Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 73 av 73

Tråd: turbohjelles bil og dens problemer [Nytt fra side 3]

  1. #51
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Lengesiden jeg har skrevet noe nå, men er jo en stund siden det har vært problemer også.

    Når gradestokken nærmer seg 0 og mindre, smeller det ganske heftig fra venstre side foran i humper\dumper. Når det en skjelden gang er varmere i været merker jeg derimot ingen ting, bortsatt fra en lyd jeg vet er dårlig fjørbeinslager, som kommer når jeg svinger i sakte fart. Forslag?

    Mine egne mistanker går mot kulebolten, men greit med innspill.

  2. #52
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Blitt 10 grader varmere, og lyden har forsvunnet. En annen mer sannsynlig ting jeg har kommet fram til må være at det har kommet vann i demperen, og den fryser. Derav ingen demping og masse lyd.
    Sist endret av turbohjelle; 26/01/13 kl 19:09

  3. #53
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Tar en liten bump her jeg.

    Når jeg svinger ca 45 grader til hver av sidene i sakte fart, rister det i rattet. Venstresving er forsåvidt mye værre enn høyresving, der høyre såvidt merkes. Veldig åpen for forslag! Har ikke funnet slark i noen foringer.

    edit:
    Sakte fart vil da si så fort det lar seg kjøre med såpass utslag på rattet.

  4. #54
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Tar en liten bump her jeg.

    Når jeg svinger ca 45 grader til hver av sidene i sakte fart, rister det i rattet. Venstresving er forsåvidt mye værre enn høyresving, der høyre såvidt merkes. Veldig åpen for forslag! Har ikke funnet slark i noen foringer.

    edit:
    Sakte fart vil da si så fort det lar seg kjøre med såpass utslag på rattet.
    merker du noe til det ved normal kjøring..?? kan være dårlige bærekuler eller dempertopper..
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  5. Takk turbohjelle takket for denne posten
  6. #55
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Nei, gjør ikke det. Eller, nå kommer jeg sikkert til å gjøre det, siden jeg kommer til å kjenne etter, men gjorde det ikke før idag iallefall. Ristingen kom først ved venstresving, høyre er lagt til nå nylig.

  7. #56
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Bumper igjen.
    Ikke helt sikker på hva du mener med dempertopp? Skal også sies at idet man svinger til venstre kan det virke som om rattet blir litt tyngre et lite øyeblikk. Som det er en kneik den må over.

  8. #57
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Bumper igjen.
    Ikke helt sikker på hva du mener med dempertopp? Skal også sies at idet man svinger til venstre kan det virke som om rattet blir litt tyngre et lite øyeblikk. Som det er en kneik den må over.
    dempertoppen er den delen som er i toppen av støtdemperen, mellom karroseriet og støtdemperen.. kan sees fra motorrommet og det ligger svinlager i dempertoppen så vil tro det er problemet ditt..
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  9. Takk turbohjelle takket for denne posten
  10. #58
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Så hvis jeg har forstått det riktig er det denne som burde byttes først? <link-til-bcb> Evt samme greiene fra <biltema> ? Regner med svinlager betyr svinglager.

    Evt bytte bare lageret? <link-til-bcb>

    Takker for at du tar deg til til å svare, hjelper veldig på en stakkar

    Prøvde finne delen i vida, men det vil visst ikke starte i dag..
    Sist endret av turbohjelle; 21/03/13 kl 10:03

  11. Takk knetrom takket for denne posten
  12. #59
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Så hvis jeg har forstått det riktig er det denne som burde byttes først? <link-til-bcb> Evt samme greiene fra <biltema> ? Regner med svinlager betyr svinglager.

    Evt bytte bare lageret? <link-til-bcb>

    Takker for at du tar deg til til å svare, hjelper veldig på en stakkar

    Prøvde finne delen i vida, men det vil visst ikke starte i dag..
    ja det er riktig.. når du kjøper ny dempertopp følger det som oftest med nytt svinglager..
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  13. Takk turbohjelle takket for denne posten
  14. #60
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Da var fjørbeinslager og kulebolter byttet på begge sider, men ristingen i rattet er der enda. Next please?

  15. #61
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Problemet er løst, og det er faktisk så pinlig at jeg velger å ikke fortelle hva det var Kan hinte til at det hadde noe med servo og olje å gjøre.

    Som vanlig når man fikser et problem, så oppstår det et nytt. Denne gangen mistenker jeg det er dumpen som har tatt kveld. Når man lader turboen og slipper gassen, så dauer bilen når turtallet synker lavt nok. Det er også kommet en "hestelyd" fra luftfilteret\turboen, den pustegreien som folk med cosworth så gjerne ønsker seg, men jeg ikke vil ha.
    Hva er enkleste måten å løse problemet på? Ny dump? Isåfall fra hvor. Brukt\ny? Er det noe pakning jeg kan skifte istedet? Plug and play?

    Hvis man trenger litt mer info er det vanlig FK med orginal dump, 13c heter den vel om jeg ikke husker feil.

    Alle svar mottas som vanlig med et hjertens takk.

  16. Takk knetrom takket for denne posten
  17. #62
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.703
    Antall takk

    Standard

    Har org,dump til deg om den er gåen
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  18. Takk turbohjelle takket for denne posten
  19. #63
    Registrerte brukere gsmik sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Har brukt denne før:
    http://www.forgemotorsport.com/conte...oduct=FMMIEREC

    Litt dyr men funker bra

  20. Takk turbohjelle takket for denne posten
  21. #64
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Dumpen (avlastingsventil) byttet (takk til AnderD), og motoren går som ei klokke, både med og uten lading på turbo.

    Kommer noen lyder fra forstillingen en plass når jeg svinger. Dette skjer da egentlig kun når jeg svinger mens jeg rygger, høres ut som noen foringer som er på bærtur. Noen som har forslag til hvor jeg skal begynne? Tenkte å ta stabstag først, så leite meg fram. Har nettop byttet fjørbeinslager\tårn, kan jeg ha gjort noe feil der kanskje? Fulgte vida, men vet jo aldri om det er noe annet triks. Brukte ikke noe grease\fett noen steder, burde jeg ha gjort det?

    Lyden høres ut som gummi som vrenges\gnikkes mot noe. Klarer ikke helt pinpointe hvor den kommer fra, siden jeg ikke har hatt mulighet til å få noen til å stå i motorrommet enda.

    Tenkte også bytte ytre\indre endeledd, noen som har noen kjerringråd, eller går det veldig greit?

  22. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  23. #65
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Fortsatt problemer med "gummilyden" som kommer når jeg svinger, men kun når jeg rygger..
    Det som er byttet hittil er;
    Kulebolt
    Stabstag (kyllingbein)
    Fjørbeinslager

    Kan jeg ha gjort noe feil da jeg byttet fjørbeinslager? Er det noe som skal smøres? Lageret ble aldri åpnet da det var ferdigsmurt. Skal det smøres i skåla lageret ligger i? Er helt blank, så hjelp mottas med ærbødighet.

    edit:
    Når jeg tenker meg om har vel lyden vært der allerede før jeg byttet alle disse delene.
    Sist endret av turbohjelle; 29/04/13 kl 05:30

  24. #66
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Tar en liten bump i tilfelle noen som har litt peiling ikke har lest over.
    Klarer ikke pinpointe hvor lyden kommer fra, annet enn at det er en plass i styringen. Lyden er også kun når jeg rygger, eller svinger når jeg står i ro. Altså det virker som om lyden kommer når noe står i "spenn".

  25. #67
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Noen som har tips til å få av indre endeledd? Trodde det skulle være noe å skru på, men er visst bare en rund kule der den er skrudd i tannstangen. De nye har markerte hakk så jeg kan skru de på.

  26. #68
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Noen som har tips til å få av indre endeledd? Trodde det skulle være noe å skru på, men er visst bare en rund kule der den er skrudd i tannstangen. De nye har markerte hakk så jeg kan skru de på.
    Finn deg en stor tang
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

  27. Takk turbohjelle takket for denne posten
  28. #69
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Ikke værre nei. Takker for responsen!

  29. #70
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Sliter fortsatt med knirk fra ene fjørbeinet når jeg svinger. Har til nå byttet fjørbein + alt tilbehør oppi der, kyllingbein\stabstag, kulebolt og ytre endeledd. Når jeg setter stetoskop på høres lyden klart best når jeg setter det oppå demperen. Kommer kun når jeg svinger i lav fart, eller når bilen står stille.

  30. #71
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Nå er jeg bare generelt forvirret. Lyden kan også komme fra rattstammen\gjennomgangen et sted. Noen som har tips til hvor jeg kan begynne å lete? Problemet er at lyden kun kommer når det er press, altså når hjulene står på bakken, så når jeg hiver den opp for å feilsøke så får jeg ingenting å gå etter.

  31. #72
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Da har vi feilsøkt enda mer på bilen, tok etterhvert av det venstre framhjulet og kjente med hånden at vibrasjoner tilsvarende lyden kom fra venstre fjærbein når vi svingte hjulene (det blir jo stille når bilen jekkes opp). Tok av det høyre hjulet også, og det høyre fjærbeinet var helt stille.

    Så da ble det venstre fjærbeinet sluppet ned og styrestaget skrudd av, slik at vi fikk utelukket tannstaget (eller hva det heter) siden vibreringen fortsatt kjentes godt i fjærbeinet, og nesten ikke i fjæren. Har lyttet med stetoskop, og nå er det vanskelig å høre nøyaktig hvor lyden kommer fra. Men, det er 4 områder som beveger seg mot hverandre i fjærbein/demper så vidt jeg kan tenke meg til:
    1: Det øverste benet av demperen som beveger seg inni den nedre delen, den bevegelsen tror jeg vi hører som en bakgrunnslyd når vi roterer fjærlageret/skålen (eller support plate i vida) med fjærbenet hengende løst på siden, og har knirket i tillegg.
    2: Selve lageret, selv om det er ca nytt. Det lugget faktisk litt i lageret når vi inspiserte det, men bare på et eller to punkt og ikke så ofte som knirkelyden. Når vi beveger "support plate" mener jeg å kjenne et kulelagers bevegelse i tillegg til knirkelyden
    3: Metallringen/skiven inni gummien på nedsiden inni "support plate" mot konet på toppen av demperen. Der er det en kant som jeg er usikker på om er produsert slik, eller er slitt pga metall mot metall ved svinger.
    4: Metallhylsen inni gummiforingen i "support plate" mot toppen på demperen, rett under gjengene.

    Noen som har vært borti knirk i dette området? Det skal sies at det ikke er knirk som i lyse høye lyder, men som i når en gammel dør beveges sakte, og det kommer en hakkende knirkelyd, det er den samme type hakkelyd bilen har, men med mørke "dunk".

    Vet ikke om turboyeller har nevnt det, men knirkingen kan komme og gå litt. Da vi begynte å feilsøke hørte jeg etter feil lyd, for det vi hørte etter var ikke der.

    Tror dette bildet virker, det som heter Support plate i Vida er den blanke på toppen:
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  32. Takk turbohjelle takket for denne posten
  33. #73
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Ingen forslag? Vet det er mye lesning, men kun de siste postene (evt kun knetrom sin) som er relevant Kan utelukke fjørbeinslageret da det er nytt, igjen.
    Sist endret av turbohjelle; 18/08/13 kl 15:16

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Lignende tråder

  1. Bremsepedalen gikk i bånn hjelp
    By oissiv in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 2
    Siste post: 22/11/10, 17:25
  2. Clutchen gikk rett i gulvet...
    By PekaillVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 12/11/10, 18:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •