Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Hvilken olje skal jeg bruke?

  1. #1
    Registrerte brukere Martin M sin avatar
    Medlem siden
    14. okt. 2010
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard Hvilken olje skal jeg bruke?

    Hei,

    Kjøpte en 855 i oktober 2010. I fjor sommer byttet jeg olje og hørte på volvo forhandler hvilken olje jeg burde bruke. Der fikk jeg bedskjed om å bruke helsynt 5W-40. Dette har jeg kjørt med siden da (Mobile1 3000) og nå skal jeg bytte igjen. Men i vinter har jeg vært plaget med kondens i oljen noe som jeg ikke liker og derfor lurte jeg på om det vil være bedre å bytte til delsynt 10W-40? Bilen har snart rundet 289 000;p

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Disse motorene trives best med fullsyntolje.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Fortsett på 5w40. Kondens kommer på sisse bilene hvis du kjører små korte turer. Bare å ta en lang tur så forsvinner det
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Innlegg
    104
    Antall takk

    Standard

    alle sier at man ska bruke 5-40..... men...... jeg har hatt noen biler og prøvd en del typer oljer..... og hver bidige gang så må jeg bøye meg i støvet for valvoline 10-40 semi syntetisk. 5-40 får bare motoren til og tikke og dette har skjedd da x antall ganger og vær gang jeg bytter da om til valvoline 10-40 så synger motoren nydelig musikk.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Tikkingen kan tyde på noe lavt oljetrykk.
    Ikke så lavt at oljelampa tennes, men likevel.
    Det kan også være at klaringen mellom ventiltrykkerne og toppen er blitt noe stor. Dette er også en "trykktyv".

    Når så dette er sagt, så har det i grunnen alltiv vært slik at eldre motorer gjerne vil ha en litt tykkere olje,
    så jeg størrer Bjarnes anbefaling om 10W40.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Skal ikke si noe imot silver for dette er helt riktig men min 855 med 2.5 10v sugis med over 320000 på telleren går på 5w40 og tikker ikke i det hele tatt går kjempefint uten oljeforbruk også så det spiller nok en rolle hvilken type olje du har hatt tidligere. Går du til fullsynt fra mineral eller delsyntetisk så er sjansen stor for å få tikking. Disse motorene er jo egentlig laga for fullsynt olje og dermed også dimensjonert slik i oljekanaler
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Er slik vet du Erlend.
    Noen motorer har gått lengre enn andre, og noen har fått dårligere stell enn andre.
    Jeg har en som har passert 550000Km, og den liker litt tykkere olje.
    10Vn min som "bare" har gått 330000 tikker ikke i det hele tatt, og den har for tiden 0W40 olje.

    Syntet/delsyntet/mineral er en stadig pågående diskusjon over det hele.
    Ja, disse hvitmotorene er i utgangspunktet tenkt å gå på syntetisk.
    Men det betyr ikke noe særlig annet enn at de fungerer greit på delsynt også.
    Kan nevne at 550000-motoren for tiden går på mineral. Nær traktorolje.
    Skyldes at jeg sannsylingvis har 3-4mm gap i et par av sylinderne. Ryker friskt når jeg gir på litt for å si det mildt.
    Agent 007 og Blodstrupmoen var aldri i stand til å lage så mye røyk bak sine biler.

    MEN "Emil" skal få "ny" motor i sommer. Skynder meg langsomt, da jeg VIL gjøre alt helt riktig med den "nye" motoren.
    Så her er det nitidig arbeide med å få på plass korrekte lagre og smådeler som godt kan få full avløsning.
    Skal bli godt å sette den på plass litt utpå sensommeren og la de vel 190 hestene få leke seg litt igjen.
    Og når man først holder på med slikt, så er det mye rart som blir pusset rent og lakkert før det skal på plass igjen.
    Ikke minst så er tanken å beskytte blokka mot saltsmørja Vegvesenet har for vane å spre på veiene våre.
    Er en rent HHHHHH på enkelte ting der nede i motorrommet.
    Men slik blir det med en halv million kilometer på østlandsveier som saltes. :(
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  8. #8
    Registrerte brukere Martin M sin avatar
    Medlem siden
    14. okt. 2010
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar!
    Kommer nok til å prøve enten valvoline eller castrol delsynt 10W-40. Fikk litt tikking fra motoren etter at jeg gikk over på helsynt.. Men motoren går godt den enda den snart runder 290 000km. Er en 2,5 10 ventiler med 20V motorstyring;p

  9. #9
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Valvoline Maxlife 10w40 - delsyntetisk. VIDUNDEROLJE!!

    Gugga på peilepinnen skyldes nok kondens. Kan også forekomme / ikke forsvinne hvis pakningen på peilepinnen er gåen.
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  10. Takk Bjarne Fjellhøy takket for denne posten
  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Flink du silver alt slites til med tid som du sier ville bare påpeke dette som du skriver du får gi meg en pling hvis du trenger billige deler fra meg så kan alltids en good rabatt bli gitt vettu jobber på mekonomen
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Til trådstarter, har du kondens på peilepinnen så kan det være lurt å sjekke veivhusventilasjonen, om denne ikke fungerer optimalt unslipper ikke blowby-gasser fra ventiltetningene veivhuset, og vanndamp kondenserer lett på steder som peilepinne. Hadde selv dette problemet etter mye småkjøring til og fra kontoret, som kun var 1 km, og etter at jeg renska veivhusventilasjonen, uten å bytte olje, forsvant kondens og snerk i olje etter en liten kjøretur. Kjører man småturer går volvos dårlig designede veivhusvent fort tett, og man trenger ikke å vente til peilepinnen fyker ut.

    Skjønner ikke hvorfor folk skal bruke mineralsk eller delsyntet når biltema forsyner oss med billig helsyntet. Helsyntetisk olje har bedre oljefilm, og meg bekjent mer "rengjørings-additiver", og jeg ville aldri brukt noe annet for å forlenge livet på motoren.

    Nilsebu, delsyntet blir aldri så vidunderlig som helsyntet, selv om det står en fancy etikett på kanna Min LPG-konverterte 855 nærmer seg med stormskritt 300k, og maler som en katt, og fores utelukkende med biltemas 5w-40 helsynt. Det skal bli interessant å se hvor langt denne motoren kommer til å gå.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Du må for all del unngå den møkka biltema selger. JA, jeg veit det er samme olje som statoil sin, det gjør den heller ikke god! Biltema olja mister mye kjappere egenskapene sine og kokser igjen hele motoren. Du skal se hva dårlige helsynt oljer gjør mot motorene.. Selvfølgelig, kjører du en gammel sliten bil som bruker litt så må du gjerne bruke biltema, men skal du ta vare på bilen så kjøper du kvalitet! Som castrol, valvoline osv. Det som utgjør prisforskjellene på oljene som selges er tilsetningsstoffene og hvor lenge den klarer på egenskapene sine.
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Jeg velger å tro at en høyt ACEA og API klasset olje har blitt skikkelig testet. Min teori er at Castrol og Valvoline er merkevarer. Og det koster penger å utvikle og opprettholde merkevarers gode navn og rykte, det er dette vi som sluttforbrukere betaler for, ikke nødvendigvis økt kvalitet.

    For å understreke mitt poeng, kan man jo lese litt om FRAMs oljefiltre på nettet.

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    har selv sett hvor fort biltema olje mister egenskapen sin, har blitt brukt på bilcross bilen, men har måttet sjiftet etter hvert stevne pga den blir mesten som vann, har bejunnt og bruke castrol olje nå og har kjørt 5 stevner uten og sjifte olje for den er fortsat like blank mesten og har fortsat ikke blitt noe tynnere;-)

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    nemlig. motoren min var nesten koksa igjen av den dritt biltema olja, du kan ikke kjenne igjen motoren min før og etter.. nå går den som katt som maler mot ett raskverk av ventiler som støya og bråkte noe infernalsk tidligere... du ser også hvor bra olja er når den blir presset ved f.eks som folkvord skriver..

    de godkjenningene kan alle få på oljene, det er bare for at de skal gå til de og bilene og ha de riktige godkjenningene. det er akkurat det samme med mye av det drittet vi kjøper fra asia, mye av det er godkjent med alt riktige merkinger osv. men det er fortsatt crap.. du kan lage deg din egen teori, men jeg velger å holde meg til de fakta jeg vet stemmer, da jeg faktisk jobber innen bilrekvisita og bilverksted... hvorfor bruke FRAM når du kan bruke Mahle filter? står i utrolig mange biler originalt, er billigere enn FRAM og like gode eller bedre + at det er mange flere bilrekvisita butikker som bruker Mahle..
    Det er nettopp tilsetningsstoffene i en olje som gjør en god olje til en god olje og vice versa... jeg har sett banebiler som har kjørt en god racing olje fra castrol som skummer under harde påkjenninger, og etter bytte til royal purple ( selges kun i statene, og enkelte steder her i norge) forsvant skummingen..
    Jeg har også en kamerat som kjører bilcross og han brukte biltema olje 1 gang.. etter det så velger han faktisk å bruke litt dyrere og bedre olje... så folk som tror de sparer penger på å kjøpe en billig olje til bilen skaffer seg bare en ekstra kostnad..
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Jeg skjønner at dere har motforestillinger. Men brukte dere olje av samme viskositet når dere sammenlikner før og etter biltema oljen?

    Selv om en olje oppleves som tynn på peilepinne eller ved avtapping, sier dette egentlig noe om hvor god smørefilmen er? Noen mener jo fortsatt at syntetiske oljer er så tynne at de umulig kan smøre, og fortsatt tror mange at helsyntet er skadelig på gamle motorer og fører til lekkasje.

    Vi er vanedyr, og det er sterke følelser knyttet til oljer og filtre. Det er nesten som å diskutere Pepsi og Cola. Motoren min stortrives åpenbart på biltema olje og originalfilter.

    Grunnen til at jeg nevnte Fram filter, er fordi de har fått mye dårlig kritikk grunnet elendig byggekvalitet, men firmaet har et solid merkenavn og reklamerer mye, og med dette har de fortsatt en stor kundebase.

  18. #17
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Jeg brukte Biltema sin olje på en 245 jeg hadde, etter halvannet år og ca 270000km på telleren så føk peilepinnen i panseret og hele motoren gikk i stå helt plutselig uten forvarsel. Regner med at veivhusventilasjonen var rimelig tett, gadd aldri å åpne motoren for å sjekke. Om det var oljen sin feil vet jeg heller ikke, men jeg har min teori om det.

    Hadde senere en BMW 528i som hadde gått 220 000 på Castrol TXT når jeg kjøpte den, fortsatte med Castrol TXT på bilen i nesten 9 år. Den motoren rundet en halv mill på telleren med konstant hardkjøring daglig. Dvs regelmessig på turtallsperra og på nær toppfart som det gikk an så fort ei rettstrekke bydde seg fram, at jeg fortsatt lever i dag er et under men en helt annen historie.. Det som til slutt tok livet av motoren var dårlig kjøleveske kombinert med altfor lav tomgang, dvs 32 kuldegrader og en drøy halvtime med frossen motor og null oljetrykk. Bilen hadde stått hele natta ute, jeg løp bare ut og startet den opp og sprang fort inn igjen for å la den gå seg varm.. Etter en god halvtime reagerte jeg på bankelyder fra motoren.. :/

    Da hadde den kokt seg rimelig tom for kjøleveske og sto der og kaklet med oljelampa på, fikk opp litt turtall og oljelampa slukna. Brukte bilen i 3 uker til og fra jobb etterpå før jeg ga motoren siste nådestøtet med ei hard nedgiring og bånn gass. Men den var jaggu seiglivet, det skal den ha..

    Faktisk så seiglivet at jeg tok meg helt hjem de siste 4 milene etter at jeg hadde gitt den nådestøtet også, da hørtes det ut som noen slo med en hammer mot en ambolt når jeg kom kjørende. Det var ekko mellom husveggene langs veien, og når jeg endelig sto hjemme på gårdsplassen så måtte jeg holde over halv pedal bare for å holde motoren i gang. Når jeg slapp gassen så var det siste gangen jeg hørte den motoren synge..
    Sist endret av TheStig; 17/06/12 kl 23:13

Lignende tråder

  1. Svar: 6
    Siste post: 29/11/11, 21:32
  2. hvor mange nm skal det strammes? hvilken olje?
    By Bjørnstad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/10/11, 18:48
  3. Oljeskift automatkasse. Hvilken olje skal jeg kjøpe?
    By martho in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 06/07/11, 16:57
  4. Svar: 2
    Siste post: 18/05/11, 21:06
  5. Hvilken olje skal man bruke?
    By coche in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 22/02/11, 15:02

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •