Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 28 av 28

Tråd: Stereoanlegg i Volvo 740 sedan - Lav spenning?

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Har foreløpig en ledning på 50mm² fra minus på batteriet til chassis. Resten blir byttet i morgen vil jeg tro. Trodde det var mer hensiktsmessig å legge pluss og minus fra dynamoen direkte til batteriet? Hvorfor innom starteren? Er jo ikke akuratt vanskelig på disse bilene, så kan jo likegodt gjøre det også uansett.
    Neida, greit å trekke rett til batteriet. Dette med å gå via starteren var kun for å slippe å ha et slikt stivt kabelkaos der borte ved batteriet.
    50mm² er i grunnen litt overkill. Pass bare på å få presset de kabelskoene godt. Fyll gjerne litt fett inne i "hullet" der du setter ledningsenden. Vil forhindre korrosjon og potensielt dårlig kontakt.
    Høres uansett ut som om du har bra kontroll på dette nå.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  2. #27
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Kjører 50mm² så mye som mulig, og da av typen som er så fleksibel som mulig. Mer kvadrat, mindre motstand. Uansett bør jord være større enn pluss lederen, og kortest mulig på strekket. Husker i min Skoda så gikk startmotoren litt kjappere etter jeg la på større kvadrat til den. Volvoen har større kvadrat originalt, så tror det blir ubetydelig forskjell med startmotoren.

    Kan virke som spenningen er litt lav pga dårlig kontakt enkelte plasser. Rensket tilkoblingen til batteriet når jeg byttet det, så mistenker terminalene på selve dynamoen er litt dårlige. Får renske dem så godt som mulig når ledningene blir satt på.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Ingen grunn til å ha minusen grovere enn plussen. Viktigere å ha like grov kabel på pluss og minus mellom batteri og startmotor/motor.
    Glem ikke at de mekaniske tilkoblingspunktene også er jording av dynamoen.
    Kan til tider være smart å ta løs, rense godt med noe som tar korrosjonen på kontaktflater og lignende.
    Blir ofte mye skjult korrosjon på grunn av motorvask og vegsalt i våre biler. Og korrosjon er oksyder av metallene som er innblandet og ofte en god isolator.

    Er ellers helt enig i at så korte strekk kabel som mulig uansett, og høyfleksibel ledning er langt lettere å få på plass rent fysisk, men stiller noe strengere krav til at kabelsko monteres pinlig nøye. Kompletter med polfett eller lavtemperaturfett inne i hylsene der den avisolerte enden skal inn, og meget gjerne krympestrømpe som forsegler mellom ledningens isolasjon og yttersiden av kabelskoens hylse.

    For ledningen fra dynamoen så skal denne bære rundt 100A, hvilket 10mm² er fullt ut kapabel til å klare uten nevneverdig spenningsfall ( < 0,1V)
    Med 25mm² har man grei evne til å overføre over 250A altså. Mellom starter og batteri er det største kravet til godt kvadrat. Der passer 50mm² meget godt.
    Får man plass til grovere , så er ikke det feil.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Stereoanlegg i 744-tips?
    By Rockeren in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 5
    Siste post: 12/01/10, 23:58

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •