Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  65
Side 4 av 20 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 14 ... SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 498

Tråd: Hvilken turbo til min FK

  1. #76
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    du har nok rett ja, ikke lett å finne en ren T3 med rette spec

  2. #77
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    du har nok rett ja, ikke lett å finne en ren T3 med rette spec
    Helt rett og ikke bare T3, men turboer generelt. Hvis man legger 100 forskjellige turboer på ett bord så har ca. 96 av disse FEIL spec. og bør ikke velges.
    Dette er grunnen til at så mange har så dårlige resultater og også grunnen til at jeg har nevt KRX400 og spec. opp BSRT325 turboen og lagt disse spec. ut her inne.

    Hvordan disse to turboene fungerer i praksis kan man se på youtube.

  3. #78
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    hvordan vil denne fungere på en husmortrimmet fk motor, broderen som vurderer og bytte ut 13c`en. http://www.ebay.com/itm/Borg-Warner-...e419c2&vxp=mtr
    helt standard motor med lh2.4 med chip å større dyser btw
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  4. #79
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    helt standard motor med lh2.4 med chip å større dyser btw
    Jeg mener helt bestemt at en mild rødmotor trenger en turbo som har ett kompressorhjul med 46 - ca. 49 mm diameter over bladene i innsuget til turboen.

    Hvis man setter på turbo med større inducer enn dette så mister man respons og spool up intensitet.
    Turboen i linken er sannsynligvis større enn dette og fortjener derfor en motor med lavere komp., D eller V-kam og større dyser slik at man kan kjøre greit ladetrykk og dra til 7000 + o/min.

    Jeg mener at BSRT325 og C15-TNX48/54 er ett bedre valg og i tillegg er de billigere.
    Sist endret av Batland; 07/08/22 kl 14:41

  5. #80
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg mener helt bestem at en mild rødmotor trenger en turbo som har ett kompressorhjul med 46 - ca. 48 mm diameter over bladene i innsuget til turboen.

    Hvis man setter på turbo med større inducer enn dette så mister man respons og spool up intensitet.
    Turboen i linken er sannsynligvis større enn dette og fortjener derfor en motor med lavere komp., D eller V-kam og større dyser slik at man kan kjøre greit ladetrykk og dra til 7000 + o/min.

    Jeg mener at BSRT325 er ett bedre valg i dette tilfellet og i tillegg er den billigere.
    mange takk
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  6. #81
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    mange takk
    Værsågod.

  7. #82
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Hvilken turbo til min FK

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Helt rett og ikke bare T3, men turboer generelt. Hvis man legger 100 forskjellige turboer på ett bord så har ca. 96 av disse FEIL spec. og bør ikke velges.
    Dette er grunnen til at så mange har så dårlige resultater og også grunnen til at jeg har nevt KRX400 og spec. opp BSRT325 turboen og lagt disse spec. ut her inne.

    Hvordan disse to turboene fungerer i praksis kan man se på youtube.
    Men hvem av turbo'ene mener du jeg burde velge. Bsrt325, EFR7064 eller super 60 ? Vis du skal sikte opp mot 300 hk ? Bilen skal brukes i det daglige... ?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  8. #83
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Big-jack Vis post
    Men hvem av turbo'ene mener du jeg burde velge. Bsrt325, EFR7064 eller super 60 ? Vis du skal sikte opp mot 300 hk ? Bilen skal brukes i det daglige... ?
    Hvis man sikter mot 300 + hk så mener jeg at det er BSRT325 og C15-TNX48/54 som i praksis er det rette valget til en bruksbil.
    Sist endret av Batland; 07/08/22 kl 14:42

  9. #84
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Hvilken turbo til min FK

    Oki.. hvor/når kommer efr7064 inn i bildet da ? Er det en turbo mer beregnet til bane/stripe det da ?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  10. #85
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Big-jack Vis post
    Oki.. hvor/når kommer efr7064 inn i bildet da ? Er det en turbo mer beregnet til bane/stripe det da ?
    Alt handler om oppsett.
    Vi vet at en 100% original B230A motor som utstyres med doble forgassere, stor turbo og grenrør leverer 300 hk med kun 0,8 BAR ladetrykk, ikke sant?

    Dette avslører hvor godt en slik motor puster og at en BSRT325 er en akkurat passelig partner.

    Hvis man porter 530 toppen og setter i større ventiler, monterer en D,V, eller turbotrimkam, oppgraderer fra F til E-manifold samt reduserer kompforhold og evt. monterer pulsplitt grenrør, da øker potensialet dramatisk og er EFR7064 blir det rette valget.

    Hvis grenrøret er tilstrekkelig solid laget så er dette fremdeles en bruksbil.
    Sist endret av Batland; 06/05/13 kl 06:42

  11. #86
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    Hvor får man kjøpt BSRT325 da? må bytte turbo til sommeren uansett så kan likesågreit oppgradere så motoren holder bedre uansett.. Du husker sikkert ikke oppsettet mitt Batland så kan ta det engang til

    powerfilter ved lykta
    Malpassi 1:1,2 progressiv justerbar
    vx3 kam --> skal byttes i turbokam fra pedersen (KG2T)
    531 topp
    guldpakning fra bcb --> påstått noe mindre komp.. det aner jeg ikke om stemmer?
    hjerne med viking ecomax chip
    3" eksos fra turbo uten kat.
    ft stempler --> for å få mindre komp
    org ft dyser
    stor alu cooler
    org grenrør med org turbo (13c)
    3" lmm
    Org bensinpumpe -> skal antagelig byttes

    Kjører på 1 bar. Effekt som ønskes er vel egentlig så mye som motoren er god for i denne tilstanden. Regner med at du anbefaler BSRT325 til dette oppsettet og men finner ikke ut hvem som selger disse
    Sist endret av Jannern; 06/05/13 kl 11:51
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  12. #87
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Hvilken turbo til min FK

    Ja hvem selger snurra... ? Ringt litt rundt i dag, men ingen kan svare ?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  13. #88
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Alt dere og evt. Turbonetics selgere som Schanche.com og KRB Trading trenger står her:

    Sist endret av Batland; 17/04/14 kl 18:48

  14. #89
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jannern Vis post
    Hvor får man kjøpt BSRT325 da? må bytte turbo til sommeren uansett så kan likesågreit oppgradere så motoren holder bedre uansett.. Du husker sikkert ikke oppsettet mitt Batland så kan ta det engang til

    powerfilter ved lykta
    Malpassi 1:1,2 progressiv justerbar
    vx3 kam --> skal byttes i turbokam fra pedersen (KG2T)
    531 topp
    guldpakning fra bcb --> påstått noe mindre komp.. det aner jeg ikke om stemmer?
    hjerne med viking ecomax chip
    3" eksos fra turbo uten kat.
    ft stempler --> for å få mindre komp
    org ft dyser
    stor alu cooler
    org grenrør med org turbo (13c)
    3" lmm
    Org bensinpumpe -> skal antagelig byttes

    Kjører på 1 bar. Effekt som ønskes er vel egentlig så mye som motoren er god for i denne tilstanden. Regner med at du anbefaler BSRT325 til dette oppsettet og men finner ikke ut hvem som selger disse
    Originale dyser og 1,2:1 BTR klarer ikke å gi nok bensin til dette oppsettet + en BSRT325 som er justert til 1,0 + BAR ladetrykk.

  15. #90
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    49mm eksoshjul?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  16. #91
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    49mm eksoshjul?
    F1-49 er definitivt det rette valget ja. I forhold til ett vanlig T3 turbinhjul så er dette Turbonetics F1-49 hjulet oppgradert til mer moderne og high flow 10 bladers design med en ørliten Cut-back. Dette øker kapasiteten betydelig og reduserer baktrykket.

    Det må presisieres at Turbonetics oppgir exduceren, dvs den lille diameteren på turbinhjulet. Stordiameteren er nærmere 60 mm som er akkurat passelig til en mild rødmotor.
    Sist endret av Batland; 07/05/13 kl 08:02

  17. #92
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    Så jeg må oppgradere dyser og en bedre btr før det er noe vits med ny snurre mener du?
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  18. #93
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jannern Vis post
    Så jeg må oppgradere dyser og en bedre btr før det er noe vits med ny snurre mener du?
    Nja...
    Det er alltid vits å montere en snurre som er korrekt til motoren.
    Først spec. man opp motoren slik at den har potensiale til å gi det resultatet man ønsker. Så må man følge opp med bensin slik at motoren får den AFR den vil og må ha for å trives.

    På den annen side trenger du ikke større dyser hvis du justerer ladetrykket til det nivået som originaldysene henger med til, men da får du ikke ut effektpotensiale i oppsettet.

    Jeg mener det er slik at hvis man skal trimme på originaldyser så trenger man minst 1,4:1, og gjerne 1,7:1 BTR, og en god bensinpumpe, men større dyser fra Summit og ett godt chip er en bedre løsning.
    Sist endret av Batland; 07/05/13 kl 08:15

  19. #94
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    hva mener du jeg bør gjøre da? Sku hatt mer drag kjenner jeg. Går jo greit men alltid artig med mer haha
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  20. #95
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jannern Vis post
    hva mener du jeg bør gjøre da? Sku hatt mer drag kjenner jeg. Går jo greit men alltid artig med mer haha
    Det tror jeg på. "Never ending story" det der.

    Det som er viktig å forstå er at det du opplever og kjenner "av draget", IKKE er disse hestene som alle snakker om, det er dreiemomentet. Det du ønsker er hardere akselerasjon på det turtallsregisteret du bruker under akselerasjonen. Dette betyr at du ønsker høyere dreiemoment og bedre respons.

    De to klart mest effektive grepene du kan gjøre på en rødmotor for å oppnå dette resultatet er:
    1. Få av 531 "heste"drittet og oppgrader til en 530 topp. En lett portet er ønskelig, men IKKE!!! nødvendig for økt kjøreglede.
    2. Høyere ladetrykk. (Etterhvert som kravene til akselerasjon blir stadig høyere så MÅ kompresjonsforholdet reduseres.)

  21. #96
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    Så 531 toppen er rett og slett likest på sugemotorer? Og ikke turbomaskiner? Trodde 531 toppen ga bedre flow osv jeg :O Og ja, veit det er dreiemomentet det er snakk om!
    Litt skeptisk på å presse opp trykket noe særlig mer enn 1 bar på orginal motor men hva med KG2T kammen fra pedersen a? den bør gjøre litt istedet for den vx3 kammen?

    Eller er denne bedre enn KG2T kammen?

    ---> http://ksr.as/product_info.php?cPath...roducts_id=382
    Sist endret av Jannern; 07/05/13 kl 08:49
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  22. #97
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nja...
    Det er alltid vits å montere en snurre som er korrekt til motoren.
    Først spec. man opp motoren slik at den har potensiale til å gi det resultatet man ønsker. Så må man følge opp med bensin slik at motoren får den AFR den vil og må ha for å trives.

    På den annen side trenger du ikke større dyser hvis du justerer ladetrykket til det nivået som originaldysene henger med til, men da får du ikke ut effektpotensiale i oppsettet.

    Jeg mener det er slik at hvis man skal trimme på originaldyser så trenger man minst 1,4:1, og gjerne 1,7:1 BTR, og en god bensinpumpe, men større dyser fra Summit og ett godt chip er en bedre løsning.
    hvilke bensin trykk er dysene fra summit beregnet på?3bar?
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  23. #98
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jannern Vis post
    Så 531 toppen er rett og slett likest på sugemotorer? Og ikke turbomaskiner? Trodde 531 toppen ga bedre flow osv jeg :O Og ja, veit det er dreiemomentet det er snakk om!
    Litt skeptisk på å presse opp trykket noe særlig mer enn 1 bar på orginal motor men hva med KG2T kammen fra pedersen a? den bør gjøre litt istedet for den vx3 kammen?

    Eller er denne bedre enn KG2T kammen?

    ---> http://ksr.as/product_info.php?cPath...roducts_id=382
    531 toppen har store innsugskanaler. Dette gjør at man trenger stort motorvolum eller høyt turtall før man får en tilstrekkelig høy gasshastighet til at kanalen "fungerer". Dette krever en kam som er MYYE villere enn det folk flest i praksis velger til sin milde, husmortrimmet 300 (minus minus) hk Volvo.
    Når vi da vet at en helt urørt 530 topp med original A-kam kan levere 300 hk med kun 0,8 BAR ladetrykk så ser vi at 531 topp og kr. 3000,- KRS kam er helt meningsløst bortkastede penger for folk flest.

    Slik jeg ser det er VX kammen best egnet til det den var tatt frem for, 136 hk FX-motoren.

    KG2T kammen er en spesialdesignet turbotrimkam som er velkjent, velutprøvd og velfungerende på milde motorer med 530 topp. En god kombinasjon.

  24. #99
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    hvilke bensin trykk er dysene fra summit beregnet på?3bar?
    Det er ikke slik det fungerer.

    Alle dyser får målt kapasiteten sin på 3,0 BAR. Hvis man kjøper seg noen 42lb/450ccm dyser, så gjør man det.
    Så bestiller man seg ett mer eller mindre tvilsomt chip og det er nå alt rotet begynner.
    Forskjellige chip har forskjellige fuelkart og AFR går veggimellom i ett evig patetisk surr. Det folk har sett seg nødt til å gjøre er å kjøpe justerbare BTR slik at de kan forandre på dysenes kapasitet slik at denne kan tilpasses billigchippet de har kjøpt.
    Eks.
    Dyser som gir 450 ccm med fuel på 3,0 BAR bensintrykk gir:
    1. v/ 2,0 BAR bensintrykk = 367 ccm.
    2. v/ 3,8 BAR bensintrykk = 506 ccm.
    Man kan altså enkelt justere dysene størrelse, trinnløst fra 367 ccm til 506 ccm og på denne måten tilpasse de til det aktuelle chippets fuelkurve/fuelmap.

    På generelt grunnlag fungerer alle dyser aldeles glimrende mellom 2,5 og 4 BAR. Det er som sagt chippet og mappet som bestemmer bensintrykket, ikke dysene.
    Sist endret av Batland; 07/05/13 kl 11:48

  25. #100
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    5
    Når vi da vet at en helt urørt 530 topp med original A-kam kan levere 300 hk med kun 0,8 BAR ladetrykk så ser vi at 531 topp og kr. 3000,- KRS kam er helt meningsløst bortkastede penger for folk flest.

    Slik jeg ser det er VX kammen best egnet til det den var tatt frem for, 136 hk FX-motoren.

    KG2T kammen er en spesialdesignet turbotrimkam som er velkjent, velutprøvd og velfungerende på milde motorer med 530 topp. En god kombinasjon.
    Betviler ikke din kunnskap, men 300hk på org 530 med A-kam og 0.8bar trykk? Skulle likt å sett det oppsettet, motorstyring og bremsepapirer?

    Har en kompis som bremsa 250hk på bensin, 1.4bar trykk med T3 Super60 steg1, 600cc dyser om jeg husker rett, Autronic SM4, org 530, T5Race-kam, F-innsug og FT-manifold. Halvere trykket og øke 50 hk er jeg interessert i å se hvordan fungerer
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Side 4 av 20 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 14 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Passer denne en 1986 245
    By Movikong in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 07/10/12, 20:08
  2. Svar: 0
    Siste post: 27/09/12, 22:11
  3. Passer denne turboen til b230ft?
    By Riff in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 04/05/11, 10:50
  4. Passer denne kina turboen på volvo b23ft?
    By Kask in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 07/04/11, 00:15
  5. Passer denne på 940?
    By henrik940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 03/08/10, 00:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •