".
    Sedan, og en bil som er vanskelig å starte om vinteren er liksom ikke det morsomste å satse på til vinteren..

    Å kjøre rundt i en original stv med b230f er ikke direkte økonomisk, og det er heller ikke en direkte morsomt med en d24td heller..

    Så er det noen her som har LPG anlegg som er godkjent på bilen sin? Må man i tilfelle få det montert av "proffer", eller kan man kjøpe ett kitt til 600 pund for så å montere i garasjen?

    Leste ett skriv fra Stortinget, men det var ikke direkte lett å forstå hva reglene gjaldt..
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Jeg gjorde dette for noen år siden, da måtte kitet bli montert av autorisert av folk. Fikk da med et skriv om at systemet var montert i henhold regler osv.. Så var det bare å stikke på biltilsynet å få det stempla i vognkortet.

    De nye reglene gjelder vel bare for nyere biler? hvis ikke så er det jo bare å blåse i å få det godkjent og bare kjøre!!!

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sjekka ut prisene i polen??? Mye billigere i allefall og ingen sporing, bare å lage seg ei "bass/gass"kasse for å skjule tanken i bagasjen.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  4. #4
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Selvom de ikke hadde sett gasstanken, så ser de vel fortsatt påfyllingsrøret for den ..

    Og prisene er jo rimelig kurante på himkok utgaven. Bare hadde vært kjekt å ha noe som er relativt lovlig
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Sjekka ut prisene i polen??? Mye billigere i allefall og ingen sporing, bare å lage seg ei "bass/gass"kasse for å skjule tanken i bagasjen.
    Jeg valgte å bygge om i norge da jeg ikke viste hvor pålitlig et lpg anlegg var. Neste gang skal jeg få dette gjort i polen. Eneste servicen anlegget trenger er å bytte 2 filtere som sitter i motor rommet ca. hver 10-15 000 km.

  6. #6
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye sånn ca kostet ombyggingen?

    Og hvor mye ca koster det i Polen?
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    I Norge koster det rundt 25 000

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    dyrt i norge ja. jeg fikk et slikt "kit" i fjor sommer. ikke rukket å montere det enda. men er jo penger spart men det setter jeg har er litt gammelt. monterer det før glasspjellet. de nye kittene har egne dyser. derfor det er blitt dyrere de siste årene. men akkurat de samm kittene fåes i polen også. til laaaaangt under halvparten av prisen. men da får man det ikke godkjent i norge.. Å selv om man gjemmer tanken så hjelper det lite når jævlene står å venter på deg ved pumpene :P Men kjenner man en bonde som fyrer med gass så er det null stress! Inni bilen har (ihvertfall jeg) en bryter hvor man kan velge mellom bensin og gass. (+ at man ser hvor mye det er igjen på tanken).
    Finner ikke en dritt info om mitt kitt på nettet. så har ikke turt å montere det opp på noen bil enda. husker jo ikke hvordan alt var koblett til :P Hadde lyst til å montere dettepå bilen til dama. men når det er "stilt opp til en 4er" så blir det vell klikk når man skal montere det på en 6er.. Så skrik ut hvor noen vet om noen som kan slike systemer
    One Ring to rule them all

  9. #9
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Jeg har selv sett litt på dette kittet her.

    http://www.lpg-kits.com/vsgi4.htm

    Er jo mildt sagt MYE billigere enn å få det montert i Norge, samt trolig billigere enn i Polen og..
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Men som skrevet. du blir fuckt hvis du blir tatt for det... Det er litt forstålig mtp den tanken man kjører med baki bilen. brann / kolisjon med en sånn i bilen gidder jeg ikke tenke på en gang :P
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Men som skrevet. du blir fuckt hvis du blir tatt for det... Det er litt forstålig mtp den tanken man kjører med baki bilen. brann / kolisjon med en sånn i bilen gidder jeg ikke tenke på en gang :P
    Så er spørsmålet, hvor fuckt... Vet at det visstnok er 2'er feil på eu-kontroll.
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Tar staten deg så er det kjøreforbud. Det er jo snakk om gass under trykk. Å jeg er faktisk HELT enig staten. fordi jeg vil ikke at VAG folk skal montere dette selv!
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    En slik gasstank er sikrere og tåler mye mer enn en vanlig bensin tank. Det tjukke stålvegger i hele tanken. Gass antennes ikke like lett som bensin heller da det må riktig blanding gass luft for å tenne.

    Men hvis det ikke monteres skikkelig slik det skal, kan det være livsfarlig.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    joda. men noen monterer jo disse under bilene sine. den jeg har er laget for å sitte under hatthylla. Bruker man hue å skjønner litt så ser jeg ikke noe problem i å gjøre det. men det finnes mange rare folk her i verden :P (bare se på "hvordan ikke bygge bur" tråden
    One Ring to rule them all

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •