Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Spørsmål angående reparasjon av M46 girkasse

  1. #1
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard Spørsmål angående reparasjon av M46 girkasse

    Tenkte å få reparert min gamle M46 girkasse da det viser seg den nye jeg kjøpte er en fra før 1986 og har derfor ikke forsterket overdrive. Min bil (740 Turbo Intercooler) er fra 1986 og har derfor ikke begrensningssystemet som var i biler før det. Overdrive vil derfor slure/miste taket om jeg gir på for mye.

    Det jeg lurte på i den anledningen er om noen har forsøkt å få reparert en slik girkasse tidligere? Hvordan er tilgangen på nye reservedeler?

    Kan vel forklare litt om hvordan den var før jeg byttet den ut:
    Ved kjøring så var det en lyd som viser seg å være et ødelagt lager. Denne lyden ville forsvinne om jeg koblet inn overdrive, men kunne dukke opp hvis jeg hadde kraftig pådrag. Har blitt fortalt at dette mest sannsynlig er lageret til akslingen i girkassen.
    Overdriven har vært tuklet med. Noen har av en eller annen grunn lagt en ledning til jord slik den kunne aktiveres i alle gir. Jeg rettet dette opp selvsagt når jeg byttet girkasse. Ved kjøring ville ikke den alltid kobles inn når jeg trykket på knappen. Turtallet datt ned på tomgang og forble der helt til jeg ruset motoren, da ville den koble seg inn. Virket ikke helt sunt, da den på sett og vis sluret seg på plass. Andre ganger når den ville koble seg inn med en gang når jeg trykket på knappen så var den treg/gikk sakte på plass, var ikke et momentant rykk. Noen som har en idé om hvorfor den er slik?


    - Frank

  2. #2
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har forsøkt å reparere disse girkassene?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Er vel ikke verdt pengene

  4. #4
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    I mitt tilfelle er ikke pengene det viktige. Jeg er bare interessert i å få girkassen tipp topp. Har dårlig erfaring med å kjøpe brukt, og det virker som største parten av disse girkassene blir herjet med.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Finnes jo mange bedre girkasser som er relativt enkle å montere, om du er ute etter å holde ting orginalt så er det jo en annen sak.

  6. #6
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Litt av greia er at det skal være originalt, ja. Så må være en M46 girkasse. Hørte litt med et verksted i dag. Det ville koste noen tusen å bytte lagerene siden det er en del arbeid involvert. Prisen var vanskelig å fastslå siden det er uvisst hvor mye som eventuelt må byttes. Overdrive på en manuell girkasse hadde han aldri sett før. Så siden det er et såpass sært opplegg så kunne det være problematisk å fikse den og skaffe deler. Ble derfor anbefalt å kjøpe en annen brukt som er i god stand så kan den heller få en utsjekk. La til forespørsel i kjøp og salg delen, så får se om jeg får fatt i en brukt i nærheten som oppfyller kravene.

Lignende tråder

  1. Spørsmål angående dieselmotor
    By Dieselsmoke in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 73
    Siste post: 16/07/11, 13:37
  2. Spørsmål angående Volvo C70 !
    By Volvo7førr in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 13/04/11, 22:52
  3. Spørsmål angående vindusviskermotor 740
    By Dan 2KI in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/11/10, 17:39
  4. spørsmål angående ledningsnett
    By ave in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 4
    Siste post: 23/09/10, 12:56

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •