Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 56

Tråd: Vibrering ved belastning mellom 1500-2000 omdreininger

  1. #1
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard Vibrering ved belastning mellom 1500-2000 omdreininger

    EDIT 2: Les post: http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post834318

    EDIT: Har nå hatt bilen hos Volvo verksted uten hell. Etter en del feilsøking så kom dem ikke frem til en løsning heller. Helt ny aksling ble prøvd, forskjellige hjul ble prøvd, stikkakslinger ble byttet og triksling og miksing med splines ble prøvd. Se siste post for mer info.

    Hei,

    Har stilt dette spørsmålet i min worklog-tråd, men kom på at det kanskje er mer svar å få i denne delen av forumet. Håper noen har forslag til hva som kan gjøres før jeg sender bilen til et verksted.

    Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler.

    Forrige eier hadde sveist differensialen fast, så akslingen bak var 100% sperret. Dette var både ubehagelig, og tildels farlig å kjøre med, så jeg satte i gang å reparere dette. Differensialen har blitt byttet, girkassen har blitt byttet, og mellomakslingen har blitt byttet.

    Girkassen som var på bilen lagde gnagelyder og overdrive fungerte dårlig. Oljen som jeg byttet for 2 måneder siden var allerede svart og metallic når jeg tappet det av. Den burde vært rød, så kan konkludere med at den sang på siste verset...

    Mellomakslingen som var på bilen hadde en løs bit på innsiden som var umulig å få ut uten å kappe den i to. Jeg var nøye med å sette sammen den nye, brukte, mellomakslingen i oppmerkede balansepunkt. Har byttet lager og opphengsforing. Likevel opplever jeg fortsatt vibrasjoner.

    Den gamle mellomakslingen vibrerte hele tiden, men varierte litt etter hvor den løse biten plasserte seg. Den nye mellomakslingen vibrerer ikke før jeg er i 50 km/t, og er spesielt ille ved 60-70 km/t. I 80 km/t så er det mye mindre merkbart, men hører fortsatt during i hele bilen.

    Hva kan være galt her? Jeg er helt tom for idéer.

    Kan også nevnes at alle foringer på bilen har blitt byttet i sommer, og nye Michelin dekk som er nybalansert. Motorfester og girkassefeste har også blitt byttet ("gummiputene").


    - Frank
    Sist endret av samaron; 24/12/13 kl 12:22

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    jeg har det samme men med v8 automat hel aksling og sveisa sperre. regner med at det er sveisingen som gjør detta. da jeg ser små hopp i sporet inni mellom når jeg burner...

  3. #3
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Bakakslingen min er ikke sveist lenger, den har blitt reparert og erstattet med en fungerende differensial og fått sjekk hos verksted for slark. Jeg har prøvd mye nå, og det eneste jeg kan se for meg er at mellomakslingen jeg har kjøpt rett og slett er i ubalanse... Hva koster det å balansere en mellomaksling?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    1500kr ca

  5. #5
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Såpass ja. Skal prøve å bytte over til en annen mellomaksling jeg har liggende og se om den er bedre. Hvis ikke blir det vel å sende bilen til verksted og få balansering. Veldig irriterende problem. Vibrasjonene vil vel på sikt ta livet av lager i girkasse og differensial?

  6. #6
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har nå gjort mitt siste forsøk. Byttet mellomakslingen, trippelsjekket merkingen, men likevel får jeg vibrasjoner... Da blir det vel verkstedbesøk likevel vil jeg tro med mindre noen andre har en idé om hva problemet er. Eneste som ikke er nytt på drivverket nå er kryssene på mellomakslingen, men kjenner ikke noe slark eller hører klakkelyder, så dem er gode.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Har nå gjort mitt siste forsøk. Byttet mellomakslingen, trippelsjekket merkingen, men likevel får jeg vibrasjoner... Da blir det vel verkstedbesøk likevel vil jeg tro med mindre noen andre har en idé om hva problemet er. Eneste som ikke er nytt på drivverket nå er kryssene på mellomakslingen, men kjenner ikke noe slark eller hører klakkelyder, så dem er gode.
    Gode, ja kanskje, men står de riktig?
    Har hatt mellomaksler med nye kryss som har vibrert, rett og slett fordi kryssene ikke satt 100% riktig. (Var i tillegg feil kryss, som måtte skimses 0,5mm før alt ble bra.)
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  8. #8
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Kjenner ikke slark når jeg rikker og napper på kryssene, og kjennes heller ikke støre ut. Det er hardykobling på girkassen, så er ikke kryss helt fremme. Har nå levert bilen til verksted, så håper dem finner ut av det.

  9. #9
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Verkstedet kom frem til samme konklusjon som meg. Alt er i orden, men vibrerer likevel. Fikk beskjed at dette kommer til å bli veldig vanskelig å finne ut av. Nå kommer nok tusenlappene til å renne kjapt vil jeg tro. Får vel poste i tråden igjen når problemet har blitt fikset.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2012
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    Vibrerer det uansett om du triller eller bruker motorkraft? Om bilen er i gir eller fri? Dersom det skjer uansett om motor brukes eller cluthen er inne så kan det jo være bremsene. Det som kan skje er at en bremse er skeiv og treg pga rust i kalipter eller holder, da kan den lage problemer. Du bør egentlig skjønne hvor problemet ligger ut fra det du opplever under kjøring, men bilen må testes i flere situasjoner, oppover, nedoverbakke (trille). Du må isolere problemet, skjer det med varm og kald motor osv. prøv å finne en situasjon der det skjer endring på vibrasjonen aller helst at de forsvinner. Da finnes også årsaken til vibrasjonen. Det kan jo også være noe så banalt som dekkene! Bytt foran og bak feks, eller bytt til vinterdekk (haster nå!!!). i prinsippet så kan alt som roterer medføre denne vibrasjonen.

  11. #11
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Vibrerer uansett om det er motorkraft eller ikke. Bremsene bak er helt nye, alt sammen. Kaliper, klosser, skive, bremsesko (trommel bremsen) osv. Bilen ble EU godkjent rett etterpå (i starten av juni i år) uten noen som helst feil med bremsene, så vil jo anta at dem er 100% fungerende da. Det er så enkelt som at når jeg kommer opp i 50 km/t, så starter det vibrasjoner som også lager en durelyd. Hele bilen rister. Kjennes ut som det er under meg. Vibrasjonene oppstår uavhengig om det er flatt, oppover eller nedoverbakke. Kald eller varm motor har ingenting å si. 50 km/t starter det, rister værst rundt 60 km/t men "avtar" i hastigheter over dette. Ristingen forekommer bare i en slik frekvens at det ikke kjennes like godt lenger. Bremser jeg ned så rister det igjen når jeg kommer til 50-60. Slutter å riste når jeg kommer under 50.

    Bilen er fortsatt på verksted, så blir litt vanskelig å bytte til vinterdekk. Her på Jæren er det som regel ganske mild vinter, veiene er allerede saltet selv om det ikke er snø. Ellers er jo som sagt dekk helt nye i sommer og nybalansert så klart.

    Den opprinnelige mellomakslingen vibrerte med ulik intensitet om det var oppover eller nedoverbakke, eller kraftig akselerasjon. Det var en løs bit på innsiden som vandret og skapte ubalanse. Ristet forøvrig hele tiden da, men varierte hvor kraftig det var.

  12. #12
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Fikk telefon fra verkstedet i dag. Han hadde åpnet opp i bakakslingen og så at oljen var veldig dårlig. Han sa at det ser ut som solhjulet har tatt i dekselet. Høres veldig rart ut... Han så litt på innmaten, men så helt fint ut utenom slitasje på dekselet, skrudde på plass dekselet og kunne ikke høre noen skrapelyder. Bilen ble prøvekjørt etterpå, men fortsatt vibrasjoner. Bilen ble så løftet opp på en løftebokk for å lokalisere vibrasjonskilden, men det forplantet seg så mye at det var ikke godt å si hvor det oppstår. Han mistenker fortsatt at bakakslingen er kilden til vibrasjonsproblemet.

    Er det dyrt å bytte ut stikkakslinger og differensial? Tror nesten det må kjøpes alt nytt der... Jeg kommer ikke til å kjøpe brukte deler.

  13. #13
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Du har sjekka motorfester og gummifestet på girkassetravers?
    Bytta du kun selve diffen i bakakslingen?

  14. #14
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Hvis diffen har vært sveist tidligere, kan jo mye rart ha slått seg. Stikkakslinger, lagre, selve huset osv. Lagre kan også ta skade av sveisestrømmen, alt etter hvor man har plassert jord fra sveiseapparatet. Hadde det vært min bil, hadde jeg fått tak i en komplett, brukt bakaksel og montert på. Ser du skriver at du ikke vil bruke brukte deler, men dersom noe har tatt stryk i selve huset, har du vel egentlig ikke så mye valg. Håper det ordner seg!
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  15. #15
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Differensialen ble byttet ut. En bekjent av meg byttet over et par tannhjul slik jeg ville få riktig turtall på girene. Det sveiste driten ble byttet ut med en som er kjørt 160.000km. Alt av lagre burde jo være i orden da. Volvo verkstedet sjekket den til og med etter reparasjonen og sa at den var godt innenfor toleransene. Hvis ikke har vel mekanikeren hos Volvo slurvet med målingene sine.
    Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe brukte deler igjen, er fordi jeg ikke vil ta den sjangsen at det viser seg å være søppel en gang til. Skal vel ikke være mulig at selve akslingen/huset til differensialen er deformert?

  16. #16
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Problemet har blitt løst. Fikk tak i en brukt mellomaksling til, og denne gangen gikk det. Tredje gangen teller stemmer ganske bra. De to første mellomakslingene jeg har kjøpt ser ut til å ha vært i ubalanse, noe selgerene garanterte ikke skulle være tilfelle. Ganske fint eksempel på hvorfor jeg skrev at jeg helst ikke ønsker å kjøpe brukte deler, folk er bare ikke til å stole på... Skulle det fortsatt ha forekommet vibrasjoner så var jeg forberedt på å sende vekk akslingen til Oslo for balansering. Bare for å utelukke balanseringsproblem helt.

  17. #17
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Etter å ha kjørt en stund etter bytte av mellomaksling opplever jeg fortsatt mindre vibrasjoner i hastigheter ved 60 km/t og oppover. Ønsker derfor å sende den ene mellomakslingen jeg har til et spesialverksted for å få den balansert. Noen som vet om et verksted og har eventuell kontaktinformasjon?

  18. #18
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Etter å ha kjørt en stund etter bytte av mellomaksling opplever jeg fortsatt mindre vibrasjoner i hastigheter ved 60 km/t og oppover. Ønsker derfor å sende den ene mellomakslingen jeg har til et spesialverksted for å få den balansert. Noen som vet om et verksted og har eventuell kontaktinformasjon?
    Velkommen i klubben samaron

    Har dette som en stor utfordring på 960`en.

    Bilia har prøvd følgende i sommer (2012)

    - skiftet mellomakslingslager
    - prøvd 2-to nye mellomakslinger, avbalansert av GKN.
    - prøvd uten mellomaksling på. Vibrasjon.
    - selvsagt justert opp og ned i mente, dog uten måleutstyr.

    Konklusjon, det er girkassen....

    Girkassen blir levert til Transtec Bryne. Komplett overhaling. Bilen blir prøvd av Verksmester / eier. Samme problem....Vibrasjon.

    Så ved kontroll viste det seg at mellomakslingen var 90 Grader feil montert. Dette så de på kryssene.

    Så nå er det å avblansere den gamle og den er med CV-Joint helt bak.

    Så jeg håper at du også kan finne noen som kan dette, for det er tydelig ett stort problem "all over the world".

    Jeg har snakket med Powertrain i Bergen, og de ønsket en mail på hva som er gjort / skjedd.

    Det som er merkelig er at ingen, absolutt ingen har brukt måleutstyr for å sjekke vinkler / grader på / ved montering.

    Så jeg håper du holder oss oppdatert.

    Takk.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  19. #19
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Jeg har typen med hardy-kobling, så kan ikke se på kryssene om den står feil. Har lagt merke til at det er risset inn piler på disse mellomakslingene som viser hvor balanseringen er.
    Har hatt bilen inne hos Haaland Bilverksted på Varhaug, men han har tydeligvis ikke peiling på hva han gjør. Min mellomaksling (leverte den i ett stykke, korrekt montert) ble også montert 90 grader feil på midten. Jeg rettet opp dette og nå er vibrasjonene så godt som borte. Han på verkstedet insisterte på at det var bakakslingen som forårsaket det. Fikk seg en liten a-ha opplevelse når det ble kraftig redusert med mellomaksling bytte. Bilen var på verksted i 3 uker, men alt han rgentlig hadde gjort var å åpne diffen for så å se at alt var fint der. Utenom å bytte akslingen jeg leverte til han.

    Folk som ikke vet hva de skal kjenne etter ville nok ikke merket vibrasjonene. Jeg er selvsagt ikke helt fornøyd, så tenkte å få balansert mellomakslingen for å utelukke den helt.
    Jeg har også stusset over at ingen verksted har målt noe som helst av vinkler og grader. Dette er slik i dagens nymotens samfunn med forhjulsdrevne biler hvor alt skal fikses med en datamaskin.

    Jeg har enda ikke prøvd en 100% nybalansert mellomaksling. Jeg har bare kjøpt brukte siden alle sier det er mye billigere. Etter å ha kjøpt flere brukte nå så innser jeg det hadde vært mer lønnsomt å sent den første til reparasjon og balansering.

    Jeg har fortsatt en liten mistanke om at det kan være stikkakslingene i bakakslingen som kan forårsake litt vibrasjoner. Skulle egentlig ikke ha noe å si, men siden bilen har hatt sveist differensial, så kan det jo hende stikkakslingene er vridd litt. Har en venn på Vigrestad som har en bakaksling jeg tenkte å ta stikkakslingene fra.

  20. #20
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Jeg har typen med hardy-kobling, så kan ikke se på kryssene om den står feil. Har lagt merke til at det er risset inn piler på disse mellomakslingene som viser hvor balanseringen er.
    Har hatt bilen inne hos Haaland Bilverksted på Varhaug, men han har tydeligvis ikke peiling på hva han gjør. Min mellomaksling (leverte den i ett stykke, korrekt montert) ble også montert 90 grader feil på midten. Jeg rettet opp dette og nå er vibrasjonene så godt som borte. Han på verkstedet insisterte på at det var bakakslingen som forårsaket det. Fikk seg en liten a-ha opplevelse når det ble kraftig redusert med mellomaksling bytte. Bilen var på verksted i 3 uker, men alt han rgentlig hadde gjort var å åpne diffen for så å se at alt var fint der. Utenom å bytte akslingen jeg leverte til han.

    Folk som ikke vet hva de skal kjenne etter ville nok ikke merket vibrasjonene. Jeg er selvsagt ikke helt fornøyd, så tenkte å få balansert mellomakslingen for å utelukke den helt.
    Jeg har også stusset over at ingen verksted har målt noe som helst av vinkler og grader. Dette er slik i dagens nymotens samfunn med forhjulsdrevne biler hvor alt skal fikses med en datamaskin.

    Jeg har enda ikke prøvd en 100% nybalansert mellomaksling. Jeg har bare kjøpt brukte siden alle sier det er mye billigere. Etter å ha kjøpt flere brukte nå så innser jeg det hadde vært mer lønnsomt å sent den første til reparasjon og balansering.

    Jeg har fortsatt en liten mistanke om at det kan være stikkakslingene i bakakslingen som kan forårsake litt vibrasjoner. Skulle egentlig ikke ha noe å si, men siden bilen har hatt sveist differensial, så kan det jo hende stikkakslingene er vridd litt. Har en venn på Vigrestad som har en bakaksling jeg tenkte å ta stikkakslingene fra.
    Takk for svar samaron.

    Ja at verkstedene ikke bruker utstyr for å få på plass en så viktig del av bilen er urovekkende.

    Som jeg skrev litt lenger oppe, så har Bilia prøvd 2-to nye akslinger som er avbalansert ifra GKN. Så etter mye om og men, så ble bilen levert til Transtec.

    Transtec mener nå er det er ubalanse i mellomakslingen, så på førstkommende mandag, er det å ta en samtale og to med folk utenom.

    Men har du prøvd å eliminere alt annet ?.

    Hos meg tok de etter å ha prøvd følgende :

    Nytt mellomakslingslager, fortsatt vibrasjon.

    2-to nye mellomakslinger ifra Volvo (GKN som har avbalansert de, og ja de var / er nye), fortsatt vibrasjon.

    Så tok de å testet med kun første trinn ifra girkassen til opphenget, vibrasjon.

    Ikke noe annet montert på girkassen (automat), vibrasjon.

    Resultatet var at da måtte det ligge i girkassen.

    Og alt, absolutt alt av oppheng og gummi er skiftet.

    Girkassen er totalt overhalt og vi er like langt.

    Men på Transtec fant de ut at mellomakslingen var monter 90 Grader feil Men da fikk jeg vibrasjon i Revers, og det fikk jeg ikke tidligere. Kun fremover.

    Vi får holde oss oppdatert, da det er mange som sliter med dette. Og det gjelder "all over the world".
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  21. #21
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Jeg har byttet "alt". Motor og girkassefeste, girkassen (ny kjørt ca 100.000km), mellomakslinger, nytt lager med oppheng, differensialen (hatt bakakslingen hos Volvo for sjekk av slark, funnet OK). Den opprinnelige mellomakslingen hadde en løs bit på innsiden. Vibrasjonene varierte, antagelig siden den løse biten vandret frem og tilbake på innsiden. Den andre mellomakslingen jeg kjøpte vibrerte når jeg kom til 50 km/t og så godt som forsvant ved 80 km/t, men kunne høre durelyder i hastigheter der og over. Den jeg har nå er så godt som vibrasjonsfri etter jeg korrigerte arbeidet til verkstedet. Selv har jeg en teori om at vibrasjonene vil forsvinne helt om jeg får mellomakslingen balansert. Får se når jeg får tid til å gjøre det.

  22. #22
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Jeg har byttet "alt". Motor og girkassefeste, girkassen (ny kjørt ca 100.000km), mellomakslinger, nytt lager med oppheng, differensialen (hatt bakakslingen hos Volvo for sjekk av slark, funnet OK). Den opprinnelige mellomakslingen hadde en løs bit på innsiden. Vibrasjonene varierte, antagelig siden den løse biten vandret frem og tilbake på innsiden. Den andre mellomakslingen jeg kjøpte vibrerte når jeg kom til 50 km/t og så godt som forsvant ved 80 km/t, men kunne høre durelyder i hastigheter der og over. Den jeg har nå er så godt som vibrasjonsfri etter jeg korrigerte arbeidet til verkstedet. Selv har jeg en teori om at vibrasjonene vil forsvinne helt om jeg får mellomakslingen balansert. Får se når jeg får tid til å gjøre det.

    Takk for svar

    Hva korrigerte du til verkstedet ?.

    Virker som noen blinkser hos deg og siden du "sliter". Som skrevet så mente Transtec at mellomakslingen min var montert feil. 90 grader. Den originale.

    Men det må da bety at de mellomakslingene Bilia har prøvd 2-to stykker av, er også satt feil sammen....Siden Transtec har overhalt girkassen..

    Sendte mail til Powertrain i Bergen idag (02 Desember 2012), og fikk svar kun kort tid etter. La fram problemstillingen og de kan selvsagt fikse den, men siden alt annet er prøvd så er svaret litt "leit".

    Powertrain skal ha respekt for å svare så kjapt på en søndag og. (Mail sendt kl 15:31 og svar mottatt kl 17:29)

    Jeg skal opp til Transtec imorgen, med en ny brainstorming.

    Og ja, vi har sammeproblemstilling....I sammen med mange andre.

    Vi får holde hverandre oppdatert.

    Ett lite utsnitt av svaret fra Powertrain i Bergen : Når det gjelder vinkler på en mellomaksel, så er de uten betydning der du har CV-ledd,(Constant Velocity) som betyr at det overfører kraften med konstant hastighet uansett vinkel.
    Sist endret av Volvo_960_1995; 02/12/12 kl 20:26 Begrunnelse: La til svar ifra Powertrain Bergen.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  23. #23
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Jeg leverte en mellomaksling korrekt satt sammen. Verkstedet skilte den på midten for å bytte lager og opphengsforing, men satte splinesene feil. Slik den på midten var 90 grader feil. Når jeg fikk bilen tilbake som "nå er den fikset", så kjente jeg fortsatt mindre vibrasjoner. En rask sjekk avslørte at verkstedet ikke hadde følgt merkingen på akslingen og satt den sammen vilkårlig. Når jeg løsnet det hele og satte den sammen riktig i forhold til merkingen, så er vibrasjonene så godt som borte. Akslingen er brukt og antagelig nermere 30 år, så er nok ikke 100% i balanse lenger. Mye som kan skje på så mange år.

  24. #24
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har nå hatt bilen hos Volvo verksted uten hell. Etter en del feilsøking så kom dem ikke frem til en løsning heller. Helt ny aksling ble prøvd, forskjellige hjul ble prøvd, stikkakslinger ble byttet og triksling og miksing med splines ble prøvd. Noen som kan ha et forslag her?

    Har lurt litt på om svinghjulet kunne forårsake dette, men det ble avkreftet. Da ville vibrasjonene vært turtallsavhengig.

    Kan muligens demperene forran ha noe med det å gjøre? Hører en svak buldrelyd på høyre side fremme ved ujevnt underlag og i lav hastighet. Har blitt fortalt at dette kan være et lager i toppen av demperen som er ødelagt. Alt annet av styrekuler og slikt er i orden.

    Ellers er absolutt eneste siste ting jeg kan tenke meg kan være en syndebukk er girkassen. Den stammer fra en 240, men er jo helt identisk utenom noe småkjafs som ble byttet ut slik den passet med 740. Jeg tok ut drevet til speedometeret og plugget hullet, kan dette påvirke noe? Hva koster det å få reparert en slik girkasse på et verksted? Vurderer å sende inn originalgirkassen min for totaloverhaling, så kan jeg utelukke girkassen helt. Det er det eneste som det er usikkerhet om i drivverket nå.

  25. #25
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har vel overtalt meg selv å sende inn den opprinnelige girkassen til overhaling, siden den er en 740 girkasse og ikke fra en 240. Hvor kan dette bli gjort? Vanlige bilverksted som gjør slikt? Mulig å levere til Volvo som "byttedel"? Håper problemet blir løst når det er gjort, er som sagt den eneste mulige feilkilden nå.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Vibrering under kjøring - mellomaksel skjev?
    By samaron in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 25/06/12, 14:43
  2. s60 rister å flyter fra 80 å oppover
    By fredrik-k in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 21
    Siste post: 27/06/11, 17:15
  3. Raspe-Ulyd fra motor ved 3000rpm og oppover
    By hevih in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 28/05/11, 16:53
  4. Svar: 10
    Siste post: 09/03/11, 00:45

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •