Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Nybygd B230FK. "Dunkelyd" som kun høres inni bilen. Med film. *LØST* :p

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard Nybygd B230FK. "Dunkelyd" som kun høres inni bilen. Med film. *LØST* :p

    Motoren har nye lager, nye stempler med ringer (beregnet for 16V+turbo), blokka er borra.
    I toppen er ventilene pussa med sugekopp og pasta, ellers er alt av "gummi" bytta. Klaring målt innenfor spec.
    Det sitter enkelmassesvinghjul kombinert med M90 på bilen, som jeg ikke trengte å justere noe på (mange må space utløserarmen).
    Alt står i en 90' mod 740 GLT.

    Motoren fungerer nesten som normalt. Lugger bittelitt under pådrag ved ca 2500rpm. Har ikke kjørt over 3000rpm enda. (Har ikke montert luftfilter heller, turbulent luft i LMM?)
    Denne ulyden som kun høres inni bilen følger turtallet, men er for svak til at jeg kan avgjøre om den er med over hele registeret. Lyden høres på filmen ved bruk av skikkelig headsett eller stereo. Virker som mobilen plukket den best opp når jeg "filmet" rundt dash.
    Merk: Når jeg filmer motorrommet, høres det kansje ut som motoren tikker litt. Dette er ikke tilfelle. Alt høres normalt ut på utsiden. (Skylder på mobil-mic)

    Den jager litt på tomgangen også. Holder på å stoppe, så henter den seg inn igjen. Jeg har ikke montert EGR, ellers skulle alt være som på delebilen

    http://www.youtube.com/watch?v=f8t-YArhq_s
    Sist endret av Feiltenning; 26/08/12 kl 18:46

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    IAC-problemer kanskje?
    Var lovlig lavt det tomgangsturtallet.
    "Dunkelyden" hørtes nesten ut til å være ledsaget av en "sugelyd" Falsk luft?

    I værste fall så har du en råde som ikke er helt up to date.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Syns det hørtes ut som ventil tikk jeg
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    har jo tenkt på råde og slikt, men får det ikke til å stemme siden lyden ikke høres annet enn inni bilen. Tenkte kansje det var noe muffens med M90 og enkelmasse-komboen siden jeg ikke har justert noe som helst. Men det skulle jo ikke dunke/kakkle da.

    Men falskluft er en mulighet med tanke på rar tomgang. Skal bytte alle vakuumslangene da disse var stygge, samt gå over det som er. Måtte jo modde innsugsrøret til turboen da filteret originalt havnet midt i
    ABS
    -enheten min (ombygd sugebil ). Det ble gjort rimelig fort å gæli, skal lage noe fint å permanent etterhvert.

    Men den lyden der skremmer meg veldig altså.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg byttet vakuumslangene og tomgangsregulatoren. Bilen fikk høyere og mer stabil tomgang. Men den er mer ustabil enn fadern sin chippa FK. Lurer på hvilke sensorer som har invirkning på tomgangen, for da kan jeg bytte dem.

    Angående ulyden blir jeg ikke noe klokere. Har prøvd å høre rundt med skrujern å synes kansje lyden kommer mest fra toppen. Kan lite ventilklaring lage slik lyd kansje?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Dunkelyden viste seg å være pulsering i fuelrøret som forplantet seg i chassiet. Min 90 mod 740 har solid rør opp til fuelrail. Da min bil hadde B234F originalt, så måtte jeg flytte litt på røret for at slangen skulle rekke fram til fuelrailen. Jeg ankret da røret fast over inntaket til varmeapparatet. Det originale festet er jo laget i gummi for å hindre denne lydforplantningen.

    Litt teit, men nå slipper jeg å plukke sund min nybygde motor hvertfall

Lignende tråder

  1. Trøbbel med bensintilførsel Volvo 760 - B230FK m/ "200hk oppsett"
    By volvo2før in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 26/08/12, 17:46
  2. Bilen bruker mye "krefter" på å skifte til langlys?
    By volvo2før in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 21/12/11, 07:14
  3. Diverse deler til alt som "holder" bilen oppe, framme, til en Volvo 960, 1955
    By Volvo_960_1995 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 5
    Siste post: 07/06/11, 20:12
  4. "dunke lyd" under bilen ved sving til venstre v70 r awd
    By cossykiller in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 21/01/11, 11:39
  5. Svar: 5
    Siste post: 25/07/10, 17:06

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •