Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  105
Side 44 av 48 FørstFørst ... 34 42 43 44 45 46 ... SisteSiste
Viser resultater 1.076 til 1.100 av 1176

Tråd: samaron/Frank sin '86 740 Turbo - originalprosjekt/oppussing

  1. #1076
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Da vil justering av trykket løse problemet? Ser indikatoren går litt over på det røde feltet ved full belastning. Plomberingen på turboen mangler, så må anta trykket kanskje er litt høyere enn normalt. Har også lest at dette må justeres over tid også, og er nok hvertfall 10 år siden sist bilen hadde service på slikt. Den kutter bare når trykket peaker, hvis jeg regulerte pådraget slik den fikk litt mindre (på slutten av den gule skalaen) så gikk den normalt mener jeg å huske.
    I beste fall ja jeg ville ha prøvd med å koblet på en ordentlig måler (har prøvd en par forskjellige og en Vdo er et bedre alternativ enn autogauge for å si det sånn) med en skala som måler i tall istedenfor farger for å få en indikasjon på hvor ladetrykket egentlig ligger (her kan du bruke de originale slangen da den allerede er trekt opp i instrumentet). Kjenner jeg folk rett har de nok mest sannsynlig justert opp ladetrykket med å justere på staget til wastegaten, noe som ikke bestandig er like bra for temperaturen i avgashuset......
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  2. #1077
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Da får jeg be verkstedet se over trykket. Har ikke manometer tilgjengelig, og ikke interessert i å kjøpe et heller for et engangstilfelle. I følge Haynes boken jeg har er det staget til wastegate som skal justeres for å endre trykket. Står også spesifisert at den skal være plombert, noe min ikke er. Vil turboen ha tatt skade av dette, siden du nevner den får uheldige temperaturer? Fikk et verksted til å sjekke turboen i fjor, da fikk jeg beskjed den ikke er slitt.

    Er det ellers noen modifikasjoner man bør være obs på med disse motorene? Kan vel egentlig si dem må sjekke alt nøye. Har funnet en del tråder her på forumet hvor kanalene til innsuget i toppen blir filt for å få større åpning og slikt. Er toppen bare å kaste om den har blitt modifisert slik?

  3. #1078
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Da får jeg be verkstedet se over trykket. Har ikke manometer tilgjengelig, og ikke interessert i å kjøpe et heller for et engangstilfelle. I følge Haynes boken jeg har er det staget til wastegate som skal justeres for å endre trykket. Står også spesifisert at den skal være plombert, noe min ikke er. Vil turboen ha tatt skade av dette, siden du nevner den får uheldige temperaturer? Fikk et verksted til å sjekke turboen i fjor, da fikk jeg beskjed den ikke er slitt.

    Er det ellers noen modifikasjoner man bør være obs på med disse motorene? Kan vel egentlig si dem må sjekke alt nøye. Har funnet en del tråder her på forumet hvor kanalene til innsuget i toppen blir filt for å få større åpning og slikt. Er toppen bare å kaste om den har blitt modifisert slik?
    Det som er vanlig med disse er at det er alt for mange som har hørt fra en kompis som har hørt fra kompisen til fetteren til onkelen at det man skal gjøre med disse er å stramme opp wastegate staget, justere opp fjæra i luftmengdemåleren og justere potmeteret i styreenheten og kanskje bruke en chip. Har til og med sett folk som har klemt på BTR for å få opp bensintrykket på disse motorene.

    Jeg har sett sprekk dannelser inne i avgashuset på disse turboene (har blant annet det på min) men om dette er et vanlig problem eller om det skyldes temperaturøkning som følge oppstrammet stag skal jeg ikke si for sikkert.

    Angående toppen som er en 531 originalt har denne i følge de lærde for store kanaler for de originale ventilene/slagvolum allerede så hvis det er noen som har filt kanalene enda større er ikke det helt heldig
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  4. #1079
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Får satse på at luftmengdemåleren ikke er tuklet for mye med. Ser noen har fiklet med skruen som justerer bensinmengden. Plomberingsproppen er det slått hull i. Tenkte å åpne den opp og flytte på glidearmen til spjeldet slik den får et nytt friskt spor å gå i. Kjenner bilen er litt rykkete/noe ujevn gange ved lavt pådrag. Så innsprøytningssystemet skal få seg en full justering til angitte spesifikasjoner etterpå.

  5. #1080
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Mistet varmen i varmeapparatet igjen i dag. Tomt i ekspansjonstanken. Kan ikke se noen lekkasjer på bakken heller, så syntes dette var rart. La plutselig merke til at det var veldig fuktig på toppen i bakkant av motoren. Når jeg ruser motoren til veldig høyt turtall så spruter det rett i været der. Ser ut som det er den ene varmeapparatslangen som det lekker fra. Tror ikke jeg gidder bry meg med dette ettersom bilen skal inn på verksted på mandag. Så får bytte disse slangene også i prosessen ser det ut til.


  6. #1081
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Ikke mye i bilen nå! Motoren er sendt til motorverksted nå.


  7. #1082
    Registrerte brukere The Bear sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Husnes, Kvinnherad
    Innlegg
    2.250
    Antall takk

    Standard

    Veldig så det har blitt grisa med tectyl, ser jo heilt forferdelig ut Ellers blir det sikkert bra med nyoverhalt maskin
    - 1990 Volvo 740 GL -
    - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler -

  8. #1083
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Ja nå må du jo benytte anledningen til å vaske bort tectyl , og polere opp igjen lakken i motorrommet...en grisete jobb, men gud så mye finere det ville blitt sett ut .
    Sitrusrens på alle slanger ,ledningsnett etc gjør også mye...pirkejobb, men nå kan du jo sitte i en campingstol inni motorrommet så
    1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
    1996 945 Turbo - " Brukis "
    68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
    X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*

  9. #1084
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Kan se hva jeg får til. Bilen står hos et verksted, men ganske hyggelige folk. Hva er best å vaske vekk tectylen med? Skulle gjerne brukt et stoff som løser det opp, men ikke så aggressiv at den løser opp lakken også.

  10. #1085
    Registrerte brukere ovlov86 sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    3.655
    Antall takk

    Standard

    Prickbort eller andre tjære-/asfaltfjernere løser opp tectyl. Ødelegger ikke lakken. Nå vet jeg ikke hvor tykt lag det er her da.
    <-- Link
    Pompel & Pilt

  11. #1086
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    bensin løyser opp tectylen men ikkje lakken
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  12. #1087
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Okei, har en skvett bensin for hånd, så kan prøve det. Er nok ikke et spesielt tykt lag, mulig jeg kan få låne en høytrykkspyler på verkstedet også.

    Hvilken lakk skal motoren ha? Tenkte selve motorblokken kunne fått seg et nytt lag da den var litt rusten og ekkel. Bunnpannen var i god stand.

  13. #1088
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har søkt litt rundt, men ikke funnet utav motorlakken enda. Fant noen tråder som refererer til BilXtra og Torshov Bilrekvisita, men ingen av disse ser ut til å selge lakken lenger. Tenkte å svinge innom Bilia og forhøre meg på tirsdag. Vil gjerne ha samme type fargen som motoren er originalt.

  14. #1089
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Har søkt litt rundt, men ikke funnet utav motorlakken enda. Fant noen tråder som refererer til BilXtra og Torshov Bilrekvisita, men ingen av disse ser ut til å selge lakken lenger. Tenkte å svinge innom Bilia og forhøre meg på tirsdag. Vil gjerne ha samme type fargen som motoren er originalt.
    http://www.gasolin.no/index.php?main...roducts_id=944
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  15. #1090
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Perfekt, takker! Påføres med pensel da? Trenger jeg brunning?

  16. #1091
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Perfekt, takker! Påføres med pensel da? Trenger jeg brunning?
    Sakset fra Eastwood:

    Application
    To apply simply clean all surfaces with PRE (10041Z or 10194ZP) to remove all oils and greases, apply Ceramic Coating using a brush or spray gun. Two coats may be needed for full coverage. Some reduction up to 10%, may be needed to spray, use EW reducer 50104ZP. No primer is necessary and allow 24 hours to fully cure NOT FOR USE ON EXHAUST MANIFOLDS OR HEADERS

    Titter stadig innom tråden din og det er morro å se at du ordner den.

    Legger også merke til at du kjøper mange nye deler, gjerne originale. Hvor mye har du faktisk kostet på den i deler og arbeid?
    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  17. #1092
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Ser ut som det ikke er nødvendig med grunning da ut i fra det som står.

    Hva jeg har påkostet bilen aner jeg ikke, og er heller ikke interessant for min del. Dette er ikke noe budsjettgreier, har heller ikke tenkt å selge bilen. Har gått med mange timer i arbeid, men mye er fordi jeg er en glad amatør. Bil er ikke noe jeg egentlig har interessert meg i, så mye av tiden har gått i å lære fra bunnen av. Har selvsagt også ødelagt, bestilt feil og slike ting, så det plusser jo på arbeidstiden også. Bestiller originaldeler mest fordi da vet jeg at jeg bør få noe som passer. Får også ganske greie rabatter hos den lokale forhandleren. Kostet litt har det, men er langt fra konkurs. Hadde jeg visst hva jeg holdt på med så kunne jeg spart meg for en del timer og penger, men slik er det når man skal lære. Nå føler jeg meg ganske komfortabel med hva som er i bilen og hvordan den er satt sammen.

    Det vibrasjon og støyproblemet jeg har er også noe som har plaget meg lenge. Har egentlig bare fått blod på tann og må komme til bunns i det. Tydeligvis har ikke de vanlige feilkildene vært problemet her. Håper det nye svinghjulet løser saken.

  18. Takk Daniel.B takket for denne posten
  19. #1093
    Registrerte brukere The Bear sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Husnes, Kvinnherad
    Innlegg
    2.250
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Ser ut som det ikke er nødvendig med grunning da ut i fra det som står.

    Hva jeg har påkostet bilen aner jeg ikke, og er heller ikke interessant for min del. Dette er ikke noe budsjettgreier, har heller ikke tenkt å selge bilen. Har gått med mange timer i arbeid, men mye er fordi jeg er en glad amatør. Bil er ikke noe jeg egentlig har interessert meg i, så mye av tiden har gått i å lære fra bunnen av. Har selvsagt også ødelagt, bestilt feil og slike ting, så det plusser jo på arbeidstiden også. Bestiller originaldeler mest fordi da vet jeg at jeg bør få noe som passer. Får også ganske greie rabatter hos den lokale forhandleren. Kostet litt har det, men er langt fra konkurs. Hadde jeg visst hva jeg holdt på med så kunne jeg spart meg for en del timer og penger, men slik er det når man skal lære. Nå føler jeg meg ganske komfortabel med hva som er i bilen og hvordan den er satt sammen.

    Det vibrasjon og støyproblemet jeg har er også noe som har plaget meg lenge. Har egentlig bare fått blod på tann og må komme til bunns i det. Tydeligvis har ikke de vanlige feilkildene vært problemet her. Håper det nye svinghjulet løser saken.
    Får man tak i nytt svinghjul til B230ET altså? Hørtes dyrt ut
    - 1990 Volvo 740 GL -
    - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler -

  20. #1094
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Det kostet 2000kr. Skulle jeg fått maskinert det gamle så hadde det raskt blitt samme prisen. Er bedriften uerfaren med motordeler også, så er det en risiko for at svinghjulet blir helt ubrukelig. Så kjøpte like greit nytt.

  21. #1095
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Hvilken type kontakt skal det være på oljetrykkgiveren på motoren? Skal det være flatstiftkontakt eller den runde kontakten, som er på f.eks. bensinpumpen under bilen?

  22. #1096
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard

    Gcp i Sverige og ipd i USA selger dvd'r med alle tekniske publikasjoner og hele delekataloger.
    Kanskje noe å vurdere for å gjøre slike spørsmål som den kontakten f.eks litt lettere?

    Flott at motoren blir fikset!

    Lurt å kjøpe nye originaldeler, enig der!
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

  23. #1097
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har sett etter noe slikt, men har ikke funnet en slik DVD enda. Er samme programmet som volvoforhandlerene bruker?

    Måtte forhøre meg om hva som egentlig skal være. Den nye giveren har den runde kontakten, men synes å huske det var vanlig flatstiftkontakt på den som er i motoren nå. Usikker på hva som er riktig. Vil ha ting slik det skal være, så hvis jeg må klippe og lodde inn riktig type kontakt så gjør jeg det.

  24. #1098
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard


  25. Takk s4nd3r takket for denne posten
  26. #1099
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard

    Er den klar til montering? Ser lovende ut!
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

  27. #1100
    Registrerte brukere R-israelsen sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2010
    Sted
    Røyneberg
    Innlegg
    1.132
    Antall takk

    Standard

    ser kjempe bra ut : )

Side 44 av 48 FørstFørst ... 34 42 43 44 45 46 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. EspenAa: Volvo C70 Turbo. Bilder av BBS felgene
    By EspenAa in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 97
    Siste post: 25/03/14, 17:40
  2. Turbo problemer:( håper noen veit volvo v70 98 turbo
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/11, 18:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •