Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  105
Side 2 av 48 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 1176

Tråd: samaron/Frank sin '86 740 Turbo - originalprosjekt/oppussing

  1. #26
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Fikk montert vannpumpen i går! Viste seg denne ikke helt passet, så vennen min borret opp hullene på vannpumpen slik jeg fikk i skruene. Ingen vannlekkasjer lenger, og de nye slangene er helt fantastiske!
    På mandag skal bakakslingen av og sendes til overhaling. Tror jeg sender mellomakslingen i samme slengen for å få den dobbelsjekket. Er en del vibrasjoner under kjøring. Er noe som klirrer inne i selve mellomakslingen, kan hende dette forårsaker ubalanse, men er ikke sikker.

    Er et par andre ting jeg lurer på om noen kanskje har tips til.

    Som dere ser på bildet under så har taktrekket løsnet litt i hjørnene bak. Er det noen remedier for å få fikset dette?


    La også merke til at emblemet har løsnet litt. Hva er dette limt fast med, og må jeg ta av hele emblemet for å få det limt fast igjen?
    Sist endret av samaron; 10/06/12 kl 14:37

  2. #27
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Nå er bakakslingen skrudd av bilen! Gjorde dette i går, med god hjelp på slutten av min gode venn. Dessverre var den ene bolten til støtdemperen på høyre side rustet fast i selve støtdemperen, så var på Bilia i dag å bestilte to nye dempere. Bytter bare begge to med det samme jeg er i gang. Nå kan også prosessen med bytte av foringer komme i gang, blir nok en liten "drittjobb", men forhåpentligvis verdt bryet til slutt!

    Her er bakakslingen av. Satte på et par stålfelger for å unngå å brekke bremseskjoldene.


    Her er mellomakslingen. Denne blir også levert inn for overhaling/balansering. Det er ubalanse i den og det er en løs bit i den korte delen. Den løse biten er en rund plate på ca samme diameter som røret innvendig. Antagelig en "blindplugg" som har løsnet. Får den ikke ut ved å riste siden den er større enn hullene.


    Til slutt et foreløpig bilde av undersiden.


    Beklager de dårlige bildene. Hadde bare for hånd min mobiltelefon som dessverre ikke gir verdens beste kvalitet lenger. Håper det duger!
    Sist endret av samaron; 12/06/12 kl 23:00

  3. #28
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Denne må absolutt følges
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  4. #29
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har nettopp levert bak og mellomaksling til Bilia for overhaling. Jeg ble fortalt at hvis mellomakslingen må balanseres på nytt, så er dette ikke mulig lenger. Var et firma i Oslo som gjorde dette før, men var ikke sikkert det eksisterer lenger. Forslaget til Bilia var da at jeg kjøper en brukt fra sverige. Noen som vet hvor jeg kan gjøre dette, eventuelt hva det koster? Bilia skulle prøve å få den fikset, men må kjøpe brukt hvis dette ikke er mulig lenger.

  5. #30
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har i dag byttet alle foringene bak! I morgen begynner jeg på foringene fremme.



    Har også fått byttet demperene bak!



    I løpet av neste uke blir nok bakakslingen og mellomakslingen klar, så blir spennende å prøvekjøre bilen med alle de nye foringene! Så at et par foringer var veldig dårlige også, så satser på bilen er fast og god nå.

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    ser bra ut dette blir nok å merke en klar forskjell med nye foringer ja
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  7. #32
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Håper det. Alle foringene er laget av polyuretan, så skal være litt sterkere enn vanlige foringer.

    Fikk ikke tid til å ta foringene fremme i dag, men skal få tatt det i løpet av neste uke en gang.

  8. #33
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har nå demontert for å bytte foringene fremme. Ødela begge "kyllingklubbene" til stabilisatorstaget, så må kjøpe nye der. Mutteren var rustet fast, så det brakk tvert av dessverre. Ser også ut til at jeg må kjøpe nye bærekuler. Jeg klarer ikke å få av den armen som er presset inn på den. Verktøyet som er til å få presset den av har ikke stort nok gap, så må nok kappe litt med vinkelsliperen for å komme til. "Kyllingklubbene" og bærekulene er vel ikke så spesielt dyre deler heller vil jeg tro.

  9. #34
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Var i dag på Bilia å hentet meg noen flere deler! Blant annet et splitter nytt monteringssett til spoileren bak! Utrolig at det fortsatt er mulig å få tak i nye deler til denne bilen, spesielt til ekstrautstyr som det! Settet inneholdt nye sylindere til bagasjelokket, dobbelsidig tape og festeanordningene for å klemme fast vingen. Fikk også splitter nytt slepekrok-deksel til spoileren fremme også. Riktig nok ikke i bilens farge, men det er bare en bagatell.

  10. #35
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.575
    Antall takk

    Standard

    Tidsriktige skilt må du nok desverre vente med til 2016 før du får utlevert pga bilens alder. Flott prosjekt, men hadde ikke vært feil med original styling hvis dette kunne skaffes. Det er jo tidsriktig også. Om Volvo kan skaffe sportsfjærene til bilen fremdeles ville jeg hatt disse for å unngå båtfølelsen, men alt dette er ditt valg. Viktigste er at noen velger å renovere en kommende klassiker!
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    sportsfjærene er enda og få tak i eller var vertfal det for 3mnd siden , om det det er det nå vet jeg ikke.
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  12. #37
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Disse sportsfjærene, det blir da et originalt senkesett til bilen? Hvor mye er det snakk om? Liker høyden på bilen i forhold til fartshumpene, men er klart en frisk båtfølese ved kjøring i svinger, hehe.

    Av styling vil jeg nok bare ha vingen. Liker egentlig litt bedre hvordan bilen ser ut uten faktisk. Jeg kan alltids skaffe det gjenværende å ha det liggende, for tenkte å skaffe et lite "reservelager" for fremtiden. Eksisterer det sånne "laksetrapper" til disse bilene, eller er 740 litt etter den tiden? Vil uansett se for meg at det vil se ganske snedig ut med laksetrapp på denne bilen!

    Angående skiltene. Jeg skal jo ikke akuratt ha et "veterannummer", da må det jo gå an å få slike skilter? Er jo tonnevis med folk som enda har slike skilter på bilene sine, inkludert meg som har det på Skodaen min. I så fall får jeg bestille nye aluminiumsskilt og kappe dem litt, jeg blir gal av "EU delen" på skiltet! Plastikken er også noe dritt, sprekker jo bare. Spesielt på vinteren sprekker dem.
    Sist endret av samaron; 19/06/12 kl 22:56

  13. #38
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Disse sportsfjærene, det blir da et originalt senkesett til bilen? Hvor mye er det snakk om? Liker høyden på bilen i forhold til fartshumpene, men er klart en frisk båtfølese ved kjøring i svinger, hehe.

    Av styling vil jeg nok bare ha vingen. Liker egentlig litt bedre hvordan bilen ser ut uten faktisk. Jeg kan alltids skaffe det gjenværende å ha det liggende, for tenkte å skaffe et lite "reservelager" for fremtiden. Eksisterer det sånne "laksetrapper" til disse bilene, eller er 740 litt etter den tiden? Vil uansett se for meg at det vil se ganske snedig ut med laksetrapp på denne bilen!

    Angående skiltene. Jeg skal jo ikke akuratt ha et "veterannummer", da må det jo gå an å få slike skilter? Er jo tonnevis med folk som enda har slike skilter på bilene sine, inkludert meg som har det på Skodaen min. I så fall får jeg bestille nye aluminiumsskilt og kappe dem litt, jeg blir gal av "EU delen" på skiltet! Plastikken er også noe dritt, sprekker jo bare. Spesielt på vinteren sprekker dem.
    Laksetrapp fins, men det er ikkje so lett å få tak i, ikkje ser det særleg bra ut på 740 heller.

    Sånne tidsriktige skilt går an å bestilla hos for eksempel Lator, men berre til veteranbilar:( Du kan jo sjølvsagt prøva å bestilla til denne og, men det skal godt gjerast å få det før om 4 år, dessverre.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  14. #39
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.575
    Antall takk

    Standard

    Volvo sitt sett skal senke 25 mm, lesjøfors senker. Hvis din tok nedi så mistenker jeg at fjærene må ha blitt kappet elns.

    du kan spørre Aarnes på forumet om hvor han har fått sine skilter fra. De er kanskje mere tidsriktige for deg. Se bilder av bilen hans på c70II forumet
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  15. #40
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Kan veldig godt hende det har vært kappede fjær på bilen... Grunnen til at det står originale fjær på den nå var fordi forrige eier måtte på teknisk kontroll, men nummerene var rustet vekk så tilsynet kunne ikke kryss-sjekke med papirene (som jeg enda har). Var hvertfall det jeg ble fortalt. Hvorvidt disse var kappet vet jeg ikke. Siden differensialen var sveist fast ol. så skulle det ikke forundre meg at fjærene var kappet også tidligere.

    Om jeg skulle få fatt i noen "sportsfjær" til bilen, må jeg da inn å få dette godkjent hos biltilsynet?

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Om jeg skulle få fatt i noen "sportsfjær" til bilen, må jeg da inn å få dette godkjent hos biltilsynet?
    740 er ikke så lav i utgangspungtet, så de sportsfærene vil ikke vises at dem er på engang

    hadde slike på en 745 turbo jeg hadde. der var det alrdi snakk om noe innskrivning i vognkort av fjærer, enda alle kontrollene ble foretatt på biltilsynet
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  17. #42
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Da så! Kan ta det til vurdering da, for jeg vil helst slippe å ta turen inn til tilsynet, hehe.

    Når jeg var på Bilia, så spurte jeg etter reservenøkkel til bilen min. Jeg har dessverre bare én nøkkel nå. Fikk da beskjed om at det går, men vil bli veldig dyrt siden det må bestilles fra tyskland! Mener å ha hørt at forhandlerene hadde apparater for å kopiere nøkler? Uansett så har jeg nå tatt en sjangs og bestilt et par uslipte nøkler på eBay. De på Bilia sa en vanlig låsesmed burde kunne kopiere bilnøkkelen, så håper det stemmer.

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Da så! Kan ta det til vurdering da, for jeg vil helst slippe å ta turen inn til tilsynet, hehe.

    Når jeg var på Bilia, så spurte jeg etter reservenøkkel til bilen min. Jeg har dessverre bare én nøkkel nå. Fikk da beskjed om at det går, men vil bli veldig dyrt siden det må bestilles fra tyskland! Mener å ha hørt at forhandlerene hadde apparater for å kopiere nøkler? Uansett så har jeg nå tatt en sjangs og bestilt et par uslipte nøkler på eBay. De på Bilia sa en vanlig låsesmed burde kunne kopiere bilnøkkelen, så håper det stemmer.
    er ofte dyrt å bestille nøkler hos forhandler ja.. en låsesmed gjør samma jobben mens du venter å til en levelig pris på flere stk nøkler
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  19. #44
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.575
    Antall takk

    Standard

    Originale emner koster vel 20-30 kroner uslipt. Det blir noe dyrere når konrad i tyskland sliper de...
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  20. #45
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    I dag har jeg, med hjelp, fått byttet foringene fremme! Mangler nå bare "kyllingklubbene" som kommer i starten av neste uke, så er alt byttet av foringer.

  21. #46
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Da så! Kan ta det til vurdering da, for jeg vil helst slippe å ta turen inn til tilsynet, hehe.

    Når jeg var på Bilia, så spurte jeg etter reservenøkkel til bilen min. Jeg har dessverre bare én nøkkel nå. Fikk da beskjed om at det går, men vil bli veldig dyrt siden det må bestilles fra tyskland! Mener å ha hørt at forhandlerene hadde apparater for å kopiere nøkler? Uansett så har jeg nå tatt en sjangs og bestilt et par uslipte nøkler på eBay. De på Bilia sa en vanlig låsesmed burde kunne kopiere bilnøkkelen, så håper det stemmer.
    Hmm, jeg og en kamerat skulle kopiere en bilnøkkel hos Byggmakker (som sliper husnøkler) men de ville ikke slipe bilnøkler sa de
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  22. #47
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Da er det ikke værre enn å dra til neste låsesmed å spørre da At de ikke har lyst til å tjene penger er ikke ditt problem.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  23. #48
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Supert at noen holder disse i org stand også!

    Hamar bremseservice balanserer mellomakslinger, men det er kanskje litt langt å reise. http://www.hamarbremseservice.no/Startside.html

    Betalte selv 110kr for nyslipt nøkkel hos den lokale låssmeden.

  24. #49
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Bare en bitteliten oppdattering. Ble tatt en liten kompresjonstest i dag, og fikk 130 psi ca i sylinderene. Dette tilsvarer 8,96 bar. Haynes boka sier at motoren skal ha 9.0:1, så kan vel trygt si det er omtrent så godt som det kan bli da. Forhåpentligvis kommer bilen på hjul igjen i løpet av uken! Blir nok flere bilder av prosessen med sammenskruingen vil jeg tro.

  25. #50
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Liten oppdattering til. Fikk i dag nye "kyllingklubber" som jeg byttet foringer på. Bilia venter også på sjims til bakakslingen min, så den er antagelig klar i løpet av uken. Siden det ser ut til å være nok å sjimse, så blir ikke reparasjonen på mer enn 5000kr i værste tilfelle fikk jeg beskjed om.

    Stusser litt på signalhornet. Det er noen "sneilehus" som lager en lys tone, i plassen for den litt mer grovere lyden fra tradisjonelle horn. Se bilde under. Har sett volvoer med slike som disse tidligere, men er usikker på hvor originale disse egentlig er? Noen har også klusset med ledningene, så må finne en bedre løsning der, eventuelt få kjøpt nye ledninger.

    Her er litt bilder:
    Før og etter med "kyllingklubbene"



    Litt diverse ellers rundt om på bilen som er byttet:




    Disse er vel ikke originale til denne bilen?

Side 2 av 48 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. EspenAa: Volvo C70 Turbo. Bilder av BBS felgene
    By EspenAa in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 97
    Siste post: 25/03/14, 17:40
  2. Turbo problemer:( håper noen veit volvo v70 98 turbo
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/11, 18:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •