Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  105
Side 1 av 48 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 1176

Tråd: samaron/Frank sin '86 740 Turbo - originalprosjekt/oppussing

  1. #1
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard samaron/Frank sin '86 740 Turbo - originalprosjekt/oppussing

    Hei!

    Tenkte jeg kunne bidra litt her på forumet med å legge ut litt bilder og "worklog" om en Volvo 740 Turbo jeg kjøpte for et par måneder siden. Målet mitt er å få den noelunde original igjen, og ikke minst vedlikeholde den ordentlig igjen og vise den kjærlighet.

    Litt info:

    Når jeg kjøpte bilen så skulle den være i relativt pen stand i forhold til alderen å være (1986 modell), som den forsåvidt var. Den hadde noe styling sett, samt differensialsperre. Sperren viste seg å være sveising, så det satte jo standarden litt for hvor mye arbeid dette kom til å bli. Baklyktene hadde visst sprukket på innsiden, slik det lakk vann inn, så har pusset og rustbehandlet en del rust der. Differensialen ble erstattet med en som stammet fra en 240, byttet om tannhjulene litt slik utvekslingen ble det samme som det var. Jeg valgte å ta av stylingsettet, som også avslørte litt mer lakkering enn antatt. Mye lim og dårlig passform som har ødelagt lakken og forårsaket mindre overflaterust. Bilen i seg selv skal visstnok være gått bare 181809km, men har en mistanke om at telleren kan ha blitt fusket med, blir vel en god del detektivarbeid for å finne ut av det. Ellers går bilen som en drøm uten noen motorulyder. På sikt vil jeg få overhalt motoren litt slik den får tilbake litt krefter. Turboen er fin uten oljelekkasjer. Ingen trimming er gjort, så den er som den skal være i motorrommet.

    Det var grovt litt om bilen, nå tar jeg bare en detaljert liste over hva jeg har byttet og reparert. Alle reparasjoner har blitt utført av, eller med veiledning fra en venn av meg. Jeg har selv lite erfaring med biler og mekanikk generelt. Bemerk at jeg har valgt å kjøpe nye originaldeler så langt det var mulig:

    Deler som er nye:

    - Nye hovedlyktglass
    - Nye baklykter m/ elektrisk krets (nyprodusert uoriginal, utgått del)
    - Nye oransje blinklys (likte ikke de hvite),
    - Nye dørlister
    - Ny girkule (den gamle sprakk)
    - Ny registerreim
    - Ny vannpumpe
    - Ny hardykopling samt lager til mellomaksling (dårlig foring slik den "slang rundt")
    - Nytt reimdeksel
    - Nye foringer
    - Nye bremsekalipere, skive, bremseklosser, bremsesko og parkbremswire
    - Nytt eksosanlegg. Heldigvis var det ikke montert noe 3 tommers eksos, så har enda original downpipe slik Volvo sitt eksosanlegg fortsatt passer. Downpipen er en utgått del.
    - Vannslanger til kjølingen. Det som var på bilen var noe jalla hjemmemekk med kapping og T-stykker. Mange potensielle lekkasjepunk. Den nye er ordentlig helt stykke.

    Diverse andre ting jeg har reparert:
    - Nye lyspærer til instrumenter. Forrige eier hadde montert LED pærer, som dessverre gir skremmende dårlig lys.
    - Overdrive. Den var koblet om slik alle gir kunne ha overdrive.
    - Byttet bryterdekslene i dashbord. De gamle hadde knekte klips både til bryterene og selve dekslene.
    - Dashbord panelene. Det har blitt demontert og skruefestene revet i stykker. Jeg har satt sammen det riktig og prøvd å reparere de ødelagte skruehullene så godt som mulig.
    - Hattehylle. Den originale var dessverre ødelagt siden noen puttet i 6x9 høyttalere. Må også få sveist igjen hullene under hattehylla, i stålet.
    - Differensial. Den som var på bilen var dessverre sveist fast (gudene vite hvorfor), så har erstattet denne med en fra en 240. Byttet om tannhjulene slik utvekslingen fortsatt er den samme.

    Ting jeg har fjernet:
    - Styling settet. Dårlig passform som forårsaket rust, og ble litt for "rånebil" etter min smak.
    - Stereoanlegg. Det var amatørmessig montert et stereoanlegg, som jeg tok ut. "Kinadeler" alt sammen. Kommer til å montere nytt av høyere kvalitet senere, uten subwoofer, siden jeg vil ha bagasjerommet ledig.
    - Sotefilm. Vinduene var sotet, noe jeg føler ser ganske stygt ut. Var også redusert sikt i bakvinduene som jeg heller ikke likte.
    - Takluke vindskjerm. Eller hva det nå heter.
    - Turbo trykkmåler. Ble for "jalla" med den på dashbordet. Er jo allerede en indikator originalt i speedometerhuset.

    Ting som gjenstår:
    - Reparere bilbeltevarslingen. Ledningene har blitt klippet av ved holderen, så må skru ut stolene for å legge nye ledninger.
    - Reparere klokken. Kan ikke stille tiden lenger. Grundigere feilsøking i mekanismen må til.
    - Reparere takluke. Virker dessverre ikke lenger. Tannhjulene (?) glepper når jeg dreier om håndtaket.
    - Lime fast bremselyset i bakvinduet. Denne har blitt revet av som følge av sotefilmen. Jeg er usikker på hvordan denne skal limes fast uten at det blir stygt, så er foreløpig på vent.
    - Rustbehandle bilen under. Ser det har begynt å ruste, så er på høy tid med et nytt lag tectyl.
    - Lakkering. Som sagt har styling settet forårsaket diverse overflaterust. Det er også generell overflaterust her og der.
    - Få tak i original sort hattehylle. Fikk bare tak i en blå i farten.
    - Polyurethane foringer. Dette er litt "overkill", men jeg har kjørt bare slarkne biler så vil gjerne ha en som faktisk er "fast i fisken".
    - Få nye skilter etter gammel standard. Jeg hater de nye plastikkskiltene og rammene, og misliker enda mer "EU delen" på skiltet. Passer ikke i det hele tatt på en så gammel bil etter min mening.

    Grønn farge betyr at det er ordnet.

    Har sikkert glemt av en god del ting her, men som sagt veldig mye har blitt gått over.

    Her er det noen bilder:



    Slik var den før jeg begynte oppussingsprosjektet:


    - Frank
    Sist endret av samaron; 30/08/14 kl 18:33

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Møre og Romsdal
    Innlegg
    691
    Antall takk

    Standard

    Blir bra dette bra noen holder bilene orginale også

    Var det orginal Volvo addon styling som var på bilen?
    Volvo 740 TIC 88mod selges i deler! - http://forum.vccn.no/showthread.php?...ddon-USA-front
    BMW 520 04mod
    BMW 740 99mod

  3. #3
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Det står Volvo på vingen som var laget av solid plastikk. Den under bakfangeren, leppene fremme og sideskjørtene var av glassfiber og kunne ikke finne noe Volvo stempel. Utseende på stylingen var vel originalt, men nesten alt virker som litt kjipere reproduksjoner. Øyelokkene virket veldig hjemmelagde, siden du ser det er litt slurven utskjæring på nært hold. Sideskjørtene og øyelokkene var limt fast på bilen.

  4. #4
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Detta er eit sånt prosjekt som eg likar Denne kjem til å bli flott. Den stylinga som var på han kan du sikkert få nåken kroner for. Ikkje so mykje kanskje, men litt Eg ska følla med her
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  5. #5
    Registrerte brukere R-israelsen sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2010
    Sted
    Røyneberg
    Innlegg
    1.132
    Antall takk

    Standard

    Utrolig fin denne : ))

  6. #6
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har allerede "blitt kvitt" styling settet. Jeg er ikke noe spesielt erfaren med mekanikk og biler generelt siden jeg er mer en elektronikk fyr. Heldigvis har jeg en venn som er en volvofanatiker, så han har fått diverse deler som er plukket av som "betaling", inkludert styling settet. Jeg er veldig interessert i eldre elektronikk, og eldre ting generelt. Jeg ville ha en 80-talls bil som var ganske "typisk", og en 740 ble da et klart valg. Firkant-designet blir vel så 80-talls som det kan bli omtrent. Ville også gjerne ha en sprek bil, og 740 Turbo ble det jeg ville ha. Jeg bryr meg egentlig ikke om hvor mye den koster, bare den blir bra. Til nå har jeg brukt hvertfall 30000kr i deler. Nå er jeg snart ferdig med det tekniske, så da gjenstår bare lakkering og rustbehandling under. Tror dette blir en kjempebil, ganske frisk oppgradering fra 1,3 liters skoda stasjonsvogn.

  7. #7
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Ja detta er jo ein veldig typisk 80-talsbil Det er jo ofte rust som er problemet med dessa, men denne ser jo ganske bra ut, men no har jo ikkje eg sett under då... Men viss du held rusten vekke har du nok bil i mange år her
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  8. #8
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Den er faktisk veldig fin for rust. Den har vært senket, men er originale fjører på nå. Det er tydelig at den har sopt i fartshumper, så det er på disse plassene det har begynt å komme overflaterust nå. Måtte sveise et bittelite hull ved bagasjerommet, de platene som kommer ned som plastikken under blir skrudd fast i. Ellers er det små flekker med overflaterust her og der, den er tross alt 26 år gammel. Skodaen min fra 1999 har mye mer rust enn den Volvoen.

  9. #9
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Han ha heldt seg bra då Overflaterust er jo ikkje nåke problem, berre det blir tatt før det blir verre, og det blir det vel på denne sidan han skal lakkerast.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  10. #10
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    I dag ble bilen EU godkjent! Ikke helt plettfritt, fikk 1er feil på slark i hjullager (venstre fremme) og for liten mønsterdybde i dekkene bak. Ikke så alt for ille må jeg si. Dekkene er noe billig dritt, så skal kjøpe nye neste uke. Hjullageret har jeg liggende nytt, må bare få byttet det en dag jeg gidder.

  11. Takk Øygard takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    I dag har jeg byttet hjullageret. Skulle gå løs på vannpumpen, men så for å finne ut at forrige eier har maltraktert gjengene i hullene. Dette inkluderer også en brukken bolt. Blir en del arbeid her med å borre opp hullene, lage nye gjenger og finne tak i helicoil eller noe sån slik skruene passer i de større hullene. Siden jeg ikke er stø i dette så skal en venn av meg fikse dette.

    Det er også noe slark i drivverket. Ser ut til å være i differensialen, så skal forhøre meg neste uke med et verksted hvor mye dette vil koste å få reparert. Vennen min mente på det er mulig å sjimse noe med det kronhjulet eller hva det var, slik slarket forsvinner.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    Flott bil du har fått deg her liker planene om å holde den orginal, begynner å bli få orginale 740turboer i god stand.

    edit: den vingen du fjerna, er faktisk den som blir kallt for "turbovingen" er egentlig et must på tubobiler. og er jo orginal, så skjønner ikke helt hvorfor den ble tatt av, men det er nå min mening
    Sist endret av Jan-Einar Jenssen; 04/06/12 kl 05:31
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  14. #13
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Tok den hovedsaklig av fordi det var rust ved festepunktene. De klipsene som blir skrudd fast for å feste den har rustet, samt den har blitt satt på litt skjevt tror jeg, siden den har tatt i kanten på venstre side som har ført til en liten rustflekk. Vingen er det eneste jeg liker av styling tingene man kunne få til denne bilen, så setter den kanskje på igjen etter jeg har fikset lakken og kjøpt nye fester til den hos Bilia. Lakken på vingen har også flasset litt, så den bør også lakkeres. Vingen er ikke solgt, har den enda liggende hos en venn av meg som hjelper meg med reparasjonene.

  15. Takk Jan-Einar Jenssen takket for denne posten
  16. #14
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    liker at den holdes original følger med!
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  17. #15
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Kan poste et ekstra bilde av motorrommet. Bildet er litt "gammelt", har nå fått montert på reimdeksel og byttet vakumslangen til trykkventilen siden den gamle hadde slått sprekker. Har også bestilt nye slanger til vannet, siden det som er i bilen nå er noe tullete hjemmesnekret greier med T-stykker. Mange potensielle lekkasjepunkt, samt armeringen på et par av slangene er dårlig nå. Som dere ser har også noen av en eller annen grunn kappet luftrøret fra intercooleren (høyre side), og skjøtet det med en slangebit. Jeg bør få kjøpt dette røret nytt, liker ikke at det er slik. I mine øyne byr det på fremtidige problemer med tanke på lekkasjepunkter.

    Sist endret av samaron; 04/06/12 kl 21:52

  18. #16
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har i dag vært innom Bilia å forhørt meg om overhaling av differensialen. Hvis det er godt nok å sjimse for å få vekk slarket, så ville det bli 5000kr ca. Hvis ikke (bytte av tannhjul, lager osv) ville dette koste opp mot 10000kr. Dette er vel straffen jeg må ta for å ha kjøpt en bil eid av en ungdom, men har allerede påkostet bilen så mye at det får bare gå. Forhåpentligvis blir bilen fast og god igjen, så satser på det er verdt pengene!

    I morgen ryker det noen tusen i nye dekk, siden det jeg har er utslitt. Sommerdekkene er fra slutten av sist sommer, men allerede utslitt pga den sveiste differensialen som var på bilen.

    Nå har alle skruehullene til vannpumpen blitt reparert, så nå gjenstår monteringen som forhåpentligvis blir i morgen! Her er et bilde av hvordan det set ut for øyeblikket:


    Her kommer litt bilder av undersiden:
    Dette er det "styggeste" rustet under bilen. Fortsatt bare overflaterust.


    Det ble sveist litt. Dette er på venstre side av bilen. Var et bittelite rusthull i fra bagasjerommet.


    Her har bilen tatt nedi noe. Dette er også hvorfor jeg IKKE vil ha senkesett (som var på bilen før jeg kjøpte den).


    Bakakslingen er alt for fin. Så denne har nok blitt byttet på et tidspunkt. Ikke rustet som det kan se ut til, bare støv og skitt om noen var i tvil.


    Fikk også nye slanger til kjølevannet.


    De gamle var noe hjemmesnekra dritt.


    Vasket også hjulene mine i dag. Dessverre har jeg ikke korrekte remedier til dette, så er fortsatt noe skitt som høytrykkspyleren ikke klarer å ta.


    "Close-up" på hjulene mine:
    Sommerhjul


    Vinterhjul
    Sist endret av samaron; 05/06/12 kl 20:58

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Møre og Romsdal
    Innlegg
    691
    Antall takk

    Standard

    Hadde helder satsa på å kjøpe en brukt aksling enn å legge 10000 i den gammle. akslinger til desse bilene uten sperre er null stress å få taki og koster ingenting :P
    Volvo 740 TIC 88mod selges i deler! - http://forum.vccn.no/showthread.php?...ddon-USA-front
    BMW 520 04mod
    BMW 740 99mod

  20. #18
    Registrerte brukere R-israelsen sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2010
    Sted
    Røyneberg
    Innlegg
    1.132
    Antall takk

    Standard

    Jeg også helder en tommel opp på å skaffe en brukt aksling, 10 000 er kjekt å bruke på andre ting. Akslinger finner du til 2-3 tusen og mange av dem er pent brukt og aldri rævkjørt : )

  21. #19
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Jeg har muligheten til å få kjøpt en bakaksling fra en 87-modell 745 som er gått over 300000km, men den er også automatgiret. Da blir vel utvekslingen helt feil? Jeg må vel få tak i en aksling fra en annen turbo bil for at det skal bli korrekt? Tror ikke han vennen min er så interessert i å plukke for mye på innsiden av differensialhuset, og jeg kan egentlig fint lite med slik mekanikk. Tenkte det kunne være greit å bare få det overhalt hos Bilia, så blir det gjort riktig første gangen. Denne bilen skal også bli en bruksbil, så er greit å ha minst mulig slitne deler. Tviler det er lett å komme over en aksling som er gått under 200000km. Vennen min byttet ut planet-tannhjulene, som var sveist. Denne ble erstattet med en som stammer fra en 240 som var gått 160000km (20000km mindre enn bilen min). Tror ikke han gidder å plukke mer i den nå.

  22. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Møre og Romsdal
    Innlegg
    691
    Antall takk

    Standard

    Blir feil utveksling med en aksling fra automat ja. Og du må ikke ha aksling fra turbo bil. Men vist du absolutt vill overhale den der akslingen hadde jeg ville sjekket prisen andre plasser også, for 10000 er mye for den jobben :P

    Jeg kjøpte aksling hos turbotrimming.no. Da ga jeg 10000kr for aksling med helt ny truetrac diff, sandblåst å lakkert i 2 komponent svart lakk, får velge utveksling, er nye simringer, pakkninger og lager.
    Volvo 740 TIC 88mod selges i deler! - http://forum.vccn.no/showthread.php?...ddon-USA-front
    BMW 520 04mod
    BMW 740 99mod

  23. #21
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Nettsiden er stengt frem til høsten, så lenge kan jeg ikke vente. Jeg leverer heller min bakaksling til Bilia slik det blir ordnet snarest mulig. Har ordnet alt selv eller med hjelp frem til nå. Tror heller jeg bruker litt tid på andre ting (bytte av foringer f.eks.) enn å kjempe med brukte bakakslinger. Bilen står også hos vennen min, hvor den også tar opp plass, og ikke minst bokken hans. Så kjappeste alternativ er å bare levere den inn slik jeg ser det, så bilen blir kjørbar igjen.

  24. #22
    Registrerte brukere Motstand sin avatar
    Medlem siden
    28. des. 2010
    Sted
    Espa
    VCCN medlemsnummer
    358
    Innlegg
    451
    Antall takk

    Standard

    Varmer i hjerte å se at en original turbobil bli satt i original stand igjen!. Alt for mange slike biler som blir styla, trimma og til slutt kjørt i filler av drittunger.

    Når det gjelder automatutveksling så kan du fint kjøre med det. det er ikke sånn at du kommer til å ha 5000rpm i 100km/t liksom

    Skal følge med her!.
    95` Volvo 945 B230FB
    99` Toyota Hilux
    96` Volvo 855 2.5 10v

  25. Takk Øygard takket for denne posten
  26. #23
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Ja, er klar over at det ikke er dramatisk høyt turtall. Vil vel tro det kan tilsvare Skodaen min nå. Den ligger på ca 2500 o/min i femte-gir og 80 km/t. Volvoen ligger vel rett rundt 2000 om jeg ikke husker feil. Er ikke så huggen på det uansett, vil ha det slik det skal være. Husker at på tannhjulet i klokka så var det en brøk stemplet inn, som da ble 3.54. Dette skal visst være utvekslingen. Automaten har 4.10 om jeg ikke husker helt feil.

    Jeg så etter en original turbobil i nesten ett år, hvor jeg kun fant én i sverige. Ulempen var at import kostet ca 55000kr i avgifter, prisen på bilen og moms kommer i tillegg. Helt latterlig dyrt på en så gammel bil. Så kom jeg over den jeg kjøpte, utrolig fin for rust, og utrimmet. Alt annet her i norge var rustet, herjet med, og skamtrimmet. Bilen skulle være i god teknisk stand, men kan se ut til at jeg har blitt litt lurt der. Ellers kan det også godt ha vært i god tro også, jeg vil vel aldri få vite det. Nå har jeg påkostet denne bilen så mye at jeg føler jeg har passert "the point of no return", så det får bare stå til og koste det som det koster. Forhåpentligvis får jeg skrudd av bakakslingen til helgen og levert den for overhaling på mandag.

    I mellomtiden blir det bytte av foringer. Har kjøpt inn såkalte polyurethane foringer, som skulle være forsterkede. Jeg har nå i 3 år kjørt en bil med ødelagte foringer, klakker og knirker over alt. Bestemte meg derfor å ta det helt ut, og kjøpte de forsterkede slik jeg var sikker på at det ikke kommer til å klakke i volvoen! Har også kjøpt noen forsterkede motorfester. Skal bli spennende å prøve bilen når alt er byttet, vil tro det kommer til å bli en helt fantastisk bil å kjøre!

    Planen etter dette blir da å få reparert takluken, fikse lakken og rustbehandle den under (tectyl). Så får jeg ut over sensommeren/høsten gi bilen et mye mer respektabelt stereoanlegg. Ungdommene før meg har montert noe, men er noe billig kina utstyr som er slurvent lagt opp. Høyttalerene veier mindre enn de originale, så er ikke mye futt i dem da! Jeg er ikke interessert i noe subwoofer, den tiden er forbi. Må finne på en lur plan for hvor jeg kan hjemme en forsterker til dette, for vil ikke ha noe synlig. Samtidig vil jeg beholde reservehjulet, så dytter det ikke i hjulbrønnen. Noen som har erfaringer med stereoanlegg i 740? Originale høyttalere blir nok ikke aktuelt. Gamle papphøyttalere blir dårligere og dårligere etter 10 år ca. Kassettspiller er ikke et ønske heller, så får putte i en nymotens spiller også. Vurderer å lage det til slik at en original radio enkelt kan kobles på igjen om ønskelig ved et senere tidspunkt.

    EDIT: Med tanke på bak-spoiler. Bør denne lakkeres før, eller etter montering? Den er jo lagd av gummi, så vet ikke hvor lurt det er å montere den etter lakkering. Dette er med tanke på at lakken kanskje kan sprekke opp om den beveger seg for mye? Ser den er bittelitt buet (blir rett når montert).
    Sist endret av samaron; 07/06/12 kl 18:17

  27. #24
    Registrerte brukere Motstand sin avatar
    Medlem siden
    28. des. 2010
    Sted
    Espa
    VCCN medlemsnummer
    358
    Innlegg
    451
    Antall takk

    Standard

    Polyforinger på gammel Volvo er som natt og dag, så det er et veldig godt kjøp.

    Add-on vingen kan du fint lakkere før montering. Min ble sendt gjennom hele landet med posten og fått litt juling gjennom tiden og den har aldri sprekt i lakken.

    Når det gjelder anlegg så får får 6,5" i alle dørene med små modifikasjoner hvis du kan leve med å ikke bruke de originale høytalerdekslene. Ta en titt på kompsett fra Focal. Kan si mye rart om franskmenn men høytalere kan dem. Forsterkeren kan du skru oppunder hattehylla så syns den ikke så mye.
    95` Volvo 945 B230FB
    99` Toyota Hilux
    96` Volvo 855 2.5 10v

  28. #25
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Jeg har lyst å beholde de originale høyttalerdekslene, så blir nok 5,25" høyttalere. Klart, 6,5" gir mer trøkk, men vil som sagt beholde grillene. Jeg har faktisk bestemt meg for Focal for lengesiden, er enormt fornøyd med lyden! En bekjent av meg har Focal i A6en sin, helt fantastisk lyd! Han hadde også originalt 6,5" i dørene. Lurte på om jeg kanskje skulle bygge forsterkeren inn i en kasse som jeg trekker sort filt over, maken til bagasjerommet sitt trekk. Så putter jeg den bare i en av sidene. Da vil det jo bli nok så lite synlig også.
    Jeg vil heller ikke bruke komponentsett, for jeg vil ikke ha en ekstern diskant heller. Så må finne tak i noen bra koaksiale Focal høyttalere. Jeg vet at jeg er ganske kresen nå, men vil prøve å beholde utseende så langt det rekker. :-)

    Får stikke innom Bilia i morgen og få bestilt nye fester til vingen da. De jeg har er så rustet nå. Så får jeg den lakkert sammen med resten av bilen når jeg kommer så langt.

Side 1 av 48 1 2 3 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. EspenAa: Volvo C70 Turbo. Bilder av BBS felgene
    By EspenAa in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 97
    Siste post: 25/03/14, 17:40
  2. Turbo problemer:( håper noen veit volvo v70 98 turbo
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/11, 18:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •