Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 28 av 28

Tråd: Mellomaksling skaper hodebry De Luxe....Volvo 960 1995 model.

  1. #26
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Soulair Vis post
    Det står respekt av at du holder på så mye og nekter å gi deg! Dette er vel et utbredt problem på
    AWD
    bilene også. Har selv uutholdelige virbasjoner rundt 100 km/t som forsterkes når bilen er tungt lasta. Kjenner også at det rister skikkelig i maks rattutslag og gir på, altså når viskosa låser inn fullt.

    Historien din minner mye om en bekjent av meg som hadde dette problemet med en SAAB 900. Vet at det er forhjulstrekker, men han har bytta dekk, felger, motorfester, girkassefester, opphengskuler, drivknuter, styreledd, styrestag, servo, clutch (bygde til og med om til hydraulisk...), svinghjul og til slutt overhala girkassa! Og det fortsatte å riste...! Der gjensto kun EN ting: Stikkakslingene. Han bytta begge og vibrasjonene ble helt borte!

    Jeg har sett gjennom trådene dine men finner ikke noe om du har sjekka stikkakslingene.. Har du sjekka/målt de? Tenker spesielt siden det rister uten mellomaksling...
    Takk, det står også respekt av mekanikeren som holder ut Heldigvis har Bilia, avdeling Bryne vist seg å høre på kunden (meg).

    Som skrevet tidligere så begynte dette skikkelig sommeren 2012. Den var / er alltid verst når bilen var "kald".

    En kjapp oppsumering er på sin plass.

    -Mellomaksling lager skiftet komplett. Med samme resultat. Altså ikke bedre.

    -Ny mellomaksling skiftet komplett. VO / Art nummer : 91 63 910, ble satt på. Det ristet som F1....Skal nok ikke passe til min bil, etter mye søkning. Den som er blitt erstattet heter 27 22 05-6. Service bulletin Avd 4, grupp 45, Nr 906. Dato November 1995.

    -Mellomakslingen ble delt, slikt at det var kun første "trinn" ifra girkassen som satt på. Ristet som F1....Da var motorfestene byttet. VO 35 36 2226. Girkasse oppheng VO 9434223.

    -Da "måtte" det ligge i girkassen (AW 30-40). Den ble flushet i 2009, av Transtec Bryne. La meg si det slikt, så var det en liten tanke ulyd etter det. Det er blitt gitt beskjed til Transtec om det.

    -Girkassen totalt overhalt / renovert. Transtec så ikke noe som "lyste" opp mot de. Men de så at akslingen var 90 Grader ute av vinklingen. Men alle vridninger er blitt testet ut.

    -Bilen ble ikke bedre, annet på girkassen. Men det var minimalt.

    -Kjente på CV-Knut / CV-Joint`en at den var noe "stiv" og det var / er verst når bilen er kald. Dette var på Mandagen den 03 Desember 2012. Den ble skifet hos Bilia. Noe forbedring. http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint Viser litt av funksjonene.

    -Så nesten alt er prøvd, dog har ingen utstyr for å sjekke vinkler / grader og så videre på mellomakslingen. Det forundrer meg !.

    -Jeg sjekket opp nummeret som står på mellomakslingen og det er VO 68 43 934, altså den originale som har stått på bilen og er rett. Sjekket med GKN om lageret, XBRG-S10 45 MM, riktig. Det eneste jeg ikke fant ut av var dette nummeret : 51.501-GKN. Det nummeret er støpenummer og er Volvo sitt. Altså "hemmelig" Snakket med 2-to hyggelige mennesker der på GKN. Utrolig oppegående og kjekke mennesker.

    Dette er jo ett verdensproblem for de av oss med bakhjulsdrift. Så google og andre søkemotorer ble brukt. Mange søkeord og så videre ble satt inn.

    Havnet til slutt hos BMW og Volvo Technical Service Bulletins, leste opp og ned på alt av info. For denne plagen skal jeg finne ut av.

    Som den sære kunden jeg er, så forlanger jeg i det minste at bilen ikke blir verre når en tar den inn på verksted, tvertimot. Men Bilia Bryne har nå holdt ut med meg og bilen, og ikke minst "min" mekaniker.

    Så kommer "bomben", etter å ha lest meg opp og ned så finner jeg noe som går igjen og igjen av info om mellomakslinger. Det er noe som heter så fint som BMW Service Manual. Volvo har jo sine Volvo Technical Service Bulletins, og der går det igjen.

    Etter å ha tatt med utskrift ifra BMW Service Manual, Artikkel 260. Driveshaft. Så prøvde vi det som stod der og bilen endret seg radikalt.

    Det hefte kan kjøpes, eller lånes. Men nå har jeg gitt dere hint, så skal vi se om dere ser den

    Og visst ikke, så legger jeg ut hva vi gjorde.

    Bilen skal kjøres og lyttes på, men den er nå 7 av 10 på scoren.

    Er egentlig på jakt etter ett verktøy for å måle vinkler og noe som måler "likheten" på framre del og bakre del av akslingen. Så noen på BMW som hadde laget ett slikt verktøy...Men den ligger i en av de mange hundre bokmerkene jeg har om denne problemstillingen.

    http://www.bmw2002faq.com/component/...0bc703f9b32bd/

    Her er verktøyet som BMW har.
    Sist endret av Volvo_960_1995; 06/12/12 kl 11:24 Begrunnelse: La til link om verktøy som BMW bruker
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  2. #27
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Interressant.. Så ved å justere akslinga med dette verktøyet ble vibrasjonene borte? Hvor mye måtte du justere? Tror sannelig jeg skal lage meg noe lignende og teste det ut
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  3. #28
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Soulair Vis post
    Interressant.. Så ved å justere akslinga med dette verktøyet ble vibrasjonene borte? Hvor mye måtte du justere? Tror sannelig jeg skal lage meg noe lignende og teste det ut
    Hei, jeg har ikke fått fatt i det verktøyet enda. Har ringt rund til diverse verksted får å høre. 1-ett verksted (BMW) sa de lånte det av Bilia (Forus), men....

    Vibrasjonen er der enda, men på en helt annen måte.

    Siden BMW eiere sliter med dette, så kan du se på / søke etter denne BMW Service Manual, Artikkel 260. Driveshaft. Så prøvde vi det som stod der og bilen endret seg radikalt.

    Visst du lager det så bestiller jeg
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Kraftig vibrering og varmgang høyre side bak. Volvo 960, 1995 Model.
    By Volvo_960_1995 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 28/06/12, 07:34
  2. S: 1971 Volvo 142 De Luxe restaureringsobjekt - lagt til bilder
    By Tinnsoldaten in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 21/02/12, 18:00
  3. ø.k. fremre del av mellomaksling/hele mellomaksling
    By ben24o in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 22/07/11, 19:55
  4. Volvo 142 De luxe - Prøvekjøring fra 1973
    By Sjakalen in forum Volvo i media
    Svar: 3
    Siste post: 25/11/10, 22:03

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •