Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 33

Tråd: konvertering til 960 2.5 24v

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. april 2010
    Sted
    Stokmarknes
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard konvertering til 960 2.5 24v

    hei hei... lurte på om det er noen som har peiling på om hvordan og om det går å få ombygd en volvo 240 vanlig b230 til en b6254s? kom over en bilig motor, så derfor spør jeg...

  2. #2
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Alt må vel lages custom, motorfester og slikt. M90 til hvitblokka "må" brukes.

    Og ellers så lenge du havner innenfor effektbegrensningene og vekt over foraksel\totalvekt så burde det vel ikke være noe problem

    EDIT: Så nå at det var 2,5l, 170hk\233nm - momentet er vel helt i grenseland, men litt godsnakk med biltilsynet så bør det vel la seg gjøre ?
    Sist endret av Dan Bay-Johansen; 06/05/10 kl 12:26
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  3. #3
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Momentet går jo greit, er vel 270-280nm som er max.

    Ellers må man vel også kjøre med datasprut (og fordelerløstenning?)
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  4. #4
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Heh, effektbegrensningene på 240 karosseriet er 220hk og 28kpm (ca. 276Nm) så den motoren er ikke noe problem å godkjenne..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    Trudde nesten du skulle bygge en 100 eller 200 serie om til 960 når jeg leste tittelen.
    Jepp det er mye mer arbeid å montere 6er i 100 eller 200 serien en i en 700/900 hvis man har alle delene som skal til.
    2000 V70 TDI "black edition"

  6. #6
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Er ikke så ille jobb det der. Forhør deg litt med THolandsli her på forumet. Han har gjort dette før og han sitter på mye info.

  7. #7
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Heh, effektbegrensningene på 240 karosseriet er 220hk og 28kpm (ca. 276Nm) så den motoren er ikke noe problem å godkjenne..
    Ja faen, meg som blingsa litt der... Beklager.
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  8. #8
    Registrerte brukere Vetle sin avatar
    Medlem siden
    29. des. 2009
    Sted
    Telemark/Porsgrunn
    Innlegg
    720
    Antall takk

    Standard

    men må vel bruke orginal sprutet til den motoren? får får jo ikke godkjent data sprut?
    -Volvo 240 Turbo (sommerbil)
    -Volvo 740 Turbo (brukis)
    -Volvo 142 Turbo (banebil)
    og hatt 20++ andre volvoer

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hvis du ikke skal montere på turbo så ville jeg kanskje prøvd å få tak i den eldre 3literen. 2.5 literen går sykt dårlig.. jeg har hatt 4stk nå å de går seriøst dårlig... Det hjelper nok litt i en lett 240. men en ET / Ft motor er mye mye friskere.
    One Ring to rule them all

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    jeg hadde også kjøpt b230ft/fk.

    ps. har selv hatt 242 m b6304 204hk, samt twinturbo rekke-6...

    Det er ganske omfattende prosjekt, som vil koste deg mye per hk...
    og for all del: bilen du bygger om, bør være DØNN strøken, ikke invester penger i et dårlig karrosseri.. det vil plage deg md en ekkel bismak hele veien..

    Er derfor jeg sluttet med 242en, som står delvis ribbet :-)

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. april 2010
    Sted
    Stokmarknes
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    takk for alle innlegg.. grunnen te at jeg hr løst å bygg seksar i 240`1 e at stort sett alle 240an i strøke her kjør rundt med et,fk/ft motorer... dessuten er lyden i sekserene er NYDELIIIIIIIIII;D ... tenkte jo først på b30 motor, men den har jeg hørt mye dritt om.. er nybegynner så må bare høre... Btw karosseriet er i god stand, gammel lærar som jeg kjøpte den hos... men det er jo takluke på den... har det noe å si???

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ikke annet en at det er stygt med et hull i taket på bilen. men same shit for motorens skyld
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Henger meg litt på denne da jeg vurderer samme ombygging, dog i en 740.
    Hvordan er det å klippe å lime lednettet fra 960'en?
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. april 2010
    Sted
    Stokmarknes
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    slik jeg hadde tenkt det skulle jeg få hele ledningsnettet til biln.. sjekka i sverige da jeg fant en som skulle selge hele ledningsnettet...:P greit nok.. æ hata kabla men ska nu vel alltids få det sortert...

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    utrolig lett å koble opp! veldig ryddig nett + kabelmatte på 960n
    One Ring to rule them all

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. april 2010
    Sted
    Stokmarknes
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Smile

    Høres jo utrolig bra ut då men d e bære snakk om å strekk d ifra hjernen å ut te motoren?

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Studer koblingsskjema og kabelmatter som er relevant for motoren til både 960 og 240 på forhånd. Og så legger du en god plan på forhånd hva du river vekk, trekker nytt og eventuellt gjør om. Planlegg hvor du skal hente strøm fra, hvordan du skal bunte ledningene i matter, hvor du skal legge de, hva du kan bruke av komplette ledningsmatter fra 960 uten å røre de osv... Og ikke minst hvordan du i praksis skal gjøre jobben og hva du trenger av materiell. Av skjøtehylser, svart strømpe (så det ser ut i motorrommet etterpå), eventuelle ekstra plugger, verktøy og lignende.

    Det tar mange timer, kanskje en hel dag foran datamaskinen å planlegge hele jobben, men da vet du hva du skal gjøre på forhånd. Så slipper du at det bare blir rot, virvar og dårlige løsninger når du skal gjøre jobben. Hvis du er litt flink i praksis da så kan du få hele elnettet til å se ut og være like holdbart som om det skulle vært originalt.

    Det er mye mer morsomt i ettertid enn noe som bare er kasta sammen med løse ledninger overalt der det trengs .
    Sist endret av ChrML; 24/05/10 kl 12:14

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. april 2010
    Sted
    Stokmarknes
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    takker.. er jo opptatt av at det skal se fint ut å da.. har du noe koblingsskjema liggende??

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    en dag forran pcn tar det nok ikke.. vi brukte en dag på å legge i motoren å få den kjørbar. Lå jo tråd om dette på volvoforumt. 940n som hadde LPG.
    Det går kun en kabelmatte fra motoren. og alt du trenger sitter i den. utrolig ryddig motor / nett. Jeg kan legge ut koblingsskjemaet. eller så kan du laste det ned selv
    One Ring to rule them all

  20. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    en dag forran pcn tar det nok ikke.. vi brukte en dag på å legge i motoren å få den kjørbar. Lå jo tråd om dette på volvoforumt. 940n som hadde LPG.
    Det går kun en kabelmatte fra motoren. og alt du trenger sitter i den. utrolig ryddig motor / nett. Jeg kan legge ut koblingsskjemaet. eller så kan du laste det ned selv
    Hvor lang tid det tar foran PC'n kommer såklart an på hvor omfattende det blir, hvor nøye man vil være og hvor sikker man vil være på at man har fått med seg alt .

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det som tok tid var å printe ut de 2 pdfene. men så fort man har 2 permer så er det bare å sprette ut i bilen. skru vekk de orginale hjernene og montere hjernen til 960n et sted. Nøye må man jo være uansett ellers vil den ikke starte. men så fort man får kabelmatta fra 960n inn i bilen så er det ikke mange timene som skal til før bilen går. Har man gjort dette før og holder tunga rett i kjeften så tar det sikkert bare noen få minutter. men jeg som må sjekke samme ark 10ganger for å huske et nr bruker litt tid :P
    eneste jeg husker som var litt forvirrende var hvordan man skullekoble seg inn på bensinpumpe releet. men når vi tok 960 releet å så hvordan det var Nret (der man plasserer det) så var det start på første forsøk. brukte "kabeltyv" til industri / båt / fly bruk. Det er vanskligere å koble opp et Lh.2.4 sprut en dette
    One Ring to rule them all

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Det som tok tid var å printe ut de 2 pdfene. men så fort man har 2 permer så er det bare å sprette ut i bilen. skru vekk de orginale hjernene og montere hjernen til 960n et sted. Nøye må man jo være uansett ellers vil den ikke starte. men så fort man får kabelmatta fra 960n inn i bilen så er det ikke mange timene som skal til før bilen går. Har man gjort dette før og holder tunga rett i kjeften så tar det sikkert bare noen få minutter. men jeg som må sjekke samme ark 10ganger for å huske et nr bruker litt tid :P
    eneste jeg husker som var litt forvirrende var hvordan man skullekoble seg inn på bensinpumpe releet. men når vi tok 960 releet å så hvordan det var Nret (der man plasserer det) så var det start på første forsøk. brukte "kabeltyv" til industri / båt / fly bruk. Det er vanskligere å koble opp et Lh.2.4 sprut en dette
    Joa, men skal man være nøye og trekke alt som ikke allerede er ferdig i strømper, feste det skikkelig og koble sånn at alt ser originalt ut uansett hvor du spretter opp og ser så må man bruke mer enn et par minutter på det...

    Et LH 2.4 sprut er veldig enkelt å koble opp og kan gjøres på 1 time hvis man vil, men skal man være nøye og få alt perfekt så kan man fint bruke hele dagen på å montere og koble det.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Men man spretter ikke opp så mye. vi kappet stikket til hjernen og lot det være igjen 40-50cm kabel. koblet disse bort til stikket som er til motoren. en kabel til bensin pumpa. en til tenninga. oljelampa. lamda. sånne bare. hjernen monterte vi hvor den orginale tenningshjernen stod. Ledningsnettet kan ikke sammenlignes med Lh.2.4 en gang. det blir fort rot å dritt fordi smartingene ville ha 2stk hjerner.

    et stikk. en hjerne. noen få ekstra kabler simpelt. å legge det i en strømte først tar jo ikke mye tid heller.

    bruk tiden på et fint eksosanlegg så man slipper dette :P
    One Ring to rule them all

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Er det dobble eksosvegger hele veien på 960? Ikke rart man ikke hører bilen.

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    ihvertfall bak til kat. resten ble kastet for lenge siden. men kan nok hende det er det orginalt. for det er veldig stort i forhold til ytelsen
    One Ring to rule them all

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •