Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Gulv rustet på Volvo 740, ka skal eg gjøre?

  1. #1
    Registrerte brukere RoaldTelle sin avatar
    Medlem siden
    14. feb. 2012
    Sted
    Bergen, Hordaland, Norway
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard Gulv rustet på Volvo 740, ka skal eg gjøre?

    Hei,
    Jeg har en Volvo 740 som eg nettopp har demontert setene på for å vaske og støvsuge vekk noe som var under setet på gulvet. Når eg fikk tatt ut setene av bilen, la jeg merke til at gulvet bak var KLISS vått. Jeg løftet litt på teppet og ser noe jævlig med rust. Er usikker på om det er hull noen steder, men hva bør eg gjøre ?? Slipe, kappe ut, skifte gulv? Vil helst ha det mest mulig strøkent til godkjenning :P

    Vær så snill å kom med forslag, å guide for å skifte gulv, hvor eg bør slipe, priser på asfaltplater og det som trengs Første gangen eg gjør dette alene.

    -Roald

  2. #2
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    før panikken tar deg helt så tørk opp vannet og sop ut rusten som er på overflaten Så ser du etter hull Er det ikke hull pusser du det ned og smører på ruststopper. også lakkerer du over med zinkgrunning og farge også legger du teppet på plass igjen Om det er hull så trenger du bare og kappe ut ett lite område rundt og felle inn ett nytt stykke metall og sveise så ruststopper, zinksgrunning og farge

  3. Takk RoaldTelle takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Jeg pleier å ta ett skrujern eller noe, og banke rundt, så du ser hvor det er hull. Så kapper du vekk litt ekstra rundt hullene, og sveiser inn lappeplater der det trengs.

    Vil du ikke kappe, eller om det ikke er hull, kan du ta en stålbørste på en drill for eksempel og børste vekk rusten. Eventuelt vinkelsliper og slipeskive.

    Etter det kan du pensle ett par strøk med "Rustkiller" (Fås på bilxtra) .

    Asfaltplater har de billig på biltema.

    Tectyler undersiden på eventuelle nye innsveiste plater

    Rust er alltid like hyggelig..hehe :P

  5. Takk RoaldTelle takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. nov. 2010
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    slip rein overflata så ser du hva du har og jobbe med. der det er tynn plate med gravrust eller høl kapper du bare ut med vinkelsliper eller bajonettsag som kanskje blir litt finere også lettere og håndtere. så måler du der du har kappet ut og klipper til eller kapper til plata du skal sveise i,litt større enn hølet så du har noe og sveise i. når du har sveist inn plata behandler du den med epoxy/syregrunning også kjitter du rundt plata for og få det helt tett,gjerne under bilen også. deretter kan du ha på lakk eller tectyl eller hva det måtte være

  7. Takk RoaldTelle takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere RoaldTelle sin avatar
    Medlem siden
    14. feb. 2012
    Sted
    Bergen, Hordaland, Norway
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Takk folkens, får vell begynne å pusse litt når eg kommer hjem. Men det er KLISS VÅTT på gulvet bak fører/pasasjersetet. Noen som vet hvorfor? har hørt at 740 har en svakhet med at det kan lekke vann inn?

  9. #6
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Det er ganske vanleg med lekkasje ja, men det er ofte framme. Men det kan jo sjølvsagt skje bak og. Først må alle matter og teppe ut, so må du tørka det meste av vatnet og la han stå sånn inne med dørane opne nåken dagar for å lufta litt snn at det tørkar skikkeleg. Leit samtidig etter vatn andre plassar sånn at du kan få tørka det og. Slip vekk mesteparten av rusten sånn at du ser korleis det står til med golvet, der det er hol er det jo berre å kappa ut, og der det har vore mykje rust kan du banka med ei skrujern for å sjå om det går gjennom. der det er hol eller nesten hol må du skjera vekk golvet. Heller for mykje en for lite. Pass på at du ikkje kappar bremserør eller andre ting under bilen, det gjorde nesten eg på 242en min. Når du har kappa ut alt som skal vekk må du slipa vekk rusten rundt, både på oppsida og nedsida og so svisa i nye plater Skrap vekk tektylen på undersida rundt holet og. Du må berekna litt tid til å tilpassa dei nye platene, dei skal ligga kant i kant med det gamle golvet og ikkje oppå, for då vil det komma rust mellom dar. Etter at platene er sveist i kan du slipa sveisane og evt. rust som har komt på dei nye platene og mala alt med for eksempel rustkiller eller Arcanol og bengalakk. Ikkje kjøp nåke sånt på biltema, då ber du om at rusten ska komma tilbake. Etter rikeleg med maling tar du tektyl på undersida og hive inn eppa og mattene, som då har tørka.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  10. #7
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Ta og få ut nåken bilde av det
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  11. #8
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    vann bak førersete kan være dårlig drenering på takluka. hvis du har det.
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  12. #9
    Registrerte brukere RoaldTelle sin avatar
    Medlem siden
    14. feb. 2012
    Sted
    Bergen, Hordaland, Norway
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    har ikke takluke nei

Lignende tråder

  1. Svar: 13
    Siste post: 12/10/12, 09:06
  2. Svar: 6
    Siste post: 29/11/11, 21:32
  3. Hva skal man gjøre for og få Økt effekt i en V70 TDI 99mod??
    By Stian.Søllesvik in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 09/02/11, 12:48
  4. Svar: 19
    Siste post: 16/11/10, 00:51

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •