Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  105
Side 41 av 48 FørstFørst ... 31 39 40 41 42 43 ... SisteSiste
Viser resultater 1.001 til 1.025 av 1176

Tråd: samaron/Frank sin '86 740 Turbo - originalprosjekt/oppussing

  1. #1001
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Hvilket ladetrykk er det på?
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  2. #1002
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Litt over på det røde feltet på indikatoren. Han på verkstedet mente det var rett rundt 0,5 bar. Jeg har koblet til en annen måler tidligere og fikk 0,7 bar, men stoler ikke på kalibreringen. Så nøyaktig trykk er uvisst, dessverre.

  3. #1003
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    OK, lurte bare siden dreiemomentet ligger høyere enn det som er oppgitt som originalt
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  4. #1004
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Du har ikke vurdert en helt ny bil med garanti da?

    Virker som du forventer litt over middels av en bil som snart er veteran.

  5. Takk jacobsen, Mag142 takket for denne posten
  6. #1005
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Tror nok tallene vil variere fra maskin til maskin. Usikker på hvordan kalibreringsrutinene er for disse apparatene. En kollega har målt sin bil to plasser, og da varierte tallene litt. Så tror nok målingen min er bittelitt med en klype salt. Hva skal dreiemomentet være? Trodde det var nermere 300 Nm.

  7. #1006
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Har lest 260/264 Nm for ET-motoren (tror jeg det var, ikke stol 100% på det). Greit å vite hvis det er benker som er for generøs mtp dreiemomentet i hvertfall
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  8. #1007
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Liten oppdattering i dag:
    Tok av lokket til differensialen for å gjøre en liten inspisering. Har kjørt med akselen siden november nå, så tenkte det var på tide og sjekke. Oljen var pen, og ingen løse skruer eller skader som jeg kunne se. Meget fornøyd. Fylte på med ny olje fra Castrol, burde være et merke å stole på med tanke på kvalitet.

    Har også vært plaget utrolig lenge med rassle/skranglelyd i eksosen. Viste seg at jeg manglet en klemme som fester eksosen til girkassen. Kjøpte bolt, mutter og klemme hos Volvo som jeg også satte på i dag. Gjett hva? Ingen ulyder fra eksosen! Enda mer fornøyd!

    Så sjekket jeg litt opp i en rar ulyd/knirkelyd som er ved høyre bak. Når bilen hang i luften og jeg klemte hjulet opp mot bilen så kom det "kshh kshh" lyd fra støtdemperen. Usikker på hvordan jeg skal beskrive lyden, men var en ulyd som ikke er på venstre side. Er den kaputt? I så fall håper jeg det er en garanti på det, byttet begge i fjor om jeg ikke husker feil... Men men, ikke det værste, latterlig enkle å bytte.

    Tok ingen bilder, men tenkte det ikke var så mye å ta bilde av heller.

  9. #1008
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2010
    Sted
    Gjøvik
    Innlegg
    1.331
    Antall takk

    Standard

    Hvilke dempere ble det montert bak?
    Er jo flere som har 12mnd garanti mot kvittering, så burde jo eventuelt være en mulighet da skulle mann tro, fordi synes nå det skal holde lenger. Men produksjonsfeil akn oppstå, så da må det bare undersøkes
    Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
    Eks biler.

    1985 VW Golf 2. (Solgt)
    1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
    1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
    1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
    1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
    1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
    1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
    1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)

  10. #1009
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Originale dempere fra Volvo. Slik jeg har forstått det så skal bilen egentlig ha noen andre dempere. Som mye annet skal disse være utgått, og erstattet med dårligere dempere. Mener jeg leste dette her på forumet en gang. Demperene har alltid vært myke, sån bilen gynger opp og ned 2-3 ganger etter en fartshump.

  11. #1010
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

  12. #1011
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Ikke mye å oppdattere med. Fant en sliten foring som ikke var byttet, men viste seg den ikke var å oppdrive som polyuretan. Er foringen som er i nedre del av rammen til momentstagene i bakstillingen. Den var morken og slitt, så er nok på tide å byttes ut. Fikk bestilt ny hos Volvo, så kommer vel en oppdattering om 2-3 ukers tid med bytte av den.

    Ellers har jeg også et merkelig problem... Tåkelysene oppdaget jeg her om dagen ikke ville fungere lenger. Lyset i bryteren lyser når jeg trykker på den, men tåkelysene vil ikke tenne. Har en tråd om saken her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...er-ikke-lenger

  13. #1012
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Fikk en pakke i posten i dag. Håper disse holder bedre enn de originale demperene. Byttet bak for litt over ett år siden og dem er allerede ødelagt. Dette er Bilstein B4 Standard gassdempere.


  14. #1013
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Fikk byttet støtdemperene bak i går. Løsnet også armen til clutchen og klasket på et lag med grease på kula den vipper på. Begynte å knirke ganske mye, sikkert ikke så bra at tørt metall gnikker mot hverandre.

    "Gammel" støtdemper ute. Den er litt over ett år gammel, ikke gammel, er bare mye støv og tectyl på den:



    Ny gassdemper på plass. Disse føles litt bedre ut enn oljedemperene fra Volvo. Gynger ikke opp og ned like mye når jeg kjører over fartsdempere nå:


  15. #1014
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har vært to uker i USA nå og hadde en pakke ventende når jeg kom hjem. Pakken inneholdt en equalizer!

    Hyllen som følgte med var litt røff, spesielt et stygt hjørne på den. Viser ikke så godt på bildet under. Så jeg valgte å bruke den eksisterende hyllen i bilen. Teppet i den er bare klipset inn, så var lett å bytte over tingene.




    Dette er ekte saker. Mangler stort sett bare den eksterne forsterkeren for å ha et komplett hi-fi anlegg liggende som er originalt tilbehør.





    Den originale glødelampen på innsiden var defekt, så jeg gjorde en enkel og grei reparasjon. Lampen som står i originalt har ledninger loddet rett på, så denne er nok litt spesialtilpasset. Gjorde en reparasjon med det som er lett tilgjengelig i dag, nemlig lysdioder.





    Men som dere ser ble ikke lysspredningen tilfredsstillende, så loddet på to ekstra dioder. Jeg brukte 560 ohm motstander og grønne lysdioder, samt en strømkabel fra en gammel PC vifte som passet i kontaktstykket. Bildene ble ikke helt bra, ser bedre ut i virkeligheten.





    Slik ser det ut nå i dashbordet. Koblet strømmen igjennom sigarettenneren slik den blir påskrudd med tenningen. Den er ikke koblet til stereoanlegget da spilleren jeg har ikke har tilkobling for det eller gammeldagse DIN kontakter generelt. Har original spiller liggende som er tilhørende. Ville ha denne da jeg følte hyllen var ubrukelig. Bruker den nesten ikke da ting har en tendens til å falle ut. Synes det ble mye mer dekorativt med en equalizer.

    Sist endret av samaron; 27/06/14 kl 18:17

  16. Takk s4nd3r, Jan-Einar Jenssen takket for denne posten
  17. #1015
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Har en sånn EQ jeg også, samt orginal forsterker. Vet du om det går ann å koble de på orginal spiller?
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  18. #1016
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Kommer nok an på spilleren. Den jeg har liggende (som antagelig var "high-end" modellen) har kontakter på baksiden for både forsterker og equalizer. Kjipere modeller har kanskje ikke disse kontaktene. Begge kontaktene på spilleren jeg har er gammeldagse runde DIN kontakter.

    Stusser også litt på dashbord belysningen. Equalizeren har grønn pære. Har også sett i en delebil en venn av meg hadde at belysningen til bryterene var sånne blå pærer som gir grønnaktig lys. Skal egentlig dashbord belysningen være grønt lys? Altså disse blå pærene som gir grønaktig lys fremfor klare pærer som gir gulaktig lys?
    Sist endret av samaron; 29/06/14 kl 01:53

  19. #1017
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.931
    Antall takk

    Standard

    Tøft med orginal EQ ! =) Kledde denne bilen godt!

  20. #1018
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Skal egentlig være grønt lys i alt ja
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  21. #1019
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Skiftet alle pærene i går. Kjørte litt på natten, og det var litt mer behagelig følte jeg. Ble litt værre å se tingene til varmeapparatet, men helt brukbart. Får håpe jeg kan bli tilgitt for å ha brukt lysdioder i equalizeren. Originalpæren tror jeg er litt spesialtilpasset for formålet, så lysdioder var den beste erstatningen jeg kunne komme på i farten. Mangler bare en forsterker nå, så skal jeg ha mer eller mindre hele settet. Ikke enkelt å få tak i dette, men var jo ikke akuratt noe som folk brydde seg om å ha i bilen på 80-tallet.

    Fortsatt ikke noe svar fra motorverkstedet. Litt plagsomt... Tror jeg må purre litt på dem, kontaktet dem tross alt i april! Verkstedet anbefalte ikke overhaling, kanskje derfor det drøyer ut en del. Jeg ønsker å få dette gjort på et verksted da jeg har ingen erfaring med motorer. Ønsker dette skal starte første gangen uten problemer. Har heller ikke utstyr, eller tilgang på utstyr, for å borre og plane. Liker også godt å ha kvitteringer på ting, fin dokumentasjon å ha. Dokumenterer arbeidet jeg gjør selv også.

  22. #1020
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.931
    Antall takk

    Standard

    har en orginalforsterker liggende fra en 91 mod 960. Kan den være lik tro som man fikk i 740 ? Svart boks.

  23. #1021
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Kanskje, men tror den er ulik. Må gjøre litt research på det, eventuelt finne tak i tilbehørskataloger. Får høre med den lokale Volvoforhandleren om dem fortsatt har kataloger. Det er en gammeldags rund DIN plugg som skal gå til spilleren hvertfall.

  24. #1022
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    har en orginalforsterker liggende fra en 91 mod 960. Kan den være lik tro som man fikk i 740 ? Svart boks.
    Jeg har en orginal 740 forsterker, den heter CV-125VQ 2. Vet du hva det står på din?
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  25. #1023
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.931
    Antall takk

    Standard

    skal prøve å huske det når jeg er i verkstedet neste gang, å sjekke hva det står på min

  26. #1024
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Fikk en spennende pakke i posten i dag. Ikke originalt tilbehør, men fortsatt tidsriktig tilbehør. Bevisene tilsier bilen min har hatt tilsvarende montert en gang i tiden.

    Tung pakke, veide 15kg.



    Innholdet var en mobiltelefon fra 1982! Dette er en Simonsen AMT-10, helnorsk telefon.




    Medfølgende er nødvendig utstyr for montering i bil. Brakett, kabler, antenne osv. Tenkte dette er litt artig utstyr å ta til biltreff og slikt. I bagasjerommet ser jeg det har vært antenne på høyre side (hvor hullet nå er tettet) samt skruehull ved dashbordet hvor telefonrøret ville vært montert. Denne har medfølgende antenne som kan monteres i takrennen på bilen, på samme vis som takbøyler. Ingen permanent montering med andre ord, som er bra for min del.



    Her er telefonen i sin tilhørende skuldertaske. Dette var markedets letteste telefon når den ble lansert og veide bare 7,7kg (ut i fra hva jeg har lest).


  27. Takk ovlov86 takket for denne posten
  28. #1025
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Tøft, er det mulig å bruke den?

Side 41 av 48 FørstFørst ... 31 39 40 41 42 43 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. EspenAa: Volvo C70 Turbo. Bilder av BBS felgene
    By EspenAa in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 97
    Siste post: 25/03/14, 17:40
  2. Turbo problemer:( håper noen veit volvo v70 98 turbo
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/11, 18:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •