Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Veivaksel volvo T5 motor

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2012
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Veivaksel volvo T5 motor

    passer smidde vaivaksel til nyere t5 motor?? og ka er best 90mm eller 93,2mm?
    noen andre ting eg må tenke på når det skal trimmest på 5 sylinder motor?

  2. #2
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    passer i hva?

    ja ny typen veiv med 93.2mm passer gammel type blokk som har 80 og 90mm slag fra før.

    på en turbo motor spiller d liten rolle om du har 90mm lr 93.2mm slag med 81mm borr og 90mm slag får du 2.3liter, 83mm borr og 90mm slag får du 2.4liter 83mm borr og 93.2mm får du 2.5liter.

    gammel typen motor med 90mm slag har 139.5mm lange råder og stemepl høyde på 35.6mm ny typen motor med 93.2mm slag har 144mm lange råder og stempel høyde på 30.5mm.

    Ting du skal passe på er og få til en stabil blokk, HELST fore den med nye stål foringer, men skal man kjøre org blokk/foringer MÅ d shimses mellom cylindrene, og eventuelt stive opp med staver slik de gjorde på BTCC motorene (se bilder)

    Gå IKKE over 81.5mm borr på orginal blokk.

    man MÅ også frese opp veivhus ventilasjonen mellom cylindrene på eldre motorer, (se bilder) ny typen motor (RN) har frest ut dette orginalt.

    SÅ TIL DET ABSOLUTT VIKTIGSTE MED ALLE VOLVO VIT MOTORER, OLJEKLARING PÅ RÅDER

    Du skal selfølgelig har h-råder, få disse skrudd sammen med rett moment og få de oppmålt av et motor verksted, de skal måle 53.00/53.02mm uten lager, de kan altså være 2/100mm større enn 53mm men ALDRIG under 53.00mm da kniper lagerene og snurrer ved oppstart, OBS vit motorer har ikke knast i lagrene som eks. b230 de holder seg selv fast pga forspennet i lageret, så de får ikke være trangere enn 53.00mm, holder de ikke mål få de honet opp til riktig mål.

    Så til olje klaring, man skal ha MINIMUM 0.06mm olje klaring på volvo motor (råder) som skal ha masse effekt og turtall, jeg ligger mellom 0.006-0.08mm som regel.

    man kan kjøre sputter lager fra diesel motorene som forsterka lager, lr kontakte meg for race lager til vit motor

    Håper jeg ikke skremte deg fra og trimme t5 nå, men d er desverre flere ting og passe på med slike maskiner enn rød blokk hehe

    bilder på oppstiving med alu staver og shims (stål foringer er mye mer stabilt)

    frest veivhus ventilasjon



    /Mats
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  3. Takk Bertil90, Kalsn takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2012
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    neida skremmer meg ikkje men meget hjelpsomt
    veit det er lettere og trimme rød blokk men ingenting slår lyden og det faktum att nesten ingen har det med rwd

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Før du drar det for langt bør du tenke over hva du skal ha ut av motoren.
    Oppskrifta tosk har skribla ned over her (med unntak av klaringer som er viktig uansett hvor lite effekt det er) er veldig
    fin for motorer med mye effekt.
    Skal du ha ut 350hk så er det ikke noe poeng å skyte langt over mål med en bunndel som tåler det dobbelte.

    Fresing av lommer i veivhuset og sjekk av klaringer er obligatorisk.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  6. Takk Bertil90 takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2012
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    ja må jo se alt i forhold. men driver og lager planer etter som eg har ein extra motor liggende som er strippa og syrebadet so får eg berre se ko det ender. etter min meining er det ikkje alt for dyrt med bunndel egentli. resten tar eg etterkvart.

Lignende tråder

  1. Veivaksel R6 vs T6.
    By Volvo-Lars in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 31/07/12, 11:27
  2. V40 Veivaksel sensor?
    By mortenb78 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 15/05/12, 12:23
  3. B30, volvo 164: veivaksel-reimhjul tar borti stabstag
    By Oddwar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 21/05/11, 22:11
  4. Lage veivaksel
    By TeamBørnOut in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 04/01/11, 11:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •