Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 51

Tråd: Hvor ligger original styring til elvifte klar på 940 1995?

  1. #1
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Hvor ligger original styring til elvifte klar på 940 1995?

    Hørt noen si at den skal ligge oppe ved torpedoveggen på høyre side / passasjerside, stemmer det? Målte på denne og kan ikke se noen sammenheng mellom verdiene den gir og når vifta skal gå:



    Etter hva jeg har sett på en tegning skal ledningene være grønn/oransje og gul/brun, men det stemmer ikke med den pluggen. Er nødt til å være minusstyrt siden originalt relee har kun fast pluss tilkoblet.
    Sist endret av ChrML; 01/05/10 kl 16:16 Begrunnelse: Minket størrelsen på bildet

  2. #2
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Når jeg ser den pluggen, minnes jeg at jeg slet med å få AC til å fungere etter motorbyttet, dette fordi denne ikke var satt i ordentlig. Mulig den har noe med det å gjøre. Den som er grønn/rød bør være kompressorsignal.

    Styreledningene inn på reléet er hvit/svart og blå/svart. Det stemmer at reléet er styrt med jord-signal. Fra kontakten oppe ved torpedo bak høyre dempertårn går den ned til batterisiden (Venstre på orginal FK/FT) og til reléet. Jeg ser du har en hvit kabel, er denne bare hvit eller hvit/svart. Det virker som riktig kontakt utifra hva jeg kan se i skjemaene. Bortsett fra at den ene kabelen er grå og ikke grå/svart.

    Dette kan du enkelt sjekke, ved å sjekke om det er kontakt fra den kontakten på bilde, til riktige pinne for høy og lav hastighet vifte på
    ECU
    kontakt. Det er kontakt 10 og 11 hvis jeg ikke husker feil. (Feilsøkte på dette på en bekjents bil for noen uker siden).
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  3. #3
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Har du skaffet orginal nett for kjølevifte? Ser de har en på Volvo, men tør ikke tenke på pris:P, Skal flytte batteri, og derfor også reléet til venstre side, og har tenkt å skaffe orginalt nett til dette.

    9130422 heter orginalnettet til elvifte for 96mod 940 i alle fall
    9130420 heter den til sugemotor. Tatt ut fra VADIS, dersom noen tør å spørre om prisen
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  4. #4
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    9130422 koster 7000 kr ny hos Volvo, så den er ikke aktuellt å kjøpe ny . Sjekket for en stund siden. Men er det en seperat ledningspølse for elviftestyringen som plugges inn der, samt inn på pressostatene og kompressor? Eller er denne integrert i resten av ledningsmatta? Hvis den er helt seperat så ønsker jeg meg igrunn en sånn matte brukt.

    Det er hvit/svart og blå/svart jeg har på den pluggen der. Samt rød/grønn som sikkert da er til kompressoren (12V signal?). Eneste jeg stusser på er at jeg måler 12V mellom pluss polen til batteriet og hvit/svart og blå/svart når tenningen står på og motor er kald. Men mulig jeg bare måler dette fordi jeg ikke prøver å belaste forbindelsen med et relee.

    Eneste er at jeg har
    ECC
    fra 1991/1992 modell inne i bilen. Denne skal gi kompressorsignalet direkte ut til kompressoren. Men på de nyere modellene så skal vel klimaen gi et signal til
    ECU
    om at den vil starte AC-en, så skal vel
    ECU
    gi et signal videre via den pluggen der hvis det er greit? For hjernen skal vel vite om AC-en er på eller ikke sånn at den kan starte elvifta når man kjører under en viss hastighet hvis AC er på samt at den skal kunne hindre AC i å starte eller stoppe den hvis motoren er i ferd med å overopphetes.

    Lurer nemlig på om jeg skal legge den kabelen som ligger ut i motorrommet til kompressor inn i kupeen istedet og inn på riktig pin på
    ECU
    sånn at dette blir riktig og fungerer som Volvo har tenkt. Har du link til koblingsskjemaene du ser på?

  5. #5
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Hva har ikke Mr. Hagtvedt

    Elskjema 1995 940

    ECC
    side 74 og 188
    Elvifte side 15 og 119
    Motor
    ECU
    14
    Nummerliste: Side 80, 214 og 215

    Oppgitt etter PDF sider. Desverre mangler noen sider i denne manualen.

    Har også et enklere, som kan sendes på epost/msn/etc om du ønsker det.
    Hvis du måler på etter kontakt mellom grønn/rød på den kontakten på bildet og
    ECU
    pinn 14, og det er kontakt der. Så er det riktig. Igjennom denne får motoren signal om at AC er aktiv. En annen leder fra pinne 15 på
    ECU
    går til pinne 23 (Grønn ledning) gir styresignal fra
    ECU
    (Om
    ECC
    /
    MCC
    får starte AC-kompressor). Dersom motor står eller blir for varm, etc, så skal denne signalisere om dette.

    I følge Vadis er 9130422 ledningsnett til kun elvifte.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oki, takk . Laster ned den nå så får vi se hva jeg finner ut noe .

    ECU
    gir hele tiden et signal til
    ECC
    om AC kan starte eller ikke? Så er det
    ECC
    som starter AC-en selv og gir tilbakemelding til
    ECU
    om at AC er startet via den grønn/rød på den pluggen der? Er det det du mente?

  7. #7
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Den grønn/røde lederen på pluggen der, blir delt til to før den går inn i torpedoveggen, men ja. Det er hele tiden kommunikasjon mellom
    ECU
    og
    ECC
    , begge veier (på en enkel måte enten av eller på, ingen avanserte signaler egentlig.)

    ECU
    gir signal til
    ECC
    om at motoren lever i beste velgående , tilsynelatende i alle fall . (Dette mellom pinne 15 på
    ECU
    og pinne 23 på
    ECC
    , den grønne lederen) Når motorn står, eller blir for varm, får ikke
    ECC
    noe startsignal, og sender da ikke noe signal ut til AC kompressor.

    Når
    ECC
    starter opp AC kompressor, så går dette signalet fra
    ECC
    , igjennom lavtrykksvakten på tørkeren, igjennom høytrykksvakten på kondenseren, og tilslutt opp til torpedoveggen, hvor den blir delt i 2, en leder går til AC-clutch, og en til
    ECU
    . Dette gjør at
    ECU
    hele tiden vet når AC går eller står, kjenner enkelte som har missforstått og koblet AC signalet rett til
    ECU
    før pressostatene, hvilket gjorde at motoren økte turtallet hele tiden.
    Sist endret av Magnus Hagtvedt; 01/05/10 kl 21:01 Begrunnelse: Omformulerte litt.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Ah, TAKK! Der svarte du igrunn på alt jeg lurte på.

    Da er det ikke så galt koblet sånn som det er nå. Da må jeg bare legge opp kompressorkretsen til AC-en og styring til elvifte så er jeg igrunn ferdig, trenger ikke å koble opp noe mer inni. Siden den grønne allerede er ferdig plugget .

    Hadde gjordt seg med den ferdige matta for elvifte og AC, men hvis jeg ikke finner noe sånt så får jeg bare ordne pluggene jeg trenger, kjøpe masse strømpe og lage ledningsmatta selv.

  9. #9
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Ah, TAKK! Der svarte du igrunn på alt jeg lurte på.

    Da er det ikke så galt koblet sånn som det er nå. Da må jeg bare legge opp kompressorkretsen til AC-en og styring til elvifte så er jeg igrunn ferdig, trenger ikke å koble opp noe mer inni. Siden den grønne allerede er ferdig plugget .

    Hadde gjordt seg med den ferdige matta for elvifte og AC, men hvis jeg ikke finner noe sånt så får jeg bare ordne pluggene jeg trenger, kjøpe masse strømpe og lage ledningsmatta selv.
    Når ny koster 7000kr, så er det bare å mekke selv, om du ikke får tak i brukt:P
    For senere lesere, så lurte du på om forskjell på 1991-92 og nyere med tanke på styringene. Denne er stort sett lik frem til 1998.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  10. #10
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Magnus Hagtvedt Vis post
    Når ny koster 7000kr, så er det bare å mekke selv, om du ikke får tak i brukt:P
    For senere lesere, så lurte du på om forskjell på 1991-92 og nyere med tanke på styringene. Denne er stort sett lik frem til 1998.
    Blir nok bra å lage matta selv og. Bare trekker alt i en svart strømpe så det ser ryddig og originalt ut. Bruker RK 0.75 og godkjente skjøtehylser.

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Vet noen forresten hvordan sikring til elvifta er løst originalt på 940 med dette? Sitter det en kapsling med en 30A et sted i nærheten av batteriet? Hvor kan jeg få kjøpt vanntette sikringsholdere i god kvalitet som er grove nok til å tåle 30A?
    Sist endret av ChrML; 01/05/10 kl 22:27

  12. #12
    Registrerte brukere Yngste Haugerud sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Vet noen forresten hvordan sikring til elvifta er løst originalt på 940 med dette? Sitter det en kapsling med en 30A et sted i nærheten av batteriet? Hvor kan jeg få kjøpt vanntette sikringsholdere i god kvalitet som er grove nok til å tåle 30A?
    https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b...tem=33-166-19;

    Dissa er fine Bygger automatisk åpning og lukking av skibokser for Skiguard nå. Der bruker vi disse =)

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Yngste Haugerud Vis post
    https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b...tem=33-166-19;

    Dissa er fine Bygger automatisk åpning og lukking av skibokser for Skiguard nå. Der bruker vi disse =)
    Ah, oki . Så ikke så gal ut den der hvis den er vanntett nok .

  14. #14
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Ah, oki . Så ikke så gal ut den der hvis den er vanntett nok .
    Ikke vanntett, fordi av oss som vasker motorommet eller er plaget med annet graps av diverse søle / ir bor ved sjøen og slikt, så duger ikke den.

    Har prøvd, med varmgang som resultat....Og dårligere virkegrad på sikring.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  15. #15
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_960_1995 Vis post
    Ikke vanntett, fordi av oss som vasker motorommet eller er plaget med annet graps av diverse søle / ir bor ved sjøen og slikt, så duger ikke den.

    Har prøvd, med varmgang som resultat....Og dårligere virkegrad på sikring.
    Var det jeg fryktet. Må kunne spyle motorrommet skikkelig med høytrykksspyler en gang i uka uten at jeg får problemer med det elektriske. Går jo litt strøm til den elvifta og så igrunn sant det med varmgang.

    Men har allerede bestillt en så får prøve i første omgang. Men hadde igrunn mest lyst på denne:
    https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/def...item=33-234-26

    Ser en del mer vanntett ut. Men de hadde den ikke når jeg skulle bestille :(. Men de har den nå ser jeg. Eneste er at det er kun 2.5 kvadrat kabel. Hadde følt meg mer komfortabel med 4 kvadrat mtp strømføringsevnen. Men med tanke på at dette er ledninger som får ganske god kjøling så tror jeg det skal holde med 2.5. Får jo også kun 0.5 volt spenningsfall med 2 meter 2.5 kvadrat kabel tross 30A, og dette blir mye kortere.
    Sist endret av ChrML; 05/05/10 kl 19:56

  16. #16
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Var det jeg fryktet. Må kunne spyle motorrommet skikkelig med høytrykksspyler en gang i uka uten at jeg får problemer med det elektriske. Går jo litt strøm til den elvifta og så igrunn sant det med varmgang.

    Men har allerede bestillt en så får prøve i første omgang. Men hadde igrunn mest lyst på denne:
    https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/def...item=33-234-26

    Ser en del mer vanntett ut. Men de hadde den ikke når jeg skulle bestille :(. Men de har den nå ser jeg. Eneste er at det er kun 2.5 kvadrat kabel. Hadde følt meg mer komfortabel med 4 kvadrat mtp strømføringsevnen. Men med tanke på at dette er ledninger som får ganske god kjøling så tror jeg det skal holde med 2.5. Får jo også kun 0.5 volt spenningsfall med 2 meter 2.5 kvadrat kabel tross 30A, og dette blir mye kortere.
    Ja, det er fort litt power som skal igjennom den.

    På den gamle 940`en min med en B230FB motor, benyttet jeg med av Volvo Original radiator. (type bred), og så kjøpte jeg en Volvo Vifte hos Volvo huggeren på Åsane.

    Jeg knotet endel for å få en skikkelig styring av kjølingen, så etter en liten stund kom jeg over denne siden her http://www.dccontrol.com/fancontrol.htm

    Og benyttet meg av den styringen der, har bilde en plass...

    Den kjølte ikke for mye og ikke for lite, den startet med trinnvis kjøling som er bedre for Aluminiums topper slikt at sjangsen for skader blir mindre.

    Altså ikke "bråkjøling" som vi opplever med de styringene som Volvo har Originalt.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Ah. Vel, har lagt opp til å bruke original kjølemønster, så blir nok det . Men blir jo mye bedre enn propellvifta da som plutselig går på for fullt og av igjen . Er to trinns styring det og basert på temperaturen i toppen.

  18. #18
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Har fått pluggene mine så nå er elvifta koblet opp. Er det vanlig at elvifta når den styres fra
    ECU
    at den går rett på høy hastighet når temperaturen er litt høyere enn normal? Istedet for at den først begynner med lav hastighet og går over til høy hvis det ikke blir noe særlig kaldere.

  19. #19
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Har fått pluggene mine så nå er elvifta koblet opp. Er det vanlig at elvifta når den styres fra
    ECU
    at den går rett på høy hastighet når temperaturen er litt høyere enn normal? Istedet for at den først begynner med lav hastighet og går over til høy hvis det ikke blir noe særlig kaldere.
    Fant du ut av det ?.

    Virker som om det er trinn 1 først, så trinn 2 på 940`en til Samboeren.

    Prøv å kjøre en test på modulen din, så går den igjennom det som er rett / galt.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  20. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_960_1995 Vis post
    Fant du ut av det ?.

    Virker som om det er trinn 1 først, så trinn 2 på 940`en til Samboeren.

    Prøv å kjøre en test på modulen din, så går den igjennom det som er rett / galt.
    Kan hende jeg bare har fått byttet om på to ledninger i pluggen til styringene sånn at høy hastighet starter først istedenfor lav. Har ikke sjekket opp dette enda.

    Hvilken test tenker du på?

  21. #21
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    om ikke annet så har biltema en som jeg vil tro er tett (jeg har aldri hatt problemer med den når jeg har brukt den på MC og ATV). Er også 4mm2 på den
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo geir Vis post
    om ikke annet så har biltema en som jeg vil tro er tett (jeg har aldri hatt problemer med den når jeg har brukt den på MC og ATV). Er også 4mm2 på den
    Ah, damn, synd ikke jeg fant den før . Jaja, sitter en Elfa sikringholder der nå.

  23. #23
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Kan hende jeg bare har fått byttet om på to ledninger i pluggen til styringene sånn at høy hastighet starter først istedenfor lav. Har ikke sjekket opp dette enda.

    Hvilken test tenker du på?
    Han tenker sikkert på selvtest systemet. Slik er det på tidlige 960, mulig på Lh-2.4 også. Putt diagnose testeren i pinnen som du leser av feilkoder til bensinhjernen og trykk 3 ganger på knappen. Da kjører systemet en selvtest, der tester den blandt annet dyser og kjølevifte.

  24. #24
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Iversen Vis post
    Han tenker sikkert på selvtest systemet. Slik er det på tidlige 960, mulig på Lh-2.4 også. Putt diagnose testeren i pinnen som du leser av feilkoder til bensinhjernen og trykk 3 ganger på knappen. Da kjører systemet en selvtest, der tester den blandt annet dyser og kjølevifte.
    Riktig, jeg kom ikke på hvilken pinn det var. Har jo gjort det noen ganger på den gamle 940`en min som jeg hadde. Og ikke minst på Samboers 940.

    Håper det ordner seg.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  25. #25
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_960_1995 Vis post
    Riktig, jeg kom ikke på hvilken pinn det var. Har jo gjort det noen ganger på den gamle 940`en min som jeg hadde. Og ikke minst på Samboers 940.

    Håper det ordner seg.
    Ah, oki! Takk for tipset, skal prøve det i mårra!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •