Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Montering av bærekule.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard Montering av bærekule.

    Hvordan montere dere bærekulen?
    har prøvd å montere den, men den setter seg bare på skjeva og vil ikke inn. har prøvd med olje, for bedre glid.
    Trenger noen gode tips.
    05 Volvo xc90 D5
    13 Volvo V40 D2

  2. #2
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard Re: Montering av bærekule.

    Får du ikke gjengene gjennom? Med meg bruker det å gå greit, kan bruke ett brekkjern å holde nede bærearmen for så å kjøre den oppi med litt kraft om du skjønner.. bare pass på å justere så den går noenlunde beint oppi om du skjønner..

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
    Sollien

  3. #3
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    er du sikker på spleinsa på kula er sammeleis ? vet om at det har vært ett stort parti med billige bærekuler som har litt finere spleines og ikke passer.
    husk å gjøre skikkelig rent oppi der kula skal og. Husk at du ikke skal slå på bolten til kula for å få den oppi. beste er å kutte ett rør i to, som en halvmåne, og få den til å passe rundt bolten på kula og så slå på den.
    Pass også på du ikke drar ut knuta på driveakslingen om du ikke har løsnet den.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2011
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Jeg har enda ikke kommet til monteringa av kula, har mer enn nok med å få demontert den gamle. Har prøvd med kombinasjonen varme og en liten sleidehammer fra biltema. Fikk festet sleidehammeren godt så feste holdt, men ikke pokker, sitter som støpt.
    Må det hardere lut til enn denne sleidehammeren tro? Jeg har hele navet på benken også, så det er jo lettere å jobbe også enn om det hadde sittet på bilen. Leste et sted at en hadde brukt gummiklubbe på bærearmen mens den sitter i kula.
    Har dere byttet disse uten bruk av varme forresten?
    Gode tips tas imot med takk.
    Vedrørende monteringa igjen har jeg skjønt at renslighet og nøyaktighet med splines er viktig. Få entret splines rett og slå det på plass ved hjelp av et rør el lignende.

  5. #5
    RuZleBiFf
    Gjest

    Standard

    Jeg byttet mine 2 mens beina stod på bilen for ca 1 år siden.
    Å få ut de gamle var et sannt helvete. Måtte bruke rå kraft og en ganske stor meisel for at det skulle skje noe.
    Stor meisel + skikkelig klubbe (stål) løste problemet. Satte meiselet akkurat i "sprekken". Måtte pusse litt på undersiden i etterkant, men så godt de satt, tror jeg dette var eneste løsning.

    Ang montering, her endte jeg opp med vinkelsliper og slipe av splinesa på de nye kulene for å få de til å passe. Ser ikke på dette som noe problem, da de sitter godt med skruene. (selvsagt ikke en helt optimal løsning, men som sagt, ser ikke på dette som noe problem)

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2011
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    He he, brutalt.
    Jeg fikk de av med å slå mot bærearmen mens den var festet i kula, men fy det satt godt. Nyttet ikke med noe gummiklubbe, men med øksehammeren gikk det(ble noen hakk i bærearmen, men de byttes uansett). De nye kom på plass ved hjelp av rør og en litt tykk dor. Ble bra til slutt, men fyttikatta, ikke misunnelig på de som driver med dette under bilen ute i gårdsplassen.

Lignende tråder

  1. bærekule 940
    By Steavoo in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 7
    Siste post: 02/11/11, 05:42
  2. Str på bærekule-bolt?
    By Amundsen T5r in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 28/07/11, 22:15
  3. Bærekule = kulebolt?
    By PekaillVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 09/06/11, 21:53
  4. Bærekule til 940, 92 mod
    By NNmekker in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 23/07/10, 16:51

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •