Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: (LØST) Volvo 740 Turbo med FK. Tomgangs problemer.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard (LØST) Volvo 740 Turbo med FK. Tomgangs problemer.

    Halloen.
    Har kjøpt meg en Volvo 740 TIC 1986 mod med LH2,4 fra 240 og FK fra 1997 mod 940.altså en god blanding
    Tingen er at motoren trenger en tur til doktoren. Den går ikke skikkeligt på tomgang og er ikke alltid like glad i den Høgre pedalen.

    Når jeg starter bilen om morningen så går den på 1300-2000 omd og fortsetter med det til den er kjørt varm. Når den er blitt varm ligger den seg på 1200 omd i 2-5 min så går den gradvis ned til 800omd over 2 min... Så begynner den og gynge opp og ned mellom 500-1200omd, kan dø ut når dette skjer.
    Når jeg gir gass av og til og så nøler den, vil liksom ikke gi noe gass. Nesten som den drukner (men lugger ikke) vanskeligt og forklare.. Men det med nølingen skjer ikke alltid og bare i ny og ne.. Jeg har byttet tomgangs regulator og rotor, fordeler, plugger og plugg ledninger og var til ingen nytte( det stod Biltema tennings deler på den. Men kvalitet nå) har byttet de fleste av vakumslanger og kan ikke finne noe falskluft med startgass.. Register reimen står 100% riktig.. Noen som har vært Borti dette?

    Mvh
    René
    Sist endret av René Fredriksen; 01/02/13 kl 16:53

  2. #2
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Sjekket feilkoder?prøv å ta av kontakten på tomgangsventilen å se om den blir glad da.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Får 1-1-1 så ingen feilkoder. Tomgangsregulatoren er byttet og virket perfekt i bilen den stod i. så den er utelukket.

    Men ett spørsmål.
    Har volvo noen farge kode for sugemotor og Turbo motor? Grunnen jeg lurer er pga. Jeg har Grønne dyser, og på tomgangsmotoren er det en grønn plast merke, på bensintrykk vacum klokken på fuel railen er det ett grønt merke, men på lmm'en er det et gult plast merke.. Så på tomgangs motoren til en suge bil og den hadde gult plast merke å, men på den til turbo bilen var det grønnt.... Så lurer på om jeg har feil lmm, men bocsh nr slutter på 016 så skal jo være riktig egentlig?

    MVH
    René

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Aurskog
    VCCN medlemsnummer
    285
    Innlegg
    85
    Antall takk

    Standard

    016 lmm er riktig på fk

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Er det ingen som har vært bortig dette? Finner ingen falskluft noen sted, har tømt 1 boks med startgass på alle vakumslanger og manifoild og dyser e.t.c... Får Ingen feilkoder. Eneste jeg vet som ikke er originalt på bilen nå er lambdasonden,den er fra Biltema sa gamle eieren. Bilen er ikke chip trimmet men gamle eieren sa den var Chippet for og fjærne startsperren. Den lader 0,3 ved vanlig kjøring men overstiger jeg 4000omd går den opp i 0,5. Bar, er det normalt? Kjører 98blyfri på den.
    Kom nettopp til og tenke på at det er FK tennings styreenhet og FT bensin styreenhet på den, men kan det ha noe og si på den dårlige gangen?

    Mvh
    René

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2012
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    da ville jeg prøvd med en skapelig lambdasonde, har hørt at motorstyrings deler fra biltema ikke er til og stole på!

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. des. 2012
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Har nokså likt problem i en 740 med B230ET, fikk tips om å prøve en annen bensintrykkregulator, men har ikke kommet så langt enda.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Har tenkt tanken selv, men det var det og få tak i en da tenkte kanskje det kan ha med Biltema lambdasonden å,men har ganske trange økonomiske tider så må bare sitte bilen på vent:(.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Har gått over det meste nå men finner ingen feil og får ingen feilkoder. Har koblet fra kontakten på tomgangs motoren og da går den på 800omd på tomgang på kald motor og 1000-1100omd på varm motor må hjelpe den i gang når den er helt kald ( holde gassen på 1000omd i rundt 5 sec )så går den klokke reint. Får feilkode 2-2-3 som er manglende signal fra tomgangs motor så diagnosen virker som den skal.. Kobler jeg på tomgangs motoren går den opp på 1700 omd kald/varm. Veldig merkeligt. Det jeg ikke har hatt mulighet til og prøve med enda er gassspjeld med sensor, lambda (den eg har er fra Biltema) og lmm.

    Kanskje verd og nevne er at på undersiden av gasspjeldet mitt har jeg en tomgangs skrue ( stor rund skrue som er lett og skru for hånd) den skal vel ikke være på 97mod FK?? Noen som vet om det er noen forskjeller på spjeldene på turbo vs sugemotor??
    Sist endret av René Fredriksen; 07/01/13 kl 00:08

  10. #10
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Kan hende problemet ligger i lambda sensoren. Har lest flere steder at folk har hatt problemer med Biltema sensorene. Skaff deg en original lambda sensor og prøv det.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Kan nå informere at jeg er nærmere en konklusjon kontakten på gassposisjons sensuren manglet en ledning(var falt halvveis ut av kontakten så hadde ikke kontakt) selv om det så ut som det.. Så plugget jeg på tomgangs motoren i gjenn og den går på ca 900 omd på tomgang og gynger opp og ned mellom 500-900omd.. Har ikke funnet falskluft med startgass men skal ha meg en økt med ny regreim og topppakning og alle tettninger i toppen. Så håper alt ordner seg da..

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Da var toppen overalt med nye pakninger i hytt og gevær tomgangen er helt 100% sånn den skal være. Men har fremdeles litt nøling (ikke fusk) når jeg trykker til ved turtal under og opp til 2000omd..

    Er ikke helt sikker vilken pakning som fikset tomgangen men mest sannsynlige pakningen til tomgangs skruen på spjelldhuset, den så ikke klok ut tenkte jeg bare skulle poste at tomgangen knall så var det nølingen da.. Eksos ventilene var gul/hvite men ingen avleiringer, går mest sannsynlige litt magert.. Få ta og få tak i lambda og teste med.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Da jeg skulle bytte lambda i dag så fant jeg ut at pinnen inne i kontaktstykket fra bilen til lambdakontakten hadde dotte halveis ut (akkurat som den gjor på gasspjelld sensoren) sånn at lambdaen bare hadde kontakt på 2 av 3 ledninger.... (merkeligt at jeg ikke fikk feilkode på det) koblet det sammen sånn som det SKAL være og bilen brommer som aldrig før =).. Tydeligt at han som hadde bilen før har sløuret for mye når han fyrte i 240 nett i den.. Tusen takk for hjelp folkens.

    nå er tomgang 100% stabil og absolutt ingen nøling eller fusking ved gasspådrag, har å sotte inn Viking ecomax chip og stilt litt trykk så nå går den friskt :=)

    MVH
    Rene F

Lignende tråder

  1. Turbo problemer:( håper noen veit volvo v70 98 turbo
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/11, 18:07
  2. Tomgangs problemer med b230fk
    By Tvaiten in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 20/06/11, 14:54
  3. Tomgangs problemer
    By Raggizz in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 28/10/10, 18:19
  4. tomgangs problemer.. ft motor
    By Bertil in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 48
    Siste post: 05/08/10, 22:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •