Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 60 av 60

Tråd: Hjelp til "skikkelig" 300hk oppsett

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    For å få så kort slangedragning og unnslippe evt. "restriktor" fra turbo til innsug? Er ikke nippel på IRX'en så får bli i første trykkrør isåfall. Er lapplaus og bilen står 2 mil unna i verkstedet turn-key ready. WG-slangen er faktisk på et t-stykke fra EGR som igjen går til innsug. Blei litt langsiktig sammenkasta, kjent problem.
    Det er ikke hovedproblemet.
    La oss si at du kjører på 3. gear på 5000 o/min med lett gasspådrag så har du kanskje 0,4 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden. Hvis du tar trykket til WG herfra så har du altså 0,4 BAR som forsøker å åpne WG. Hvis maks ladetrykk er, vel, la oss si 1,4 BAR så vil turboen lade 1,4 BAR med 1,4 BAR inn på WG.

    Når turtallet er høyt og gasspådraget lavt og du kun sender 0,4 BAR inn på WG så vil turboen øke og øke og øke ladetrykket mellom turbo og gasspjeld til langt over 1,4 BAR. Dette skaper veldig høyt maks ladetrykk og mye varme i intercooleren og turboen jobber knallhardt noe som gi motoren høyt baktrykk. En elendig løsning.

    Det med kort slangedragning er ett annet godt poeng. Det mest barnslige jeg ser er folk som drar slanger inn i bilen for å justere ladetrykket fra førerstolen. Helt på jordet.
    Det blir metervis med slange og unødvendig mye dødvolum mellom turbo og wg. Dette gir ustailt ladetrykk og uønskede og uheldige overboostinger.

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Takk for fin forklaring. Den har faktisk en partypiece slik den er satt opp nå, og det er at når jeg ligger i "ladetrykksområdet" i registeret, selv med halv gass, så stikker den skikkelig avgårde. Ikke reellt problem i så måte da jeg har kontroll på trykket og det er dønn stabilt, men allikevel.

    Enda en teori å prøve ut. Men først, prøve å blende WG og se om det er noe respons å hente.

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Takk for fin forklaring. Den har faktisk en partypiece slik den er satt opp nå, og det er at når jeg ligger i "ladetrykksområdet" i registeret, selv med halv gass, så stikker den skikkelig avgårde. Ikke reellt problem i så måte da jeg har kontroll på trykket og det er dønn stabilt, men allikevel.

    Enda en teori å prøve ut. Men først, prøve å blende WG og se om det er noe respons å hente.
    Det stemmer nok.
    Hvis du måler ladetrykket i intercooleren din i stedet for, eller i tillegg til, å måle ladetrykket i innsugsmanifolden, så får du se hvorfor.

    Vi gjorde dette med en Volvo Gr.A turbo på en B23BT motor. Vi målte positivt ladetrykk i intercooleren fra 1100 o/min.
    Turboen var totalt utslitt etter kun 10 000 km med gatekjøring.

    Powersecret nr.1 er: "Test, Test, Test", så det er tingen å drive med ja.

    OT.
    Var på Street legal i går. Kom i kontakt med en kar som har kjørt 8,0 Sek og 141 - 143 km/t en hel haug med ganger og hadde ønske om å 7,99.
    Han fikk kun to spøsmål som han besvarte greit.
    Så fikk han spøsmålet: Har du testet med ........., nei det hadde han ikke. Vel, det er noe å vurdere, ble oppfordringen.

    Det påfølgende runnet ble nøyaktig 7,99 og 147,5 km/t. Rett etterpå ble det 7,95 så det handler om å teste hvis man vil forbedre noe.
    Sist endret av Batland; 09/06/13 kl 12:16

  4. #54
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Å kjøre med en actuator justert til lite forspenn er en dårlig løsning.

    Hvis vi ser at målet er 0,9 BAR ladetrykk på 6000 o/min, så mener jeg at en 0,5 BAR actuator, oppjustert med bleedventil til turboen leverer 0,9 BAR på 6000 o/min vil gi en betydelig raskere bil enn dersom man kjører 0,9 BAR aktuator uten bleed.

    Forklaringen er mer innviklet enn at den kan forklares kort og enkelt.
    Som Anders sier, blir ikke dette det samme? Og, vil man ikke slite med at WG tyvåpner, når man har en slapp fjær? Ser den at man kan få et mer stabilt trykk når man har 2 motvirkende krefter på WGfjæra, men å ha 0.5kg fjær og skal lade 1kg, så vil man vel få antydning til boost-creep?
    Eller er ikke det noe tema, ettersom man allikevel skal ha opp trykket?

    I mitt hode vil vel en pneumatikk-aktuator være det beste, dvs, en som f.eks åpner WG 100% ved innstilt ladetrykk, og har en justerbar dutycycle for å holde stabilt trykk. Noe ala
    AEM
    sin TruBoost, bare uten WGaktuator.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Som Anders sier, blir ikke dette det samme? Og, vil man ikke slite med at WG tyvåpner, når man har en slapp fjær? Ser den at man kan få et mer stabilt trykk når man har 2 motvirkende krefter på WGfjæra, men å ha 0.5kg fjær og skal lade 1kg, så vil man vel få antydning til boost-creep?
    Eller er ikke det noe tema, ettersom man allikevel skal ha opp trykket?

    I mitt hode vil vel en pneumatikk-aktuator være det beste, dvs, en som f.eks åpner WG 100% ved innstilt ladetrykk, og har en justerbar dutycycle for å holde stabilt trykk. Noe ala
    AEM
    sin TruBoost, bare uten WGaktuator.
    Nei tvert imot. Det er her bleed ventilen kommer inn i bildet.

    Det mange glemmer er at wg må åpne med økende motorturtall for å unngå boost creep.
    La oss si at vi har en knallhard wg fjær i en uvanlig stor wg klokke som må stå 9 mm åpen på 6000 o/min for å holde ladetrykket på 0,9 BAR. Hvis man har denne på arbeidsbenken og tilsetter trykkluft da ser i at den ikke lenger er lukket v/ca. 0,3 BAR trykk.
    Dette er grunnen til at så mange med ekstern wg har så dårlig spool up.

    Ladetrykkstyring er noe av det som har størst innvirkning på resultatet så her bør det testes og testes og testes.
    Hvis man er for agressiv med å holde igjen trykket i signalslangen så får man ustabilt ladetrykk.

  6. #56
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard Re: Hjelp til "skikkelig" 300hk oppsett

    Hm, ja - sålenge man får trykket fort nok og at ikke "for mye" går igjennom wghullet før man får nok ladetrykk. Jeg skal forske mye på dette fremover, fryktelig artig
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det du poster der er en ordrett beskrivelse av nøyaktige hva som skjer når man kjører en ekstern wg med liten ventiltallerken, men med en gedigen "actuatorklokke" med knallhard fjær og trekker en slange fra turboen og inn på undersiden av wg.
    Dette gir så dårlig spool up som det overhode er mulig å få. (Been there, done that.)
    Denne løsningen er derfor vanlig å se rundtom.

    Du får deg nok noen a-ha opplevelser når du tester selv. Prøv med en svak actuator uten tilkoblet slange.
    Da er det kun baktrykket som åpner WG. = Optimal spool up. (Been there, done that too.)

    Ett hyggelig kompromiss er, også denne gangen, det rette valget.
    Sist endret av Batland; 26/07/13 kl 09:30

  8. Takk Joakim-G_R takket for denne posten
  9. #58
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg syns slike boostcontrollere med kule&fjær er greie. De er helt stengt til ladetrykket er stort nok til å løfte kula inne i mbc'n, og først da går trykket videre til actuatoren og åpner denne. Men det er kanskje ikke optimalt det heller?

  10. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Alt varierer. På noen oppsett er en slik det rette valget, på andre oppsett får man ustabilt ladetrykk.
    Hvis man er fornøyd så slipper man å rote noe mer med det.

  11. #60
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Såklart blir det en liten peak akkurat når ladetrykket kommer, men ellers har det fungert veldig bra på alt fra 13c turboer til større greier

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Lignende tråder

  1. tennplugger til "300hk" oppsett
    By Marius in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 09/02/12, 21:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •