Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 25 av 25

Tråd: V50: mister motorkraft i noen sekunder/ min --> er det turboen?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2012
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard V50: mister motorkraft i noen sekunder/ min --> er det turboen?

    hei!

    Vi har en V50 fra 2006 (118000 km). Siden siste søndag skjer det av og til at bilen mister motorkraft når jeg kjører i ca 90-120 km/t. Da kan ikke jeg gi mere gas og hastigheten dropper ned til 70-80. Etter ca. 30 sekunder henter han seg inn igjen og jeg kan kjøre normalt. Dette skjer 1-3 ganger per dag. Verkstedet sier at de ikke er helt sikre på hva det er, men tipper på turboen. reperaturen skal koste 35.000 NOK

    det jeg gjerne vil vite er:
    - Hva kunne det ellers være?
    - er det lurt å kjøpe brukt turbo og få satt den inn av et ikke-merke-verksted?
    - Kan jeg kjøre med bilen inntil vi har funnet ut av hvordan vi får det fikset? Er helt avhengig av bil :-(

    Håper dere kan hjelpe meg. Jeg har jo ikke peiling på biler i det hele tatt

    Takk!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Hvilken motor har du?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2012
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Hvilken motor har du?
    1.6 Diesel (mototeffekt 80)

    Var det det du mente? :-P

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Tviler på at det er selve turboen, mye mer sannsynlig at du har problemer med vakum, WG som henger evnt styreventil-tcv.

    Hadde det vært selve turboen ville nok problemet vært konstant.
    Forresten, hvordan brukes bilen? Langkjøring altså at den kommer i god driftstemperatur eller er det mye småkjøring. Tenkte på plutselig på regenerering av partikkelfilteret, når det skjer vil du oppleve redusert effekt men kun for en kort periode. Ingen dieselmotorer har godt av for mye småturer..

    Se om ikke du kan få prøvd med en ny
    TCV
    ventil, er gjort på et blunk og bytte samt at den ikke koster mer enn 900+-. Du vil måtte frakoble batteripoler og holde dem sammen 20sekunder eller så, dette for å nullstille adapsjon. Får du volvo til å bytte må du be dem nullstille adapsjon.
    Sist endret av gswede; 01/12/12 kl 19:22
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  5. Takk Lisl takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2012
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    hei og beklager at jeg ikke har svart før nå.
    Bilen brukes hver dag på mellomlange turer (2 mil per vei). Problemet oppsto etter et opphold i DK hvor jeg kjørte i 3 uker bare korte strekninger (4 km) om gangen. kan det ha noe å si?

    jeg snakket med Volvo verkstedet igjen og de sier at de ikke kan anbefale noe som helst siden de ikke får lest ut en feilkode. Er ikke det rart? Hvem skal vite hva som er galt hvis ikke de? jeg har ingen peiling på biler, men skal prøve et ikke-merkeverksted på fredag. Volvo anbefaler å kjøre bilen frem til problemet blir så ille at det er nødt til å komme opp noe feilmelding. Samtidig garanterer de ikke for at problemet ikke forverres av det. Flott! Dårlig service, synes jeg.

    Skal huske det med
    TCV
    ventilen til fredag, kanskje er det jo problemet? Hva slags ventil er det forresten?

    Takk for hjelpen så langt!

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2012
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har noen tipps? Feilkoden som kommer opp er 2A20

    og så var det en gang 6710, men den kommer visst ikke opp lengre.

    Det ble skiftet noen sensorer, trykkmålere, ventiler ble renset og vakuumslager byttet. Uten effekt. Noen som kunne tenkt noe annet?

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Tcv...turbocontrolvalve eller magnetventil på godt norsk.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. #8
    Registrerte brukere anders85 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2010
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Hei. Jeg hadde samme problemer som deg, først røyk gass spjellet 5-6 tusen kr så røyk turboen 26 tusen :-( , anbefaler deg og skaffe deg motor og gir forsikring hos Volvia for så og sette bilen hos Volvo for og lese ut feilmeldinger. Lykke til. P.s synd de måtte sette en franskmann under panseret!!!!

  10. #9
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av anders85 Vis post
    Hei. Jeg hadde samme problemer som deg, først røyk gass spjellet 5-6 tusen kr så røyk turboen 26 tusen :-( , anbefaler deg og skaffe deg motor og gir forsikring hos Volvia for så og sette bilen hos Volvo for og lese ut feilmeldinger. Lykke til. P.s synd de måtte sette en franskmann under panseret!!!!
    Er nå 1,6 diesel det er mest trøbbel med, 2 literen er såvidt jeg har skjønt ganske bra...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  11. #10
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard Re: V50: mister motorkraft i noen sekunder/ min --> er det turboen?

    Det finnes utrolig mange sensorer og elektroniske enheter som styrer dagens moderne motorer. Selvfølgelig kan ikke Volvoforhandleren bare svare deg på måfå hva som feiler motoren din. Disse feilkodene du har fått på et uavhengig verksted er veldig generelle og gir et dårlig svar på hva som feiler bilen din. Få lest ut feilkoder via Vida (Volvo sitt eget system), så lar du forhandleren din som har erfaring med disse motorene svare på mulige feilkilder.

    Sent from my GT-I9100
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2013
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Hei, jeg hadde samme problem som du beskriver. Har du sjekket partikkelfiltret? Jeg ser også at du har problemene rundt service og bytte av filtret (120 000km). Etter at jeg fikk gjort denne servicen (som er svindyr) ble motoren bra igjen og har ikke hatt dette problemet de siste 15000 km. Jeg og trodde det var turboen som var gåen, men det var altså bare partikkelfiltret som var tett.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Hei. Jeg sitter nå med samme problem. Mister motorkraft til tider på mellom og langturer. Bilen er ikke i limp-home modus og kan dra'n over 3000. Har nytt partikkelfilter og full additivtank. Luftmassemålern er bytta. Det jeg kan legge til er at jeg kan høre når kraften svikter for da kommer det en lyd som om det skulle vært en dump ventil under pansret. Det har jeg ikke og jeg har samme gasspådrag, men likevel hører jeg denne "p-svisj" lyden.

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Få lest ut feilkoder via Vida (Volvo sitt eget system), så lar du forhandleren din som har erfaring med disse motorene svare på mulige feilkilder.

    Sent from my GT-I9100
    Sitat Opprinnelig postet av Lisl
    jeg snakket med Volvo verkstedet igjen og de sier at de ikke kan anbefale noe som helst siden de ikke får lest ut en feilkode. Er ikke det rart? Hvem skal vite hva som er galt hvis ikke de?
    Så hvis Volvo har plugga bilen inn til sitt feilsøker system og ikke finner no feil.... Hva kan man gjøre da?

  15. #14
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard Re: V50: mister motorkraft i noen sekunder/ min --> er det turboen?

    Ut i fra det han skriver her, så ligger der tydligvis feilkoder - men som ikke er lest ut via Vida.
    Det er ganske håpløst å feilsøke på avanserte feil med dagens moderne biler uten originalt feilsøkingsverktøy.

    Om feilkoder på problemet ikke oppstår, må parameterer leses ut under kjøring. Dette er noe uorg. feilsøkingsverktøy ikke er noe godt egnet til, da parameteren ikke blir lest ut fort nok, og man kan gå glipp av feilslaget som kommer.
    Med Vida har man også muligheten for å ta opp alle parametere under kjøring (tilleggsutstyr).

    Feil kan være veldig vanskelig å finne og er tidkrevende. Da bør man bruke riktig verktøy for å klare å finne feilen.

    Jeg sier ikke det at han må benytte et merkeverksted for å finne feilen, og selvfølgelig er der også en sjanse at noen her på forumet har opplevd det samme problemet og fått det fikset.
    Men slik jeg forstod det, så hørtes det nesten ut som at verkstedet burde vite ut i fra symptomene hva feilen skulle være, uten å ha lest ut feilkoder.
    Jeg har mulig misforstått, og beklager i så fall det.
    Uansett er bruk av Vida veien man bør gå.

    Sent from my GT-I9100
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  16. Takk Snørrunge takket for denne posten
  17. #15
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Prøv dyserens. Det kan hjelpe.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  18. Takk Snørrunge takket for denne posten
  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Ja nå har ikke jeg vært på Volvo enda med min bil da. Jeg bare oppfatta det som at han hadde vært på volvo på feilsøk at det ikke kom noe feilmeldinger.Tenker jeg skal prøve dyserens. Skulle EGR ventilen ha noe innvirkning på tap av motorkraft som dette? Dette er en bil som kan kjøre kun i byen i 2 år før den drar på en langtur fra Sandefjord til Oslo liksom. Så her er sikkert mye sot... som kan føre til tap av motorkraft?

  20. #17
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det er mye som sotes igjen over tid. Opplevd lignende på en D5, og kunden prøvde dyserens. Funka fjell etter det. Men kjøp en skikkelig dyserens! Slike små tuber du får på statoil & co funker dårli. Anbefaler TUNAP sin! Får den bl.a. på bilia.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  21. Takk Snørrunge takket for denne posten
  22. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått en 0.5l boks med Tunap 134. Men de var fri for Dieselfilter. Jeg vil gå for metoden der man fyller dieselfiltret med dyserensern, og da trenger man et nytt dieselfilter. Det skulle vel komme inn på lager i morgen. Tenker at jeg like greit kjøper et oljefilter og skifter olje på bilen mens jeg er i gang. Bilen har vel ikke gått mere enn 4000 siden siste olje skift, men det kan da ikke skade. Også avslutter jeg med å helle ei flaske med TUNAP Microflex® 983 Servicekonsentrat på tanken. Får se hvordan bilen blir etter dette i helga. Rykker og napper det og mister motorkraft etter dette så havner'n på verkstedgulvet på Volvo.

  23. #19
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard Re: V50: mister motorkraft i noen sekunder/ min --> er det turboen?

    EGR kan føre til både fusk, dårlig trekkraft og motorstopp

    Sent from my GT-I9100
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  24. #20
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Tunap 983 er dieselrens av det jeg husker. 984 er til bensin uten å si det for sikkert. Stort sett så vil det hjelpe mye med dyserens. EGR er bare noe tull som lager masse problemer slik det blir beskrevet her. Usikker på om du kan blende ventilen på din bil siden den er såpass ny, men hvis det går uten å ta skade så hadde jeg vurdert tanken.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  25. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Ja, vurderer sterkt å blende den EGR'n. er jo ikke værre enn å åpne opp igjen om det skulle komme noe feilmeldinger på det. Klarer heller ikke å finne noe lesestoff der de informere at bilen tar skade av det.
    --- 2005 Volvo V50 1,6D - 140 000 km ---

  26. #22
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Snørrunge Vis post
    Ja, vurderer sterkt å blende den EGR'n. er jo ikke værre enn å åpne opp igjen om det skulle komme noe feilmeldinger på det. Klarer heller ikke å finne noe lesestoff der de informere at bilen tar skade av det.
    Vil egentlig ikke tru at det vil skade motor direkte, men om det sitter en morsom føler som ikke føler at EGR fungerer som den skal og fucker opp resten av styringa er jeg usikker på. Som sagt; egr er bare en Bellona løsning.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  27. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Skulle vel ha oppdatert her litt tidligere men bedre sent enn aldrig. Mitt tilfelle skulle vise seg å være defekt turbo. Det er jo ganske greit å lære seg hva som skjer med bilen når man har kjørt så pass lenge med tom additiv tank slik at partikkelfiltret ble tett slik at da tydeligvis turboen hadde fått seg en knekk og at man fortsette å kjøre sånn her så pass lenge slik at hele eksosanlegget også blir tett... Ja da må man begynne å fikse litt neddi maskinrommet da vettu . Før jeg fant ut at det faktsik var turnoen som var defekt har jeg jo kun skifta Partikkelfiltret og fyllt opp additiv tanken... og nå senere har jeg da fått bytta hele eksos anlegget og rensa motoren sammens med bytte av turbo. Totalen på alt dette med partikkelfilter, væske, rens av blokka, eksos og turbo kom på 27 000.- (5 av de er verksted utgifter for turbo-bytte møkka og rensinga av motorn og skifte av eksosanlegget, begynte å bli ganske lei)


    Saken vidre er at bilen lugger fortsatt lager denne dumpventil fizz lyden enkelte ganger når jeg girer. Han lugger mest når jeg har inne cruisekontrollen i 40, 50km/t. Skal sjekke AC anlegget angående lugginga siden det nevnes en del ganger på nye tråder her. Men denne lyden når jeg girer kan jo neppe være god. Nevnte dette for verkstedet som gjorde turbobytte jobben, men de har jo seff sommerferie nå og kan ikke få sett på det før i starten av august. Skulle kjøre forbi en buss her om dagen og bilen hadde ikke mere å gi enn at den stagnerte på 120km/t... føler jeg bare har 60 hester igjen liksom.... Ingen feilmeldinger i dash... enn så lenge! ;P
    --- 2005 Volvo V50 1,6D - 140 000 km ---

  28. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2013
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Thumbs up

    Hei
    Har hatt samme problem med bilen min. Etter mye prøving fant vi til slutt en slange som går inn på manifoilen på høyre side, denne var brendt hull i, den ble byttet og bilen er helt ok

  29. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Nøyaktig samme feil med min også. 2 slanger det var brent hull i som gikk fra partikkelfilter. Byttet og bilen er ok. Volvo mente også at selve filteret måtte byttes. Det er ikke gjort og bil er fortsatt ok

Lignende tråder

  1. Mister motorkraft D5
    By Thomas og de in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 19/08/12, 10:52
  2. V50 mister motorkraft i oppoverbakke
    By marius@foldoy.no in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 14
    Siste post: 07/12/11, 11:37
  3. Mister motorkraft ved bruk av AC
    By muummi in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 2
    Siste post: 11/08/11, 12:08
  4. Mister motorkraft.
    By stigaune in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 26/07/11, 16:16
  5. 02" V40 1.9D mister plutselig motorkraft
    By THolandsli in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 18
    Siste post: 31/10/10, 23:27

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •