Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Blande blå og rød frostvæske

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Innlegg
    129
    Antall takk

    Standard Blande blå og rød frostvæske

    Har rød frostvæske på bilen, og lampa for kjølevæska begynte å lyse i bilen. Spørs om det er lekkasje en plass... Hadde noe blå frostvæske stående som jeg hadde på. Etterpå kom jeg på at jeg mener å ha hørt at væska kan klumpe seg hvis man blander disse to? Stemmer det? Bør jeg bytte ut? Har kjørt en uke nå etterpå. Kan ikke se noe forandring i ekspansjonstanken i vært fall.
    - Volvo 855 2,5 20V, 95-mod
    - Vw Passat 1,9 Tdi 4-motion 04-mod

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Skal godt gjøres at to vesker ment til samme bruk skal være så komplett inkompatible at de flokkulerer.
    Men typisk vil en rød kjøleveske være en "long life" veske og blå eller grønn en mer kortvarig veske.
    Mest sannsynlig har du ødelagt litt for levetiden på den røde kjøleveska da korrosjonsinhibitoren på de to er forskjellig.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Innlegg
    129
    Antall takk

    Standard

    Ok. mulig at frysepunktet også er blitt forandret. Sjekket i dag og da var det på ca -17 grader. Mener det var lavere tidligere. Får heller følge med litt, og heller skifte ut hvis det blir store forandringer:-)
    - Volvo 855 2,5 20V, 95-mod
    - Vw Passat 1,9 Tdi 4-motion 04-mod

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2010
    Sted
    Byen under skyen - Bærgen
    Innlegg
    540
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville byttet og flushet hele kjølesystemet. Rød og blå skal ikke blandes, nettopp fordi de klumper seg. Blir "seigt" på en måte.
    Man kan blande både blå og rød med orange og muligens grønn, men ikke rød og blå sammen.

  5. #5
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Her har jeg klippet ut en meget utfyllende forklaring på rød og blå kjølevæske fra vwbus forumet. Omhandler vw men er vel like gjeldende på Volvo

    VW kom med den røde silikatfrie væska da mange modeller fikk motorblokker i aluminium midt på nittitallet. Den hadde betegnelsen G12. Den gamle blå het G11. G11 og G12 er absolutt ikke blandbare! Det blir en brun gjørme som er svært vanskelig å få ut av kjølesystemet. Nå er både G11 og G12 forlengst erstattet av G12+ og seinere G12++, og begge disse nye væskene er blandbare med både G11 og G12. VW oppga ikke noe skifteintervall for G12-væska, og andre leverandører har sannsynligvis væske som tilsvarer G12, derfor kan det tenkes at det fortsatt går endel biler rundt med med slik væske. Så det er en ganske dårlig ide å helle noe annet enn væske som tilsvarer G12+ eller G12++ på en bil hvor du ikke er helt sikker på hva som er fylt fra før. For å gjøre det enda vanskeligere å vite hva som er på bilen fra før, så var det enkelte VW-biler som ble levert fra fabrikk med G12 som mistet rødfargen. Egenskapene ellers var helt OK, det var bare fargen som forsvant. Det finnes også frostvæske som er gulaktig i fargen, og den er nok heller ikke blandbar med G12. Og det er nok ikke så lett å se forskjell på denne og fargeløs G12. Men med G12+ eller G12++ bør det vel ikke være noen fare.

    Så vidt jeg vet tilsvarer BASF G30 Volkswagen G12, og BASF G40 tilsvarer Volkswagen G12+. Jeg vet at Shell Longlife tilsvarer G12+, så den er blandbar med det meste. Men Biltema G30 ville jeg ikke tatt sjansen på å blande med VW G11, eller den vanlige blå Shellvæska for den del, uten å se entydig dokumentasjon på at Biltemas væske tilsvarer G12+ eller G12++. Derimot ser jeg ingen problemer med å bruke denne på en bil med grundig reingjort kjølesystem, eller en bil jeg vet har G12 fra før.

    G12 kan brukes i eldre VW/Audi-biler, men hvis det har vært G11 på den fra før så må kjølesystemet spyles veldig grundig først. Det er bare fordeler med å gå over til silikatfri væske, bortsett fra at den kan være litt dyrere. Med G12+ og G12++ bør fortsatt kjølesystemet spyles reint, men det er ikke kritisk at det blir så reint for gammel væske som med den gamle G12 eller G30. Hvis du skal etterfylle og er usikker på hva som er i systemet fra før, så bruk G12+, G12++ eller G40. Når det gjelder Glycoshell Longlife så vet jeg at denne oppfyller G12+. Jeg mistenker at rød/lilla væske fra mange andre leverandører også gjør det, men sjekk det før du etterfyller med slik væske uten å være sikker på hva som er i systemet fra før.
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Modern og fadern fikk motorhavari på en 14 dager gammel VW Caddy i 1996, fordi verkstedet som monterte Eberspächer varmeapparat etterfylte med blå frostvæske (G11?) etter at jobben var gjort. Denne ble til gjørme sammen med G12, og motoren ble kraftig overopphetet på første langtur til Lillehammer. Siden bilen var helt ny, og det var Møller som hadde satt bort monteringsjobben til et eksternt verksted, ble det byttet komplett motor.

    Ergo: Ikke bland ulike typer frostvæske hvis du ikke er 100% sikker på at de er blandbare!
    2000 V70 2.0LT (B5204T4) 163Hk, automat, 400.000 km
    Nesten original "brukis" ***avskiltet inntil videre***

    1998 S90 Executive 3,0 (B6304S1) 204Hk, automat, 80.000
    Kosebilen som har "alt" unntatt skilter ;-)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Kan gå god for at blå og rød ALDRI skal blandes. Det kan gå fint i noen dager/uker som nødløsning... Men dette vil bli til en seig grøt, og tro meg, du vil helst slippe den jobben og få ut alt sammen tips: BLAND ALDRI!
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Innlegg
    129
    Antall takk

    Standard

    Ok. Høres ut som jeg må ta jobben å bytte frostvæska da når så mange her mener at blått og rødt ikke passer sammen..:-)
    - Volvo 855 2,5 20V, 95-mod
    - Vw Passat 1,9 Tdi 4-motion 04-mod

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Det har ikke noe med hva vi mener. Spørr produsenten selv, så får du svar. Har hatt ett par runder med dette da jeg jobba på mekonomen

    Frostvæske skal aldri blandes.. Det finnes en gul/gjennsomsiktig amerikansk produsert som visstnok kan blandes, men jeg er skeptisk, selv om vi har den på mekonomen i porsgrunn
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Innlegg
    129
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye frostvæske må jeg kjøpe? Blandes det 50/50?
    - Volvo 855 2,5 20V, 95-mod
    - Vw Passat 1,9 Tdi 4-motion 04-mod

  11. #11
    Registrerte brukere Bassan sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    695
    Antall takk

    Standard

    Pleier å stå på pakka av det eventuele frostvæske leverandøren du kjøper fra. Biltema.. mekonomen...

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    bland det 50/50 da har du frostbeskyttelse ned til rundt 36/38 minus. da får du også ett høyt kokepunkt det er det mest ideele her i norge
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

Lignende tråder

  1. Blande 98 okt med E85 (etanol bensin)
    By sonnir in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 15/03/12, 23:14
  2. Glemt frostvæske - forsent ute?
    By Espedalen in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 25/10/10, 00:58
  3. Fylling av frostvæske
    By christoffera in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 10/09/10, 04:53
  4. Frostvæske på B230FK motor.
    By Instruktionsbok in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 20/06/10, 15:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •