Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Hydrogenkonvertere Volvo 740. Spørsmål og svar

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2011
    Innlegg
    78
    Antall takk

    Standard Hydrogenkonvertere Volvo 740. Spørsmål og svar

    Hei.

    Noen som vet om en B230E motor kan hydrogenkonverteres og gå på både gass og bensin? Har lyst til å gjøre dette på en pågående prosjekt-bil. Vil jeg tjene noe på det? Eneste jeg vet er at motoren ikke mister kraft, og en full tank koster under 350 kroner

    Også; fortell gjerne om dine erfaringer rundt dette. Vil gjerne vite hva jeg begir meg ut på før jeg begynner på et slikt prosjekt.

    Mvh// Mattii5

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. feb. 2010
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    814
    Antall takk

    Standard

    Så en 240 med b230E motor på Finn/autodb for en tid tilbake med gassdrift.. Lå endel bilder ute der av ombyggingen, så dersom du finner dem tilbake, ser du nok mye..

    Minuset, er jo den store tanken du må plassere en eller annen plass..
    '78 265GL Prosjektet. V8'ern skal ut
    '89 245 - Turbosleden, skal bli sleeper *Solgt* :(
    '87 Chevrolet Van 6.2 V8 Diesel - Festvogn! *Solgt*
    '99 Chevrolet Suburban 5,7L Vortec - Bensindyret/bruksbilen

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2011
    Innlegg
    78
    Antall takk

    Standard

    Det fine med Volvo 740 sedan er jo den opphøyde delen i bagasjerommet, som etter mål virker som det kommer til å passe fint. Frakter ikke så veldig mye i bagasjerommet så det kan jeg nok garantert leve med. Om andre ungdommer kan leve med store subber i bagasjerommet kan jeg leve med en hydrogentank. Det aller beste er jo at en full tank koster 1/4 av en full tank bensin pr. dags dato

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Det er kilometerprisen som er interessant. Jeg kjører eksempelvis på LPG. Den koster nå 5,76/L. Forbruket ligger på 1,1L/mil, alså blir det ca. kr. 0,64/km. Med et bensinforbruk på 0,8L/mil blir det ca. kr. 1,12/km ved bruk av bensin. For å tjene inn en installasjon må man kjøre ca. 60.000km, så først nå, etter 2,5 år, kan jeg begynne å spare noe.
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2011
    Innlegg
    78
    Antall takk

    Standard

    Har du mulighet til å laste opp bilder av bygget ditt i denne tråden? Koblinger, plassering av tank osv? Hvor mye koster en sånn ombygging? Gjerne annen nyttig informasjon.

    Mvh// Mattii5

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Ombyggingen kostet 27.000,- i 2009. Svindyrt sammenlignet med hva det koster i Polen.

    Her er noen bilder. Litt vanskelig å få bilder av alle komponenter da det er litt kaotisk i motorrommet.


    Påfyllingsstuss (bajonettypen).


    70L tank plassert i reservehjulbrønn. 80% er max fyllingsgrad, altså 56L.


    Ventil med filter for våtgass.


    Fordamper som er koblet inn på kjølevannet. Fordamping krever energi som hentes fra kjølevannet. Systemet kobler over fra bensin til gass når motortemperaturen kommer opp i ca. 35 grader.


    Filter for tørrgass.


    Rail for innsprøyting. Gassen går i slanger til nipler som er boret inn i innsuget ved siden av bensindysene.


    Styringssystemet er koblet inn mellom motorstyring og dyser. Ved bensindrift går signalene rett til dysene. Ved gassdrift stenges dysene av og gassinjektorene aktiveres i stedet.


    Styringsenhet.


    Kontrollpanel for manuell switching bensin/gass. LED viser modus, rød=bensin grønn=gass. Fire LED's tankmåler.
    Ved tom gasstank går den automatisk over på bensin.

    I tillegg er det montert et ventilsmøresystem (Flashlube). Har etterhvert droppet å fylle olje på dette etter å ha lest at disse motorene har så harde ventilseter at det ikke er nødvendig å bruke dette.
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  7. #7
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Men om man kjører mye så er dette noe som vil spare deg mye penger? Jeg for min del kjører 35000km i året. Så jeg har vært på tanken. Hvordan er gass med tanke på motorytelse og vedlikehold? Og hvordan er det egentlig med fyllestasjoner?
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Her er en fylkesvis oversikt: Fyllestasjoner
    Jeg har fire stasjoner mellom hjem og jobb, men det blir mer glissent og dyrere jo lenger nord man kommer.
    Ytelsen kan bli litt dårligere, men jeg merker ingen forskjell på min. Gass forbrenner renere så det tar omtrent dobbelt så lang tid før olja blir skitten. Har hatt årlig service, for at garantien skal være gyldig. Tørrfilter byttes årlig, våtfilter annethvert år. I tillegg justeres fordampertrykket ved service. Dette presterer de å ta over 2.000 for (halvtimes arbeid), så nå har jeg kjøpt diagnosekabel og programvare på Ebay og skal skifte filter selv.
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  9. #9
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Høres VELDIG fristende ut å konvertere! Har 3 fyllestasjoner her hjemme og 6-7 på den strekningen jeg kjører mest. Men ser det er flere typer påfyllings koblinger. En fordel å ha begge typene montert på bilen eller er det uproblematisk?
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Det finnes adaptere for de ulike koblingstypene. Kan kjøpes eller lånes på betjente fyllestasjoner.
    Hadde jeg gjort dette i dag, hadde jeg undersøkt mulighetene for å få godkjent en installasjon gjort i Polen, og tatt meg en bilferie. De har holdt på med dette lenge og kan sine saker. Mindre bruk av strips, for å si det sånn.. Installasjonen må godkjennes hos BT og føres inn i vognkortet. Er usikker på hva som gjelder nå, men i 2009 var det full forvirring da vi som eneste land hadde innført et EU direktiv som sa at anleggene måtte typegodkjennes for hver bilmodell. Heldigvis gjaldt dette bare biler nyere enn 2000 modell. BT hadde ikke fått dette med seg, så jeg måtte innom to ganger.
    Miljømessig slippes det ut 10-15% mindre CO2, mindre NOx og null sot.
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2011
    Innlegg
    78
    Antall takk

    Standard

    Takk alle sammen for alle svar. Jeg ser på listen over fyllestasjoner lengre opp, og ifølge den så finnes det ingen sted nord for Trondheim hvor jeg kan fylle. Uansett så flytter jeg til Sverige den 20. Juni, og der er alt veldig nært. Så ingen bekymringer i forbindelse med dette. Når jeg ser på bildene som flarssen har vært så snill å dele med oss så ser jeg at jeg definitivt kommer til å konvertere min bil!

    Mvh// Mattii5

Lignende tråder

  1. Svar: 3
    Siste post: 10/05/12, 15:52
  2. Svar: 118
    Siste post: 14/08/11, 21:44

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •