Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  8
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 78

Tråd: Tinnsoldatens brukis: -94 Volvo 945 Turbo - byttet bort!

  1. #1
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard Tinnsoldatens brukis: -94 Volvo 945 Turbo - byttet bort!

    Yes! Da har man omsider anskaffet svensk bruksbil igjen, og valget falt på en smårufsete 945 Turbo. Savnet etter min gode, gamle 745 TIC hadde nå nådd slike høyder at jeg på ren impuls (som vanlig) dro avgårde for å hente bil. Har de siste 3 årene sladda rundt i BMW 320iT, men den hadde for lite plass, for lite pulver og manglet hengerfeste. Jeg er nemlig over gjennomsnittlig glad i å slepe rundt på biler, båter og diverse annet skrot.

    Jeg og en kompis fyrte avgårde i retning Stavanger/Sandnes for å se på en -96 945 LT til 40k, som i følge annonsen var "meget pen" og "må sees og prøves". Det gjorde vi, og etter en 3 minutters prøvetur var vi skjønt enige om at denne børsa ikke var noe å satse på. "Meget pen" var i beste fall en overdrivelse. Bilen var full i jallamekk fra en overivrig 18-åring, og kjøreegenskapene minnet mest av alt jeg tidligere har kjørt om en Rana 17'. Det var også direkte feil informasjon i annonsen om et par saker.

    Så i ren desperasjon ringte jeg på en -94 modell som stod til salgs i samme området. Kjørte og kikka på bilen, og etter 10 minutter og en kjapp pruting var handelen i boks. Glemte å prøvekjøre før jeg slo til, så det gjorde jeg etterpå.

    Litt harde fakta:

    1994 945 Turbo, B230FT og M90. Rullet usle 253kkm. Fargekode 417-12, blåmetallic som sikkert har et velklingende navn. Skuta er ombygd fra varebil, og rullet sine første år som firmabil. Det forklarer antagelig det totale fraværet av ekstrautstyr, og det ultradølle interiøret.
    Sto i en pysventil, og lada 0,7 da jeg prøvekjørte, og er etter sigende ikke chippet. Pysventilen ville selger tydeligvis ha selv, for da jeg hentet den idag, lada den plutselig ikke mer enn 0,5. Jaujau.
    Ellers er bilen generelt litt sliten i lakk og kaross, men rust er stort sett fraværende. Den har også nylig fått nytt JT 3" eksos. Lambdalampa lyser, så får forske litt på det.

    Planen er å få den til å se best mulig ut for så lite kronasjer som mulig. Har en delebil på hånd med komplett add-on, turbogrill og litt annet snacks, så får se om vi får dratt den til gards også.
    Ellers må stakkaren selvsagt få puste litt lettere, så 13c'en ryker nok åt skogen. Enkelte vil ha det til at T3 Super 60 er tingen, får se hva det blir. Har liggende en nyplana 531 topp og en splitter ny Gr.A T5-kam som jeg tenkte å bruke til noe også. Må vel ha chip og noe greier, men vi får se hvor langt strikken skal tøyes. Dette skal først og fremst være en driftssikker bruksbil, men litt krutt i børsa må vi ha.

    Det første som skal gjøres nå, er å skaffe litt karsligere hjul og rydde opp litt i fronten. Fangeren er dratt litt fram på ene siden, ene dekselet under hovedlyktene mangler, grillen ser fæl ut og orange blinklys utgår med hornmusikk og høye kneløft.
    Må også få rigga noe lyd. Fikk ikke med forsterkeren som stod i, så nå er det tyst. Satser på å gjemme forsterker under gulvet baki, og mekke til en baslåda med hurtigfester og plugger på kablene, så den lett kan hives ut.

    Litt bilder av vrålåket til slutt:







    Litt lei skade i hjulbuen her... Får sveise på en skive og prøve å nappe det ut med slagters, sparkle og lakke.



    Tar gjerne mot gode råd ang. motoroppsett, har mest syslet med husmortrim av B230ET og Motronic før.
    Sist endret av Tinnsoldaten; 07/07/14 kl 06:45
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  2. Takk karoline takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Da har man bestilt takvinge, US-blinkers og lister uten hull under hovedlyktene. Har også avtalt henting av komplett original add-on, framfanger, turbogrill og litt annet smått.
    Sjekka feilkoder i dag, fikk kode 1-2-1, luftmassemåler. Nulla ut feilen, og kjørte noen mil uten at det kom tilbake. Får se det an litt. Poppa også hjernen for å se etter chip, men det så skremmende originalt ut inni der. Er TLAO noe å satse på for husmortrim, eller er det Ecomax som gjelder?
    Vurderer å slenge på en god, gammel T3 med tilhørende manifold fra et R-sport gasserturbokit... Så kan jeg få plana 940-manifolden og se meg om etter en mer fornuftig turbo imens.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    så ikke så gæli ut den dær
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  5. #4
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Tja... Langt i fra fin, men fin langt i fra... Satser på at den kommer seg litt framover.
    Fikk banka ut mesteparten av skaden i hjulbuen idag, får sparkle litt en dag. Etter litt glaning under panseret, viser det seg at det sitter en Garrett TB0363 montert. Altså standardturbo fra 740 TIC. Gode greier, den er god for en del mer enn 13c. Ser også ut for at bilen har hatt automat originalt, sitter oljekjøler i fronten. Rørene går innom radiatoren, og var bare kappa og klemt flate under bilen.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  6. #5
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Da er skaden i hjulbuen retta og sparkla og klar for lakk. Ecomax på plass og vridd opp trykk litt, må få meg en pysventil og lure den opp litt til.



    Var og handla meg 18" R-felger idag, til en fin pris. Alle felgene er kantkjørt, så de skal fikses opp og lakkeres. Kom på at jeg hadde en lakkskvett stående, så jeg satser på å bruke den. Er en grå metallic farge fra 940, ikke så langt unna fargen som er på felgene, men det blir mer metallic i den. Må ha nye dekk også, sto 235/45-18 på og det blir nok litt i overkant ballong.
    Har sendt forespørsel på spacere, så håper det går i orden.



    Har begynt å sette i stand en 531-topp jeg har hatt liggende nyplanet i mange år. Prosjekt som aldri ble fullført... Har også en T5 Race-kam liggende etter samme prosjektet som ryker oppi.



    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juni 2010
    Sted
    Ortnevik, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    1.673
    Antall takk

    Standard

    ser ikkje så gale ut. kommmer til og bli bra
    volvo 855 t5
    volvo 940 gl.
    volvo 855 gl.

    prosjekt bilen 855 t5 http://forum.vccn.no/showthread.php?...s-volvo-855-t5

  8. #7
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått lakka felgene. Greit fornøyd med resultatet egentlig. Fargen er Volvo 214 Dark Grey Metallic. Godt at en 10 år gammel lakkskvett kan brukes til noe! Skimter 142en min i bakgrunnen der, skal snart få lagt noen timer i den også igjen.





    Forøvrig hadde en kompis 4 nye 225/40-18 liggende som jeg skal overta, og spacere er på vei fra Manton Racing.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  9. #8
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard Re: Tinnsoldatens bruksslede: 1994 Volvo 945 Turbo

    Kult :-D
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  10. #9
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått handla meg dekk. En kompis hadde liggende 4 nye Hankook Ventus RS2 gateslicks i 225/40-18 som jeg fikk til en bra pris. Var og leverte dem og felgene på dekksjappa i dag, henter dem i morgen.

    20 og 25mm spacere fra Manton Racing kom i posten idag, så da får jeg endelig montert nye hjul.
    Har fått montert US-blinkers, men skal lage en glup patent for å få både park- og blinklys i dem. Fant en ganske grei metode for å feste dem, brukte mutternagler. Skal fikse noen bilder i morgen.

    Bestilte meg også en NXS manuell boostcontroller idag, så da får vi justert på litt mer trykk etterhvert.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  11. #10
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Endelig er nye hjula på plass. Gjorde seg! Kunne tenkt meg å fått bilen enda litt lavere, men vi får se.

    Spacere fra Manton:



    Synes det ble bra jeg!



    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  12. #11
    Registrerte brukere karoline sin avatar
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Asker, Akershus
    VCCN medlemsnummer
    746
    Innlegg
    390
    Antall takk

    Standard

    Kledde de felgene

  13. #12
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Ja, godt fornøyd selv også. Ikke alle "nyere" felgtyper som kler disse bilene, men både bil og felger er ganske kantete her, så synes det funker bra.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  14. #13
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard Re: Tinnsoldatens bruksslede: 1994 Volvo 945 Turbo

    Meget oppegående
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  15. Takk Tinnsoldaten takket for denne posten
  16. #14
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Da er det bestilt litt mer knask her og der:

    960 baklukehåndtak
    Original takvinge
    960-look deksler til dørhåndtak
    V90-look deksel til viskerarm bak
    Hvite sideblink
    NXS boostcontroller

    Får jobbe litt med 142en mens jeg venter på at ting begynner å ramle ned i postkassen.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Aurskog
    VCCN medlemsnummer
    285
    Innlegg
    85
    Antall takk

    Standard

    Veldig pen bil du har av ren nysgjerrighet, hvor har du bestilt dekselene til dørhåndtak og bakvisker?

  18. #16
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Takk for det. Veldig pen er vel å ta hardt i, den er noe rufsete i lakken osv. Men det kommer seg nok litt etter litt. Skal få tatt en skikkelig shining på den når jeg har fått på plass alt som skal lakkeres.
    Dekslene har jeg bestilt hos L-M-R.se. Litt spent på hvordan det blir i forhold til skikkelige 960-håndtak, men de kosta ikke allverden, så da er det verdt et forsøk.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  19. #17
    Registrerte brukere karoline sin avatar
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Asker, Akershus
    VCCN medlemsnummer
    746
    Innlegg
    390
    Antall takk

    Standard

    Er nok verdt pengene også, for blir bra resultat Har sånne deksler selv og jeg er ihvertfall fornøyd.
    Blir bra når du får på det som du har bestilt.

  20. #18
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Satser på det blir bra ja! På lørdag som kommer, skal vi forhåpentligvis hogge den tidligere nevnte delebilen. Så da blir det komplett add-on på meg også. Begynner å bli en bra haug med deler som skal lakkes da, alle de nevnte plastdelene pluss ene bakskjermen og plata mellom panser og frontrute.

    Monterte pysventil/boostcontroller i dag. Lader nå 1 bar med T3 på original motor, med K&N filter, 3" JT uten kat og Ecomax-chip. Er så langt IKKE imponert! Gamle 745 TIC'en min gikk bedre på lavere trykk... Regner med kammen må ta en del av skylda for dette.
    Hadde jo store planer om 531-topp og Gr.A T5-kam, men nå har Batland fått meg til å tvile! What to do?
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  21. #19
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Prøv t5 kammen i toppen som står på da?

  22. #20
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Ja, mye tyder vel på at det blir neste steg. Så får vi se om det blir 530-prepping på sikt.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  23. #21
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Dagen i dag har gått med til å hogge 740 TIC'en til en kompis. Fikk sneket til meg litt deler fra den:

    -Fangere foran og bak med add-on
    -Add-on sideskjørt
    -Armlene med koppholdere til midtkonsoll
    -Myntfack til dashbord
    -R-sporttrekk med dørsider og nakkestøtter
    -Turbogrill
    -Hvite sideblink

    R-sporttrekkene er til sedan, så hvis noen har baksetetrekk til vogn og vil bytte, er jeg klar som ett egg. Blå trekk i bra stand btw.

    Godt fornøyd med dagens fangst!

    Hoggerihoggera! Bilen så veldig bra ut, men var LITT ferdig under, for å si det sånn...



    Eieren tar en siste tur med B230ET'en
    (Eller egentlig ikke... Den blir sannsynligvis skrudd ihop med en B23ET blokk og montert i 242en hans...)



    Legg merke til fjærene! Bilen har stått i ro i et par år, og fjærene har knekt i 4 biter på denne tiden... Var helt ok da bilen ble parkert, men han reagerte på at den virket veldig lav da den skulle opp på tralla i går... Er staurgamle senkefjærer av ukjent fabrikat.
    Sist endret av Tinnsoldaten; 06/10/12 kl 19:35
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  24. #22
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått alle plastdelene i hus. La på plastgrunning på dørhåndtakene og den nye frontfangeren i kveld. Fangerene blir lakkert slik som 97-98 modellene.
    Takvinga hadde en del bobler i lakken, så det tør jeg ikke å lakke over. Fyrte opp varmluftspistol og sparkelskje og skrapte rein hele vinga, så blir det litt småfiks på den før plastgrunning. Er sånn halvblaut plast i vinga, så bør kanskje ha noe tilsetning i lakken for å unngå at det sprekker...
    Får høre med han jeg handler maling av, blir nok ikke lakk før neste helg. Er en del arbeid for å få skjørtene og fronten klar.

    Skal prøve å få tatt noen bilder i morgen, glemte det i iveren i dag!
    Har forøvrig fått på turbogrill, ble en smule bedre en den flassete chromegreia som sto på!
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  25. #23
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Dratt båten på land idag, så da fikk jeg testa at gikk an å dra henger med vogna.



    Litt tøffere i trynet med ny grill...

    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  26. #24
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Har fått klargjort mesteparten av plastikken for lakkering nå. Gjenstår litt småsparkling av noe steinsprut på sideskjørtene, litt fyller her og der, og litt nedmatting. Håper å få lagt farge på det i helga, men det spørs om jeg rekker klarlakk også...

    Må få berømme Multilakk Haugesund for meget god service. Han har normalt bare fast åpningstid fredag fra 8-16, siden han er ute hos kunder mye av tiden. Sendte en melding på facebook for å høre om han er der i morgen ettermiddag, men han måtte hjem i 12-tida. Men det var ikke noe problem. Bare å sende en melding med lakkode, så skulle han blande opp og sette det på avtalt sted utenfor. Så kunne jeg bare stikke innom og betale i neste uke.

    Har bestemt meg for å lakkere bakskjermen og begge dørene på venstre side, i tillegg til høyre bakskjerm som var skadet. Er noe vanvittig med steinsprut der, og lakken er skrapt ned til grunninga under dørhåndtaket på førerdøra. Litt kjøpesenterbulker er det også. Får ta det litt på sikt, men handler inn lakk så jeg har nok til det også.

    Ellers rusler og går skuta. Lambdalampa har jeg ikke sett mer til etter at jeg nulla ut feilmeldingen. Men jeg mistenker at det lekker en eller annen plass, siden motoren kveles hvis den slippes ned på tomgang etter pådrag. Synes også det suser mistenkelig mye når jeg drar på med ladetrykk. Skal lage meg en "propp" og sette i innløpet på turboen, trykksette med ca. 1 bar, og sprute såpevann rundt omkring. Prøvde å spraye startgass rundt om, uten resultat.

    Har dessverre ikke noe bilder å by på i dag, men vi får se om det ikke dukker opp noe i løpet av helga...
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  27. Takk R-israelsen takket for denne posten
  28. #25
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Ble tøff med r-felger!!
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. 945 turbo 1994 14000kr
    By _emil_ in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 14/06/10, 00:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •