Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Ukjent feil oppsto plutselig. mistenker bensin tilførsel.

  1. #1
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard Ukjent feil oppsto plutselig. mistenker bensin tilførsel.

    Hei! skulle ut her om dagen men det endte i å ikke få start.
    vred om på nøkkelen og bilen starten kanskje i et sekund, gikk litt ujevnt, og stoppet. etter et par startforsøk var det ikke tegn til noen ting.
    misstenkte stopp på bensintilførsel med en gang og sjekket først releet til bensinpumpa, ved å måle strømtilførsel til selve releet, som var bra.

    fortsatte da bakover ved å sjekke spenningen til pumpa, trodde først at det skulle være en bensinpumpe under bilen, i tilleg til den i tanken, men eneste jeg fant var et filter ca under førersetet. stemmer det at det kun er en pumpe på noen modeller?( i dette tilfellet en 1996 mod 940 med fk motor)
    målte full spenning på pumpa i ca 1,5sek idet nøkkelen ble vridd om, men hørte ikke noe lyd i pumpa. regner med at pumpa skal høres? koblet så ut releet for å kunne sette 12v direkte på pumpa, heller ikke noe tegn til at den går. tok også noen målinger av pumpa med og uten spenning.


    med spenning
    trekker 1,4A idet man setter på spenning, og faller etterhvert ned til 0,7 - 0,8 A

    uten spenning:
    målte pumpa til 3 Ohm
    noe som jeg regnet ut til 48W
    usikker på om dette stemmer i og med at utregninga bommer helt med strømmålinga :S

    Så håper da noen kunne hjulpet meg litt her, evt hatt noen tips?
    kan det være noen som har vært borti å feilsøke pumpa?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    pumpa skal høres. Går den ikkje med strøm direkte fra batteri er den mest sansynligt defekt
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av olemk Vis post
    med spenning
    trekker 1,4A idet man setter på spenning, og faller etterhvert ned til 0,7 - 0,8 A

    uten spenning:
    målte pumpa til 3 Ohm
    noe som jeg regnet ut til 48W
    usikker på om dette stemmer i og med at utregninga bommer helt med strømmålinga :S

    Så håper da noen kunne hjulpet meg litt her, evt hatt noen tips?
    kan det være noen som har vært borti å feilsøke pumpa?
    Høres jo nesten ut som om den går, i.o.m. at den trekker strøm og strømtrekket avtar.
    Det er jo normalt at strømmen avtar etterhvert som turtallet øker, men 0,7-1,4A høres lite ut. Vanligvis er det det børstene som ryker på disse og da vil det være brudd.
    Effektberegning basert på motstand fungerer dårlig på elektromotorer.
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  4. #4
    Registrerte brukere Kauto sin avatar
    Medlem siden
    23. juni 2012
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Prøvd et annet bensinpumpe relee?=)
    *Volvo V40 2001 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1996 mod - Solgt *Volvo 244 1978 mod - Solgt *Volvo 144 B20A 1973 mod - Solgt *Volvo 850 2,5 20v 1995 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1997 mod - Solgt *Volvo 940 Classic 1996 mod - God bilen!

  5. #5
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard

    Prøvde et annet relee, og fortsatt ikke noe som skjer. men så tok jeg å dro litt i ledningen til pumpa og slo litt på korken til tankarmaturet, og så gikk den igjen!
    men varte ikke mer enn en dag for det skjedde igjen, så før jeg dro fra jobb, måtte jeg til med 10'ern og en hammer igjen, så holdt den hjem. men etter jeg hadde stoppet hjemme og skulle ut. da var det igang igjen :S
    så er jo tydelig at pumpa går, men må være dårlig kontakt enten inne i tankarmaturet eller i gjennomføringen.
    er det noen som vet hvor kontakten til kabelen ligger og hvordan den ene spesielle slangen på tankarmaturet kobles fra? så ut som en hurtigkobling av noe slag? :S

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Kan også være sliten pumpe. Veldigt vanligt at det hjelper og slå litt på gamle elektromotorer(startere eller bensinpumper for eks) for å få liv i dem ei lita stund. Men sjekk om det er god kontakt før du evnt skifter pumpa!
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  7. #7
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sondre93 Vis post
    Kan også være sliten pumpe. Veldigt vanligt at det hjelper og slå litt på gamle elektromotorer(startere eller bensinpumper for eks) for å få liv i dem ei lita stund. Men sjekk om det er god kontakt før du evnt skifter pumpa!
    Når jeg har målt på lederne like før der de går inn i gjennomføringa, har det alltid vært spenning der i di 2 sekundene som man pleier å høre pumpa når man vrir på nøkkelen, men er bare etter at jeg har slått på toppen av tankarmaturet jeg kan høre pumpa. så er vel rett og slett pumpa selv som er sleten?

    Lurte også litt på den demonteringa, så er det noen slanger som går greit å få av, men så er det en rar en som likner en hurtigkobling av noe slag, den sliter jeg litt med å forstå :S regner med at hele jobben skal kunne gjøres fra bagasjerommet, via lokket? og så lurte jeg på hvorda kabelen var festet ca 10cm føre tanken, kjenner den sitter fast innunder der men aner ikke hvordan :S, føringa bakover mot kontakten så ut til å være grei.
    og er det noe annet jeg bør vite om?

    takk for svar!

Lignende tråder

  1. an kobling olje tilførsel turboi??
    By Bjørnstad in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 20/02/12, 21:55
  2. Volvo 850 stv vurderes solgt, med ukjent elektrisk feil.
    By thomasd in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 15/01/12, 20:47
  3. Blå tykk røyk ved oppstart. Mistenker at turbo er sliten
    By PyrionZ in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 30/06/11, 02:54
  4. Ukjent ledning
    By grottuum in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 10/05/11, 21:47
  5. ukjent varsellampe
    By smugen in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 19
    Siste post: 01/10/10, 12:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •