Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Frese utav forbrenningskammer 531

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    183
    Antall takk

    Standard Frese utav forbrenningskammer 531

    Jeg har en 531 topp som er planfrest 1.4 mm og var tiltenkt b230f motoren i bruksvolvoen men så kom jeg i skade for å kjøpe meg en fk motor og lurer derfor på om noen har tips til hvor jeg kan ta ut av forbrenningskammeret for å senke komp forholdet noe, og eventuelt om noen har mål på orginalvolum i en urørt 531?

    Legger ved bilde av toppen slik den ser ut idag. Ved første øyekast ser jeg for meg å ta ut litt gods ved innsugsiden av forbrenningskammerene, men bør jeg legge kanten rundt innsugsventilen eller eksosventilen? Eller bør jeg ta litt ved begge to?



    Hvilke tanker har dere rundt å kjøre litt høyere enn standard komp og kam beregnet for sugemotor og moderat ladetrykk?

    Jeg er ute etter en 250-300hk motor med greit dreiemoment og minst mulig "ketchup"

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    183
    Antall takk

    Standard

    Opp og hopp. hvor er alle guruene nå da?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Jeg anser ikke meg selv som noen guru, men kan poste noe likevel.
    Jeg har absolutt INGEN tro på suksess med denne type oppsett og ønsker derfor ikke å bidra til fiaskoen.
    Kanskje høykompguruene har samme innstilling, men ikke ønsker å poste dette?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Alternativ #1
    Den billigste måten for og rette opp denne brøleren, er og få tak i ett sett med b230k stempler som dreies til korrekt grop.
    Ligge ut forbrennings kammeret i enden ved ventilene. Slik att kompforholdet blir turbo vennlig, jeg ville lagt meg godt under 8:1 men det er en smaks sak.

    Alternativ #2
    Selge 531 toppen (dyrt) og få tak i en 530topp (billig) av nyere type (disse har fineste kanaler på eksosen) ligge ut forbrennings kammer i endene på denne.
    Kjøpe en fin snill turbokam for resterne. Dreie stempler til litt mere hyggelig komp for ladetrykk.
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    183
    Antall takk

    Standard

    Takker for input, jeg har ikke komt meg til å måle hvor store forbrenningskamrene er enda men vil gjør det når jeg kommer til land igjen, litt nyskjerrig på hvor mye som forsvant under planinga. alternativet er selvsagt å selge toppen som den er da jeg vil tro den er en kurant topp ilag med grenrør, kammen og hjernene jeg har som var tiltenkt f motoren men i desse dager skal alle ha turbo så jeg tenkte det hadde vert verdt forsøket og dekompe den litt for jeg hadde inntrykk av at 531 var "the shit" for turbomotorer.

  6. #6
    Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    1005
    Innlegg
    261
    Antall takk

    Standard

    jeg er en liten høy komp entusiast. Men ville foretrekt å dreie stempler framfor å frese ut i forbrennings-kammer på egenhånd

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    183
    Antall takk

    Standard

    Ja nå er jeg i utgangspunktet høgkomp og sugemotor entusiast selv og foretrekker gode gamle 8 hulls klumper fra chevrolet, så jeg har jo syslet litt med tanken på litt høyere grunn kompresjon og lavere trykk kombinert med rette kammen, men jeg har liten erfaring med hva fk motorene liker. Å ta utav toppen litt hadde jeg lett gjort selv, har både verktøy og måleutstyr til det men har aldri plukket noe i forbrenningskammer på volvo topper før. :/

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. sep. 2012
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    874
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Ved å montere en tykkere toppakning kan du senke kompresjonen. Cometic har en pakning som er 2,35 mm. Std er 1,15 tror jeg. Da er du nesten i std komp.
    Pakning kjøpes til en grei pris her;

    http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...ek-235-mm.html

Lignende tråder

  1. Hvordan er det å frese ut senter i alufelger?
    By Svirre in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 4
    Siste post: 16/04/12, 23:43
  2. Frese stempler
    By Mats Eirik in forum Avansert trimming
    Svar: 54
    Siste post: 27/02/12, 01:53
  3. Ta turteller med turbo trykk måler utav instrumenthuset. 940
    By KillerFly in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 22/01/12, 01:15
  4. Slange utav toppdeksel på b19 motor.
    By KillerFly in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 30/10/11, 11:55
  5. frese 16v
    By turbohaugen in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 14/08/10, 18:04

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •