Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: alle nederste stempelringene er knekt på alle 4 cyl. -b20

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard alle nederste stempelringene er knekt på alle 4 cyl. -b20

    Hallo.

    Div info:
    B20-92mm. Boring.
    Ikkje sikker på kva stempel det er men muligens b21.

    Skifta stempelringer, og hona cylindrene for litt siden. Den begynte å ryke meir og meir, og såg ut som et oskevrak til slutt... Opna motorn ikveld, og alle nederste ringene på alle cylindrer eg knekt.
    Eg bestilte delene på folkrace-shop.se (sverige).

    Ting som eg trur kan vare feil, er feil ringer(kjøpte til b21)
    Eller muligens innkjøringa, da det var forgasserfeil og bilen gikk på 3-4000 på tomgang, og har heller ikkje kjørt rolig.

    Har bestilt nye ringer og ventiltetninger. Skal sjekke når eg får desse ringene korleis klaringa er når eg putter dei nedi cylinderen.

    Det store spørsmålet mitt er kvifor knekker stempelringene på ALLE 4? feil innkjøring, eller for stor dimensjon på ringen? Går det an å pusse litt av ringen om den er for stor?
    Kva skal klaringa vare?

    før eg skifta ringer for første gang så var det heller ikkje 100%like ringer. På de gamle så var det ikkje sånn "fjør" inni nederste stempelring. Og den eine av dei 2 øverste hadde ikkje eit "hakk" rundt ringen. På de nye ringene så er det "fjør" inni nederste ring, og det er eit hakk rundt den eine ringen som skal vare av de øverste. Kan det vare at det ikkje er b21stempel som sitter i nå?

    Lurer og på kvar den ringen som har dette "hakket" skal stå, er det opperst eller 2.opperst? Og regner med hakket skal peke nedover. Eg hadde denne ringen med hakket 2. Opperst.

    muligens litt vanskelig å forstå, spør om du lurer, treng svar fort, da bilen må starte igjen imårå, (regner med eg får deler imårå).

    Eg har og b21stempler liggende i ein motor som eg skal ta ut. Kan det vare smart å bruke b21stemplene, siden eg ikkje veit kva stempel som er i?

    Takker meget for svar

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    det er forskjellige funksjoner på de stempel ringene også. på scania v8 så er det to øvre til å tette rundt stempelhodet så ikke kompresjonen går ned i bunnpanna mens den nedre er til å skrape olja ned fra sylinderveggene. spesiellt på de med egen olje dyse som kjøler ned stempelhodet.

    har du ikke haynes bok som det står åssen stempel ringa skal stå?
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  3. #3
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    stempelringene må sansynligvis slipes til riktig klaring, noe rundt 0,50mm tom jeg ikke husker feil.. om det ikke blir gjort (og fabrikken ikke har gjort det) så blir ringene for trange når motoren blir varm. de kan bli så trange at de ødelegger både sylindervegger og stempel!
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo242 Vis post
    stempelringene må sansynligvis slipes til riktig klaring, noe rundt 0,50mm tom jeg ikke husker feil.. om det ikke blir gjort (og fabrikken ikke har gjort det) så blir ringene for trange når motoren blir varm. de kan bli så trange at de ødelegger både sylindervegger og stempel!
    fant ut kva som var feil

    veit ikkje om det er b21 stempel som står i b20 blokka....
    tok ut eit b21 stempel eg hadde liggende (trur iallfall de er b21, om ikkje b19?? )
    b21 stempelet er 0,3mm mindre i diameter.
    men det som gjorde at de nederste ringene var knekt på alle stempel var så enkelt at: sporet som olje-ringen ligg i, var 5mm på b20 stempelet. de ringene som eg satt på var 4mm. så dette har da slarka og knekt til slutt. skal sette på de gamle ringene å håpe på det beste. hont blokka på ny.
    dette er ikkje den beste løysningen men det haster.

    ikkje veit eg kvar eg skal få tak i nye slike ringer heller.

    men takekr for svar
    Sist endret av v0lv0 Aksar; 23/07/12 kl 23:01

Lignende tråder

  1. Oppsummering av alle nr på hjerner, lmm osv...
    By Sondre93 in forum Forslagskassen
    Svar: 6
    Siste post: 28/03/12, 19:23
  2. Kom alle 88-> 760 med takluke?
    By Christian in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 06/08/11, 10:29
  3. Lys i alle 3 nederste baklysene 240
    By smygen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 32
    Siste post: 25/04/11, 21:19
  4. God Jul til dere alle fra oss i VCCN!
    By Per Turbo in forum Informasjon fra administrator / styret
    Svar: 28
    Siste post: 25/12/10, 16:45
  5. Har alle 960 95+ forsterker?
    By olavxxx in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 3
    Siste post: 14/10/10, 20:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •