Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: B20 Forgasserturbo, trenger tips og råd :)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2012
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Question B20 Forgasserturbo, trenger tips og råd :)

    Hei

    Har nettopp kjøpt min første volvo, en -71 142. Planen er å sveise rust, få den EU godkjent og ikke så mye mer en det i første omgang, men har fått litt inspirasjon fra forumet og jeg planlegger å bygge en en b20 med turbo, som skal bli satt inn etterhvert.
    Utgangspunktet mitt som fulgte med bilen er en b20 blokk som er borret opp til 2,1, 2 stk 40mm Dellorto DHLA forgassere og en steg 3 topp.
    Har også stempler og råder fra en b21 som skal passe i blokka, usikker på hvilken type b21 de er fra.
    Høres dette ut som noe som kan fungere?

    Siden dette er min første volvo så blir jeg nødt til å stille noen noob-ish spørsmål :P
    Er 40mm dellorto nogenlunde grei størrelse på 2,1l? Hva om jeg skaffer til veie en marine veiv, vil de evt. fortsatt henge med?
    Hva innebærer det at det er en "Steg 3" topp? Vil jeg nå en høyere effekt med en R-sport topp istedenfor den jeg har?
    Hvor mange hk er det mulig å få ut av dette oppsettet vis budsjettet blir holdt på et moderat nivå?

    Takker for svar
    - Ole

  2. #2
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    40mm delorto holder til 2,1 liter. men spørs hvordan effekt uttak en ønsker.
    Men til en steg 3 topp er det litt snaut mener nå jeg, men med overladning er saken litt anderledes. Gasserne er vel i utgangspunktet ikke trykktette.
    så de må enten trykktettes eller byttes til noen som er for turbo.

    B21 stempler med flat topp er vanlig å bruke i sugemotorer, men vil gi veldig høyt kompresesjonsforhold og egner seg lite til overlading.
    er den nedhulet i midten "squish" er de mer egnet.

    En steg 3 topp innebærer egentlig i dens orginale utforming at den skal ha 46/38,5 ventiler.
    en orginal R-sport topp er mye mildere en den. tilsvarer ca steg 1,5

    B20 har ikke noen "egen" marine veiv så det er ingen forskjell på B20 marine veiv og vanlig veiv.
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2012
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Er veldig usikker på effektuttaket, har vært morro å runda 200 men det blir som det blir.
    Hva må gjøres for å trykktette gasserne? evt hvilke gassere er trykktette?
    Er usikker på om stemplene har flat eller nedhulet topp. Vil det fungere å dreie dem ned hvis toppen er flat?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Dette er en god plan.
    Steg 3 topp er i utgangspunktet glimrende så bruk den.
    2 x dobble Dellorto 40 mm forgassere er helt perfekt.
    De originale B20 stemplene er dårligere enn B19 og B21 stemplene, men jeg har selv tatt ut langt over 200 hk på neddreide B20 stempler.

    Som alltid så er det kompresjonsforholdet, turbo og kam som avgjør hvor godt resultat du vil få.

    Hvis du dreier stemplene slik at du får 7,5 - 7,8:1 i kompresjonsforhold, velger en Volvo K-kam eller helst en KG-10 kam og en passelig turbo som Turbonetics T3trim60 eller T3Trimsuper60 så vil du passere 250 hk med god kjørbarhet og god respons.
    Sist endret av Batland; 05/08/13 kl 14:02

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2011
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Har muligens 4 stk b21et stempel til deg om du er intr....di har vell 7.5 i komp. Men da må du vel ha en b20 med 8 bolts veiv. Da kan du også med fordel bruk m-staker

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2012
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar
    Og takk for tilbudet om b21et stemplene, men skal skaffe meg en oversikt over hvilke deler jeg trenger før jeg kjøper noe

    Ang. toppen så mangler den ene innsugsventilen, tenkte derfor å overhale den. Hva trenger jeg for denne jobben?
    Hvilke mål trenger jeg for å regne ut kompresjonsforholdet?
    Ser at 8-bolts veiv er nevnt, hvilke forskjellige typer veiv'er er det å velge mellom?

    Legger ved et bilde stemplene jeg har liggende, noen som kan si meg om de kan brukes og hvilken motor de er fra?


  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hanole Vis post
    Takker for svar
    Hvilke mål trenger jeg for å regne ut kompresjonsforholdet?
    Ser at 8-bolts veiv er nevnt, hvilke forskjellige typer veiv'er er det å velge mellom?

    Legger ved et bilde stemplene jeg har liggende, noen som kan si meg om de kan brukes og hvilken motor de er fra?
    Værsågod.

    For å finne kompforhold må du væskemåle forbrenningskammeret i toppen og gropen i stempelet.

    Stemplene dine lyser TURBO lang vei, så hvis jeg skal driste med til å tippe så er det der de gode B19ET stemplene. Hvis sylindrene dine er fine så er det ingen grunn til å gjøre noe mer enn å hone dem, bytte stempelringer og kjøre såkalt "Classic" mineral motorolje de første 1500 km.
    Sist endret av Batland; 08/08/12 kl 11:38

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2012
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Hmm, får se om jeg får målt forbrenningskammeret i helgen.

    Jeg håper du tar feil ang. stemplene siden blokken min er borret opp til å passe b21 stempler :P
    Får ta å måle litt på stemplene og blokken også.
    Men har et mulig problem mtp. at det er relativt mye rust i sylindrene og jeg er redd for at det ikke er nok å hone dem...

  9. #9
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    92mm borring om det er std b21. Jeg tror nok det der er B21 Et stempler.
    Du BØR,! Ikke over 92,5 borring med overlading. Da får su fort tønneformede sylindere.

    Forskjellen på 8bolt og 6 bolt er at de senere som har 8 bolter. Har annen veiv å råder med 24mm krysspinner som er samme som i b21-23-19 og du kan bruke f.eks M-råder som tåler en god del mer. Jeg har fire stykk om du er interesert.
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hanole Vis post
    Hmm, får se om jeg får målt forbrenningskammeret i helgen.

    Jeg håper du tar feil ang. stemplene siden blokken min er borret opp til å passe b21 stempler :P
    Får ta å måle litt på stemplene og blokken også.
    Men har et mulig problem mtp. at det er relativt mye rust i sylindrene og jeg er redd for at det ikke er nok å hone dem...
    Hehe, my bad, B21ET da.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2012
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Fikk ikke målt forbrenningskammeret denne helga, får se på det neste helg.
    Men fikk målt stemplene med skyvelær, med en diameter på 92 så vil det vel si at de er standard b21et stempler.
    Målte gropen i stemplet til ca. 20 cc, men det er jo et nyttesløst mål så lenge jeg ikke vet hvor stort forbrenningskammeret er :P

    Mener å huske at rådene var 13mm tykke, hva er dimensjonen på M-råder?

    Ang. veiv så er det vel da ingen vits i å bruke en 6-bolts veiv? eller er det fordeler med den kontra 8-bolts?

    Bilde av den ene sylinderen, vet ikke om det er nok å hone men jeg synes det ser dårlig ut..

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Lenge siden jeg var borti B20 nå, men ett flatt stempel har 0 volum så når B21ET stempelet har 20 ccm så er det bare å legge det til.
    Med en lett planet topp og blokk for friske fine overflater og en tynn B20B/E? toppakning så blir kompresjonsforholdet akkurat passelig på en ikke-crossflow motor med støpejernstopp, turbo og pumpebensin.

    Dette med 9 og 13 mm er B230 greier og urelevant i dette tilfellet.

    Jeg ser ingen fordeler med å bytte veiv til 6 bolt.

    Grøss, ser ikke bra ut.
    Sist endret av Batland; 14/08/12 kl 15:53

  13. #13
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Hvis rådene dine er de som hører til stemplene, er det M-råder, og da må du bruke 8-bolts veiv. Du kjenner dem lett igjen ved at de er merket med en "M" i storenden, på lagerbukken. Det stemmer at de er 13 mm tjukke.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

Lignende tråder

  1. Trenger tips:)
    By Vegarno in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 24/04/12, 22:38
  2. Trenger tips:)
    By Vegarno in forum Avansert trimming
    Svar: 0
    Siste post: 24/04/12, 21:19
  3. Trenger tips til å freshe opp 940 stv !
    By Jørni in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 03/05/11, 19:28
  4. Fra ET Til FK! trenger tips
    By Jonas Turbo in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 40
    Siste post: 10/05/10, 14:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •