Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Hull på siden av bred radiator for elvifte! Hvordan tette litt kjapt i kveld?

  1. #1
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Hull på siden av bred radiator for elvifte! Hvordan tette litt kjapt i kveld?

    Bygde om til bred radiator og AC cooler i stad! Men etter montering når jeg skal helle på vann så renner det vann ut av dette hullet på siden av radiatoren? :



    Hvem genial mann fant ut at det er lurt å ha et hull uten noen gjenger eller noe på siden av radiatoren og hvordan kan jeg tette det litt kvikt i kveld? Hva er dette til?

  2. #2
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Jeg vet du får en føler til el-vifte på 740/940 som skal plasseres i radiatoren. På den smale radiatoren, så sitter den i bakkant og ikke på siden. Du må få banka inne en sånn propp. En enkel plastikk sak bare. Selv fant jeg en gammel bunnplugg til en eller annen bil. Denne sitter i bilen enda. Har vært tett i over 1 år.

  3. #3

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Bare å kjøpe en giver å putte inn. Den koster ikke mange kr syns jeg huske fra jeg kjøpte en sist. Men ikveld? Nei... da må du ha en butplug eller noe. :P
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  4. #4
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Iversen Vis post
    Jeg vet du får en føler til el-vifte på 740/940 som skal plasseres i radiatoren. På den smale radiatoren, så sitter den i bakkant og ikke på siden. Du må få banka inne en sånn propp. En enkel plastikk sak bare. Selv fant jeg en gammel bunnplugg til en eller annen bil. Denne sitter i bilen enda. Har vært tett i over 1 år.
    Er det en propp med mottaker på baksiden dette? For hvis den kun skal trykkes inn så vil den vel bli skyti ut etterhvert når det kommer trykk på innsiden.

  5. #5

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Er noe mothaker eller noe inni der ja. For føleren er helt sylindrisk.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Bare å kjøpe en giver å putte inn. Den koster ikke mange kr syns jeg huske fra jeg kjøpte en sist. Men ikveld? Nei... da må du ha en butplug eller noe. :P
    Hvem har sånt på lager? Gidder ikke å montere tilbake andre radiatoren og gidder ikke å vente lange tider på ny.

  7. #7

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hvem har sånt på lager?
    Butplug?
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Butplug?
    Føler . Eller butplug som passer.

  9. #9

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Jeg handla fra BCB en gang, men det var av den typen som sitter i bakkant på radiatoren. Sjekk www.bcb.no.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  10. #10
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Jeg handla fra BCB en gang, men det var av den typen som sitter i bakkant på radiatoren. Sjekk www.bcb.no.
    http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid...roductID=20127

    En sånn jeg trenger?

  11. #11
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Det er faktisk ikkenoe inne i der. Putt fingern inn og sjekk. Så hvordan den holder seg der lurer jeg på. Men jeg vet ved fakta at du skal slite med å få den ut. Vet at volvo på økern hadde 2 stk for 1 mnd sia, om de er borte vet jeg ikke. Skru inn en gammal bolt. Sitter som bare det. Min spratt ut når jeg fikk for mye trykk i radiatoren, (da jeg fant den gamle bunnpluggen, mista den originale. Ble helt borte) men da hadde minus til vifta detti av når jeg styra med noe batteribytte. Derfor ble det for mye trykk. Er jo begrensa med trykk i systemet også.

  12. #12
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Jepp. Jeg skal ha en sånn plugg liggende. Men det får jeg ikke sjekke opp før i morra. Den jeg har er til 940 original radiator.

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oki, skal prøve med en gammel bolt hvis jeg er så heldig å finner en som er stor nok .

  14. #14
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Iversen Vis post
    Det er faktisk ikkenoe inne i der. Putt fingern inn og sjekk. Så hvordan den holder seg der lurer jeg på. Men jeg vet ved fakta at du skal slite med å få den ut. Vet at volvo på økern hadde 2 stk for 1 mnd sia, om de er borte vet jeg ikke. Skru inn en gammal bolt. Sitter som bare det. Min spratt ut når jeg fikk for mye trykk i radiatoren, (da jeg fant den gamle bunnpluggen, mista den originale. Ble helt borte) men da hadde minus til vifta detti av når jeg styra med noe batteribytte. Derfor ble det for mye trykk. Er jo begrensa med trykk i systemet også.
    Takk! Fant en gammel bunnplugg og det ser tett ut foreløpig . Men tror ikke jeg kommer til å tørre å reise på langtur før det er fikset med ny pakning og riktig plugg , gjerne masse epoxy rundt etterpå og .

  15. #15
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Min holdt tett de 2årene jeg hadde den gamle radiatoren. Bare putt inn plugg og ny pakning, denne virker utrolig trang, men det går inn.

    Kjøpte ny radiator på Volvo rett etter jeg kjøpte bilen. Selvfølgelig manglet pluggen der og :P, måtte sette inn den gamle radiatoren, for å dra på Volvo å kjøpe plugg og pakning. Kom dagen etter det (har desverre ikke kvittering med delenr i nærheten). Inn med ny radiator. Nå har jeg en annen radiator, og der var det ikke hull. Heldigvis.

    Så lenge lokket på ekspansjonstanken fungerer, så er det vel ikke over 0,75bar-1,5bar, avhengig av type lokk 1,5bar er vel den normale, men kom også et lokk senere for lavere trykk. Dersom man er usikker på om den slipper overtrykket når den skal, er det ikke store kostnaden å bytte til nytt.

    Bytt pakning slik at denne er fin og tight samtidig med montering av ny plugg.
    Pluggen er lik den på bildet til BCB.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  16. #16
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oki . Nå som jeg fikk tettet det midlertidig så haster det ikke, så da bestiller jeg bare ny pakning og plugg fra Volvo i morgen. Samt nytt påfyllingslokk da jeg vet at mitt begynner å bli dårlig.

    Hva er fordelen med å kjøre 0.75 bar på kjølevæsken kontra 1.5 bar? Vil koke raskere ved 0.75 bar (114 grader) enn ved 1.5 bar (127 grader).

  17. #17
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Fordelen med 0,45bar er jo at slanger og koblinger, etc ikke belastes så hardt. Jeg kjører med manometer på vannsystemet, og det ligger på mellom 1 og 1,5bar heletiden etter bilen er blitt varm. Jeg kjøpte orginal på Volvo.
    Husker ikke hvor jeg fant den med 0,75, mulig volvo har den og.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •