Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: e85 konvertering

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard e85 konvertering

    Noen som har erfaring med E85 Konvertering på 700/900 serie med 230f motor ?
    Er der noen fordeler/ulemeper med det?
    2000 V70 TDI "black edition"

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Jeg klemte på 4-4,5bar bensintrykk og justerte tenninga på en bil med lh2.2 og ez117k. Gikk bedre enn den gjorde på bensin, men man måtte kunne trikset for å få start: Kjør starter i noen sekunder (så det kommer e85 i sylinderne) vent i 10-12 sekunder så det fordamper og start bilen.

    Forbruket målte jeg aldri, men kunne sikkert klart seg med mindre bensintrykk tror jeg. Dette ble bare justert etter rompedynoen. Mye fortenning og mye e85.

    Ellers kan man jo koble opp en sånn flexifuel boks mellom hjerne og dyser, bytte til større dyser, evt. større dyser og chip til etanolbruk osvosv.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    BUMP
    blåser liv i en gammel tråd!
    2000 V70 TDI "black edition"

  4. #4
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    olavxxx har gjort dette her før på en 240 med 230f motor...
    han har nok hele oppskriften....
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    har sett på denne http://volvo-power.net/team/2009/12/...3-gratis-trim/
    Men kan man da kjøre på 95 blyfri uten at forbruket går opp Siden man må bytte til større dyser, når man ikke får tak i e85
    2000 V70 TDI "black edition"

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av T90 Vis post
    har sett på denne http://volvo-power.net/team/2009/12/...3-gratis-trim/
    Men kan man da kjøre på 95 blyfri uten at forbruket går opp Siden man må bytte til større dyser, når man ikke får tak i e85
    Hei,
    Det skal i teorien gå an å fikse dette med større dyser + større lmm + to sett motstander.

    Se gjerne her:
    http://volvo-power.net/team/2009/12/...lmodifikasjon/

    Men du skal være obs på at LH2.4 trenger 3-4 "sykluser" for å justere seg inn. Dette er da helt fra kald til varm + kjøring med belastning. Det er mao. ikke så lurt å drive å bytte drivstoff på hver tur, he he..

    Man kan også velge å ikke kjøre helt 100% over på E85.. Om man vil ha 10-20% går dette ofte uten noe slags modifikasjon, men det er gjerne lurt å ha en lambdasensor for å validere.. (man vet jo aldri om en giver, dyse eller annet er dårlig).

    Ren E85 konvertering trenger 42% mer flow enn bensin, men om du blander inn 10 eller 20% E85 i bensin, så er det jo fremdeles 80-90% bensin.. De 10% som krever 42% mer flow, vil jo da utgjøre 4.2% eller 8.4% mer flow.

    LH2.4 skal klare å kompansere for mer enn det, så lenge alt er i fin stand. På en annen bil enn den jeg konverterte til turbo og e85, kjørte jeg bare på litt e85 på tanken.. Tror det meste jeg testet var 30% og da var også lambdaverdiene fine.. Men obs: jeg tar ingen ansvar for de modsene, selvsagt! he he.. Jeg kjørte også med tenningsmod på den turbobilen som kjørte e85, men ikke på den jeg kjørte N/A og 10-30% e85 (det var bare en bil jeg fikk gratis, mot at jeg betalte årsavgiften)

    Her er bilder av den jeg fikk gratis mot å betale årsavgiften
    http://www.bilder.raskt.net/picture/..._/325.intervev
    http://www.bilder.raskt.net/picture/..._/326.intervev

    kjørte den et år, før jeg brukte den som delbetaling på 960en.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. jan. 2012
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    myter om slanger, pakninger og o-ringer blir SPIST opp av E85 er og forblir myte , Men derimot METANOL, det spiser opp, det er ikke mer hokus pokus å konvertere til E85 en å øke dyse størrelsen 40%

    Disse kittene du får kjøpt gjør simpelten ikke mer en å øke åpningstider på dyser så bilen får nok suppe til E85 bruk

    hvis du har 210cc@3bar så ganger du det med 1.40

    Dvs: 210x1.4 = 294, da har du flowen du trenger til E85 , det samme gjelder bensinpumpe om den ikke leverer nok

    Jeg valgte å gå opp enda større dysestørrelse + at jeg kjører 4 bar grunntrykk.

    dette funker fint, Plugger er gyllenbrune som de skal og bilen går som en drøm.
    Sist endret av Stiffler; 18/02/12 kl 20:21

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Jeg forsøker å løfte en gammel tråd igjen. Finner ingen flere tråder om E85 her inne så rettled meg gjerne om jeg har misset noe.

    Har blitt litt sugen på å prøve E85. Skal ha det i ølvogna (Rekord C coupe med M50 turbo), men har litt lyst å prøve det i 945'n også.

    Noen her inne med erfaring rundt E85 og kanskje enda mer spesifikt, E85 på 230FK med LH 2.4?

    Har idag et såkalt "300-oppsett" med TLAO-chip som jeg er veldig glad for at ikke kostet meg massevis av kroner. Det oppfører seg ikke akkurat som noen drivverks-killer og jeg tviler på at det er så mye som 250hk i motor på 1,2 bar.
    Nå skal det sies at jeg er ikke helt ferdig med å "optimalisere" så skal gjøre de tiltak jeg har planlagt før en evt konvertering.

    Det jeg tenker å gjøre er å oppgradere til større dyser (rundt 660cc/min), ny fuelpumpe (walbro gss342) også må jeg helst få tak på noen chipper som er laget til dette oppsettet. (kanskje ta en tur til Fekzen?)

    Hvis noen har noen innspill så hadde det vært meget lærerikt å fått til en diskusjon her inne.
    Og til dere som lurer på hva hensikten min med konverteringen er så er svaret så enkelt som at jeg har både lyst og mulighet.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Nei, siden folk her inne tydeligvis bare drikker sprit så kanskje man må prøve seg på en dedikert E85 tråd under "Motor" da.....

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •