Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 23 av 23

Tråd: Valg av motor / topp B234/b230ft/b204t

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. sep. 2011
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard Valg av motor / topp B234/b230ft/b204t

    Hei

    Sitter her å vurderer å funderer for og i mot forskjellige motorvalg/oppgraderinger.

    Har per i dag en 940 med ft maskin. Har kjøpt meg en halvkomplett 16v topp som jeg da har liggende, samt yoshifab adapterplater og reimsett.

    Men har funnet på nettet en komplett bil en 91 modell 960 med b204turbo maskin. den ligger til ca. 16 lapper i utlandet (komplett bil med svart skinn innredning el seter ser helt orginal ut osv..)
    Dette ha jeg lest og forstått meg på at er en skjelden utgave av volvo motor.

    Noen som har noen formening her for og imot hva som er best med tanke på oppgraderinger..?
    Volvo 850 T5R
    Volvo 850 Turbo
    Volvo 854 Turbo
    Audi S6 4,2V8
    R33 Gts Skyline

  2. #2
    Registrerte brukere Volvo-Lars sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Er du ute etter masse effekt eller skal du bare ha 200hk?

    B204 toppen er ikke lik B234 toppen. Så ska du trimme og hærje så er en B234 topp og en FT blokk veien og begynne på.

    Hvis tanken din er og ha en "Daily driver" så er en B204FT motor en kul oppgradering. Ser mye tøffere ut med en 16V motor synes jeg.

  3. #3
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Syns du bør kjøpe deg den delebilen jeg da... Sett i det du vil ha, putt i b204t motoren.Godkjenn bilen med denne. å visst du vil ha mere effekt så putter du nedi b234+t. for bt ser nok ikke forskjell på b204 og b234

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. sep. 2011
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    hmm

    16v er definitivt tøffere en vanlig 8v. Og i mitt hode har du mer å gå på med en 16 topp en hva du har med en 8v topp. I allefall ser jeg for meg at det må mere penger til for å få en 8v topp til å produsere samme effekt som en moderat 16v topp.

    Bilen skal være en daily driver, så det hadde vert en fordel å fått godkjent ft motoren med 16v topp men det kan sikkert bli litt tricky med tanke på effekt.
    Har b234 motoren blitt solgt i Norge i turbo versjon?

    Hadde vert gøy med 300-400 hester. Har tenkt litt på sten parner stoker kit i samme slengen, men det blir kanskje å ta litt vel mye av.

    Jeg trodde jo at det var samme toppen på både 204 og 234, litt dumt at det ikke passer overens.
    Volvo 850 T5R
    Volvo 850 Turbo
    Volvo 854 Turbo
    Audi S6 4,2V8
    R33 Gts Skyline

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard Re: Valg av motor / topp B234/b230ft/b204t

    B234 kom vel aldri med turbo etter hva jeg vet. Blir nok vanskelig å få noe sånt godkjent, annet enn b204ft motoren.

    Du må tenke litt over hva du ønsker av effekt. Er du ute etter 250-300 hk kan du like gjerne kjøre 8v. Koster en del kroner å få sammen en 16v motor med turbo.

    Not sent using Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  6. #6
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Topp fra B204 og B234 passer da om hverandre. Det er størrelsen på ventilene som er forskjellig, og litt på arealet i kanalene.
    Som Turboole skriver, så funker det helt fint med 8V opptil 300Hk. Da ville jeg ikke vurdert 16V engang.
    Det er pga prisforskjellen. Skikkelig innsug, grenrør blir ei utfordring å få tak i til vettug pris.
    Du får en greit oppsatt 8V med datasprut til samme pris som en 16V Turbo med LH2.4 sprut.
    Himla store forskjellen er det ikke før du passerer ca 400Hk som mål.
    en 9 serie vrir seg uansett skjev ganske kjapt med den effekten, så du kan jo bruke litt tid og penger på å stive opp
    karosseriet litt også. For plutselig passer ikke dører og bagasjelokk så godt lenger

    Zeeker sin 8v Turbo budsjettmotor med Megasquirt sprut produserer mer enn nok power.

    Den ligger på ca 320 HK v/1.5 bar ladetrykk.
    Det tilsvarer en 16V med ca 1 bar ladetrykk.

    Har bygd sammen 16V motor tilpasset 240, og den kosta da nok innen den var komplett.
    innsug, grenrør, lagre, pakninger, registeradapter, Nedre registerdrev, reimhjul, ekstra kamdrev til midtaksel, fordelerlokk, kortet fordeler osv. Du er straks i ca 10-12000,- i deler bare for å få den startklar.
    + Turbo, chipper osv osv.
    Har du bakenden full av penger, kjør 16V Vil du ha greit resultat til lavere pris, kjør 8V
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. sep. 2011
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Topp fra B204 og B234 passer da om hverandre. Det er størrelsen på ventilene som er forskjellig, og litt på arealet i kanalene.
    Som Turboole skriver, så funker det helt fint med 8V opptil 300Hk. Da ville jeg ikke vurdert 16V engang.
    Det er pga prisforskjellen. Skikkelig innsug, grenrør blir ei utfordring å få tak i til vettug pris.
    Du får en greit oppsatt 8V med datasprut til samme pris som en 16V Turbo med LH2.4 sprut.
    Himla store forskjellen er det ikke før du passerer ca 400Hk som mål.
    en 9 serie vrir seg uansett skjev ganske kjapt med den effekten, så du kan jo bruke litt tid og penger på å stive opp

    karosseriet litt også. For plutselig passer ikke dører og bagasjelokk så godt lenger

    Zeeker sin 8v Turbo budsjettmotor med Megasquirt sprut produserer mer enn nok power.

    Den ligger på ca 320 HK v/1.5 bar ladetrykk.
    Det tilsvarer en 16V med ca 1 bar ladetrykk.

    Har bygd sammen 16V motor tilpasset 240, og den kosta da nok innen den var komplett.
    innsug, grenrør, lagre, pakninger, registeradapter, Nedre registerdrev, reimhjul, ekstra kamdrev til midtaksel, fordelerlokk, kortet fordeler osv. Du er straks i ca 10-12000,- i deler bare for å få den startklar.
    + Turbo, chipper osv osv.
    Har du bakenden full av penger, kjør 16V Vil du ha greit resultat til lavere pris, kjør 8V
    Hehe

    Evig optimist som jeg er har jeg selvfølgelig handla deler før jeg begynner å spørre viktige spørsmål.

    Dersom en skal ha masse effekt på en 8v topp må en vel uansett bruke et annet type grenrør en orginalt? det koster vel også noe penger?

    Jeg har allerede handla inn b234 topp, modifiserte ft stempler, yoshifab adapterplate på grenrør (så jeg kan bruke ft grenrør på 16 toppen), og yoshifab registersett, og noen chipper til lh 2.4 som jeg ble fortalt skulle yte ca 350 hester med de vanlige 300 oppsett delene til 8v topp.
    Mangler da 16v reimhjul på veiv, og så må jeg finne et innsug. Ellers skal det vel være mulig å få ting på gang.

    Har seff ikke bakenden full i penger og vet med smertelig erfaring at å bygge motor det er ikke billig. Men følte ikke at et greit oppsett med 16 topp kom til å koste meg sinnsyke mengder med penger.

    Hva for forsterkninger er det du mener er nødvendige for at karosseriet ikke skal begynne å flexe da?
    Volvo 850 T5R
    Volvo 850 Turbo
    Volvo 854 Turbo
    Audi S6 4,2V8
    R33 Gts Skyline

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sålenge delene finnes i "boden" og du tydeligvis har litt greie på motor så er det jo ingen sak.
    Det som stort sett er saken er at å få sammen en 16V motor som sagt koster noen kroner og det er liksom først når en tar
    ut en del effekt at det lønner seg å bytte topp. F.eks på en motor som jeg har stående angrer jeg på at jeg ikke skifta til 16V da
    toppen kom på nesten 15000kr i arbeid med ny kam.

    Vedr kaross, har du sedan eller stasjonsvogn?
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. sep. 2011
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Ja det meste av deler har jeg jo allerede handla så da blir det jo det enkleste sånn sett.

    Jeg har en 94 modell sedan.
    Volvo 850 T5R
    Volvo 850 Turbo
    Volvo 854 Turbo
    Audi S6 4,2V8
    R33 Gts Skyline

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Da er ikke stivheten i karosseriet noe stort problem, kommer langt med litt stag.
    Svakeste leddet er da bakstillinga, momentstaga med ramma kommer til å gi seg etter litt inspirert kjøring.
    Du kan da sette inn ett stag fra bakaxel.se eller forsterke den som er der.

    Hadde du derimot hatt stasjonsvogn, som jeg har, da kan du snakke om mykt karosseri der ingenting passer etter litt hard kjøring.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Det er bremset nærmere 500hk på org. manifold, så det går nok bra.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. sep. 2011
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Ok satser på karossen holder til den motoreffeffekten jeg skal ende opp på da :=)

    500 hester på orginal manifold, da skal der i allefall holde til mitt bruk, kanskje en må kjøre en del trykk for å klare masse effekt på et orginalt ft greinrør, men det får jeg bare ta som det kommer.
    Volvo 850 T5R
    Volvo 850 Turbo
    Volvo 854 Turbo
    Audi S6 4,2V8
    R33 Gts Skyline

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. sep. 2011
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Forresten noen som har erfaring med deler fra svenske sten parner? tenker da mest på stroker kitta som han selger.
    Volvo 850 T5R
    Volvo 850 Turbo
    Volvo 854 Turbo
    Audi S6 4,2V8
    R33 Gts Skyline

  14. #14
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    500Hk på orginal manifold var jo å ta i litt holder kanskje max 1 pull før den er like rød som ei tomat yoshifabadapteren til eksos er ikke akkurat flowvennlig, ved at den går fra oval til firkanta på en overgang som er 10 mm tjukk lade litt ekstra er ikke noe poeng da. Hjelper ikke å fore grisen om den ikke får drite Send på en PM til Tor24 om grenrør, så finner dere ut en løsning
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  15. #15
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    500Hk på orginal manifold var jo å ta i litt
    "Henrik_H" med den sølvfargede 242'en som kjørte på VCCN-trackdayen på Rudskogen har vel bremset rundt 500hk på portet originalmanifold.

  16. #16
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    461hk så jeg i et papir engang..
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  17. #17
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    "Henrik_H" med den sølvfargede 242'en som kjørte på VCCN-trackdayen på Rudskogen har vel bremset rundt 500hk på portet originalmanifold.
    På en 8V topp ja. På en 16V topp er det mer luft som vil inn og ut. og med ei 10mm adapterplate mellom topp og manifold som ikke har noen jevn overgang fra Oval til firkanta, så blir resultatet deretter. Det vil jo fungere for å få motoren til å gå, men helt sunt er det ikke

    f.eks
    en portet 531, 8V topp med 38mm eksos ventil fløder ca 145-150 CFM på eksossiden ved 10mm løft.

    en 262, 16V topp fløder 260 CFM på eksossiden ved 10mm løft. med standardventiler
    Det er ingen liten differanse.

    Da blir det sannsynligvis fryktelig mye varmere i grenrør enn når det sitter på en 8V som det i utgangspunktet er konstruert for
    Sist endret av Ola Moen; 25/08/12 kl 16:28
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  18. #18
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    På en 8V topp ja.
    Det er på 8V ja. Regnet med at "andersg" svarte på dette spørsmålet fra "Biggs":

    Sitat Opprinnelig postet av Biggs Vis post
    Dersom en skal ha masse effekt på en 8v topp må en vel uansett bruke et annet type grenrør en orginalt?
    Og at svaret ditt var rettet mot svaret til "andersg"

  19. #19
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Korrekt observert
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Godt noen følger med. Henrik_H bremsa 460-og noe på uporta 530 ved 2bar tror jeg det var (står i bildetråden fra Rudskogentreffet), året etter ble det gjort en god portejobb, så rundt 500 er "lovt". Den går fortsatt på 2bar på åttende året. Det er jo ganske rått.

    Men at det finnes mer flowvennlige design skal jeg ikke nekte for, ikke tro jeg er en forkjemper for originalmanifolden.

  21. #21
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Manifolden i seg sjøl er grei nok den Til 8V topper De brukte samme grenrøret på B21ETL motoren i Grp.A på 80 tallet.
    Der tok de ut alt fra 320-375HK på de motorene som ble brukt i løp. De kjørte med samme kam som Henrik H, men mindre motorvolum, og 405 topper fra Grottis HS. De ladet ikke så mye som 2 bar, men det ble da en representabel effekt likevel.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. sep. 2011
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    nå skal det jo sies at jeg overhodet ikke skal ha 500 hester i den motoren da men sikter mer på 250-300 hjulhester skal være an daglig kjører dette her så skal bare ta littegranne av enda
    en adapterplate gjør det billigere med tanke på at jeg slipper å kjøpe både nytt grenrør og kanskje ny turbo.
    Volvo 850 T5R
    Volvo 850 Turbo
    Volvo 854 Turbo
    Audi S6 4,2V8
    R33 Gts Skyline

  23. #23
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Jeg tenker nå som så at om målet ikke er å runde 300hk så hold deg til en 8v som er sammensatt med deler som funker sammen...det inkluderer IKKE oppskrifta på 300(kanskje 220..)hk oppsettet.

    Skal du over det begynner det å brenne i lommeboka okke som hva du velger, da kan du like greit gå for en 16V. 16v'n vil uansett få et mye bedre register av den enkle naturen at 16v'n fløder mye bedre og trenger mindre durasjon for samme fyllingen.

    Om ikke annet og du ikke absolutt må ha turbo vil jeg anbefale en sinna sugis... det er "litt" motorsomt å dra en 2,3L til 10000rpm+ og hente ut greit over 300hk... samt en sugis er lett å bygge om til å hive kompressor på, og da er det igrunn veldig få turbomaskiner som har sjangs, da transient respons blir til å få hjerneblødning av
    Sist endret av Njål Nilssen; 30/08/12 kl 20:29
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Lignende tråder

  1. b234 turbo eller b230ET med 16v topp??
    By surrehue87 in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 04/08/12, 19:03
  2. Sammensetting av b234 16v topp
    By gl740turbo in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 06/05/12, 21:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •