Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Problemer med chip tuning av V70

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2011
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Problemer med chip tuning av V70

    Hei.

    Har i lengre tid hatt noen merkelige symptomer på min bil, dette er en V70 2.0t 180 hk 2003 mod. Denne har vært tunet med software fra iSoftloader i fra RICA. Greia har vært at bilen fisker på turtallet mellom 3 - 4000 rpm. Og dette er stedet hvor momentkurven er på det høyeste! Noen ganger så er det små utslag, andre ganger så er utslaget nesten på 500 rpm der den jokker opp og ned.

    Snakket med Autopower og de mener at kan være magnetventilen på turboen som er gåen/slitt. Da den begynner å virke på det stedet hvor momentkurven begynner å flate ut. Har hatt bilen inn til sjekk av vakuumlekkasjer i rørsystemet til turboen, da jeg mistenkte lekkasje da den fusket. De fant en lekkasje som har blitt fikset. Men bilen ble ikke helt bra etter på altså... fremdeles det samme problemet men den fikk mere punsh etter at lekkasjen ble fikset.

    Så i dag installerte jeg original softwaren til bilen igjen, og problemet er helt borte! Hva kan dette være? Korrupt programvare, eller at turboen er slitt, eller deler til den er slitt? Har ikke hatt feilkoder på bilen, tiltross for denne fuskingen eller at turboen hadde for lavt ladetrykk!

    Kan det fremdeles være denne magnet ventilen som kødder det til? Men at trykket er nå mindre slik at den ikke blir presset så hardt?

    Det var kjedelig å gå tilbake til original programvare!! Bilen ble dau etter på!! Så jeg vil gjerne hive inn tuning programmet igjen, snarest!

  2. #2
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    luftmengemåleren din som helt sikkert er veldig dårlig, den og lamda i front burde byttes på sirka 160 000km selv om de ikke gir feilkoder før de er helt fullstendig ødelagt.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2011
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard

    Hvis det er LMM som er gåen, eller en kombinasjon av LMM og Lamdasonden.. hvorfor virker dette som normalt under original programvaren, og ikke under den som er tunet??

  4. #4
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    jeg vil anta det er pga økt luft og bensinforbruk under pådrag med chip kontra uten chip, mengden luft som blir sugd inn i en motor er egentlig vanvittig mye, spesielt om du har chippet bilen, og jo mer luft lmm må registrere jo større feil vil den da gi, og så skal lamda i front lese av co2 mengden i eksosen og korrigere med bensin for å få den riktig, og om begge signalene er på bærtur så vil du få motorfusk.

    om du har dårlige plugger så kan de også "miste" gnisten under økt sylinderpress som man får når man chipper en bil, når man har en chippet bil så er det viktig at bilen er vedlikeholdt tilstrekkelig, original programvare tar høyde for dårlig vedlikehold og omstendigheter som norske biler ikke opplever, når bilprodusent lager en bil så skal den fungere i ørken omstendigheter i arizona der du har ute temp på 40+ og så i kaldt nordisk klima som kan oppleve 20-30 minus uten problem, når du chipper bilen så fjerner du denne omgjengelige oppførselen av bilen, og det blir satt krav til at utstyret på motoren fungerer slik det skal.

    om magnetventilen hadde fjusket så hadde ikke turtallet forandret seg med mindre du hadde automat kasse, eneste du ville opplevd er at bilen er langt fra like sprek.

    men såklart så vil jeg ikke se bort fra at programvaren kan vere dårlig og, er ingen fan av rica, men om lmm og lamda i front ikke har vært byttet så ville jeg gjort det først. du sparer mange tusen med å kjøpe fra www.fcpgroton.com
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  5. #5
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    har også vært borti lignende tilfelle som du beskriver med frøkna sin t5, da var det lmm/luftmengdemåleren, prøve trikset som folk anbefaler med å koble den ut for å se om de ble forskjell, mange mener det ikke blir forskjell om den er dårlig, men i mitt tilfelle så sluttet motoren å gå på alle sylinderene når jeg koblet den ut, men det var den som var synderen.

    om det er tcv(den som styrer turbotrykket) er dårlig så kan du sjekke det med å måle ladelufta med en billig måler fra biltema. den er billig selv fra volvo, og bruker å havarere fra 160 til 200 000 km.
    men jeg er ganske sikker på det er lmm og lamda så har feilet med deg ut ifra det du beskriver.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2011
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    om magnetventilen hadde fjusket så hadde ikke turtallet forandret seg med mindre du hadde automat kasse, eneste du ville opplevd er at bilen er langt fra like sprek.
    Jeg har automat? Så da trenger det ikke å være LMM alene da..?

  7. #7
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Min bil med automat hadde problemer der turtallet varierte i bratte bakker, med feilmelding og limp home-mode som resultat.
    Ny LMM og
    ETM
    hjalp ikke, Lambda ble byttet først etter at problemet forsvant.
    Den ble bedre etter oppdatering av motorsoftware hos Volvo (og daffere, mulig den var trimmet), men alle symptomene forsvant ikke før etter bytte av
    TCV
    .

    Mer detaljer om min historie i denne tråden.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2011
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard

    Bytta LMM'en i dag.. og.. det ser ut til at problemet forsvant gitt!! Skulle det dukke opp igjen, blir det bytte av Lamdaen evt
    TCV
    , en eller i en kombinasjon.. Ble en helt annen bil å kjøre etterpå. Nå ble den like behagelig som når original softwaren var installert!! Og det ser ut til at drivstoff forbruket peker nedover også..

Lignende tråder

  1. Problemer etter hjerne og chip bytte!!
    By Lars R in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 13/09/12, 19:41
  2. 2001 mod S60 2,0T chip tuning.
    By karlingek in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 32
    Siste post: 28/08/12, 12:22
  3. Problemer med BSR tuning /chip på 2000 mod V70 2,4T, trenger råd
    By Remo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 06/07/12, 13:42
  4. Hvilken chip/tuning bør man velge?
    By Christian85 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 01/06/12, 22:55
  5. chip tuning eller dieseltuning boks på v70tdi
    By T90 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 07/08/11, 13:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •