Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Hvor stor dim på olje til Turbo?

  1. #1
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard Hvor stor dim på olje til Turbo?

    Hei,

    Lurer litt på hvem dim jeg burde bruke på olje inn og ut til min T3/T4 turbo Har hørt at dette er en viktig faktor for tidligere spool up, og siden den turboen jeg har ikke begynte å lade før på rundt 3.000 ish vil jeg prøve å få den til å spoole tidligere nå som jeg bygger den opp helt fra bunn av. Det er en B230FK blokk med 530 Topp og A-Kam.

    Mvh,
    E.Winjum
    Sist endret av E.Winjum; 08/02/13 kl 20:24
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  2. #2
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    Sjekk på sia til de som leverer turbon din?
    Mener holset var så små som rundt 0.2mm

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Bruk restriktor med 0.4mm hull Slangen kan være an3 foreksempel
    Mine kjøretøy:
    - 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
    - 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
    - 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
    - 2004 BMW E61 (Bruksbil)
    - 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)

  4. #4
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Har du glidelager eller kulelagra turbo da?

    Jeg tipper glidelager, da kan du kjøre an3-an4 slange rett inn i turbon UTEN restriktor, restriktorer på minder 1mm, altså typ 0.4mm osv skal sitte på kulelager turboer HVIS man har mere enn 4bar oljetrykk på fullgass, noe de fleste har, man skal ikke ha så liten restriktor på en glidelager turbo, har man en glidelager turbo kan man kjøre 6-10mm slange om man vil helt fram med typ 2mm restriktor før turbon, men en glide lager turbo tar den oljen den trenger, så om man har an4 lr an10 på din turbo tror jeg ikke du merker noe spool forksjell, da må du ha betydlig større turbo får og eventuelt merke forskjell, jeg har aldri opplevd forskjell med mindre/større slange evnt restriktor på glidelager, men IKKE kjør 0.4mm på en glidelager, da tror jeg den raser

    kjører selv an4 uten restriktor på min s300 turbo med glidelager.

    /MGP
    Sist endret av MGP; 08/02/13 kl 21:48
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  5. #5
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Dette er en glidelager turbo av ukjent kina merke som fulgte med FK'n når jeg kjøpte den. Jeg lurer litt på om jeg ikke skal kvitte meg med den og kjøpe noe av kvalitet og som spoler litt kjappere enn på 3,000 ish.. Jeg har ikke så mye peiling på forskjellige turbo'er da jeg er ny innen å bygge/ trimme motorer, men jeg ønsker å lære! Jeg leste nemlig i en tråd her at ved å ha rett olje inn og ut så ville turbo spole lettere opp, så tenkte å finne ut litt mer om det. Er det noen som har ett alternativ til turbo jeg kan gå for, som ikker er for dyr, spoler fort opp og som er mer enn god nok for ett oppsett for 200 ærlige hjul hester? Veit jeg glir litt Off-Topic nå men...
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2011
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    127
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tosk Vis post
    Har du glidelager eller kulelagra turbo da?

    Jeg tipper glidelager, da kan du kjøre an3-an4 slange rett inn i turbon UTEN restriktor, restriktorer på minder 1mm, altså typ 0.4mm osv skal sitte på kulelager turboer HVIS man har mere enn 4bar oljetrykk på fullgass, noe de fleste har, man skal ikke ha så liten restriktor på en glidelager turbo, har man en glidelager turbo kan man kjøre 6-10mm slange om man vil helt fram med typ 2mm restriktor før turbon, men en glide lager turbo tar den oljen den trenger, så om man har an4 lr an10 på din turbo tror jeg ikke du merker noe spool forksjell, da må du ha betydlig større turbo får og eventuelt merke forskjell, jeg har aldri opplevd forskjell med mindre/større slange evnt restriktor på glidelager, men IKKE kjør 0.4mm på en glidelager, da tror jeg den raser

    kjører selv an4 uten restriktor på min s300 turbo med glidelager.

    /MGP
    På min nye netics T3 Super60 63'ar glidelagret var det montert inn dyse i messing med forsegling. I boksen lå det advarsel om at dyse IKKE måtte fjernes for å beholde garantien! Turbokongen HK hevdet derimot at dyse ikke fantes på netics, men mistenker det gjelder eldre modeller. Tipper dyse størrelsen er rundt 0,4mm, kraftig hardkjør med 1,3 i ladetrykk har gått fint så langt. Den er også vannkjølt, og gir maks ladetrykk fr 2500 rpm. Olje retur er Tess 1/2" slange. (Keramisk kulelagret koster 300 dollar ekstra og er neppe verdt det!)
    Volvo 945 230FK -95
    Buick Riviera GS -66

  7. #7
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riviera Vis post
    På min nye netics T3 Super60 63'ar glidelagret var det montert inn dyse i messing med forsegling. I boksen lå det advarsel om at dyse IKKE måtte fjernes for å beholde garantien! Turbokongen HK hevdet derimot at dyse ikke fantes på netics, men mistenker det gjelder eldre modeller. Tipper dyse størrelsen er rundt 0,4mm, kraftig hardkjør med 1,3 i ladetrykk har gått fint så langt. Den er også vannkjølt, og gir maks ladetrykk fr 2500 rpm. Olje retur er Tess 1/2" slange. (Keramisk kulelagret koster 300 dollar ekstra og er neppe verdt det!)
    Det er ingen restriktor, men et oljefilter som står der, derfor gjelder ikke garantien om du fjerner den

    http://www.turboneticsinc.com/store/...product_id=255

    /MGP
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2011
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    127
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tosk Vis post
    Det er ingen restriktor, men et oljefilter som står der, derfor gjelder ikke garantien om du fjerner den

    http://www.turboneticsinc.com/store/...product_id=255

    /MGP
    Okay, det er en "strainer" der men hullet der har ikke rare diameteren. Regner med oljefløden er bedre uten den installert, men jeg har min på plass.
    Volvo 945 230FK -95
    Buick Riviera GS -66

  9. #9
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Den skal selfølgelig sitte på plass, jeg har hatt 10tals netics turboer, kule som gildelager, aldri fjerna den selfølgelig, men d kan ikke regnes som en restriktor som en dyse med 0.4mm hull vil være.

    /MGP
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

Lignende tråder

  1. Hvor stor wg på Holset hx35?
    By cosse in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 19/03/12, 08:21
  2. Hvor stor er tanken min?
    By Loggy in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 33
    Siste post: 29/08/11, 15:25
  3. Svar: 11
    Siste post: 30/03/11, 21:47
  4. Hvor stor intercooler bør man velge?
    By Kjell V70 in forum Avansert trimming
    Svar: 32
    Siste post: 08/02/10, 20:51

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •