Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 28

Tråd: Stereoanlegg i Volvo 740 sedan - Lav spenning?

  1. #1
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard Stereoanlegg i Volvo 740 sedan - Lav spenning?

    Hei!

    EDIT: Se post under for problemstillingen

    Skal snart få montert stereoanlegg i 740en min, og har noen spørsmål siden jeg aldri har tatt i disse bilene før. Bilen det er snakk om er en 1986-modell 740 sedan.

    Noen har vært å tulla med stereoanlegg tidligere i bilen, og kjørt stilen "man tager det man haver". Strekt nye ledninger til dørene, hvor det er skjøtet 3 plasser på strekket, hugget hull og massakrert hattehylla osv... Jeg må med andre ord røske ut alt sammen og legge det opp på nytt. Jeg har ikke spart på pengene, og har gått til innkjøp av Focal høyttalere, kabler, forsterker osv. Ungdommen jeg kjøpte bilen av sa det var "kjempegodt anlegg", men var bare mye bråk. Subwooferen tok jo helt av når nyhetene ble lest opp på radioen... Er vel kjempebra om man liker å høre bare bass.

    Jeg ser at idioten før meg har lagt alt av kabler innom midtkonsollen og under teppene. Er det ikke plass under listene langs sidene på bilen? Vil ikke si det er helt optimalt å ha høyttalerledninger, signalkabler og strømledningen på samme plass.
    Jordingen til dette har dem lagt opp på en lite optimalisert plass i bagasjerommet. Husker ikke sån i farten hvor det var, men var en tynn plate som ikke var direkte en del av skråget på bilen. Jeg går ut i fra at bolten som holder bilbeltet på plass er en av de bedre jordingspunktene i disse bilene også?

    Jeg har ikke gått til innkjøp av subwoofer enda. Jeg vil veldig gjerne ha bagasjeplassen, men samtidig ha mulighet for å få fatt i reservehjulet om uhellet skulle skje. Jeg funderer litt på å lage til en kasse om passer nedi på siden, men dette vil vel veldig raskt bli i veien for dekselet til baklykta? Noen som har forslag her?

    Vil også veldig gjerne kunne ha muligheten til å koble i fabrikkoriginal spiller igjen. Eksisterer det ISO overgang til disse gamle kontaktene? Jeg vet ikke om pluggene fortsatt er der, men kan se det er noen "sukkerbiter" hvor ledninger er spleiset på, og mye teip.

    Hvor dypt kan høyttalerene gå i dørene før det vil være i veien for vinduet?

    Ble en del her, men håper noen har erfaring med disse bilene.


    - Frank
    Sist endret av samaron; 20/10/12 kl 01:24

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Er det disse firkantesde 9-poltkontaktene på disse, eller er det sorte 14-polt kontakter?
    (Der fremme ved radioen that is.)
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Jeg går ut i fra det er denne typen kontakter:



    Har ikke dobbelsjekket siden det er en diger klase med teip og skjøter bak der... slik det så ut i farten så virket det som en tidligere eier har klippet av kontakten fra originalspilleren, plugget i den, koblet ledningene inn på "sukkerbiter" og koblet dette så på en Kenwood ISO overgang. Selve ISO kontakten er klippet av og ledningene koblet sammen på sukkerbitene.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Jeg går ut i fra det er denne typen kontakter:



    Har ikke dobbelsjekket siden det er en diger klase med teip og skjøter bak der... slik det så ut i farten så virket det som en tidligere eier har klippet av kontakten fra originalspilleren, plugget i den, koblet ledningene inn på "sukkerbiter" og koblet dette så på en Kenwood ISO overgang. Selve ISO kontakten er klippet av og ledningene koblet sammen på sukkerbitene.
    Skal finnes ISO-overganger for disse ja.
    HER er vel en.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  5. #5
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Supert, får vel undersøke litt og kjøpe en slik!

    Noe forslag når det kommer til subwoofer?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Supert, får vel undersøke litt og kjøpe en slik!

    Noe forslag når det kommer til subwoofer?
    Er no kickergreier til salgs her på forumet.
    Vet ikke hva det er for greier, men kanskje verdt å sjekke?

    Ellers så er det subber for enhver smak, spørs i grunnen bare hvor mye penger du er lei av å ha i lomma di.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  7. #7
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Er på jakt etter noe dyrere av høyere kvalitet. Har siklet litt på Focal sub også, men har blitt fortalt at disse kan bli for svake til at man kan få glede av dem i bil. Kunne spesielt bli litt for svakt i en veldig lukka sedan, som 740 er. Ellers skulle det være noe av det beste som er på markedet når det kommer til lydgjengivelse.

    Er også veldig usikker på hvor dette skal plasseres. Som sagt vil jeg ha bagasjeplass, men også samtidig mulighet for å komme til reservehjulet. Er et lite problem der...

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    ALT avhenger av plassering og oppsett av suben.
    Finnes ikke problemer å få selv den billigste suben til å spille grisehøyt (og rent) om man bare er villig til å gjøre det som må til.

    Kjør en hornkonstruksjon med porten opp gjennom hattehylla så skal du se at det blir vindfullt hele veien frem til dashen din.
    Avstemmes den i det minste noe fornnuftig, så vil som sagt selv den billigste sub være i stand til å gi det det du ønsker og mere.

    Alt for mange legger unødig mange kroner i ellers utmerkede elementer, men skrur de inn i ei kasse som på ingen måte er i stand til å hente ut mere enn en brøkdel av hva høyttaleren faktisk kan gi. Mener å ha sett et par pent byggede eksempler på sub-kasser i 740, som meget godt kan brukes som utgangspunkt til en god konstruksjon.
    Disse har plassert kassa helt frem mot bakseteryggen, noe som gir tilgang til reservehjulet. Enhver basskasse trenger såpass med plass at man må ofre bagasjeplass om man vil ha god lyd. Og omvendt, vil manha god bagasjeplass, så må man regne med å få litt dårligere lyd. Ren fysikk dette med bass.

    Ideelt sett skulle man fått lufta bak suben til å gå rundt 8 meter for å få dratt nedre grensefrekvens helt til bunns. (20Hz) men det er ikke alt for mye plass i disse bilene til å oppnå det. Kan ellers nevne at mesteparten av bassen som spyes ut og innehar virkelig energi gjerne ligger rundt 100Hz og oppover.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  9. #9
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Blir nok ikke mye plass under hattehylla med hesteryggen, bensintanken er jo der. Jeg er heller ikke interessert i å lage hull i hattehylla, er litt irritert over at forrige eier gjorde det for å ha 6x9er der. Har lett i ukesvis etter en ny hattehylle.

    Uansett, må vel være løsbart å få til noe som fortsatt kan spille bra med de kriteriene?

  10. #10
    Registrerte brukere mister-klæbu sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2011
    Sted
    klæbu
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Har en rockford T1 12" med dynabel monoblock i min sedan og er veeeldig fornøyd! sedan er jo ikke lukket, ha ned armlene i midten bak så er det åpent til bagasjerommet der.

  11. #11
    Registrerte brukere BlåFare sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Tromsø, Norway, Norway
    Innlegg
    759
    Antall takk

    Standard

    Sett en god 10" til og spille inn i bilen via skihullet.
    Bygg kassa så lukket rundt dette hullet, og du vil få god lyd.

    Du er nødt å ofre litt mtp sedan, men når dette er gjort og du begynner og spille musikk.
    Så er alt "strevet" verdt det, husk på at 10" går akkurat inn der

  12. #12
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Det vil nok bli litt vanskelig. Som sagt har jeg en 20 liter bensintank som er montert under hattehylla. Hvordan blir lyden om subwoofer plasseres inntil siden, over den ene "hjulbrønnen" på siden? Kan jo eventuelt låne meg en subwoofer et sted og prøve litt. Skal jo legge opp overdimensjonert slik det blir "plug and play".

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Hva er den 20-literstanken til?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  14. #14
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Hva er den 20-literstanken til?
    740/760 1982-87 ble levert med std 60l bensintank under bil samt noen ble levert med ekstra 20l tank i bagasjen
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  15. #15
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Syns det hørtes litt farlig ut jeg? Om du skulle bli påkjørt bakfra så får du ikke bare nakke skade, du blir også dynka i bensin så du i værstefall brenner opp levende.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  16. #16
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Alt har blitt ordnet nå. ledninger og kabler ordentlig på hver sin side av bilen. Strøm og signal avskilt, så klart. ISO overgang var å få kjøpt og forsterker jordet ordentlig. Eneste problemet som gjenstår nå er monteringen av selve høyttalerene. Diskantene midt i høyttaleren stikker litt ut, slik grillen ikke passer over. Greit nok, kan monteres bak dørtrekket. Her kommer da neste problem: I bakdørene er det en sort pinne med en bredde på 3cm som går vertikalt fra toppen og ned. Denne går rett bak høyttaleren og kommer da i veien for magneten. Hva er denne til? I venstre dør var den løs i toppen og kunne vippes til sidene, på høyre side sitter den helt fast. Rare greier, for er ikke slik fremme...

  17. #17
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    For å illustrere problemet:



    Har ikke sett dette før i 740. Er dette en del av sentrallåssystemet?

  18. #18
    Registrerte brukere stian2k sin avatar
    Medlem siden
    06. sep. 2012
    Sted
    Lillehammer
    VCCN medlemsnummer
    891
    Innlegg
    229
    Antall takk

    Standard

    Rockford fosgate er jo ikke dumt Men det at bassen bråker no helt jævlig da du hører på radion har ikke noe med bassen og gjøre, det er jo noe med frekvensen og gjøre. om jeg ikke tar helt feil. men min bass bråker no helt jævlig på radioen og.

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    For å illustrere problemet:



    Har ikke sett dette før i 740. Er dette en del av sentrallåssystemet?

    Ikke sett inni slike før, men OK.
    Her bør man bygge med kløkt.
    Vibrasjonsdemping av ytterpanelet der anbefales sterkt.
    Likeledes bør elementene der bak monteres på ei ramme som sikrer at magneten aldri kommer i direkte kontakt med det staget der.
    Rammen bør forsterkes ytterligere ved å lage en form for krage som sprer seg litt ut over dørpanelet. Bygg gjerne opp en sandwich av MDF-plater og glassfiber/polyester.
    Bruk en del tid på å tenke ut både design og ikke minst hvor enkelt du vil la det være å demontere dørpanelet for eventuelle reparasjoner og ettersyn der inne i døra.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  20. #20
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Subber i hattehylla eller båndpass kasse oppå forhøyningen baki med porten inn skiluka er det som funker best etter min erfaring.
    Med kasse lenger bak/ på siden av bagasjen får man mye mindre av lyden inn i selve bilen, det er nesten så jeg vil si at en sånn under sete subb er en bedre løsning enn det...

  21. #21
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Bakdør problemet er løst. Høyttalergrillene bulet litt lenger ut bak, så gikk akuratt med å montere høyttalerene på normal måte. Staget bak høyttalerene i bakdørene er til sentrallåssystemet.

    Det ikke er plass til å ha noe subwoofer under hattehylla i bagasjerommet, regnet meg frem til at maks størrelse kunne bli 6,5" element om jeg skal ha kasse under der. Løsningen ble da en kasse som står på høyre side over brønnen der. Ikke optimalt, men låter langt fra ille. Er en lukket kasse på ca 50 liter, med 13" subwoofer element av typen Focal 33KX K2 Power.

    Har fortsatt litt støyproblemer. Lyden følger turtallet, men er ikke den velkjente høyfrekvente kvinelyden. Er en mer pulserende lyd... Håpte slikt ble unngått med trippelskjermet signalkabler.

    Ellers tror jeg spenningen i bilen er lav. Når jeg kjører og spiller, så måler jeg ca 12 volt i sigarettenner uttaket. Dette skulle vel egentlig være rundt 14 volt vil jeg tro? I så fall, hva er det som gjør at spenningen er lav?

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=samaron;661411

    Har fortsatt litt støyproblemer. Lyden følger turtallet, men er ikke den velkjente høyfrekvente kvinelyden. Er en mer pulserende lyd... Håpte slikt ble unngått med trippelskjermet signalkabler.

    Ellers tror jeg spenningen i bilen er lav. Når jeg kjører og spiller, så måler jeg ca 12 volt i sigarettenner uttaket. Dette skulle vel egentlig være rundt 14 volt vil jeg tro? I så fall, hva er det som gjør at spenningen er lav?[/QUOTE]

    Støy fjernes enklest og best ved kilden. "Trippelskjermet" kabel er det bare selgerne av disse som tjener på.
    Sigarettuttaket er feil sted å måle spenningen. Mål den rett på batteriet, og der bør spenningen ligge mellom 13,5 og 14,3V med Ca 1500 Omdr på motoren.
    Regulator/børster er oftest årsak til lav spenning der. Likeså dårlig jording av dynamoen.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  23. #23
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Ligger på ca 13 volt på batteriet. Dynamoen lager noen ekle knirkelyder når bilen sviver, så lurer på om den synger på siste verset. Blir vel til at dynamoen må byttes ut med en helt ny.

    EDIT: Skal få satt på større ledninger direkte fra dynamoen til batteriet. Kanskje ting blir litt bedre da. Muligens det er korrosjon på noen andre koblingspunkter et sted.
    Sist endret av samaron; 20/10/12 kl 20:41

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Ligger på ca 13 volt på batteriet. Dynamoen lager noen ekle knirkelyder når bilen sviver, så lurer på om den synger på siste verset. Blir vel til at dynamoen må byttes ut med en helt ny.

    EDIT: Skal få satt på større ledninger direkte fra dynamoen til batteriet. Kanskje ting blir litt bedre da. Muligens det er korrosjon på noen andre koblingspunkter et sted.

    Legg en ledning på 25mm² mellom + på dynamo og bort til starterens +.
    Legg gjerne også opp en ledning rett fra passende jordingspunkt på dynamoen og rett til enten batteriets minus, eller første chassispunkt der borte ved batteriet.
    Også denne kan med fordel være på 25mm²
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  25. #25
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har foreløpig en ledning på 50mm² fra minus på batteriet til chassis. Resten blir byttet i morgen vil jeg tro. Trodde det var mer hensiktsmessig å legge pluss og minus fra dynamoen direkte til batteriet? Hvorfor innom starteren? Er jo ikke akuratt vanskelig på disse bilene, så kan jo likegodt gjøre det også uansett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Stereoanlegg i 744-tips?
    By Rockeren in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 5
    Siste post: 12/01/10, 23:58

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •