Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Bilen siger bak

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. sep. 2011
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard Bilen siger bak

    Synes bilen siger bak. Er dette normalt, eller er det noe som bør byttes/justeres? Ikke lenge siden jeg har kjøpt bilen. Har garanti, så hadde vært greit å vite om dette er noe som burde påpekes i så måte.

    Bagasjerommet er forøvrig lastet med tre små ringpermer med innhold, en jakke, samt to par sko. Ergo ikke spesielt mye...


  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Hei. Sånn så min ut også når jeg kjøpte den. Det er bare en ting å gjøre. Bytt fjærer bak.
    Har du garanti er det bare å få de bytta. Koster ca 750 pr stykk på mekonomen eller ca 350 på biltema.
    Du får både vanlig og forsterket på begge plasser, men gå for den vanlige. Jeg bytta til vanlige fra biltema og bilen ble nesten 10cm høyere i starten. Ble mye bedre å kjøre også.
    Nå går jeg selvfølgelig ut fra at du har vanlige dempere og fjærer bak og ikke nivåmat.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Har du garanti, så ber du de bytte fjører bak. Koster uansett ikke rare greiene. Hvis du ønsker, så får du også forsterkede fjører bak. Kjekt hvis man drar mye henger etc.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  4. #4
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Har bilen nivomat, så siger den sammen, men pumper seg opp under kjøring. Er høyden gjevnere/bedre etter at du har kjørt? Hvis ikke så er det bare å ta turen tilbake å klage på at den siger bak og at fjærer/dempere bør byttes.
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  5. #5
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Har bilen nivomat?

    Nivomat fungerer slik at fjæra "omtrentlig" holder bilen oppe bak om den er helt tom for alt. Med en gang du laster inn noe vil da bilen sige litt ned, og nivomaten (støtdemperen) tar over jobben med å holde bilen oppe.

    Nivomaten er en mekanisk sak som må pumpes opp; dvs at man må kjøre noen kilometer (eller rettere sagt i noen humper) før den har fått bilen opp på riktig nivå etter å ha blitt lasset. Om man parkerer bilen med litt lass vil den etterhvert sige litt sammen igjen over tid (allerede over natta).

    Fjæra på en bil med nivomat er mye slappere enn fjæra på en bil med tradisjoenll demper. Fjæra på bilen med nivomat er mest å regne som en hjelpefjær som skal holde bilen litt oppe slik at man kan kjøre og få pumpet opp nivomatene til riktig høyde/trykk.

    Så; har du nivomater så er dette ganske normalt, dog et tegn på at nivomatene kanskje begynner å miste trykket noe fortere enn nye. Men om funksjonen ellers er OK (dvs at den klarer å pumpe seg opp til riktig høyde etter noen kilomteres kjøring med litt lass (eksempelvis ett par voksne i baksetet), så er de innefor hva Volvo mener nivomatene skal være; testes med å måle høyde fra felgsenter til hjulbuen på tom bil og på fullastet bil etter litt kjøring; høyden skal være tilnærmet den samme, kun ett par cm skal skille).

    Om du har nivomater og disse viser seg å være slitne (se gjerne etter lekkasje) så er det greit å få disse byttet på garantien da de er dyre - jeg ville da ikke vært så opptatt av at selve fjæra bør byttes....

    Om du ikke har nivomater kan det tyde på "utslitte" fjærer.

    En enkel måte å sjekke om du har nivomat er å se om det er gummibelg på hele "akslingen" til støtdemperen:
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. sep. 2011
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar så langt. Skal sjekke etterpå om jeg har nivomat.
    Ellers skal bilen til Bilia for å få på en vinge jeg fikk med i prisen. Har avtalt at en mekaniker skal sjekke det ut da, samt ta en runde med bilen. Synes bremsene reagerer dårlig - må trykke betraktelig hardere på pedalen enn min fars 2001-mod V70!

  7. #7
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Kan jo også være at et klokt hode har byttet noe på bilen uten å vite hva han holdt på med. Du sier du nettopp har kjøpt bilen og ikke kjenner dens historie.

    F.eks: Hvis bilen har hatt nivåmat og forrige eier har satt inn standard dempere fra f.eks. biltema uten å bytte fjærer. Da mener jeg bilen blir lav bak.

    Eller: Hvis bilen er org senket (ca15mm) og fjærene foran er byttet uten å ta hensyn til det. da vil std fjærer fra f.eks biltema fjærer gjøre bilen litt høyere foran.

    Les av bilens chassi kode og VIN nr og ta en tur på Volvo og hør hva som bilen er levert med ny. Sjekk deretter om dette utstyret enda er på bilen eller den er bygd om.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  8. #8
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Ifg.
    TIE
    er ikke bilen levert med nivomat, (Vegard sendte meg kjennetegn) så da er det nok slitne fjører ELLER dempere.
    min C70 hadde en defekt demper og da ble den lav som rakkern i ræva. bytta såklart begge og den kom tilbake til normalen. spretten og fin

    når det gjelder bremser; akkurat det samme opplevde jeg når jeg gikk fra bensin til diesel. usikker på om det skal være sånn, men jeg bytta alt som hadde med bremser å gjøre uten at det hjalp. fikk forklart at bremsesystemet på en diesel fungerer annerledes enn bensin. jeg aner ikke. rett meg om jeg tar feil. :-)
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  9. #9
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Ut i fra bilde i første innlegg synes jeg forsåvidt bilen ser riktig ut bak, mens den er fryktelig høy foran...
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

Lignende tråder

  1. Elektrisk bakluke siger
    By Stig-Arne in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 20/03/12, 12:25
  2. Bremsetrøbbel . pedal som siger
    By Mr. RAH in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 04/02/11, 17:52
  3. LØST! Bagasjeluke som siger.
    By Jan Olav in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 08/01/11, 17:03
  4. ruta siger ned!
    By VolvoR-Sport in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 5
    Siste post: 17/10/10, 21:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •