Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Flush av girkasse

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    VCCN medlemsnummer
    1950
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard Flush av girkasse

    Hei

    Har kjøpt meg en D5 med 185 og automat...
    Bilen er kjørt rundt 80+ minus.
    Når er det gunstig å flushe kassen ? Eller når pleier folk å ta flush
    Mulig å bruke billigolje til selve flush og deretter hive på godolje ?
    eller vil rester av billigolje ligge igjen ?

    Må kassen "programmeres" etter flush ?
    Grunnen er at jeg har en kompis med et hobbyverksted, og som er en meget dyktig mekaniker, tenkte å ta det hos han..

    Takk
    08 V70III D5 AwD 235hk/490NM

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Spør du volvo så skal det ikke være nødvendig for oss dødelige å bytte girolja, den varer bilens/girkassens levetid. Latterlig i grunn når taxier f.eks har bytte hver 60k km.
    Gjør deg selv en tjeneste, tapp av - fyll på - 2 tre ganger. Du får ut 3,5-4 liter i slengen. Skikkelig olje, intet mindre. Flushing, sågar hotflushing er bare tull.

    Bør vel kanskje nevne at du må kjøre noen mil mellom hver tapp og fyll.
    Sist endret av gswede; 10/02/13 kl 12:48
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. des. 2012
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Flushing, sågar hotflushing er bare tull.
    Dummeste jeg har hørt på lenge!!

    Flush med rens er fornuftig, og har reddet mange kasser. Har du sett hva som kommer ut av maskinen etter en flush med rens?

  4. #4
    Registrerte brukere Ove B sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    hordaland
    Innlegg
    447
    Antall takk

    Standard

    ka e prisen på full flush på merkeverksted????
    -75 242 på vent...
    -77 244 bruk/vinter bil
    -93 245 skrense bil
    -08 XC70 kåne bil

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    5-6000,- bortkastede kroner koster det hos Volvo.
    På en kasse som har gått "noen" mil er det mer skånsomt å tømme/fylle noen ganger. Samt at du sparer noen tusenlapper.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. feb. 2013
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Ta og les denne artikkelen så får du en smule bedre oversikt over hvordan du vedlikeholder kassa og samtidig får litt bedre innsikt i hvordan den fungerer.

    Ellers vil jeg jo si at om du ikke har harde/rykkende girskift eller andre symptomer vil det holde å flushe kassen ved at du tapper av den gamle og så fyller på med ny olje til du ser at det er ren olje som kommer ut av bunnpluggen.

    Hvis du skal fylle,kjøre,tappe av flere ganger vil det bli vannvittig kostbart!!
    Kassen tar ca 7l og MÅ ha rett olje!!!
    Denne koster ca 200,-pr liter, så hvis du skal fylle og tappe den 3ganger,(21x200=4200,- da blir det jo nesten billigere å dra på Volvo.....

    Du må beregne ca 2-3l extra til flushingen,da kommer det hele på ca. 2000,-

    Har du spørsmål ville jeg tatt kontakt med aarnes,han har brukbar peil på disse kassene ;-)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. feb. 2013
    Innlegg
    2
    Antall takk

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Spør du volvo så skal det ikke være nødvendig for oss dødelige å bytte girolja, den varer bilens/girkassens levetid. Latterlig i grunn når taxier f.eks har bytte hver 60k km.
    Gjør deg selv en tjeneste, tapp av - fyll på - 2 tre ganger. Du får ut 3,5-4 liter i slengen. Skikkelig olje, intet mindre. Flushing, sågar hotflushing er bare tull.

    Bør vel kanskje nevne at du må kjøre noen mil mellom hver tapp og fyll.
    Tullprat. Er en grunn til at automat kassene til taxiene går 1 million km også?
    Gir olje skal selvfølgelig skiftes enten du er dødelig eller udødelig. Den er hygroskopisk som alle andre væsker i bilen. Etter 60-80' kjørte km i dette klimaet vi lever i fra -30 til 100 grader flere ganger i året så blir det ekstra mye kondens. Om du trur at vann er godt nok for planet gir og clutchene så bør du prøve og fylle på vann i motorolja di så kan du se hvordan det går.

    Du kommer til og ende med kavitasjon. Og si at man ikke skal bytte gir olje er jo helt idiotiskt og tviler på at det er et eneste verksted som har fortalt deg dette. Heller noe du har finni påmi ditt eget hue.

    Jobber selv på uahvengig verksted og da fabrikantene ikke skriver noe service intervall i service heftene sine ang automat olje skift så har vi ringt rundt til alle orginal verkstedene. Og alle sammen sier 60' km er og foretrekke. 90' km er absolutt max av hva en automat kasse skal gå på samme olja.

    Det hjelper heller ikke etter 80-90 ' kjørte km og bare tappe ut og fylle på ny olje. Du får ut ca 50% av olja. Og 50% blir værende.
    Volvo fantast?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Hjelpe meg, regnestykket over her er helt på viddene. Når du tapper, får du ikke ut mer enn 3,9liter. Så tapp og fyll et par tre ganger blir ikke tre ganger 7 liter olje, det blir 3X3,9 liter = 2400,-
    Om du tapper av 50% og etterfyller ny olje har du byttet.. ja 50%.

    Gjør du det en gang eller to til vil du ha byttet opp mot 90% av olja. Dette er mer enn godt nok for de fleste.

    Shaiko, dette er blitt meg fortalt hos merkeveksted opptil flere ganger, av forskjellige mekanikere. Samtidig som de forteller at taxier bytter hver 60k. Har enda tilgode å bli anbefalt giroljebytte på bilene mine fra merkeverksted, uavhengig av kjørelengde.
    Dessuten så gjentar jeg til det kjedsommelige at å tappe/fylle bør gjøres flere ganger. Selv om bare en gang med bytte av 50% av olja er 100% bedre enn å ikke bytte ut noe som helst av den.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Ellers vil jeg jo si at om du ikke har harde/rykkende girskift eller andre symptomer vil det holde å flushe kassen ved at du tapper av den gamle og så fyller på med ny olje til du ser at det er ren olje som kommer ut av bunnpluggen.
    Dette kan jeg bekrefte er 100% feil da man ikke får ut all olja ved å ta ut bunnpluggen på en automat kasse. Nesten halve volumet sitter igjen i konverteren, vil du ha ut mer enn de 3,9 literne som du får ut med å ta ut pluggen, må la motoren svive slik pumpa tar ut resten. Dette anbefales IKKE!
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Kan for øvrig nevne at da jeg på forrige service med V50`n ba om å få byttet girolje på automaten ble jeg nok en gang fortalt at dette var ytterst unødvendig da bilen knapt er gått 100k km.
    Jeg insisterte, stod selv i hallen og så når de tapte ut olja, så også de lange maskene på OVERBETALTE mekanikere da de med selvsyn så tilstanden på olja som kom ut.

    Tullprat, det får du hos volvo det, ikke fra meg.

    Vel, kanskje det å påstå at flushing bare er tull, er litt tullprat
    Sist endret av gswede; 13/04/13 kl 11:23
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  12. #12
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Beste er å ha på noe renseguff først. Følg anvisningen til det produktet du bruker (normalt en forsiktig kjøretur på 10-15km), for så å sette i gang med flushinga. Er man 2 stk så har man 2 ekstra hender.

    Få tilgang til påfyllingspluggen på toppen av kassa og tre nedi en treft (med ekstra skjøteslange er et triks også). Jeg har pleid å ta av retur fra oljekjøler slik at hele systemet blir flusha. Starte bilen og hell på olje ettersom det pumpes ut. Her kommer fordelen med å være to; personen inni kan starte og stoppe ved behov og gå igjennom alle girene i samme slengen. Føler du får renska mest mulig med denne metoden, men alt etter hva hver enkelt velger å gjøre.
    Volvo bruker denne metoden også (i Hønefoss hvertfall).
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. Geartronic Flush
    By Ewout in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 23/04/12, 18:18
  2. V70N 2007: Flush av automatkasse vs bare "oljeflush"
    By wvevang in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 17/04/12, 16:30
  3. Automat olje flush/drain
    By gswede in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 06/03/11, 10:57
  4. Svar: 26
    Siste post: 07/10/10, 18:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •