Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Mangler gnist volvo960 93 mod!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Vestfold/kodal
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard Mangler gnist volvo960 93 mod!

    Jeg har en volvo 960 93 mod 3.0 l.

    Sliter med at den ikke vill starte etter motorbytte, har satt inn en motor fra en 960 97mod.

    Har byttet tenningsmoduler,veivføler og kamføler uten hell...
    Bilen blei kjørt inn i verkstedet før det var motorbytte..

    Noen som har noen tips?

    Takker for svar.

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Dårlig jording?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. #3
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Prøv å ta ut kamføleren. Min krangla etter motorbyttet

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2012
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    Du mangler gnist men ikke bensin altså? Regner med at du har bytta hjerne, har ikke finsjekka men det kan være at den ikke er lik på 93 og 97 modell.
    Ellers bør du unngå at bensinpumpa går når du tester for gnist så du slipper å fylle motoroljen med bensin og dermed ødelegge smøringen.

  5. #5
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    alt av følere på maskinist er ikke likt på 93 og 97 modell. er det satt i en 97 mod motor, så ma alt elektrisk taes fra 93 modellen siden du da har beholdt orginale 93 ledningsnettet.

    åssen har du gjort det med ledningsnett? tenker da på motormatta. er den fra 97 eller 93?

    motronic 1,8 på eldre og 97 har 4,4.

    forskjell på coil rekkefølger og dyserekkefølger. da tennings og åpnings punkter
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  6. #6
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    De fleste følerene er like. Men må sjekke nummeret. Motormatta passer overhode ikke overens, da den har en helt annen plugg.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Vestfold/kodal
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Jeg har satt over ledningsnett og alle følere fra den gamle 93 mod motoren, uten om bankesensorer..!

    Har også satt over coiler og dyserailen fra den gamle.. Har også sjekket at den får bensin, den gnistrer ikke på pluggen og reagerer ikke på startgass..

    Er det noen måte man kan måle seg til hvorfor den ikke gnistrer..?

  8. #8
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    har du vært uheldig å slått borti trigger på startkrans? har denna fått seg en liten bulk så blir det ikke gnist. efart sjøl
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2012
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard Gnist

    Når det ikke er gnist så koble ut bensinpumpereleet slik at motoren ikke fylles med skadelig bensin. Det du kan sjekke er om det kommer signal fra powerstage i tenningssystemet ut til tenncoilene. Vanlig voltmeter mens en holder starter i gang. Prøv å sjekke jordingen av powerstage, disse sitter 1 stk foran lavt på innsugsmanifold og 1 stk bak lavt. Sjekk også jording på motor og batteri. Dersom jording er ok og du har forsøkt med å bytte powerstage uten endring er det manglende signal fra hjernen. hjernen er noe som sjelden ryker så da bør du se på triggeren, eller føleren som sender signal til hjernen slik andre her har forklart. Dobbeltsjekk at alle kabler er godt koblet til. Evt blås med trykkluft for å få ut fukti kontakter.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Vestfold/kodal
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått hjelp av en kompis til å sjekke ledningsnettet og følere..! Det var ingen feil med ledningsnettet eller følere..
    Det vi har kommet fram til er at det er noe feil med hjerne eller "triggern", liten sansynlighet at det er hjernen..
    Jeg sleit litt med å få på girkassa så går utifra at jeg har skadet triggern da.. Jeg skrudde ut girkassa i går, men så ingen spesielle skader på triggern..
    Har også sjekket alle jordinger,dem var også i orden..

    Noen som har en ny startkrans/trigger som du vill selge til meg?

  11. #11
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tic88 Vis post
    Da har jeg fått hjelp av en kompis til å sjekke ledningsnettet og følere..! Det var ingen feil med ledningsnettet eller følere..
    Det vi har kommet fram til er at det er noe feil med hjerne eller "triggern", liten sansynlighet at det er hjernen..
    Jeg sleit litt med å få på girkassa så går utifra at jeg har skadet triggern da.. Jeg skrudde ut girkassa i går, men så ingen spesielle skader på triggern..
    Har også sjekket alle jordinger,dem var også i orden..

    Noen som har en ny startkrans/trigger som du vill selge til meg?
    slet med å få på girkasse? satte du på girkasse på riktig måte? da att converter er montert på kasse når du monterte?


    hvis du gjorde motsatt, att du har skrudd fast converter på motor først, og deretter kasta på kassa, så er det veldig vanskelig å treffe riktig på oljepumpa på converter, og treffer det skakt og man skrur kasse intil motor, blir startkrans litt bøyd, og det gir utslag på trigger. oljepumpe i kasse kan å bli skadd.


    riktig montering: sett converter på kassa, roter forsiktig rundt til man maerker den treffer sporet sitt og dytt den inn. deretter der det bare å løfte kasse rett på motor og da kommer alt rett i posision uten noen form for sentrering. bare å dytte kassa rett på styretapper.

    demontering: skru løs converter fra trigger, løsne alle girkasse bolter og slepp ned kasse med converter i




    er ikke mange 100deler det skal være feil på trigger på dissa 6era før det ikke starter.

    ene min så starta bilen kun når den var kald, varm så starta den ikke. pga varmen gjorde att føler flytta seg litt unna trigger og da ble det dødt. (pga ting utvider seg når er varmt) brukte mange uker på den feilsøkinga. og da var det en ørliten bulk på trigger
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Vestfold/kodal
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    slet med å få på girkasse? satte du på girkasse på riktig måte? da att converter er montert på kasse når du monterte?


    hvis du gjorde motsatt, att du har skrudd fast converter på motor først, og deretter kasta på kassa, så er det veldig vanskelig å treffe riktig på oljepumpa på converter, og treffer det skakt og man skrur kasse intil motor, blir startkrans litt bøyd, og det gir utslag på trigger. oljepumpe i kasse kan å bli skadd.


    riktig montering: sett converter på kassa, roter forsiktig rundt til man maerker den treffer sporet sitt og dytt den inn. deretter der det bare å løfte kasse rett på motor og da kommer alt rett i posision uten noen form for sentrering. bare å dytte kassa rett på styretapper.

    demontering: skru løs converter fra trigger, løsne alle girkasse bolter og slepp ned kasse med converter i




    er ikke mange 100deler det skal være feil på trigger på dissa 6era før det ikke starter.

    ene min så starta bilen kun når den var kald, varm så starta den ikke. pga varmen gjorde att føler flytta seg litt unna trigger og da ble det dødt. (pga ting utvider seg når er varmt) brukte mange uker på den feilsøkinga. og da var det en ørliten bulk på trigger
    Det som skjedde var at jeg glemte å sette converter i sporet inne i kassa... Så entret jeg skruer å begynte å skru den inn, men skjønte ganske kjapt at jeg hadde glemt å sette den i sporet, så er garantert da trigger har blitt skadet!

    Jeg satser på at den blir i orden bare jeg får tak i en ny trigger... Takker for all hjelp å svar i denne tråden...!!

    Jeg skal gi beskjed når jeg har fått tak i en ny trigger om hvordan det gikk..

  13. Takk R.G takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Svar: 59
    Siste post: 29/07/13, 20:38
  2. Grøftelys, hva mangler??
    By spørck in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 22/07/11, 07:18
  3. mangler nær/langlys
    By Sollien in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 18/05/11, 21:51
  4. Kanal volvo960
    By 93_volvo960 in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 1
    Siste post: 12/12/10, 18:32
  5. mangler lys i setevarmerknappene.
    By lyngen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 25/02/10, 10:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •