Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Sladd, unnamannøver, fortauskant, pang!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard Sladd, unnamannøver, fortauskant, pang!

    Heihei. Jeg var ute å kjørte i min 740 turbo en dag og bestemte meg for å sladde i en ganske krapp sving. Begynte å sladde også så jeg at det kom noen i veien i motsatt kjørefelt. Kunne velge mellom å kræsje i han eller ta unnamannøver. Jeg tok sistnevnte. Det som skjedde da var at jeg snurra, og jeg fikk snurren rett i fortauskanten, altså en del kraft! Venstre felg traff kanten og ble knust og feste til bremsecaliperen på samme side knakk. Problemet nå er at bakstillinga er skjøvet en del mot høyre, så venstre hju subber inni hjulbuen, så jeg måtte hive på en spacer. Høyre hjulet går så langt ut fra hjulbuen at det subber i ytterkant av hjulbuen hvis jeg har 2 passasjerer og det er litt ujevn vei eller hvis jeg bare kjører fort over fartsdumper. Jeg fikk vite at panhardstaget kunne være bøyd, så dette bytta jeg med ett nytt ett uten hell. Hva kan være galt da? Takker for alle svar

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Panhardstaget går andre vei, akselen ville blitt forskjøvet mot venstre hvis det var bøyd, kan festet til panharden være skadet?
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    panhardstaget går jo fra høyre side på bakstillinga og opp i karrosseriet på venstre side. Det vil jo si at jeg fikk smellen på den siden det kan bøye seg? Eller tenker jeg helt feil nå? :P Når du sier det at feste til panharden kan være skadet så har det revnet litt der bolten går inn i karrosseriet. Måtte ta ut reservehjulet og få broren min til å holde fast mutteren fra innsiden mens jeg skrudde inn bolten for å feste det, brukte en ganske stor skive og det ser ut til at det er festa sånn ganske nøyaktig på originalplassen.

    EDIT: Glemte å nevne at jeg prøvde å kjøre uten panhardstag for å se om det var noen forskjell, men det havna på samme plass etter mye vinglete kjøring :P
    Sist endret av Avfallskverna; 06/09/12 kl 22:17

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. april 2010
    Innlegg
    356
    Antall takk

    Standard

    Måtte le litt her nå, hahaha.
    Kompis gjorde det samme bare han sladda i en fortauskant uten alternativer. Bilen blei totalt skakk bak. Sladda i fortauskanten andre veien og fikk bilen "Normal" igjen.
    Dagen etter fant vi ut att staget var jo knekt. Bytta det og alt var ok da..:P
    Sist endret av Espein; 06/09/12 kl 22:56

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2011
    Sted
    bergen
    Innlegg
    195
    Antall takk

    Standard

    Har gjort akkurat det samme nå, holder på å fikse det nå, vist du hadde truffet på andre siden så ville pannhard staget bøyd seg, det jeg gjorde var å spenne bilen fast i jigg og trekke det ut igjen. Så på navet at dette var skeivt når eg snurret det rundt, skal derfor bytte stikkakslingen. Får å ha muligheten til å justerer litt i og med at du ikke får det helt beint i jiggen, kjøpte jeg meg et justerbart pannhard stag ifra ipd

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2010
    Sted
    Stavanger, Norway, Norway
    Innlegg
    751
    Antall takk

    Standard

    Kompis presterte det samme med sin 760 turbo.. karosseriet revna der panhardstaget sitter fast...

  7. #7
    Registrerte brukere Espen-K sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2010
    Sted
    Horten
    Innlegg
    802
    Antall takk

    Standard

    Kan justerbart pannhardstag være løsningen for å sentrere akslingen rett under bilen igjen?
    Min 91 volvo 945 SOLGT..


    I usually downshift when i'm near a prius so they can hear me hurting the environment.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2011
    Sted
    bergen
    Innlegg
    195
    Antall takk

    Standard

    Både ja og nei, kommer Ann på hvor mye den er flyttet seg. Vill anbefale deg å bruke jigg

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Panhardstaget er som sagt nytt, så det er ikke bøyd. Det som kan være problemet er at der man fester staget i karrosseriet har det revna litt. Men jeg må korte inn staget eller fikse rifta hvis det skal blir bra igjen tror jeg. Det er ikke noe annet som kan være bøyd?

Lignende tråder

  1. Anti-sladd service Erfodras
    By Christer91 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 14/05/12, 08:07
  2. kutter i sladd :(
    By Steffen91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 01/10/11, 18:29
  3. Smalt i fortauskant, hva må byttes?
    By Loggy in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 31/08/11, 00:08
  4. Anti sladd - serv erfordras
    By evenruud in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 21/10/10, 20:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •