Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 39 av 39

Tråd: Tørking av nyvaska bil

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    Etter å ha lest den første setningen til mr. 850 her så hadde ikke jeg hvert i tvil om hvem jeg skulle hørt på.

    Vi er alle forskjellige og har forskjellige syn på ting her. Å si at MF lager riper i lakk og i tillegg mene at MF er laget for å lage riper mener jeg er helt på jordet. Tror ikke du vet helt va du snakker om her.

    Viktig å huske på at ting utvikler seg hele tiden. Dette gjelder også bilpleie.


    (PS. No hard feeling's her. Bare deler min mening og erfaring)
    Beklager unge mann, men "helt på jordet" er jeg slettes ikke.
    Microfiber er fiber som "skjærer" møkka av overflatene de sitter på.
    Jeg har drevet vaskefirma i 15 år, så jeg har i tillegg til å være alminnelig interressert i produktene også dette man kan kalle proffesjonell kjennskap til de. At du misoppfatter det til å være at de er laget for å lage riper får man skrive på kontoen for kreativ lesning.
    Dersom du følger denne linken, så vil du litt ned på siden der se hvordan microfiber ser ut (i tverrsnitt) og du vil se at den i motsetning til bommullsfiberen den er sammenlignet med har flere skarpe kanter beregnet for å skrape av møkka av overflaten. Legg merke til at det i omtalen nevnes at microfiber gjerne benyttes for å fjerne voks av billakk, noe som neppe er en egenskap man streber etter å ha i et produkt ment å bruke på billakk?

    Men jo, jeg vet hva microfiber er.
    Jeg vet hva egenskapene til microfiber er.
    OG, jeg VET det er designet hundrevis, for ikke å si tusenvis av varianter på temaet, hvor mange av variantene ikke engang ER microfiber. Noe som faktisk gjør det vanskelig å egentlig diskutere hva det hele dreier seg om.
    Feil microfiber kan lett matte ned lakk, fjerne voks, ja, rett og slett ødelegge finishen man ønsker å oppnå.
    Hvis du mener det er feil å advare mot dette, så for all del.

    Og jeg gjentar: Dersom klutene det vises til faktisk fungerer uten å lage noen problemer på lakken, så for all del bruk de.
    Jeg har tilgode å finne noe feil på RENE pusseskinn som middel til å fjerne vann på lakk etter vask.
    Kun idioter benytter pusseskinn som er fulle av skitt og sand for å tørke bilen eller?


    (None taken, men som du skjønner så er det ikke uten erfaring man uttaler seg her heller

    Jeg deler også gjerne av min erfaring, og tar høyde for at ting utvikler seg ja.
    Sist endret av 850GLTsilver; 03/08/12 kl 15:34
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  2. #27
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Beklager unge mann, men "helt på jordet" er jeg slettes ikke.
    Microfiber er fiber som "skjærer" møkka av overflatene de sitter på.
    Jeg har drevet vaskefirma i 15 år, så jeg har i tillegg til å være alminnelig interressert i produktene også dette man kan kalle proffesjonell kjennskap til de. At du misoppfatter det til å være at de er laget for å lage riper får man skrive på kontoen for kreativ lesning.
    Dersom du følger denne linken, så vil du litt ned på siden der se hvordan microfiber ser ut (i tverrsnitt) og du vil se at den i motsetning til bommullsfiberen den er sammenlignet med har flere skarpe kanter beregnet for å skrape av møkka av overflaten. Legg merke til at det i omtalen nevnes at microfiber gjerne benyttes for å fjerne voks av billakk, noe som neppe er en egenskap man streber etter å ha i et produkt ment å bruke på billakk?

    Men jo, jeg vet hva microfiber er.
    Jeg vet hva egenskapene til microfiber er.
    OG, jeg VET det er designet hundrevis, for ikke å si tusenvis av varianter på temaet, hvor mange av variantene ikke engang ER microfiber. Noe som faktisk gjør det vanskelig å egentlig diskutere hva det hele dreier seg om.
    Feil microfiber kan lett matte ned lakk, fjerne voks, ja, rett og slett ødelegge finishen man ønsker å oppnå.
    Hvis du mener det er feil å advare mot dette, så for all del.

    Og jeg gjentar: Dersom klutene det vises til faktisk fungerer uten å lage noen problemer på lakken, så for all del bruk de.
    Jeg har tilgode å finne noe feil på RENE pusseskinn som middel til å fjerne vann på lakk etter vask.
    Kun idioter benytter pusseskinn som er fulle av skitt og sand for å tørke bilen eller?


    (None taken, men som du skjønner så er det ikke uten erfaring man uttaler seg her heller

    Jeg deler også gjerne av min erfaring, og tar høyde for at ting utvikler seg ja.
    Synes det er rart at klutene mine skal ha skjærende effekt når lakken ser slik ut etter jeg har tørket over lakken med kluten.





    Er lakken 100% ren, så får du ikke riper med skinnet nei. Ligger det noe igjen på lakken som ikke gikk vekk når du vasket som løsner ved tørking, så vil do dra dette bortover lakken og lage riper.

    Hva bruker du til å tørke av voks osv med?

  3. Takk Martin.S, Hassel, saabfaen takket for denne posten
  4. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Ekstra spennede å nevne at lakken Øyvind.G legger ut bilde av er originallakk på en 940 uten klarlakk som nærmer seg 800 000km.

  5. Takk saabfaen takket for denne posten
  6. #29
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Ekstra spennede å nevne at lakken Øyvind.G legger ut bilde av er originallakk på en 940 uten klarlakk som nærmer seg 800 000km.
    Det er klarlakk på den og bilen har gått ca. 705 000km
    Begynner du å bli susete Gundersen?
    Sist endret av Øyvind G; 03/08/12 kl 22:36

  7. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Feriemodus...
    Trodde 019 var tett svart uten klarlakk og The Sven sin gamle sedan var den sjeldne fargen med klarlakk. Kanskje den var metallic svart, husker ikke.
    705 000 er et beite det og!

  8. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Uansett, når det mykeste mikrofiberhåndklet jeg sitter her med i hånda blir anbefalt av produsenten å ripeteste ved å gnukke så hardt jeg bare faen kan på en cd-plate, så stoler jeg på at mikrofiber av god kvalitet laget spesifikt til bilpleie er mer effektivt enn et tynt, flatt pusseskinn på 25x25cm uten noe volum eller dybde til å suge vann. Hvor mange skinn går til å tørke en hel bil egentlig så den blir skjoldefri? Må være en god håndfull.

    EDIT: cd-plata har blitt gnudd på med (u)gjevne mellomrom siden jeg kjøpte klutene for 6mnd siden og er fortsatt ripefri. Fin test for å se om håndkleet fortsatt er fluffy nok.

  9. #32
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Uansett, når det mykeste mikrofiberhåndklet jeg sitter her med i hånda blir anbefalt av produsenten å ripeteste ved å gnukke så hardt jeg bare faen kan på en cd-plate, så stoler jeg på at mikrofiber av god kvalitet laget spesifikt til bilpleie er mer effektivt enn et tynt, flatt pusseskinn på 25x25cm uten noe volum eller dybde til å suge vann. Hvor mange skinn går til å tørke en hel bil egentlig så den blir skjoldefri? Må være en god håndfull.

    EDIT: cd-plata har blitt gnudd på med (u)gjevne mellomrom siden jeg kjøpte klutene for 6mnd siden og er fortsatt ripefri. Fin test for å se om håndkleet fortsatt er fluffy nok.
    Det som faktisk er fint med skinn er at det har en vanvittig god sugeevne og er veldig lett å vri opp. 1 Skinn holder i masse vis for de som vil bruke det.

    Selv bruker jeg (og anbefaler) 2 stk MF håndkler (som er beregnet til tørk av bil) når jeg tørker bilen min. Føler jeg kan anbefale og bruke dette når jeg har nesten ripefri bil selv om bilen har blitt vasket å tørket mange ganger etter lakk korrigeringen.

    Får du ikke riper på cd-platen, så riper den heller ikke på lakken. CD plate er mykere enn de fleste lakktyper, så dette er en grei måte å teste MF på hvis man er usikker.
    Sist endret av Øyvind G; 04/08/12 kl 09:58

  10. Takk apex_s2k takket for denne posten
  11. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    Synes det er rart at klutene mine skal ha skjærende effekt når lakken ser slik ut etter jeg har tørket over lakken med kluten.





    Er lakken 100% ren, så får du ikke riper med skinnet nei. Ligger det noe igjen på lakken som ikke gikk vekk når du vasket som løsner ved tørking, så vil do dra dette bortover lakken og lage riper.

    Hva bruker du til å tørke av voks osv med?
    Den skjærende effekten fungerer på den måten at du vil matte ned overflaten etter gjentatte behandlinger.
    Du fjerner også voks og andre ting som ligger på lakken for å beskytte den, noe som sikkert er en fordel dersom du skal etterbehandle lakken etter vask og tørk.

    Disse mykeste MF-klutene er vel neppe "ekte" MF, men det tar seg fint ut å kalle de det.

    For å fjerne voks og rester etter andre ting som er havnet på lakken, kan man gjerne benytte en litt "grov" microfiberklut. Der er de veldig bra.

    Men til å tørke av bilen etter vask, for deretter å ikke skulle gjøre annet enn å nyte resultatet: Pusseskinn.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  12. #34
    Registrerte brukere apex_s2k sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    405
    Antall takk

    Standard

    Pusseskinn er og blir fandens verk. Tror du trenger å ta noen timer inne på www.dcn.no , 850GLTsilver.

  13. #35
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av apex_s2k Vis post
    Pusseskinn er og blir fandens verk. Tror du trenger å ta noen timer inne på www.dcn.no , 850GLTsilver.
    Pusseskinn på ren bil er da ikke noe problem, er først når det kommer noe mellom pusseskinnet og lakken det ikke er så stas. Pusseskinn er også mye mer enn Turtle Wax sitt, Innotec sitt av waffle type er f.eks. helt kurrant, god absorberingsevne også.

  14. #36
    Registrerte brukere apex_s2k sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    405
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Pusseskinn på ren bil er da ikke noe problem, er først når det kommer noe mellom pusseskinnet og lakken det ikke er så stas. Pusseskinn er også mye mer enn Turtle Wax sitt, Innotec sitt av waffle type er f.eks. helt kurrant, god absorberingsevne også.
    Helt rent pusseskinn på helt ren bil er i og for seg ikke noe problem. Men pusseskinnet er sjelden helt rent. Og det er ikke bestandig bilen er helt gullende ren heller. Sitter veldig ofte ett eller annet i diverse kriker og kroker som er oversett, eller ikke har løsnet i vasken/forvasken. Og får du det i pusseskinnet, så kan det bli riper.
    Med et microfiber tørkehandkle eller lignende som ikke har så hard overflate som pusseskinnet, så har møkka et sted å gå annet enn å ligge mellom to "harde" flater og bli gnidd rundt. Og dermed er det mindre sannsynlighet for riper i lakken.
    Et tørkehandkle bør/skal vaskes hver gang etter bruk.
    Når vasket dere som sverger til pusseskinn dette rent i en vaskemaskin???

    Og tygg litt på navnet... Det heter PUSSEskinn. Klinger vel litt bedre med tørkehandkle når du tenker på at det skal i kontakt med lakken, gjør det ikke?? :P Man skal jo tørke, og ikke pusse.
    I rest my case.

  15. #37
    Registrerte brukere V50 D3 sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Indre Agder
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Har nå fått polert bilen..
    Brukte microfiber til å tørke bilen etter vask, og til å ta bort poleringen med.
    Brukte en annen microfiber klut til å fjerne sealeren med.

    Det er det beste jeg noen gang har prøvd,bilen ser ut som et speil

    Takker dere alle for gode råd her, og da spesielt Øyvind.G
    2005 V50 2,0D Titangrå Pearl metallic (455)

  16. Takk apex_s2k takket for denne posten
  17. #38
    Registrerte brukere Bassan sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    695
    Antall takk

    Standard

    Kvalitets microfiber håndkle er bedre enn pusseskinn unasset hvordan man viri og vrenger på det:-)

  18. Takk apex_s2k takket for denne posten
  19. #39
    Registrerte brukere V50 D3 sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Indre Agder
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bassan Vis post
    Kvalitets microfiber håndkle er bedre enn pusseskinn unasset hvordan man viri og vrenger på det:-)
    Helt enig, etter å ha prøvd det.

    No return..
    2005 V50 2,0D Titangrå Pearl metallic (455)

  20. Takk apex_s2k takket for denne posten
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •