Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 73

Tråd: turbohjelles bil og dens problemer [Nytt fra side 3]

  1. #26
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Byttet navn på tråden til noe mer passende, siden bilen trossalt er eu-godkjent. Problemene derimot vil ingen ende ta, og jeg fortsetter og lure i kjent stil.

    1. Har fått beskjed om at venstre forhjulslager må strammes litt. En ny bolt skal strammes med 100nm + 45grader. Mutteren (36mm) er allerede strammet godt til, og klarer rett og slett ikke dra den mer til. Må jeg da investere i ny mutter, og stramme opp 100nm+45 på nytt?

    2. Dette er vel egentlig ikke et spørsmål, men for å vise hvor satans uheldig (evt talentløs) jeg er. Da jeg skulle løse platen under mellomakslingen for å få byttet bakre simring på girkassen, klarte jeg jo såklart å knekke ene bolten. Jaja, ikke verdens undergang tenker du nok, og det gjorde jeg og. Borret den opp, og prøvde med biltema sitt skrueløsningssett, men ikke noe håp. Selve løsedriten fikk ikke feste i den brukne bolten. Kjøpte deretter et sett grisepikk (venstregjenget "skrue") på mekonomen, og gikk til verks. Tror du faen ikke driten knakk inne i bolten, og nå må den borres og. Innser nå at jeg skulle brukt en større grisepikk, men man lærer av sine feil. Dette er visst hardere stål enn normalt, så regner med å måtte bruke en god del timer kun på å borre den opp.

    Har visst noen spørsmål alikevel. Er der noen som har tips utenom det jeg styrer med på å få ut bolten, og hvordan er det å kjøre når platen henger på 3 av 4 bolter? Vil tro det ikke er godt for selve mellomakslingen hvis den får litt vibrasjoner av det. Lurer også på om noen har delenr eller type på disse boltene. Har vært på frydenbø og spurt, men verken de på delelager eller verksted fant ut av det (finner ikke den platen i vida heller).

    Bilder som alltid:

  2. #27
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Byttet navn på tråden til noe mer passende, siden bilen trossalt er eu-godkjent. Problemene derimot vil ingen ende ta, og jeg fortsetter og lure i kjent stil.

    1. Har fått beskjed om at venstre forhjulslager må strammes litt. En ny bolt skal strammes med 100nm + 45grader. Mutteren (36mm) er allerede strammet godt til, og klarer rett og slett ikke dra den mer til. Må jeg da investere i ny mutter, og stramme opp 100nm+45 på nytt?

    2. Dette er vel egentlig ikke et spørsmål, men for å vise hvor satans uheldig (evt talentløs) jeg er. Da jeg skulle løse platen under mellomakslingen for å få byttet bakre simring på girkassen, klarte jeg jo såklart å knekke ene bolten. Jaja, ikke verdens undergang tenker du nok, og det gjorde jeg og. Borret den opp, og prøvde med biltema sitt skrueløsningssett, men ikke noe håp. Selve løsedriten fikk ikke feste i den brukne bolten. Kjøpte deretter et sett grisepikk (venstregjenget "skrue") på mekonomen, og gikk til verks. Tror du faen ikke driten knakk inne i bolten, og nå må den borres og. Innser nå at jeg skulle brukt en større grisepikk, men man lærer av sine feil. Dette er visst hardere stål enn normalt, så regner med å måtte bruke en god del timer kun på å borre den opp.

    Har visst noen spørsmål alikevel. Er der noen som har tips utenom det jeg styrer med på å få ut bolten, og hvordan er det å kjøre når platen henger på 3 av 4 bolter? Vil tro det ikke er godt for selve mellomakslingen hvis den får litt vibrasjoner av det. Lurer også på om noen har delenr eller type på disse boltene. Har vært på frydenbø og spurt, men verken de på delelager eller verksted fant ut av det (finner ikke den platen i vida heller).

    Bilder som alltid:
    Bytt hjullager så er det i orden, selges komplett på biltema til overkommelig pris... Angående den knekte skruen hadde ikke jeg brydd meg, er jo 3 andre skruer som holder den på plass og er ikke så mye belastning nedover på den platen...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  3. Takk turbohjelle takket for denne posten
  4. #28
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Vedkommende som har bedt deg om å stramme hjullageret har sikkert trodd at det er konlager på 940, men det er det ikke.
    Konlager kan strammes, kompaktlager (som du har) må byttes.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  5. Takk turbohjelle takket for denne posten
  6. #29
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Hvor lenge går det da til det bør byttes? Skal kjøre bergen-kristiansand t\r til uka (avreise mandag), og kjedelig hvis lageret ryker før stavanger. Hvis det holder til jeg kommer hjem igjen hadde det vært det beste, da jeg rett og slett ikke har tid til så mye om dagen.

    Takker for 2 kjappe svar!

    Lurer også litt på hva som følger med biltema "settet". Er det kun selve lageret, eller følger bolten med også? Hvordan er det å bytte lageret? Av og på, eller må det en større operasjon til?

    http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilres...T-VOLVO-74922/
    Sist endret av turbohjelle; 17/07/12 kl 16:59

  7. #30
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Hvor lenge går det da til det bør byttes? Skal kjøre bergen-kristiansand t\r til uka (avreise mandag), og kjedelig hvis lageret ryker før stavanger. Hvis det holder til jeg kommer hjem igjen hadde det vært det beste, da jeg rett og slett ikke har tid til så mye om dagen.

    Takker for 2 kjappe svar!

    Lurer også litt på hva som følger med biltema "settet". Er det kun selve lageret, eller følger bolten med også? Hvordan er det å bytte lageret? Av og på, eller må det en større operasjon til?

    http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilres...T-VOLVO-74922/
    I biltema settet følger det med ny mutter og komplett nav med lager i.. Bare rett av med det gamle å spenne på det nye igjen, ed rett moment så er det ok...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  8. #31
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Ganske kurrant å bytte, men det krever at du har 36mm pipe, men det skjønte jeg det som at du hadde.
    Ta av hjulet, bremsekaliper, og bremseskive. Så kommer du rett på lageret. Det er lett å bytte.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  9. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Er der noen som har tips utenom det jeg styrer med på å få ut bolten, og hvordan er det å kjøre når platen henger på 3 av 4 bolter? Vil tro det ikke er godt for selve mellomakslingen hvis den får litt vibrasjoner av det.
    Om disse boltene går gjennom dørken og inn i blindmuttere på innsiden av bilen er det kanskje lettere å jobbe fra innsiden, siden du nå har et stk beinhardt emne midt i senter av skruen. Det fungerer som oftest å borre vekk så mye av skruen at det bare er å pelle ut restene.
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  10. #33
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Boltene går ikke inn i bilen desverre, så må tas underifra. Har vel gitt opp etter en god del borring i dag.

    Byttet begge hjullagrene nå, men ble litt ivrig å dro til litt ekstra når jeg skulle stramme den venstre bolten. Alt fra 5-20 grader mer. Kan det ha noe å gjøre med at når jeg var ute å kjørte hørte jeg en squeek (pipe) lyd når jeg kjørte, samt at høyre forhjul triller lettere enn venstre? Vet det også kan ha med bremsene å gjøre, da høyre forhjul egentlig alltid har trillet lettere så lenge jeg har hatt bilen. Prøvde også å framprovosere lyden ved å trille på dem manuelt, men til ingen nytte.

    Ny bolt og stramme på nytt kanskje?

    edit:
    Skal sies jeg ikke har kjørt mer enn noen få km.

    edit2:
    Greit å få med at lyden ikke er konstant, men kommer med mellomrom, og varer ca halvt sekund.
    Sist endret av turbohjelle; 18/07/12 kl 21:09

  11. #34
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Det jeg vel egentlig lurer på er om jeg kan løsne denne bolten litt, evt helt for å stramme på nytt, eller om jeg må til med ny bolt. Virker også som om "pipelyden" kommer av at eksosen vingler litt, uten at jeg skal si noe helt sikkert. Klarer ikke høre hvor lyden kommer fra. Syntes også jeg hørte en mild during på vei til\fra jobb, men klarer heller ikke å høre hvor den lyden kommer fra. Om det er lageret eller platen (med den knekte bolten) som durer mot karosseriet.

  12. #35
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Ny dag, nye problemfunn. "Klakkelyd" fra begge bakhjulene når de snurres. Tips?

  13. #36
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Ny dag, nye problemfunn. "Klakkelyd" fra begge bakhjulene når de snurres. Tips?
    ikke unormalt... hadde det på min og, kjørte i 2 år med det uten at det ble noe værre....
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  14. Takk turbohjelle takket for denne posten
  15. #37
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Fikk høre at det kunne være fjørene til brekket som kanskje kunne skape lyden. Må nesten åpne opp og se, ekstremt irriterende når man vet lyden er der. Igår var jeg vel uvitende.

  16. #38
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Fikk høre at det kunne være fjørene til brekket som kanskje kunne skape lyden. Må nesten åpne opp og se, ekstremt irriterende når man vet lyden er der. Igår var jeg vel uvitende.
    det er nok diffen som lager lydene, aldrig vært ute for sånn lyd pga håndbrekket..
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  17. #39
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Njaaa. Mener å huske at lyden kommer fra selve hjulet\navet.

  18. #40
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Njaaa. Mener å huske at lyden kommer fra selve hjulet\navet.
    Muligens litt slakk i et hjullager da.. Hører du lyden når du kjører bilen da?
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  19. #41
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Hører èn lyd iallefall. Høres som om noe ligger og flapper (klarer ikke helt beskrive det). .."flapp flapp flapp" omtrent som et pungtert dekk. Bilen sto på bukker kun foran noen noen få dager, med bakhjula nedpå. Kan det ha tatt knekken på noe?

  20. #42
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Da var man tilbake fra ferien. Lurer på om noen vet hva de to slangene som går fra innsuget en plass, ned til den svarte runde dingsen heter. Gjerne på engelsk, og hvis det finnes delenr på dem også hadde det vært helt fantastisk. Har lett rundt i vår kjære
    VIDA
    men finner dem ikke, og når man i tilleg ikke har navnet på dem blir det ikke enkelt. Fant et dårlig bilde på nett som jeg håper viser hva jeg er ute etter. Navnet på den svarte boksen kan også komme godt med, så kan jeg søke deretter.


  21. #43
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Det er et kullfilter som er der for å samle bensindamp, mest pga miljøet i og direkte rundt bilen.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  22. #44
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Hepps. Tilbake igjen, og kun noen få enkle spørsmål denne gangen. Fant forresten også ut at lyden som kommer når man snurrer bakhjulene er normal. Eller, det vil si at en make bil hadde samme lyden, dog litt lavere. Så spørsmålene:

    1. De to slangene som går fra innsuget til kullfilteret, er det bensinslanger eller vanlige vakumslanger? Mener det er bensinslanger, men greit hvis noen kan bekrefte det.
    2. Abs boksen i motorrommet lager en lyd hvis jeg snurrer på fremhjulene når bilen står på bukker, og motoren er i gang. Normalt?
    3. Når man skal skru opp trykket på wg, skrur man den inn eller ut da?

    Kan slenge med litt oppdateringer også.
    Siden det ikke gikk an å stramme hjullageret tok man likegodt og byttet det, på begge sider foran.




    Så var det denne satans bolten som knakk. Etter et tosifret antall med boring, og tosifret antall knekte og ødelagte bor kom man tilslutt igjennom. Fordi jeg måtte bore rundt, er det ingen som helst gjenger igjen, og da var det bare å fortsette.




    Fant på det jeg mener er en lur løsning for å feste platen, så dette ble det endelige resultatet. Mangler kun litt antirust rundt om kring. Dette er altså da en m8 bolt.


  23. #45
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    er bare vakum disse 2 slangene... det med lyden sa jeg vel var normalt, er nok diffen som lager lyden..
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  24. #46
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Jess, du sa så. Men kan vel aldri stole blindt på alt man leser på nettet, var greit å få dobbelsjekket det.

    edit: Siden jeg ikke var sikker på om vi mente samme lyd.
    Sist endret av turbohjelle; 07/08/12 kl 18:03

  25. #47
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Har en "during" i bilen, som kun kommer når turtallet er ca 2200. Spiller ingen rolle om det er 40 eller 100 jeg kjører i. Skal jeg beskrive lyden høres det ut som løst eksosanlegg, eller metall som slår mot metall. Kan det være katten? Burde lyden isåfall ikke komme så og si hele tiden? Eksosen henger skikkelig, og siden metallplaten til mellomakslingen er skrudd fast nå er den og utelukket. Nevnes igjen at lyden kun er når turtallet ligger på rundt 2200.

    edit:
    Kan vel ta med ting som går galt også. Tenkte å skru opp trykket en smule, og skulle hekte av den justerbare wastegaten. Som alltids, gikk ting ikke helt som planlagt, og 'tråden' som går igjennom var rustet såpass at den knakk med ca 1mm klaring på hver side. Akkurat nok til at jeg ikke klarer å trekke den ut, og ikke får jeg slått den igjennom heller pga plassmangel. Ser for meg jeg må av med hele snurboen for å klare det. Alle bilder er forresten tatt med en galaxy s2, og er forbauset over hvor god kvalitet det er på dem.



    Ellers kan jeg vel legge ved et bilde av hvordan bilen ser ut 'utenpå' for tiden, da det har blitt mye bilder under bilen.

    Sist endret av turbohjelle; 07/08/12 kl 18:05

  26. #48
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Legger dunking\knaking\knekking (klarer ikke helt forklare) når jeg svinger i sakte fart.

    Noen som ha en bil? :P

  27. #49
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Legger dunking\knaking\knekking (klarer ikke helt forklare) når jeg svinger i sakte fart.

    Noen som ha en bil? :P
    bærekuler eller dempertopper?? hadde noe during i bilen jeg og på rundt samme turtall som deg med litt belastning men gadd aldrig finne ut hva det var... sjekket etter slakk alle veier og slo meg til ro med at det mest sansynlig var resonans fra eksosen...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  28. Takk NHcomfort takket for denne posten
  29. #50
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som det kommer fra høyre side av bilen, under pasasjersetet en plass, så er vel noe eksosgreier ja. Får leve med det enn så lenge, til man må kjøpe ny kat iallefall.

    Har vært mye klaging å problemer i tråden, men kan komme med en liten gladnyhet også. For første gang siden i fjor sommer en gang har jeg fått den under 1 liter (bensin) på milen. Dette er da så og si kun kjøring til og fra jobb som er ca 2,5 mil, og en liten tur på butikken i ny og ne. En og annen forbikjøring har det trossalt vært, og måtte teste om bleedventilen jeg har lånt var sabil nok til at jeg vil vurdere kjøpe en selv. Om det har noe med å gjøre at jeg byttet slangene fra kullfilteret til innsuget vet jeg ikke, men det gjorde iallefall ikke vondt værre.

    Bilen lader forresten stabilt 0,9 med viking ecotrim chip. WG er stilt på 0,75 og bruker ventilen til å lure den opp til 0,9.

    Har også gått til innkjøp av et motordeksel\beskytter til under bilen, og møtte på dette når jeg skulle skru det på. Her har jeg eller tidligere eier visstnok kjørt i noe, har fått seg en skikkelig smell.


Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Bremsepedalen gikk i bånn hjelp
    By oissiv in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 2
    Siste post: 22/11/10, 17:25
  2. Clutchen gikk rett i gulvet...
    By PekaillVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 12/11/10, 18:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •