Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 60

Tråd: Hjelp til "skikkelig" 300hk oppsett

  1. #1
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard Hjelp til "skikkelig" 300hk oppsett

    Kompis rasa turboen sin nå, å planlegger å gjøre noen oppgraderinger da i samme slengen.
    Vet det er mange topics som ligner, men ingen som er heeeelt like den her...

    Tenkt oppsett er:
    - Org b230fk bunndel
    - Nyoverhala 531 topp med A kam. Skjærkant toppakning.
    - Dyser og 3" LMM. Er disse http://www.summitracing.com/parts/sum-240042 eller disse http://www.summitracing.com/parts/hly-522-428 brukbare? Vil helst ha noe som fungerer sammen med org BTR
    - LH 2.4 med spesialchipper
    - 3" alucooler
    - Plana og grovporta 940 grenrør.
    - Større turbo. Har sett på disse : http://www.nordicautoimport.no/nb-NO...o-ekstern.aspx (bare med intern wastegate) og den turbonetics turboen som har blitt anbefalt i flere andre tråder. Hvilken av disse passer best? Evt hvilke andre kan man se på?
    - 3" eksos hele veien

    Det burde vel være ett ok oppsett?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    For det 1. så er vel dette strengt talt langt ifra avansert trimming..?
    For det 2. så er det ca. 80 tråder som omhandler akkurat dette..

    Kjør std. toppakning, ikke noe problem. (bare kost på om du vil, men ikke nødvendig) De første dysene du nevner er de du skal ha, troor jeg iallefall. Du får da 8stk, skal du kvitte deg med 4 så si ifra!
    Dette gir muuligens 300hp i motor, jeg kjører tilsvarende, men med kinasnurre.

    Det går noget bedre enn ecomaxtrimma b230, men ikke forvent at det sliter skinnet av kaldgrøten, for det gjør det ikke. Jeg har kjørt på 1.7bar i trykk, da begynner det å bli trivelig! Men siden jeg har de dårligste rådene, samt ingen kontroll på blandinga, så kjører jeg idag 1.2bar.

    Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg kjøpt et 530topplokk og forsøkt meg på litt hjemmeporting, samt ei skive på 1.5-2mm under ventilfjæra for økt forrspenn. Ifølge Batland skal det lite til for at dette skal gi godt resultat iforhåld til org. topp.
    Skal du kjøre std. topp så gå for 531. Jeg har std. 531 på mitt oppsett, og det er ikke "galt" det..
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  3. #3
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Poster man noe i motor og gir blir det bort i mengden av slike "lambdalampa lyser. HJELP" innlegg...
    Har jo som sagt sett i andre tråder, men der blir det somregel diskutert over 5-10 sider uten at man egentlig får noe svar

    Han har alt i det oppsettet liggende utenom turbo,lmm og dyser. Derfor hadde det vært lettvindt mtp kjøring igjen om ikke lenge.

    Takk for svaret ihvertfall

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Dysene fra summit er helt klart ett godt valg.

    GARRETT GT3071R er en glimrende turbo, men man MÅ!! Presiserer MÅÅ!! passe på å kjøpe en som har 60 mm turbinhjul.
    Den du linker til har IKKE dette og bør derfor IKKE monteres på en Volvo rødmotor.

    Synes også at det BARE er tull å bruke 531 topp når man kjører 10,1 mm ventilløft og 33 mm ventiltrykkere.

  5. Takk Wrasko takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Vil du bruke 531 toppen med A-kam, så kan du koste på deg å få satt inn 46mm ventiler framfor å kjøpe skjærekant pakning.
    Om ikke, så bruk 530 toppen. 531 toppen er det ikke no særlig tak i opptil 4000Rpm som orginal egentlig.
    og med turtallsperre på 6300, så får du ikke akkurat noe kjempefint register.
    Jeg har testa begge deler flere ganger. og fikk ikke noe ork i lav/mellomregister på 531 toppen før jeg fikk inn større ventiler.

    Om du får 300Hk med LH 2.4 systemet tviler jeg veldig veldig hardt på. Iallefall ikke noe som er særlig kjørbart.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  7. Takk Batland, hilmar takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det er nøyaktig det samme "vi" har sett også. 531 toppen TRENGER store ventiler og kamaksling med HØYT løft for å fungere.

    De originale ventiltrykkerene er 33 mm. Så kom det 37 mm trykkere. I den senere tiden har man gått videre via 40 mm til 42 mm ventiltrykkere. Dette for å få skikkelig fart på ventilene og således opp lufthastigheten i de store innsugskanalene.

    531 er altså en god topp til en heftig 2,5 - 2,9 L sugemotor, men den har lite og ingenting å gjøre på en mild turbomotor.

  9. #7
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Okei.
    Hvis man dropper 531 toppen da, er A kammen brukandes sammen med resten av oppsettet?
    Går det ann å kjøre med de dysene og org btr?
    Og åssen er den garrett turboen hvis man sammenligner med den turbonetics turboen du har linka til før batland?

    Setter pris på tilbakemeldingene

  10. #8
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Det blir en rappere motor med 530 topp. Får en i tillegg inn et sett 46mm innsugsventiler der, og får gjort de rette tingene i portene, så kan en faktisk få det moro selv med den "slappe" T-kammen. Dvs i et turtallsområde man normalt sett bruker i en bruksbil. Den blir veldig sterk mellom 1500rpm og 4500Rpm. om en vil ha litt punch i mellomregister og på toppen, så går det an å bruke V-kammen.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  11. #9
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Han hadde visst en kg2t kam på hånden også - Hvordan er den til sammenligning?
    "løft: in 10.5,ut 11.9. nockvinkel: 114°. Duration: 300°"

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Han hadde visst en kg2t kam på hånden også - Hvordan er den til sammenligning?
    "løft: in 10.5,ut 11.9. nockvinkel: 114°. Duration: 300°"
    KG har selvfølgelig greie på Volvo. Han bruker derfor selvfølgelig IKKE 531 topper til turbo. Alle turbotoppene hans er 530 topper og KG2T kammen er like selvfølgelig utviklet til disse. Ventilløftet på innsug er identisk til A-kammen så jeg mistenker at han har valgt å bruke A-kam på innsug og så en KG002 på eksos for å klare å tømme sylindrene "skikkelig."

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Hvis du skal oppnå 300 oppsett så burde du vurdere datasprut. trenger ikke koste skjorta, resultatet blir betydelig bedre

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Okei.
    Hvis man dropper 531 toppen da, er A kammen brukandes sammen med resten av oppsettet?
    Går det ann å kjøre med de dysene og org btr?
    Og åssen er den garrett turboen hvis man sammenligner med den turbonetics turboen du har linka til før batland?

    Setter pris på tilbakemeldingene
    A-kammen er en mild og fin oppgraderingskam med ca. 320 hk effektpotensiale og er alltid ett godt utgangspunkt. Hvis man ikke får gode resultater med A-kammen så ligger feilen ANDRE steder.

    Det er chippet som bestemmer bensinkurven, ikke dysene. En justerbar BTR endrer dysenes praktiske kapasitet slik at de tilpasses det unøyaktige og dårlige chippet man har kjøpt (billig.).

    Den i linken er ubrukelig da den har T25 turbinhus som ikke passer på eksosmanifolden og har mindre turbinhjul enn BSRT325 turboen. En rødmotor har, sammenlignet med moderne motorer, uvanlig store sylindre. Den trenger derfor større turbinhjul enn f.eks en Honda, en Mitsubishi eller lignende.

    En "fullsize" GT3071R med 60 mm turbinhjul eller en EFR7064 er strålende turboer. Disse turboene har kulelager, er nyere og har større kapasitet. Ulempen er at de ikke er 100% bolt on.
    Turbonetics BSRT325 kan velges med eller uten kulelager, den kan bli 100% bolt-on med originale Volvodeler. Jeg har til og med delenummeret på Volvo sitt originale oljereturrør og WG brakett.
    Jeg klarte 1,5 BAR v/ 2500 o/min med mindre enn 1/2 gasspådrag på min BSRT325 på B21AT (og måtte roe den ned) så den lader tidlig, hardt og fint.
    Sist endret av Batland; 16/04/21 kl 21:11

  15. #13
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Zeeker kjører KG2T kam. Han ville fått en finere effektkurve om han hadde brukt en annen Turbo.
    Sånn oppsett han har nå, så blir den ganske lat i bånn, og øker med 200Hk fra 3500 til 4500 rpm, også gir det seg litt på rundt 6000 igjen. Det kommer jo an på hva du vil legge i detta. De første 50HK er ikke dyre, men derfra og oppover begynner det å koste penger. Det har jo også mye å si hva slags karakter du ønsker av motoren også. Da er det ikke bestandig max effekt-tallet er så avgjørende for hvor morsom den er Det er f.eks nada problem å kjøre depresjon på en kompis som har mer målt effekt Her omkring var det flere orginal-turboer som virkelig hadde problemer med å hamle opp med GLT'ene med B23E. så lenge man ikke utfordret de på motorveien i 150 km/t+, så hadde de ikke mye å stille opp med på svingete smale veier. Da var den rappe sugemotoren mer responsiv og effektiv Alt til sitt bruk

    Sånn på generell basis syns jeg disse "300-oppsetta" fungerer dårlig. De to motorene jeg prøvde det på, blei bare to skikkelige bensinsluk som ikke leverte så fryktelig gromme effekten. Enden på visa var å la de gå med helt orginalt sprut, A-kam, og lade ca 0.9 Det fungerte greit nok. Nå har jeg generelt aldri giddi å brukt 13C turboene. Jeg har brukt Garrett TB0368 (Mener jeg å huske), og TB0381 med 0.63 eksoshus til turbin. Lader litt tregere enn 13C'n, men fungerer totalt sett bedre
    Sist endret av Ola Moen; 11/04/13 kl 22:34
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  16. Takk Arrnty90 takket for denne posten
  17. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Sett opp hardere ventilfjærer på lista Jeg kjører med de første dysene du linka til, med 3" LMM, tlao-chipper, 3" eksos og IRX 450 turbo i matchporta manifold. Alu-ic og Walbro i tanken. Har ikke BBL enda så har ikke ladda hårt (i så måte etter org. kompresjon), men det skyver godt ved 1bar. Chippen er laga for 1.3, vil si det er maks. Jeg har også ny honing/ringer, korrekt innkjøring og smidde råder.

    Har litt ketchup med så stor turbo, men funker fint til mitt spesifikke bruk. Bruker også bemerkelsesverdig lite bensin...

  18. #15
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    De 2 beste innvesteringene han kan gjøre er å kjøpe en skikkelig turbo som, Batland her foreslår, også et skikkelig innsprut. Da når du lett 300hk selv med helt "orginal" motor.
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Møre og Romsdal
    Innlegg
    691
    Antall takk

    Standard

    Er det noen som selger sprut som er så og si "bolt on"? med alt som trengs og ferdig elnett osv..
    Volvo 740 TIC 88mod selges i deler! - http://forum.vccn.no/showthread.php?...ddon-USA-front
    BMW 520 04mod
    BMW 740 99mod

  20. #17
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  21. Takk Robinsp takket for denne posten
  22. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Robinsp Vis post
    Er det noen som selger sprut som er så og si "bolt on"? med alt som trengs og ferdig elnett osv..
    Krb.no

  23. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2010
    Sted
    Byen under skyen - Bærgen
    Innlegg
    540
    Antall takk

    Standard

    Hvor har du kjøpt lmm fra?

  24. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Sett opp hardere ventilfjærer på lista Jeg kjører med de første dysene du linka til, med 3" LMM, tlao-chipper, 3" eksos og IRX 450 turbo i matchporta manifold. Alu-ic og Walbro i tanken. Har ikke BBL enda så har ikke ladda hårt (i så måte etter org. kompresjon), men det skyver godt ved 1bar. Chippen er laga for 1.3, vil si det er maks. Jeg har også ny honing/ringer, korrekt innkjøring og smidde råder.

    Har litt ketchup med så stor turbo, men funker fint til mitt spesifikke bruk. Bruker også bemerkelsesverdig lite bensin...
    IRX450 turboen har ett uvanlig stort turbinhus som tillater motorern å puste uvanlig lett. Dette reduserer forbruket og øker effekten.
    Hvis man kjører tung diff.utveksling som 3,31:1 og en "død" T-kam så får man det inntrykket at IRX450 er litt treg ja.

    For en morro bil med god respons med IRX450 så bør man kjøre 3,73:1 diff. og D eller V-kam. Forutsatt at man klarer å gi motoren nok bensin så blir det skikkelig futt i den.

  25. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Jeg har som nevnt i tidligere tråder, slipt kam fra KM Til mitt bruk fungerer dette bra, sprut og en toppjobb står på ønskeliste, men utenom det: fornøyd. Har 3000rpm i 120km/t, så har noe tung utveksling ja.

  26. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Jeg har som nevnt i tidligere tråder, slipt kam fra KM Til mitt bruk fungerer dette bra, sprut og en toppjobb står på ønskeliste, men utenom det: fornøyd. Har 3000rpm i 120km/t, så har noe tung utveksling ja.
    Da har du sannsynligvis 3,54:1
    3,73:1 hadde økt turtallet i samme hastighet fra 3000 - 3160 o/min. 3,91:1 hadde økt det til 3310 o/min.

  27. #23
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Takk for masse bra tips, får se hva vi ender på i oppsett

  28. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da har du sannsynligvis 3,54:1
    3,73:1 hadde økt turtallet i samme hastighet fra 3000 - 3160 o/min. 3,91:1 hadde økt det til 3310 o/min.
    Mye mulig det, sjekka det ved innkjøp av bilen men har glemt det nå Sikler på ferdigbygd aksel fra bakaxel.se med tiden, men går nok for samme utveksling da. Jeg kjører mye og langt, det er bunndrag "nok" til å ha lange gir, så slipper jeg å gire meg ihjæl/dure på mange tusen tørn langs E18. Igrunn veldig "snill", men en annen når det trengs. Har 0.5bar ved 3000, etter det får nåla fullstendig ereksjon og spretter opp til 1 og holder seg stabilt. WG-utløper er lovlig stort, så hadde ikke forventet annet Til autoslalåm og trackday som jeg kjører på fritida så er jeg i ladd-turtall uansett, da er responsen god nok.

  29. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Flott.
    Du har riktig innstilling og det høres ut som du har fått ett velfungerende og godt resultat.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. tennplugger til "300hk" oppsett
    By Marius in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 09/02/12, 21:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •