Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 43

Tråd: 850 sliter med å starte i kulda

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard 850 sliter med å starte i kulda

    Har en 1993 850 2,5l 20v. Fikk et problem med bilen for noen dager siden da det begynte å bli kaldt i været. Den ble verre og verre å starte og ville tilslutt ikke tenne i det hele tatt. Fikk liv i den etterhvert med hjelp av startgass, men den nekter å starte uten det. Når den først har startet går den uten problemer og starter lett igjen så lenge motoren er varm. Den har blitt brukt mye til småkjøring i det siste, uten at motoren har blitt skikkelig var, kan det ha noe med saken å gjøre?

    Batteriet er 2 år gammelt og har prøvd å lade det helt opp flere ganger, men det utgjør ingen forskjell. Pluggledninger, rotor og fordeler ble byttet for ca et år siden.

    Noen som har forslag til hva som kan være galt? Har hørt at det ikke er bra å bruke for mye startgass på bilen

    Håper noen har noen forslag.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Du er sikker på at det batteriet tar ladning?
    Er en real batteriknekker den måten du har kjørt på for å si det mildt.
    Selv hadde jeg en periode siste året der jeg klarte å knekke ett spiller nytt VARTA-batteri på den måten.

    Startgass er i seg selv ikke særlig farlig.

    Må du bruke hjelpestartstrøm også når du pøser på med startgass? Eller klarer batteriet ditt å holde koken?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Batteriet klarer fint å dra rundt uten hjelp og starter bilen ved hjelp av startgass. Når motoren er var klarer det fint å starte motoren uten startgass. Virker som om batteriet får strøm fra bilen, men har tatt det inn og ladet det fult med lader også. Holder en spenning på rett under 14 volt.

    Så et sted at startgass ødelegger oljefilmen i sylinderne?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juni 2010
    Sted
    Ortnevik, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    1.673
    Antall takk

    Standard

    sett motor varmar på bilen om kvelden så har du fått varme i bilen til du skal starte om morningen.. detta forutsetter at du har det på bilen.. bruker det på min då den var veldigt seig om morningen.. sette timer på varmeren og etter detta har den starta som vanligt kvar morning
    volvo 855 t5
    volvo 940 gl.
    volvo 855 gl.

    prosjekt bilen 855 t5 http://forum.vccn.no/showthread.php?...s-volvo-855-t5

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Skal starte helt greit ned til minst -35 disse.
    Selv har jeg aldri hatt problemer med det. Ja uten motorvarmer også ja.
    Men motorvarmer vil som regel løse svært mange slike problemer. Lettere å dra rundt, hurtigere varm motor og så videre.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  6. #6

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Kanskje på tide å bytte plugger, ledninger og filtre? Både oljefilter, luftfilter og bensinfilter.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Skal starte helt greit ned til minst -35 disse.
    Selv har jeg aldri hatt problemer med det. Ja uten motorvarmer også ja.
    Men motorvarmer vil som regel løse svært mange slike problemer. Lettere å dra rundt, hurtigere varm motor og så videre.
    Problemet er at det ikke er motorvarmer installert i bilen, ellers hadde jeg brukt denne. Men hadde ikke problemer på samme måte i fjor.

    Puttet plugger, ledninger, fordeler og rotor for ca ett år siden, blir dette dårlig igjen så fort?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke det har noe med plugger etc å gjøre
    Men derimot så kan bensinpumpa lage slikt og sammen med den bensinpumpereleet. For ikke å glemme bensintrykksregulatoren, samt vakuumledninger/bend og skjøter (disse er i gummi som krakelerer)
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Tror ikke det har noe med plugger etc å gjøre
    Men derimot så kan bensinpumpa lage slikt og sammen med den bensinpumpereleet. For ikke å glemme bensintrykksregulatoren, samt vakuumledninger/bend og skjøter (disse er i gummi som krakelerer)
    Kan prøve å bytte releet, tror jeg har det liggende. Men kan det være det når alt fungerer normalt så fort motoren starter? Skulle ikke et problem med bensinpumpe fortsette etter at motoren startet?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Har opplevd at dårlige releer og pumper har fungert greit etter start ja.

    aner ikke hvorfor.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Har opplevd at dårlige releer og pumper har fungert greit etter start ja.

    aner ikke hvorfor.
    Da prøver jeg det. Takk for svar

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    hei, hørte en nabo her om dagen sa det at når han skulle starte så måtte han ikke finne på å røre gassen, var seig å få start på men det gikk. hvis han rørte gassen så kunne han stå å kjinne til krampa tok han.
    dette er snakk om en 850 10ventiler.

  13. #13
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    At releet fungerer greit etter oppstart må man vel nesten anta har en sammenheng med dårlig batteri i kulda?!
    V70 2,0T 2000 mod.

  14. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Har motor gått langt? Høy km kan gjøre at kompen er blitt dårligere. Min er gått 628 000km nå, og har ingenting merkbart på det annet enn på litt oljeforbruk!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kompi Vis post
    hei, hørte en nabo her om dagen sa det at når han skulle starte så måtte han ikke finne på å røre gassen, var seig å få start på men det gikk. hvis han rørte gassen så kunne han stå å kjinne til krampa tok han.
    dette er snakk om en 850 10ventiler.
    Har prøvd litt forskjellig, men starter ikke uansett hva jeg gjør. Har ikke pleid å bruke gassen tidligere, men har prøvd litt nå. Kan virke som om den får nok bensin ihvertfall, for når den starter ved hjelp av startgass så lukter det bensin rundt hele bilen. Kan være det er bedre å ikke røre gassen, skal prøve det fremover.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Har motor gått langt? Høy km kan gjøre at kompen er blitt dårligere. Min er gått 628 000km nå, og har ingenting merkbart på det annet enn på litt oljeforbruk!
    Den har jo gått et stykke 360.000, så det kan godt være at kompen er dårlig. Virker ikke som om de opprinnelige 170 hk er intakt heller, så kan jo tyde på litt dårlig komp. Vil ikke si at oljeforbruket er veldig høyt, rundt en liter mellom oljeskift. Har opplevd verre på andre biler.

  17. #17

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Kjøpe deg komptester på biltema da, og sjekke at du har lik komp på alle sylindre.

    Noen som vet hva kompen skal være på denne? Er det likt på 10v og 20v?
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Trodde jeg hadde "den store kloke boken" her, men får ta en titt i morgen etter den.

    Er samme komp på 10V og 20V ja.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  19. #19
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Om det skyldes dårlig kompresjon så ville motoren fungert best kald og blitt svakere etterhvert som den ble varmere vel?
    Leser også at batteriet er ok, overså den posten her tidligere..

    Men en annen ting jeg tenker på i sammenheng med det du sier om mye småkjøring, kan det være at en eller flere av ventilene henger seg når bilen har stått ei stund?!
    V70 2,0T 2000 mod.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Takk form mange svar og tips.

    Snakket med en i går som hadde hatt de samme problemene som jeg har. Han husket ikke helt hva som var blitt byttet, men lurte på om det var bensinpumpereleet. Han fikk ikke start på den uten start gass og etterhvert virket ikke dette heller.

    Er det noen som vet hvor man kan få tak i billige deler til bilen. Ser at mekonomen tar ca 600 for et rele, litt dyrt å legge ut bare for å prøve. Må man til en hugger eller kan man få tak i delene billigere noen sted i oslo?

    Har forresten kun brukt bilen til lange kjøreturer etter at problemene startet, men det har ikke hjulpet noe. Tvert imot, nå begynner den å bli tung å starte selv når motoren er varm. Kan dette stemme med at det er bensinpumpereleet?

  21. #21
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Om det er bensinpumpe-relè'et burde du vel kunne høre om bensinpumpen starter når du setter tenningen på?
    Om dette relè'et er defekt vil ikke pumpen starte.. er mulig å koble forbi dette relè'et også med en liten lednings-stump om du har lyst til å teste. Mener det var Mr.STFU her inne som tipset meg om det for en tid siden.. husker ikke helt i farten hvilke hull en skulle stappe ledningene nedi..

  22. #22
    Registrerte brukere bortstun sin avatar
    Medlem siden
    07. feb. 2010
    Sted
    Buvika
    Innlegg
    159
    Antall takk

    Standard

    Bensinfilter er noe mange glemmer å skifte. Kan føre til tungstart om det begynner å bli tett.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. okt. 2011
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Har hatt litt mye å gjøre i det siste så bilen har måttet stå.

    Jeg har prøvd å bytte bensinpumpe-releet, men det utgjorde ingen forskjell. Det virket også som om det er trykk i systemet, prøvde å trykke inn ventilen som sitter på førersiden av fuelrailen og da sprutet det ut bensin.

    Har også byttet plugger da de gamle var litt slitne. De var litt sprukket og avskallet i isolasjonsfoten, ifølge Hoynes-boken kom dette av for mager blanding. Jeg sjekket derfor luftsystemet for lekkasjer og fant at det var en råtten og sprukket slange som kom fra motoren. Virket som om det var noen ventilasjon fra innsprutingssystemet? Den var ihvertfall koblet innpå den store slangen som går fra luftfilterboksen til gass spjeldet ved hjelp av en egen kobling sammen med en liten tynn slange. Tok noen dager å få denne, men nå er den byttet. Bilen startet med en gang, men var riktig nok litt varm fra før av og sto i en oppvarmet garasje. Etter å ha kjørt i noen minutter begynte motoren å stoppe på tomgang. Det har bilen gjort en gang tidligere og da var det LMM som var gåen. Så lange jeg kjørte virket bilen helt fint, men når jeg tok inn clutchen falt turtallet og motoren stoppet. Den startet lett når jeg trillet den i gang, men ville ikke starte ved hjelp av startmotor. Da jeg prøvde å starte den dagen etter var det ikke liv. Sjekket feilkodene og fikk koden 2-1-4 på sokkel A6 (Impulsgivarsignal saknas sporadiskt), ingen på sokkel A2.

    Hadde en tomgangsmotor liggende som jeg byttet til, men dette utgjorde heller ingen forskjell.

    Noen som har noen flere ideer på hva som kan være feilen?

  24. #24
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Veivsensor(Crank position sensor\ Top Dead Sensor? Vet at disse kan gjøre det til et reint helvete å få start på bilen (hadde en 406 som slet med akkurat det samme.. Var VANSKELIG å starte når motor var kald, gikk VELDIG lett å starte etter bilen var kjørt varm).. Disse giverene sitter på toppen av gearkassen, ned mot svinghjulet, der den leser av "tennene" for å vite når stemplene er i topp-posisjon osv.

    Bilde vedlagt:
    Er da sensor merket "6" som er interessangt for din del..


    Disse er forholdsvis greie å bytte selv, og koster ikke mye heldigvis.. Kan vere litt trangt å komme til på visse biler(jeg har ikke byttet på 850 selv enda, men jeg antar at prosedyren er ca den samme.. sitter med 2 bolter - disse skrues ut, koble av kabelen, så er det bare å dra sensoren ut med fingrene.
    Jeg byttet på min, vred rundt nøkkelen og har ikke hatt ETT eneste problem med start etter det.
    Sist endret av R-M-I; 08/01/13 kl 11:23

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    Sånn som du beskriver så kan det ligne litt på det problemet jeg hadde på min 240 med f-motor.
    Der var det temp måleren til hjernen som var ødelagt. Hvis du kommer til den så mål om den har kontakt igjennom

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Hjelp! B230FT sviver unormalt og sliter med å starte.
    By -Timothy- in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 26/11/11, 20:52
  2. sliter med å få den i 1.gir.
    By moxaas in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 12/09/11, 15:34
  3. Powerfilter eller orginalt i kulda
    By kirkis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 26/11/10, 12:33
  4. Hvor mye bruker bilen din på mila i kulda?
    By Shaiko in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 114
    Siste post: 26/03/10, 21:06
  5. Clutch problemer! Kulda?
    By kjellt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 08/01/10, 20:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •