Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: B20 R-sport turbo i Volvo 145 - 1974

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2013
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard B20 R-sport turbo i Volvo 145 - 1974

    En bekjent av meg har en "ny" (dvs ubrukt i orginal trekasse) R-sport turbo sats til B20. Jeg har lagt inn bud på denne i håp om at han vil selge den til meg.

    Vil det være enklet å få en slik sats godkjent hos BT tro? Dette var jo en 140 Hk. sats som var levert og godkjent av Volvo i sin tid.

    Nå er dette en bolt-on sats, men noen tips og råd fra det eminente forumfolket om hva jeg bør tenke på i tillegg ved en eventuell ombygging? Tanken var å montere rett på orginalmotoren uten noen form for modifikasjoner for godkjenning hos BT. Parallelt med dette tenkte jeg å bygge opp og overhale en B20, borre til 2,1 med B21ET stempler og litt lettere portet topp.

    Bilen er ellers rustfri med nye foringer, ledd, hjullager og bremser rund baut

  2. #2
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    R-sport turbosats til B20 har jeg faktisk aldri hørt om. Vet GIK solgte en sats med Weber 45 gasser montert foran turboen. Hvilken gasser er det på dette oppsettet?
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2013
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    Var ukjent for meg også og skal jeg være helt ærlig så har jeg ikke sett satsen, men han er mekaniker og har tidligere jobbet på et Volvo verksted så jeg regner med at han vet hva han snakker om. Satsen er noe lignende som AT satsene til 240 med trykk gjennom forgasser, men om det følger med forgasser er jeg jaggu ikke sikker på. Han "tenker" fortsatt på saken, men jeg skal spørre om å få se dette med egne øyne...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2013
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    Da viste det seg at selger har gravd frem satsen og at dette allikevel ikke var en R-sport sats. Antagelig en GIK eller lignende. Jeg mener dette er en sats som ikke trykker gjennom forgasser og det er jo ikke like attraktivt. Uansett, selger er ikke spesielt villig til å selge og da passet det meg plutselig fint... Har en portet topp og et par doble SU liggene. Får vel gå for det tradisjonelle...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Du vil aldri få kunne få samme guffen med en sugemotor som hvis du velger turbo.
    Hvor stort budsjett har du?
    Her ett eksempel på hvor enkelt det kan gjøres og hvilket resultat man får og dette er FØR man har begynt å trimme!

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    hei! en stund siden jeg skreiv nå, men bilen funker fint ennå, og går bra
    men har ett problem, når jeg har kjørt og herja en stund med bilen så har det virket som clutchen har sluret, det har skjedd ett par ganger når
    jeg kjører på 3 og 4 gir og sladder. men det er bare en liten stund så blir det helt borte igjen. men jeg syns det er rart
    om clutchen skulle slure nå på snø og isføre? har jo ikke så mye effekt heller, burde jo holde, hvertfall på snøføre.
    jeg har overdrive kasse i den, jeg lurte på om det kanskje kunne
    være noe i den som kan slure? jeg har aldri hatt problemer med clutchen før.

    her er det en film av bilen
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...-film-av-bilen!
    Sist endret av Batland; 24/03/13 kl 22:05

Lignende tråder

  1. øk volvo r sport turbo kitt
    By 2førtin in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 23/05/12, 14:54
  2. 145turbo, 1974 Volvo 145!:)
    By 145turbo in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 15
    Siste post: 14/03/12, 18:18
  3. 1974 Volvo 244 selges !
    By Dan Bay-Johansen in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 27/01/12, 23:50
  4. selges volvo 144 1974 mod
    By Viking in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 18/08/11, 20:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •